Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa instalacji CO z piecem na paliwo stałe

MARCIN.SLASK 07 Paź 2010 21:16 34593 47
  • #31
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    MARCIN.SLASK napisał:

    Rura Miedziana 28 cena netto 23.11 zł cena brutto 28.19 zł
    rura miedziana twarda 28x1.0 (28x1.5 na zamówienie),dostepna tylko w długościach 2,5 mb ,podana cena jest ceną za mb.

    Rura Miedziana 35 cena netto 42.89 zł cena brutto 52.33 zł
    rura miedziana twarda 35x1.5 ,dostepna tylko w długościach 2,5 mb ,podana cena jest ceną za mb.


    Masz rację. Spojrzałem w cennik nie w tę rubrykę :D
  • Relpol przekaźniki
  • #32
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Zacząłem wybierać, liczyć i straszne kwoty...

    Co powiecie o grzejnikach Purmo Compact Ventil? Są one dobre? Rozumiem, że one nie mają gwarancji na pracę w układzie otwartym, ale są sporo tańsze od grzejników Brugman.

    Lepiej dać np. dwa grzejniki o długości 1600mm czy np. 3 o długości 800mm?

    Myślałem o tym wieszaniu kaloryferów 70cm nad podłogą i jakoś dziwne to będzie wyglądało.
    Ale pomyślałem, że skoro w pokoju kaloryfery byłyby powieszone pod oknami, to i tak woda powinna krążyć cyrkulacyjnie przez bojler i / lub grzejniki w WC które będą około metr powyżej wylotu gorącej wody z pieca.

    Są jakieś środki, które można dodawać do wody, aby zabezpieczyć kocioł, grzejniki przed korozją? Pomyślałem o oleju (coś na wzór emulsji przy obróbce skrawaniem), ale to chyba zły pomysł.
  • #33
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    MARCIN.SLASK napisał:
    Są jakieś środki, które można dodawać do wody, aby zabezpieczyć kocioł, grzejniki przed korozją? Pomyślałem o oleju (coś na wzór emulsji przy obróbce skrawaniem), ale to chyba zły pomysł.


    Nawet się nie waż lać oleju do instalcji jeżeli jest Ci jeszcze życie miłe.
    Co zaś się tyczy śródków to oczywiście są tzw. inhibitory.
  • #34
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    MARCIN.SLASK napisał:
    Co powiecie o grzejnikach Purmo Compact Ventil? Są one dobre? Rozumiem, że one nie mają gwarancji na pracę w układzie otwartym, ale są sporo tańsze od grzejników Brugman.


    Purmo dobre.
    Ale pompatrz na to z innej strony. W dzisiejszych czasach jesteśmy bombardowani reklamą, która zawsze mówi "nasze najlepsze, a reszta to dno". Gdzieś w naszej podświadomości siedzi obawa, że jak coś kupimy to jutro się rozleci. Za czasów komuny PRL mon towało się to co było i nikt się nawet nie zastanawiał czy to bezie mieć gwarancję czy też nie. Grzejniki panelowe, których jakość była wielokrotnie niższa niż obecnych nawet najgorszych produktów wiszą w wielu domach po dziś nawet po 25-30 lat. Dawno już się skończyła gwarancja, a one nadal wiszą :D
    Wnioski wyciągnij sam.

    MARCIN.SLASK napisał:
    Lepiej dać np. dwa grzejniki o długości 1600mm czy np. 3 o długości 800mm?


    Więcej grzejników, więcej przyłączy, wyższe koszty także samych grzejników, większy problem z pracą zaworów termostatycznych.
  • #35
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Ok. Środek już znalazłem: MB-1 inhibitor c.o.
    Więc dam dwa kaloryfery o długości 1600 do pokoju.

    Postaram się dodać jeszcze dwa rysunki, aby się upewnić jak poprowadzić rurki.
  • #36
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    MARCIN.SLASK napisał:
    Ok. Środek już znalazłem: MB-1 inhibitor c.o.


    Najlepszym inhibitorem instalacji CO jest woda :D
    Rzecz polega w tym, że instalacja dopiero rdzewieje, kiedy ma kontakt jednocześnie z wodą i powietrzem.
    Kontak z suchym powietrzem -> brak rdzewienia.
    Kontakt z wodą bez powietrza -> brak rdzewienia.

    Tak naprawdę polega to na tym, żeby woda raz wprowadzona do ukłądu grzewczego nigdy nie była spuszczana i żeby cały układ zalany był wodą przez 356 dni w roku , 24 godziny na dobę, a każdego 29 lutego na wszelki wypadek wyjść z domu do knajpy, zeby czasami do głowy nie przyszło zabierać się za CO :D
    Tak więc tu chodzi o to, żeby zrobić instalację raz, a dobrze, napełnić wodą i zapomnieć. Oczywiście raz na jakiś czas trzeba będzie usupełnić wodę.
    Stąd też dobrze zrobione układy zamknięte są wieczne.
  • Relpol przekaźniki
  • #37
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Więc zapowiedziane dwa rysunki.

    Który lepszy układ?

    Budowa instalacji CO z piecem na paliwo stałe Budowa instalacji CO z piecem na paliwo stałe
  • #38
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    MARCIN.SLASK napisał:
    Więc zapowiedziane dwa rysunki.

    Który lepszy układ?

    Budowa instalacji CO z piecem na paliwo stałe Budowa instalacji CO z piecem na paliwo stałe


    Ten, który Tobie bardziej pasuje. To Ty będziesz tam mieszkał i tylko Ty wiesz jak będzie Ci wygodniej. Od strony technicznej jak całość będzie zrobiona poprawnie to nie ma większego znaczenia.

    Tylko zastanawia mnie cały czas co z tym wejściem z kuchni do pokoju ?
    Jak tam poprowadzisz rury ?
    Ja Ci wcześniej proponowałem puścić rury po ścianie bez okien i podejść do grzejników prowadząc instalację po ścianie dzielącej ubikację od pokoju.
    Chodziło mi właśnie o to, że pomiędzy kuchnią, a pokojem masz drzwi.
  • #39
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Plumpi napisał:


    Tylko zastanawia mnie cały czas co z tym wejściem z kuchni do pokoju ?
    Jak tam poprowadzisz rury ?
    Ja Ci wcześniej proponowałem puścić rury po ścianie bez okien i podejść do grzejników prowadząc instalację po ścianie dzielącej ubikację od pokoju.
    Chodziło mi właśnie o to, że pomiędzy kuchnią, a pokojem masz drzwi.


    Z tym to nie ma problemu. Przejście między pokojem, a kuchnią jest lekko podwyższone - taki próg. Drzwi od podłogi są około 4cm, więc można tam rurkę 28 zmieścić + osłona - czyli troszkę próg wejdzie do pokoju. Ale Twój pomysł też jest dobry, tylko musiałbym całą szafę demontować, bo jest na ścianie która styka się z WC.

    Co do średnicy rur, to i tak muszę do WC wjechać 28, bo do zbiornika. Jeżeli wybrałbym drugie wyjście (z podziałem, wc / kaloryfery w pokoju) lub Twoje (tzn. rozdział na końcu ściany, to po rozdzieleniu dalej prowadzić rurę 28 do kaloryferów w pokoju?
    Tak samo jak w WC. Wjadę dwiema rurkami 28 (dopływ i odpływ), 28 rozdzielić na zbiornik przelewowy i kaloryfer + drabinka. Czy kaloryfer i drabinkę 28 czy lepiej średnicę zmniejszyć do 22?
    Kłopotu byłoby mniej, gdyby zbiornik przelewowy był zaraz na początku, to po kolei zmniejszałbym średnicę, a tak to nie wiem.
  • Pomocny post
    #40
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    MARCIN.SLASK napisał:
    Kłopotu byłoby mniej, gdyby zbiornik przelewowy był zaraz na początku, to po kolei zmniejszałbym średnicę, a tak to nie wiem.


    Najlepszym rozwiązaniem byłoby wkuć rury w ściany i poprowadzić je z odpowiednimi spadkami tak, żeby instalacja samoczynnie się odpowietrzała

    Przecież możesz dać naczynie bliżej np. w kuchni, ale musisz wtedy kombinować z rurami i odpowietrznikami.
    Skoro jednak chcesz przejść rurami pod progiem drzwi to i tak będziesz kombinował z odpowietrznikami i tak. Zatem nie ma problemów, aby naczynie dać w kuchni, tryle, że grzejnik w ubikacji musi być nisko.

    Gdybym to ja robił tę instalację dla siebie to zrobił bym ją tak, żeby odpowietrzała się samoczynnie oraz żeby mogła pracowac w grawitacji.

    Zasilanie puszczam rurą wysoko pod sufitem w pokoju po ścianie z oknami i doprowadzam ją do ubikacji. Rurę tą nalezy poprowadzić z odpowiednim spadkiem w kierunku kuchni, tak, żeby gromadzące ię w niej powietrzez uciekało w kierunku naczynia, zgodnie z kierunkiem obiegu wody. W ubikacji dał bym naczynie wyrównawcze. Tam też zrobił bym napełnianie instalacji, bo widać przelew z naczynia.
    Powrót natomiast zrobił bym nisko przy podłodze prowadząc po ścianie przeciwległej do okien, a następnie po ścianie oddzielającej WC od pokoju.
    Tutaj też trzeba zrobić spadki w jednym z kierunków, gdzie bedzie uciekać powietrze. Powietrze nalepeij nie ucieka zgodnie z cyrkulacją. Dlatego od ściany z WC robimy w kierunku kuchni coraz wyżej. Do WC od tej ściany dzielącej WC od pokoju dajemy rurę do góry, bo WC jest wyżej, ale tu nie mamy problemu z odpowietrzaniem, ponieważ ta część rur będzie się odpowietrzała poprzez grzejniki.
  • #41
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Plumpi napisał:

    Zasilanie puszczam rurą wysoko pod sufitem w pokoju po ścianie z oknami i doprowadzam ją do ubikacji. Rurę tą nalezy poprowadzić z odpowiednim spadkiem w kierunku kuchni, tak, żeby gromadzące ię w niej powietrzez uciekało w kierunku naczynia, zgodnie z kierunkiem obiegu wody. W ubikacji dał bym naczynie wyrównawcze. Tam też zrobił bym napełnianie instalacji, bo widać przelew z naczynia.
    Powrót natomiast zrobił bym nisko przy podłodze prowadząc po ścianie przeciwległej do okien, a następnie po ścianie oddzielającej WC od pokoju.
    Tutaj też trzeba zrobić spadki w jednym z kierunków, gdzie bedzie uciekać powietrze. Powietrze nalepeij nie ucieka zgodnie z cyrkulacją. Dlatego od ściany z WC robimy w kierunku kuchni coraz wyżej. Do WC od tej ściany dzielącej WC od pokoju dajemy rurę do góry, bo WC jest wyżej, ale tu nie mamy problemu z odpowietrzaniem, ponieważ ta część rur będzie się odpowietrzała poprzez grzejniki.


    Najciekawsze wyjście. W sumie dopływ i powrót nie muszą iść tą samą stroną.
  • #42
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    W końcu instalacja prawie gotowa (bez bojlera jeszcze).

    Mam pytanie do załączonej niżej fotki:

    Budowa instalacji CO z piecem na paliwo stałe


    Instalator dołożył sterownik, bo niby pompa ma się włączyć, jak rurą poleci woda o temperaturze powyżej 40°C (ma przez zawór zwrotny do tej temperatury lecieć woda grawitacyjnie).
    W piecu się pali, woda się grzeje, ale nie leci przez zawór (rurka nad zaworem zwrotnym jest zimna), tylko przez pompę ciepłą wodę ciśnie.

    Czy poprawnie wykonane połączenia? Tak ma być, czy coś do poprawy?
  • #43
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    1. Czujnik temperatury powinien się znajdować jak najbliżej kotła (jak najniżej), lub nawet w rurce wgłębnej w samym kotle, tak aby jak najszybciej i wierniej mierzył temperaturę kotła.
    2. Zawór różnicowy (ten zielony zawór "zwrotny") powinien puścić bezpośrednio grawitacyjnie, a nie to że grawitacja ciągnie przez pompę do czasu załączenia się pompy. Świadczy to o tym że zawór różnicowy się nie otwiera, lub jest odwrotnie zamontowany. Z tego co widzę na zdjęciu, to ma strzałkę do góry, a więc jest we właściwym kierunku zamontowany. Najprawdopodobniej instalator najpierw nakręcił kształtkę na zawór, a następnie lutował, przez co przegrzał zawór i spowodował stopienie się kuli wewnątrz zaworu i zablokowanie. W takiej sytuacji zawór ten jest zniszczony, i należy go bezwzględnie wymienić.

    P.S. Gdzie jest wpięta rura do naczynia wzbiorczego? Zgodnie z przepisami po między naczyniem wzbiorczym (przelewowym) a kotłem nie mogą znajdować się żadne zawory.
    Pozdrawiam.
  • #44
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Zbiornik przelewowy jest w innym pomieszczeniu, gdyż jest wyżej niż to pomieszczenie.

    Jak sprawdzić, czy zawór zwrotny jest sprawny bez rozmontowywania instalacji?
  • #45
    Plumpi
    Specjalista - systemy grzewcze
    MARCIN.SLASK napisał:
    Zbiornik przelewowy jest w innym pomieszczeniu, gdyż jest wyżej niż to pomieszczenie.

    Jak sprawdzić, czy zawór zwrotny jest sprawny bez rozmontowywania instalacji?


    Chodzi Ci o zawór zwrotny czy zawór różnicowy tj. ten zielony przy pompie ?
    Jęzlei chodzi o ten róznicowy to masz tam strzałki, które powinny pokazywać kierunek przepływu wody. Masz go zamontowanego poprawnie.
    Nie sprawdzisz czy kulka jest cała bez rozkręcenia tego zaworu.
    Rozkęcenie go nie stanowi problemu, bo masz do odkręcnia pierścień na samym zaworze oraz poniżej tego zaworu śrubunek. Trzeba też bedzie okręcić śrubunek przy pompie. Wtedy zdejmiesz całą dolną odnogę do pompy wraz z zaworem oraz odcinkiem pionowej rury od śrubunku do zaworu różnicowego.
  • #46
    MARCIN.SLASK
    Specjalista AGD
    Chodzi o ten zielony ze strzałką.

    Czy normalny jest taki szum oraz przelewanie się w grzejnikach?
  • #47
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    MARCIN.SLASK napisał:
    Czy normalny jest taki szum oraz przelewanie się w grzejnikach?

    NIE
    Instalacja powinna pracować cicho. Te odgłosy mogą świadczyć o zapowietrzeniu instalacji, a zwłaszcza grzejników (na początku do czasu całkowitego odpowietrzenia i odgazowania się wody w instalacji często słychać takie odgłosy, jednak jeżeli po mimo systematycznego odpowietrzania to nie ustępuje, to coś jest nie tak). Jeśli problem nie ustępuje po mimo odpowietrzania, to może na przykład następować zasysanie powietrza z naczynia przelewowego, jeżeli jest źle wpięte do instalacji, lub jest za nisko, albo pompa ma zbyt dużą moc (przełączyć na mniejszy bieg, przy czym wtedy wszystkie grzejniki mają równomiernie się rozgrzewać, bo jeśli nie, to moc pompy po przełączeniu jest za mała). Tak więc odpowietrzać, sprawdzać właściwy poziom wody w instalacji (w razie potrzeby uzupełniać), a jeśli po mimo to problem nie ustąpi, to szukać przyczyny.

    Jeśli chodzi o sprawdzenie zaworu różnicowego, to kolega Plumpi dobrze to wyjaśnił.

    Pozdrawiam.