Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterownik Webasta diesel. Na zimę.

owner1 10 Oct 2010 18:33 79937 183
e-mierniki
  • #61
    owner1
    Level 15  
    jarekter wrote:
    owner1 przymrozki już były :) kiedy będzie gotowe :)
    bo mnie już skręca bym coś porobił


    No wiem wiem.
    Już kończę dziś nowe poprawki.
    - W procedurze obsługi przerwania zaimplementowana kontrola wody oraz płomienia.
    - Pompa wody załącza się po odpaleniu palnika oraz w krytycznych sytuacjach a wyłącza po spadku temperatury wody do ok 30oC oraz z przycisku stop.
    - test elementów wykonawczych pompa paliwa, silnik webasta, świeca ,wraz z wyświetlaniem wyników na lcd . Nie ma możliwości rozpoczęcia odpalania bez pozytywnego zakończenia testu.

    Jeszcze tylko zrobię kontrole napięcia i można by to pakować do auta.


    Pozdrawiam.
  • e-mierniki
  • #62
    barom
    Level 2  
    Witam wszystkich

    "- Pompa wody załącza się po odpaleniu palnika oraz w krytycznych sytuacjach a wyłącza po spadku temperatury wody do ok 30oC oraz z przycisku stop. "

    Podnieś raczej ten limit do ok.70oC lub (i) zainstaluj ogranicznik czasowy, ponieważ w skrajnych przypadkach mogła by pracować niepotrzebnie jeszcze kilka godzin.

    Pozdrawiam
  • e-mierniki
  • #64
    barom
    Level 2  
    Bez pracującego pieca i tak nic nie nagrzejesz, a przy pracującym pompa załączy sie automatycznie, pompa powinna pracować od zapłonu do wystudzenia pieca.

    Pozdrawiam
  • #65
    owner1
    Level 15  
    No niekoniecznie.

    Weź sytuacje gdy piec nagrzeje wodę do 60oC po czym się wyłączy i wystudzi.
    I tu pompa nie powinna być wyłączna a to ze względu że ciecz jeszcze będzie gorąca , zanim jednak wystygnie do tych "30oC" to daje nam wciąż ciepło a pompa powinna dawać obieg.

    Gdy ciecz jeszcze nie wystygnie a my już chcemy wyjść z samochodu to wciskamy stop i pompa się wyłączy.

    Zgadza się?
  • #66
    barom
    Level 2  
    A co jeśli jakiś nieautoryzowany palec zacznie się bawić tymi guziczkami bez twojej wiedzy?.Jakoś mi to nie pasuje, budujesz sztuczną inteligencję do sterowania piecem i obok guziki o którycz trzeba pamietać.
    To takie moje przemyślenia.

    Pozdrawiam
  • #67
    gajowy01
    Level 13  
    Pompa ma chodzić od zapłonu do wygaszenia pieca. Przycisk inicjuje procedurę wygaszania pieca. Zgaśnięcie płomienia jest wykrywane i inicjuje procedurę zapłonu lub procedurę awaryjnego wygaszenia pieca. W trakcie procedury powtórnego zapłonu pompa może sobie chodzić. Zakończenie procedury awaryjnego wygaszenia wyłącza pompę. W czym więc kolega widzi problem?
  • #68
    owner1
    Level 15  
    Nie koniecznie trzeba pamiętać bo pompa wyłaczy się sama poniżej temp 30 - 40oC

    Uff . od rana walczyłem z zamontowaniem webasta w mym aucie.
    I się udało w końcu.

    I oczywiście wyszły kwiatki których nie dało się zauważyć na biurku.
    Przede wszystkim wydaje mi się że dosyć słabo grzeje, będzie trzeba zwiększyć dawkę paliwa.

    No i problem z dmuchawą nawiewu w aucie. Ja akurat mam wentylator sterowany masą a ze sterownika ma sterowanie plusem. Trzeba zrobić tak i tak.

    Koniecznie jeszcze trzeba zrobić:

    -Nie mam jeszcze procedury wyłączania się urządzenia.
    -nie ma pomiaru napięci akumulatora i zabezpieczenia przed rozładowaniem.

    Jak już zrobię te dwie rzeczy to potestuje kilka dni a potem mogę Wam udostępnić schemat i wsad.
    Ale musicie sobie zdawać sprawę że to jest projekt ciągle w budowie więc nie odpowiadam za spalenie auta .

    o następny kwiatek.
    Podczas jazdy powietrze opływające webasto schładza mi czujnik spalin , co powoduje złą interpretacje zgaśnięcia płomienia i inicjację procedury wygaszania.

    Muszę obudować czymś czujnik, albo obłożyć go jakimś włóknem szklany.
  • #69
    jarekter
    Level 11  
    owner1 wrote:
    Podczas jazdy powietrze opływające webasto schładza mi czujnik spalin , co powoduje złą interpretacje zgaśnięcia płomienia i inicjację procedury wygaszania.

    Muszę obudować czymś czujnik, albo obłożyć go jakimś włóknem szklany.

    a może do pieca go wsadzić :D
    jak daleko masz czujnik od początku wydechu
  • #72
    owner1
    Level 15  
    morfeusz86r wrote:
    http://allegro.pl/listing.php/search?utm_source=opera&utm_medium=link&utm_campaign=opera&string=banda%C5%BC+termoizolacyjny
    owijają tym wydechy, niektóre odporne do 1200*C


    Dokładnie

    Ale mimo wszystko będę musiał zmienić w oprogramowaniu procedurę kontroli płomienia bo jest zbyt czuła.
  • #76
    jarekter
    Level 11  
    owner1 jaka moc uzyskałeś?
    jaka jest fabryczna?
  • #77
    owner1
    Level 15  
    Fabryczna to jest 5kw. A ile mi się udało to nie mam pojęcia.

    Dobrałem dawkę paliwa tak że już się więcej chyba nie da.

    Jak próbowałem zwiększyć to już nie dawał rady tego przepalić.

    Walczę jeszcze z zapowietrzaniem się , bo po nocy pierwszy raz nie odpala tylko za drugim.

    Dziś jeszcze sporo poprawiłem w sofcie, obsługę klawiszy i taką kosmetykę by się lepiej tym operowało.
  • #78
    jarekter
    Level 11  
    owner1 widzę ze do jakiegoś amerykańca wstawiłeś :)
    ja mam w zderzaku montowane w org :) spróbuj tam wsadzić będzie może lepiej :D
    a może wentylator jest sterowany z 12V dlatego więcej nie możesz wydusić :D
    jak dowiedzieć się na 100% jakie napięcie jest na świecy i wentylatorze 8 czy 12v:?:
  • #79
    owner1
    Level 15  
    owner1 widzę ze do jakiegoś amerykańca wstawiłeś Smile

    Dokładnie. Voyager 2.5 TD.

    ja mam w zderzaku montowane w org Smile spróbuj tam wsadzić będzie może lepiej Very Happy

    No tak ale z jednej strony mam filtr paliwa a do drugiej jest za daleko żeby węże
    ciągnąć.

    a może wentylator jest sterowany z 12V dlatego więcej nie możesz wydusić Very Happy


    Niestety jest na 8V. Ale spokojnie jest to jednak kupę żelastwa do rozgrzania.

    jak dowiedzieć się na 100% jakie napięcie jest na świecy i wentylatorze 8 czy 12v:?:

    Najlepiej jak zerkniesz na świecę , powinno na niej pisać.
    Na silniku od wentylatora jest tabliczka znamionowa.

    Czekam na jakiś przymrozek bo normalnie w tych warunkach to webasto nie ma co robić.


    Pozdrawiam.
  • #80
    JACU626

    Level 27  
    No przegość jesteś, co zauważyłem

    Masz nie webasto a eberspachera inne sterowanie i czujniki u mnie taki ogrzewa warsztat za pomocą ogromnego grzejnika. Zmień rurki na cienkie kalany do nie będą się rozciągać i utrzymają ciśnienie z pompy. Czy przewidziałeś że po osiągnięciu 60 C urządzenie zmniejsza dawkę i obroty silnika (moje tak robi) i grzeje z mniejszą mocą. Jak spadnie temp obroty wzrastają.
    To moje uwagi kup jeszcze Webasto termo top z canem cena 150 zł na allegro moim zdaniem mokre lepsze są webasta a suche eberspachery.
    Sukcesów w pracach.
  • #81
    owner1
    Level 15  
    Masz nie webasto a eberspachera

    Zgadza się. To tak jak z adidasami (butami) :)

    Czy przewidziałeś że po osiągnięciu 60 C urządzenie zmniejsza dawkę i obroty silnika (moje tak robi) i grzeje z mniejszą mocą. Jak spadnie temp obroty wzrastają.

    Tego nie przewidziałem. Pewnie to jest coś jak by podtrzymania temp bez gaszenia pieca. hmm... pomyślimy

    A z ciekawości zapytam , ile ci paliwa żre do ogrzania warsztatu ? tak np. na 8-10 godzin grzania.

    pozdrawiam.
  • #82
    JACU626

    Level 27  
    Zależy czy podtrzymuje 5C czy coś robię i grzeje do 20 ale tragedi nie ma na styczeń tego roku starczyło 25 litrów. Co do pompy obiegowej to nie opierał bym się na temperaturze a czasie po zaprzestaniu dawkowania paliwa wystarczy 5-10 min i piec jest zimny.
  • #83
    JACU626

    Level 27  
    Owner jeszcze uwaga co do rozruchu, przed zagrzaniem świecy i podaniem paliwa silnik dmuchawy wchodzi na pełne obroty a schodząc z nich sterownik mierzy napięcie wytwarzane przez niego. Nie ma czujnika obrotów a wentylator kręcić się musi a tylko na zasadzie prądnicy można go sprawdzić.
  • #84
    owner1
    Level 15  
    JACU626 wrote:
    Owner jeszcze uwaga co do rozruchu, przed zagrzaniem świecy i podaniem paliwa silnik dmuchawy wchodzi na pełne obroty a schodząc z nich sterownik mierzy napięcie wytwarzane przez niego. Nie ma czujnika obrotów a wentylator kręcić się musi a tylko na zasadzie prądnicy można go sprawdzić.


    Racja .
    Ja zrobiłem zabezpieczenie w postaci pomiaru napięcia przepływającego przez silnik.
    Ale jak silnik będzie miał zwarcie to sterownik uzna to za ok i będzie kontynuował rozruch.

    Sposób który podałeś jest do wykonania bez żadnych zmian w moim schemacie.
    Zmienić trzeba będzie tylko oprogramowanie.

    Myślę że się zajmę tym w późniejszym czasie.
    Muszę znaleźć dwa byki w moim oprogramowaniu bo w szczególnych sytuacjach zachowuje się dziwnie .

    Pozdrawiam
  • #85
    adrianslask
    Level 11  
    Witam kolego bardzo pożyteczny projekt.Na codzien zajmuje się naprawą ogrzewań i mam kilka w domu które maja uszkodzony sterownik więc zniecierpliwością czeka na finał i udostępnienie dokumentacji twojego projektu.Z zdjec które są w tym temacie widac zepompka paliwa jest z webasta piec eberspacher pompka ta ma zupełnie inna dawke na jeden impuls niż pompka ebera,poza tym z filmiku widac że swieca jest grzana a potem wentylator na max w orginalnym sterowniku obroty wentylatora narastaja powoli a paliwo jest podawane już w trakcie konca procesu grzania gdy wentylator jeszcze niechodzi poza tym grzanie swiecy jest utrzymywane jeszcze przez jakis czas po odpaleniu do podtrzymania płomienia a swieca jest sterowana impulsami tak jest w ogrzewaniach ebera w webasto troche inaczej to tylko moje spostrzezenia moze ci cos pomoga uznanie dla ciebie pozdrawiam.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Jesli chcesz to mogę scignąc przebiegi i czasy rozgrzewania swiecy i startu wentylatora i pomki paliwa
  • #86
    JACU626

    Level 27  
    Owner proponuję abyś odpuścił ebera a przystosował program do webasta jest tego więcej na rynku tańsze bo cana nie łatwo uruchomić.
  • #87
    adrianslask
    Level 11  
    Miedzy webastem a eberem niema dużych różnic sztyfty żarowe maja podobną opornośc co do silników to sprawdze jakie są roznice jedna chyba tylko taka dośc poważna to taka że eber ma czujnik płomienia a webasto monitoruje płomień za pomocą kołka żarowego poza tym sterownik inaczej steruje procesem odpalania w webascie i w eberze moim zdaniem w webascie lepiej
    webasto start pieca
    wolny bieg wentylatora jednoczesnie grzanie kołka a potem pomału podawanie paliwa i coraz szybciej wentylator az do momentu gdy pewnie zapali plomień potem wyłacza swiece
    eber starat
    krótki stat wentylatora potem stop grzanie swiecy kilkanascie sekund potem podawanie pliwa i wentylator coraz szybciej
    Co do cyfrowych piecyków webasto to 90 procent bynajmiej te które są na w-bus da sie odpalic na stole a niemcy zrobili nawet emulator do ich odpalania napieciem 12v cena 79 euro jutro zamieszcze link

    Dodano po 1 [godziny] 7 [minuty]:

    Ogrzewania ebera maja trzy tryby pracy
    1 bieg szybka predkosc wentylatora i szybka praca pompki,na tym biegu ogrzewania pracuje do około 70 stopni
    2 bieg wentylator i pomka na połowę mocy na tym biegu pracuje od 70 do około 90 stopni
    3 stan pracy przerwa regulacyjna wszystko na stop pracuje tylko pompka wody i wentylator w kabinie w tym stanie pozostaje od momentu osiagniecia 85 stopni do momentu az temperatura spadnie do około 60 stopni po czym odpala sie na nowo.
    Pisałes kolego Owner że powietrze studzi ci czujnik płomienia gdzie masz zamontowany kolego ten czujnik bo w orginale jest blisko swiecy i dodatkowo przykryty jeszcze obudową zewnetrzną wiec niebardzo jak ma go wystudzic.Ty akurat masz pomke webasta gdybyś miał ebera niemusiałbys zbytnio dopracowywac dawki paliwa w programie bo na pomkach ebera jest regukacja i można to sobie doregulowac piec musi ładnie chuczec i niedymic,mysle wiec że pod tym wzgledem twój sterownik bedzie uniwersalny do wiekszości ogrzewań do 5kw.Kolego owner mam kilka roznych pieców z uszkodzonymi sterownikami termo top c,termo top v ,hydronic 2 i innne chetnie potestował bym to na róznych modelach może dało by sie wypracowac jakis kompromis sterowania tak żeby sterownik był uniwersalny lub ewentualnie z poziomu klawiatury była możliwosc wprowadzenia konfiguracji sterowania dla danego typu pozdrawiam

    Dodano po 25 [minuty]:

    Co do zużycia paliwa to na dużym biegu 0.65do 0.80 l/h
    na małym 0.40l/h co do monitorowania odpalenia i płomienia najlepiej było by to zrobic tak jak jest w orginale webasto za pomocą pomiaru opornosci sztyftu żarowego tylko jak to zrobic.
  • #88
    owner1
    Level 15  
    adrianslask wrote:
    Witam kolego bardzo pożyteczny projekt.Na codzien zajmuje się naprawą ogrzewań i mam kilka w domu które maja uszkodzony sterownik więc zniecierpliwością czeka na finał i udostępnienie dokumentacji twojego projektu.Z zdjec które są w tym temacie widac zepompka paliwa jest z webasta piec eberspacher pompka ta ma zupełnie inna dawke na jeden impuls niż pompka ebera,poza tym z filmiku widac że swieca jest grzana a potem wentylator na max w orginalnym sterowniku obroty wentylatora narastaja powoli a paliwo jest podawane już w trakcie konca procesu grzania gdy wentylator jeszcze niechodzi poza tym grzanie swiecy jest utrzymywane jeszcze przez jakis czas po odpaleniu do podtrzymania płomienia a swieca jest sterowana impulsami tak jest w ogrzewaniach ebera w webasto troche inaczej to tylko moje spostrzezenia moze ci cos pomoga uznanie dla ciebie pozdrawiam.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Jesli chcesz to mogę scignąc przebiegi i czasy rozgrzewania swiecy i startu wentylatora i pomki paliwa


    Witam.

    Co do tego wyżej to obecnie procedura zapłonu wygląda tak:
    -Grzanie swiecy 20s
    -uruchomienie wentylatora jakieś 70%
    -podaje paliwo ale też nie na maxa
    -czeka jakiś czas na wzrost temp. spalin
    -jak ok to zwiększa prędkość wentylatora oraz dake paliwa
    -i swieca grzeje jeszcze ok 4s (moze tu jeszcze za mało)

    Coś takiego. Może coś pominąłem bo jest rano a ja na potwornym kacu :)

    Jesli chcesz to mogę scignąc przebiegi i czasy rozgrzewania swiecy i startu wentylatora i pomki paliwa

    Bardzo proszę. Ja na co dzień nie mam do czynienia z tego typem sprzętu więc każda pomoc mile widziana.

    Dodano po 1 [minuty]:

    JACU626 wrote:
    Owner proponuję abyś odpuścił ebera a przystosował program do webasta jest tego więcej na rynku tańsze bo cana nie łatwo uruchomić.


    Może w późniejszym czasie bo jak pisałem to mam je z odzysku więc chciałem je wykorzystać .

    Pisałes kolego Owner że powietrze studzi ci czujnik płomienia gdzie masz zamontowany kolego ten czujnik bo w orginale jest blisko swiecy i dodatkowo przykryty jeszcze obudową zewnetrzną wiec niebardzo jak ma go wystudzic.

    A to dla tego że nie wykorzystałem oryginalnego czujnika w piecu, tylko sterownik ma swój przyłożony do wydechu. Ale studzenie to już załatwiony temat.

    Kolego owner mam kilka roznych pieców z uszkodzonymi sterownikami termo top c,termo top v ,hydronic 2 i innne chetnie potestował bym to na róznych modelach może dało by sie wypracowac jakis kompromis sterowania tak żeby sterownik był uniwersalny lub ewentualnie z poziomu klawiatury była możliwosc wprowadzenia konfiguracji sterowania dla danego typu pozdrawiam

    Pomysł ok.
    Jestem teraz Panowie na etapie tworzenia normalnego schematu a później płytki.
    Jak to skończę to zrobię kilka sztuk i się dogadamy co do testowania.

    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [godziny] 52 [minuty]:

    Dziś jeszcze zmieniłem procedurę zapłonu.
    Obecnie wygląda tak:

    -grzanie świecy 20s
    -dmuchawa 80%
    -włącz pompę 50%
    -czekai 4s
    -zwiększ obroty dmuchawy 100%
    -zwiększ prędkość pompy paliwa 70%
    -czeka 7s
    -Badaj temp spalin jesli jest wykryty wzrost to zaplon ok i
    -włącz pompę wody
    -poczekaj 4 s i wyłącz świecę.

    A kto mi powie czy miejsce pompki paliwa ma duże znaczenie?

    Mam ją dosyć wysoko i myślę że przez to się zapowietrza mi układ.

    Pozdrawiam.
  • #89
    adrianslask
    Level 11  
    Kolego wysokosc pompki niema znaczenia powinna byc tylko pochylona pod kątem 30 stopni,może masz gdzies nieszczelny układ i ci sie zapowietrza albo niewziąłes przypadkiem ujecia paliwa z powrotu z pompy bo jesli tak to może sie zapowietrzac paliwo powinno byc ujete ze zbiornika.Co do tych czasów i charakterystyk to wyśle ci na pw,pociagnij grzanie tej swiecy jeszcze troche dłużej a jak masz sterowana swiecę stałym napieciem z przekaznika czy pwm.
  • #90
    owner1
    Level 15  
    adrianslask wrote:
    Kolego wysokosc pompki niema znaczenia powinna byc tylko pochylona pod kątem 30 stopni,może masz gdzies nieszczelny układ i ci sie zapowietrza albo niewziąłes przypadkiem ujecia paliwa z powrotu z pompy bo jesli tak to może sie zapowietrzac paliwo powinno byc ujete ze zbiornika.Co do tych czasów i charakterystyk to wyśle ci na pw,pociagnij grzanie tej swiecy jeszcze troche dłużej a jak masz sterowana swiecę stałym napieciem z przekaznika czy pwm.


    Swieca zasilana PWM.