Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stereo LED Vu-Meter na LM 3915

Gothic19 07 Paź 2010 14:27 10855 21
  • Stereo LED Vu-Meter na LM 3915

    Witam wszystkich drodzy elektrodowicze.

    Przyszedł ten czas aby zaprezentować moje pierwsze dzieło.

    No to zacznę od początku, zainspirowany oglądaniem filmików na YouTubie postanowiłem sobie zbudować takie cacko, obejrzałem wiele schematów, lecz mój wybór padł na kostki LM 3915. Bardzo fajne kostki nie potrzebują dużo elementów do pracy. Pierwszy raz sam projektowałem płytkę w programie Dip Trace, bardzo fajny programik i łatwy w obsłudze i niestety popełniłem błąd. Co będzie widoczne na zdjęciach, pomyliłem się i ustawiłem ścieżki jako stronę Top, czyli górną i niestety układy scalone musiałem wlutować od strony ścieżek. No cóż, jak na pierwszy raz myślę że można mi to wybaczyć.

    Płytka robiona metodą termotransferu, niestety jak na pierwszy raz, nie wszystkie ścieżki mi się odbiły, pewnie dlatego że nigdzie nie mogłem dostać papieru kredowego, więc wydrukowałem na zwykłym papierze, i w dodatku ścieżki poprawiłem czarnym markerem.

    po przygotowaniu chlorku, płytka została w nim zanurzona, również robiłem to pierwszy raz, lecz w tym wypadku wszystko poszło pomyślnie.

    Później przyszedł czas na zmontowanie układu, i w tym momencie podczas wkładania podstawki pod układ, zobaczyłem że coś się nie zgadza.
    Nie miałem już ochoty robić kolejnej poprawnej płytki, więc zrobiłem tak żeby było dobrze, i tak układ jest schowany w obudowie i nikt tam przez wiele lat nie będzie zaglądał.

    Z tyłu przełączniki do wyboru, jak ma się zachowywać układ, kropka lub pasek.
    W układzie dodatkowo zastosowałem stabilizator napięcia 7812.

    Z opisu to by było na tyle, podam koszty wykonania układu:

    Obudowa - 5zł
    2x LM3915 - 13 zł
    Potencjometr Stereo - 6,40 zł
    LED - ok. 4 zł
    Złącza/Gniazda - ok. 6 zł
    Razem: ok. 35 zł

    Podsumowanie

    Jak za taką cenę, z projektu jestem bardzo zadowolony, spełnia wszystkie moje oczekiwania, wieczorem bardzo ładnie wygląda. Dodatkowo mam satysfakcje że potrafię coś samemu zrobić, może nie jest to projekt na wielka skalę, lecz od czegoś trzeba zacząć :)
    Pozdrawiam

    Zdjęcia:

    Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915
    Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915 Stereo LED Vu-Meter na LM 3915
    Stereo LED Vu-Meter na LM 3915

    Filmik:


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Gothic19
    Poziom 11  
    Offline 
    Gothic19 napisał 69 postów o ocenie 58, pomógł 1 razy. Mieszka w mieście Siemianowice Śląskie. Jest z nami od 2009 roku.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #2
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • #4
    Duch__
    Poziom 31  
    Witam.

    Jak na pierwszy raz to nie jest źle. Tak jak poprzednicy proszę o schemat.

    Układ bardzo ciekawy, jednak ja bym zastosował nie potencjometr stereo tylko 2 osobne potencjometry, każdy na osobny kanał. Pomysł taki z tego względu że nie każdy ma w domu ustawione głośniki w jednakowej odległości od uszu i wtedy wykorzystuje się balans w komputerze, a to by się objawiało nierówną pracą wskaźnika wysterowania. Jeden kanał byłby wzmocniony (dla tego głośnika który stoi dalej), drugi przyciszony (dla głośnika stojącego bliżej), żeby dalej mieć efekt stereo.
  • #5
    brylka3
    Poziom 10  
    Moim zdaniem jeśli wrzucasz coś do diy to wrzucaj schemat i spis elementów, bo ktoś może chcieć sobie to zrobić.
  • #6
    darkus12
    Poziom 18  
    Witam :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Witam :) Wykonanie świetne, efekt końcowy też ładnie wyszedł. Duży plus za zrobienie tego na płytce. Mi się bardzo podoba. A powiesz jak zrobiłeś napisy?
  • #7
    Matejkos
    Poziom 20  
    Jak na 1 raz to gratuluje efektu i myśle że zadowolenia z 1 udanej konstrukcji jedyne na co zwróciłem uwagę to to że zdaje się mase masz w 1 układzie przylutowaną kabelkiem bezpośrednio do układu a tam jest miejsce żeby to do podstawki przylutować, i nie było by problemu z lutowanie przy wymianie układu.


    Pozdrawiam Matejkos
  • #8
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #9
    chrisi
    Poziom 16  
    Jak nie masz papieru kredowego to wez jakies czasopismo to prawie to samo
    Pozdrawiam
  • #10
    Lavaro
    Poziom 2  
    Co trzeba zastosować, aby diody świeciły całkowicie albo wcale (0 lub 1)?
  • #11
    wynalazca2
    Poziom 13  
    Jak na pierwszy raz super projekt:D Starannie wykonane, fajnie rozmieszczone,a każda dioda ma różne stopnie świecenia, a nie tylko włączone i wyłączone.
  • #12
    LORDUS
    Poziom 14  
    Witam.
    no fajnie fajne jak na pierwsza konstrukcje budowana od zera to bardzo dobrze tylko jedno zastrzeżenie jak te diody są przyklejone ta izolacja to weź to przyklej termoglutem czy czymś bo jak naciśniesz przez przypadek na diody to się powbijają
    Pozdrawiam ;)
  • #13
    Gothic19
    Poziom 11  
    dominik434 napisał:
    masz do tego jakiś schemat???


    Schemat jest w nocie katalogowej, ale moge umieścic

    Stereo LED Vu-Meter na LM 3915

    LORDUS napisał:
    Witam.
    no fajnie fajne jak na pierwsza konstrukcje budowana od zera to bardzo dobrze tylko jedno zastrzeżenie jak te diody są przyklejone ta izolacja to weź to przyklej termoglutem czy czymś bo jak naciśniesz przez przypadek na diody to się powbijają
    Pozdrawiam ;)


    Diody są włożone na bardzo ciasno, do otworów, więc myślę że jest to zbędne :)

    Matejkos napisał:
    Jak na 1 raz to gratuluje efektu i myśle że zadowolenia z 1 udanej konstrukcji jedyne na co zwróciłem uwagę to to że zdaje się mase masz w 1 układzie przylutowaną kabelkiem bezpośrednio do układu a tam jest miejsce żeby to do podstawki przylutować, i nie było by problemu z lutowanie przy wymianie układu.


    Pozdrawiam Matejkos


    przewód poprawiony, przylutowałem do podstawki :)

    darkus12 napisał:
    Witam :)

    Dodano po 2 [minuty]:
    A powiesz jak zrobiłeś napisy?


    Napisy na płytce, zwykłym markerem do CD, a te które znajdują się z przodu wskaźnika, to zeskanowałem przedni panel w skanerze, obraz załadowałem do photoshopa, tam wyciąłem, tylko ta część, która była do obróbki, nałożyłem nową czarną warstwę, przezroczystość ustawiona na 50%, wtedy moge sobie ja spokojnie edytować. Potem zostało już tylko wydrukować i przykleić na taśmę dwustronną.


    Moderowany przez androot:

    Pytania o schemat w przypadku tak prostego układu, żywcem wziętego z aplikacji są bezzasadne i tylko świadczą o lenistwie!

  • #14
    piter.sw
    Poziom 10  
    Witam, super sprawa, fajny pomysł jeśli ktoś nie ma już gotowego wskaznika we wzmacniaczu, dobry pomysl i brnij dalej w temat elektroniki :) mam pytanko co to za utwor w filmiku? fajny jesli mozna prosze o tytul i wykonawce, dzieki serdeczne
  • #15
    koliuk
    Poziom 24  
    Ja wypowiem się także żebyś przypadkiem nie wpadł w samozachwyt.

    Układ zrobiony no działa i diody równo ale nic poza tym ...

    Mówisz robiłeś płytkę? To na kij tam tyle przewodów? Moim zdaniem to najzwyklejszy pająk i tyle.

    Tłumaczysz, że to Twoja 1 płytka? No i co z tego, rozejrzyj się po forum i zobaczysz, że ludzie także tworzą coś 1 raz i o niebo lepiej to wychodzi.

    Rozumiem, że chciałeś zbudować coś prostego ale słowa "Nie miałem już ochoty robić kolejnej poprawnej płytki" podkreślają wszystko i nie wymagają komentarza :)

    No nic to by było tyle.
    Powodzenia w dalszych, miejmy nadzieję estetyczniejszych konstrukcjach :)

    Pozdrawiam
  • #17
    janusz27
    Poziom 30  
    Uwaga pierwsza to to, że 3915 jest komparatorem liniowym o rozdzielczości 3dB. więc dlaczego jest zakres %? Czy skalowałeś jakoś i względem czego swój wskaźnik? Potencjometr umieszczony na schemacie to nie jest taki jak użyłeś. Trzeba było zastosować zwykły montażowy, ponieważ to jest potencjometr to ustawiania napięcia odniesienia. Ustawia się go raz na początku przy kalibracji. Dla diody czerwonej nie powinno być 100% tylko dużo więcej. 100% to mogła by być ostatnia żółta dioda 0dB. Czerwoną diodą we wskaźnikach zazwyczaj sygnalizuje się przesterowanie. Pytanie kolejne czy do układu dołączałeś jakiś prostownik szczytowy czy tak na żywca pod wyjście?. Kolejne czego się czepię to płytka. Trzeba było zrobić wszystkie elementy po jednej stronie, a nie driver z jednej, a elementy z drugiej i diody montowane do PCB a nie na przewodach. Jest taki fajny program jak Eagle w którym można projektować PCB. Dużo lepszym rozwiązaniem ale to na przyszłość byłoby połączenie 3915 oraz 3916 wtedy uzyskałbyś piękny wskaźnik obejmujący swoją dynamika zakres 43dB. 3915 pracowałby wtedy w zakresie -40dB - -13dB z rozdzielczością liniową 3dB, natomiast 3916 w zakresie -10dB - +3dB ze skalą VU rozszerzoną w pobliżu 0dB. Wskaźnik zostałby wtedy podzielony na dwa sterowniki, aby zmniejszyć dynamikę pracy każdego układu. Dzięki czemu wskazania wskaźnika byłyby dużo dokładniejsze.
    Jak chcesz mogę Ci podesłać paczkę z PCB i schematem do tego wskaźnika poziomu sygnału
  • #18
    EBC41
    Poziom 28  
    Popieram uwagi janusza. Zwlaszcza ta na temat wzorcowania. Co komu po takim wskazniku skoro z jego wskazan nie mozna nic odczytac??
  • #19
    djkomprez
    Poziom 21  
    A ja powiem tak :

    - PCB - gdyby to było 10 lat temu OK , ale w dzisiejszych czasach ogólnodostępności żelazek i papieru kredowego można zrobić 100 razy lepszą
    płytkę.

    - Obudowa - całkiem fajnie wyszła ;) tylko po co te procenty ?
    czyżby max moc ? :)

    Ogólnie to LM3915 jest słaby do rozwiązań tego typu z uwagi na fakt że
    diody świecą jak chcą , po wojażach z tymi scalakami doszedłem
    tylko do tego że dając elektrolita na wejście pomiarowe można uzyskać
    fajny efekt szybkości opadania skali (to tez daje efekt 0 lub 1 bardziej widoczny)

    Proponuje dać na próbę 1uF 16V

    BTW. Wydaje mi się że taniej wyszło by zapodać Atmege8 i napisać prosty
    program nawet w bascomie ;) dało by to 100% efekt 0-1
  • #20
    janusz27
    Poziom 30  
    djkomprez Ale szybkość opadania można prosto opanować - prostownik szczytowy a na wyjściu pojemność tak jak piszesz 1u i po problemie. Prostownik zbudowany na 1 WO, ze 4 rezystory, 2 diody, 2 pojemności i jeden potencjometr montażowy.
  • #21
    Gothic19
    Poziom 11  
    janusz27 napisał:
    Uwaga pierwsza to to, że 3915 jest komparatorem liniowym o rozdzielczości 3dB. więc dlaczego jest zakres %? Czy skalowałeś jakoś i względem czego swój wskaźnik? Potencjometr umieszczony na schemacie to nie jest taki jak użyłeś. Trzeba było zastosować zwykły montażowy, ponieważ to jest potencjometr to ustawiania napięcia odniesienia. Ustawia się go raz na początku przy kalibracji. Dla diody czerwonej nie powinno być 100% tylko dużo więcej. 100% to mogła by być ostatnia żółta dioda 0dB. Czerwoną diodą we wskaźnikach zazwyczaj sygnalizuje się przesterowanie. Pytanie kolejne czy do układu dołączałeś jakiś prostownik szczytowy czy tak na żywca pod wyjście?. Kolejne czego się czepię to płytka. Trzeba było zrobić wszystkie elementy po jednej stronie, a nie driver z jednej, a elementy z drugiej i diody montowane do PCB a nie na przewodach. Jest taki fajny program jak Eagle w którym można projektować PCB. Dużo lepszym rozwiązaniem ale to na przyszłość byłoby połączenie 3915 oraz 3916 wtedy uzyskałbyś piękny wskaźnik obejmujący swoją dynamika zakres 43dB. 3915 pracowałby wtedy w zakresie -40dB - -13dB z rozdzielczością liniową 3dB, natomiast 3916 w zakresie -10dB - +3dB ze skalą VU rozszerzoną w pobliżu 0dB. Wskaźnik zostałby wtedy podzielony na dwa sterowniki, aby zmniejszyć dynamikę pracy każdego układu. Dzięki czemu wskazania wskaźnika byłyby dużo dokładniejsze.
    Jak chcesz mogę Ci podesłać paczkę z PCB i schematem do tego wskaźnika poziomu sygnału


    No nie powiem bardzo mądre słowa, które na pewno wezmę do siebie :)
    Co do Skali, tutaj kompletnie zawaliłem, miała być właśnie skala db, nie wiedziałem tylko od ilu się ta skala zaczyna, po fakcie dokonanym, wyczytałem w nocie katalogowe że od -30db, zastanawiam się właśnie nad zmiana tego panelu z przodu :) Potencjometrem steruje czułością układu. Muszę ci przyznać rację, potencjometr tutaj powinien być ustawiony tylko raz. Jak możesz podeślij, schemat i PCB do tego co zaproponowałeś, bo bardzo ciekawe rozwiązanie :)
  • #22
    janusz27
    Poziom 30  
    W załączniku komplet pliki EAGLE'a schemat i PCB. Układ wymaga zasilania +/- 15VDC do operacyjnego oraz +9VDC do reszty. po zrobieniu płytka ma wymiary jakieś 110x45. Diody +3dB, +2dB, +1dB - czerwone, dioda 0dB - żółta/pomarańczowa, reszta ledów zielolna