Witam.
Chciałbym zaprezentować konstrukcję własną - chłodzenia wodnego do wykonania we własnym zakresie za naprawdę małą kasę.
Na zrobienie owego chłodzenia wpadłem zaraz po zakupie AMD 6000+ który mógłby ogrzewać mieszkanie - standardowy np. ARCTIC COOLING Alpine 64 GT zainstalowany w komputerze w okresie Letnim przy "Mocnej" rozrywce - Nowe Gry potrafił wyrzucić zabezpieczeniem procesora - i wyłączyć komputer.
Temperatura dochodziła do 68°C w kilka minut.
Więc wizyta w "HUTMEN-ie" we Wrocławiu - Zakup prostokąta z najczystszej miedzi o najlepszych właściwościach przewodnictwa ciepła o wymiarach 8cm x 7 cm i grubości 10mm - i do pracy !
Początkowo oddałem do frezera - ale pan miał chyba dużą wyobraźnię a mały staż i zrobił to czego zrobić nie powinien - miał wyciąć szachownicę - a zrobił własne " Mahjongg". - jeżeli ktoś ma dobrego to proponuję oddać - Mojemu udało się zrobić tylko rowek na uszczelkę i zepsuć środek wycinając rów Mariański.
Do zrobienia takich rowków wystarczy szlifierka kontowa z odpowiednio zużytą tarczą - coby nie wyjechać po za obręb rowka na uszczelkę i żeby bruzdy były głębokie na 9mm.
Proponuję sobie narysować blok w skali 1:1 na kartce zaznaczając newralgiczne punkty i cyrklem wzdłuż osi wykreślić i zmierzyć koło żeby wejść w materiał na odpowiednią głębokość i szerokość.
Blok wyglądał tak.
Blok z "topem" z plexi o grubości 10mm na wierzch - uszczelka - silikon !
Na krawędzie między miedzią a plexi użyłem dodatkowo ciekłego metalu w płynie - klej dwuskładnikowy. Otwory na króćce do węży można nawiercić ostrożnie najpierw wiertłem 5mm a później wiertłem piórowym - Nie polecam zwykłego wiertła np. 13mm nawet w dokładnym statywie do wiertarki. Duże wiertło - potrafi zaczepić się krawędzią o plexi i uszkodzić całe plexi łamiąc je na pół - ( pierwszą sztukę to spotkało) Wiertło piórowe okazało się delikatniejsze ! Otwory gwintujemy gwintownikiem - lecz o gwincie rurowym - G a nie metrycznym - M. Uszczelniłem króćce dodatkowo ciekłym metalem. Następnie malowanie lakierem podkładowym i czarnym na koniec.
Rezerwuar wykonałem z pojemnika zakupionego w "OBI" za 5 zł.
Wykonałem górną "półkę" oraz nóżki z plexi.
W zamierzeniu na półkę z radiatorami wlewana miała być ciecz ogrzana - opływając duże radiatory przedmuchiwane cichym dużym wentylatorem - Ciecz miała się chłodzić - coś na kształt " Wieży chłodu.
No i zostałem przy tym rozwiązaniu - sprawdza się i jest ciche.
Rezerwuar przedstawia się tak -
Blok łączymy wężami - ja użyłem 10/13 mm Silikonowe - z pompą oraz rezerwuarem.
Pompa jaką kupiłem w sklepie akwarystycznym -
Atman Pompka fontannowa przepływowa AT-304 [10W/800l/h] NA 230 V.
CENA - tylko 30 zł.
Jest naprawdę cicha - niesłyszalna w pracy ! Dodatkowo 800 l / h to wystarczający moim zdaniem przepływ. To 5 dużych wanien wody na godzinę !
Całość testowałem 3 dni 24/h - pod względem przecieków i bezawaryjnej pracy.
Na filmie pokazałem całość zmontowaną podczas testu.
Montaż bloku na procesor za pomocą ramki Socket AM2 zakupionej za 4 zł.
Blok dociskany jest za pomocą sprężyn z zaworów rozprężnych z pomp ciepła - były na tyle sztywne że nadawały się idealnie.
Przekaźnik 12 V wraz ze startem komputera uruchamia pompę - wentylator oraz podświetlenie rezerwuaru.
EFEKT KOŃCOWY - WSZYSTKO SZCZELNE i CICHE !
A jak z wydajnością.
Spadek o prawie połowę -
68°C było na Wentylatorze - obecnie na chłodzeniu wodnym 37°C
W czasie spoczynku i spadku z 3000 MHz do 1000 MHz średnia temperatur obu rdzeni spadła o 9,5 °C z 32,5°C do 23°C
WNIOSKI NASUWAJĄ SIĘ CHYBA SAME !?
Zauważyłem że układ ma kolosalną pojemność cieplną - czy procesor jest katowany na 100% czy też odpoczywa nie ma efektu jak na wentylatorze.
Grając każdy słyszy jak wentylator po paru minutach wchodzi na PWm na wyższe obroty. Tutaj temperatura zmienia się max o 4-5°C. Mój układ ma ponad 3 litry glikolu - myślę że żeby go nagrzać do temp 40*C musiał bym chyba programu Orthos 2 miesiące nie wyłączać !
Wszystkie układy wodne mają naprawdę wielki potencjał w Overclockingu - I tu naprawdę otwierają się drzwi do uzyskiwania potężnych skoków mocy komputera.
Swojego "ostatniego Mohikanina"( 90 nm - AMD 6000+) nie mogłem podkręcić nawet o 100 MHz - temperatura nie pozwalała nie mówiąc o zwiększaniu napięcia.
Teraz na próbę idzie o 200 MHz więcej bez pocenia się i wyłączania.
Zachęcam wszystkich to spróbowania zrobienia czegoś za małą kasę z niebywałą satysfakcją jaką daje własny układ i wyniki.
To praca która przekłada się na portfel bo po co kupować procesor o 200 - 400 MHz szybszy za 500 zł więcej jak można spokojnie z odpowiednim układem chodzenia wyciągnąć ze słabszego tyle samo.
Jeżeli ktoś ma jakieś sugestie, bądź też pomysły czy nawet pytania - z przyjemnością opiszę.
Pozdrawiam Artur
Chciałbym zaprezentować konstrukcję własną - chłodzenia wodnego do wykonania we własnym zakresie za naprawdę małą kasę.
Na zrobienie owego chłodzenia wpadłem zaraz po zakupie AMD 6000+ który mógłby ogrzewać mieszkanie - standardowy np. ARCTIC COOLING Alpine 64 GT zainstalowany w komputerze w okresie Letnim przy "Mocnej" rozrywce - Nowe Gry potrafił wyrzucić zabezpieczeniem procesora - i wyłączyć komputer.
Temperatura dochodziła do 68°C w kilka minut.

Więc wizyta w "HUTMEN-ie" we Wrocławiu - Zakup prostokąta z najczystszej miedzi o najlepszych właściwościach przewodnictwa ciepła o wymiarach 8cm x 7 cm i grubości 10mm - i do pracy !
Początkowo oddałem do frezera - ale pan miał chyba dużą wyobraźnię a mały staż i zrobił to czego zrobić nie powinien - miał wyciąć szachownicę - a zrobił własne " Mahjongg". - jeżeli ktoś ma dobrego to proponuję oddać - Mojemu udało się zrobić tylko rowek na uszczelkę i zepsuć środek wycinając rów Mariański.
Do zrobienia takich rowków wystarczy szlifierka kontowa z odpowiednio zużytą tarczą - coby nie wyjechać po za obręb rowka na uszczelkę i żeby bruzdy były głębokie na 9mm.
Proponuję sobie narysować blok w skali 1:1 na kartce zaznaczając newralgiczne punkty i cyrklem wzdłuż osi wykreślić i zmierzyć koło żeby wejść w materiał na odpowiednią głębokość i szerokość.
Blok wyglądał tak.


Blok z "topem" z plexi o grubości 10mm na wierzch - uszczelka - silikon !
Na krawędzie między miedzią a plexi użyłem dodatkowo ciekłego metalu w płynie - klej dwuskładnikowy. Otwory na króćce do węży można nawiercić ostrożnie najpierw wiertłem 5mm a później wiertłem piórowym - Nie polecam zwykłego wiertła np. 13mm nawet w dokładnym statywie do wiertarki. Duże wiertło - potrafi zaczepić się krawędzią o plexi i uszkodzić całe plexi łamiąc je na pół - ( pierwszą sztukę to spotkało) Wiertło piórowe okazało się delikatniejsze ! Otwory gwintujemy gwintownikiem - lecz o gwincie rurowym - G a nie metrycznym - M. Uszczelniłem króćce dodatkowo ciekłym metalem. Następnie malowanie lakierem podkładowym i czarnym na koniec.
Rezerwuar wykonałem z pojemnika zakupionego w "OBI" za 5 zł.
Wykonałem górną "półkę" oraz nóżki z plexi.
W zamierzeniu na półkę z radiatorami wlewana miała być ciecz ogrzana - opływając duże radiatory przedmuchiwane cichym dużym wentylatorem - Ciecz miała się chłodzić - coś na kształt " Wieży chłodu.
No i zostałem przy tym rozwiązaniu - sprawdza się i jest ciche.
Rezerwuar przedstawia się tak -


Blok łączymy wężami - ja użyłem 10/13 mm Silikonowe - z pompą oraz rezerwuarem.
Pompa jaką kupiłem w sklepie akwarystycznym -
Atman Pompka fontannowa przepływowa AT-304 [10W/800l/h] NA 230 V.

CENA - tylko 30 zł.
Jest naprawdę cicha - niesłyszalna w pracy ! Dodatkowo 800 l / h to wystarczający moim zdaniem przepływ. To 5 dużych wanien wody na godzinę !
Całość testowałem 3 dni 24/h - pod względem przecieków i bezawaryjnej pracy.
Na filmie pokazałem całość zmontowaną podczas testu.
Montaż bloku na procesor za pomocą ramki Socket AM2 zakupionej za 4 zł.
Blok dociskany jest za pomocą sprężyn z zaworów rozprężnych z pomp ciepła - były na tyle sztywne że nadawały się idealnie.


Przekaźnik 12 V wraz ze startem komputera uruchamia pompę - wentylator oraz podświetlenie rezerwuaru.

EFEKT KOŃCOWY - WSZYSTKO SZCZELNE i CICHE !
A jak z wydajnością.
Spadek o prawie połowę -

68°C było na Wentylatorze - obecnie na chłodzeniu wodnym 37°C

W czasie spoczynku i spadku z 3000 MHz do 1000 MHz średnia temperatur obu rdzeni spadła o 9,5 °C z 32,5°C do 23°C

WNIOSKI NASUWAJĄ SIĘ CHYBA SAME !?
Zauważyłem że układ ma kolosalną pojemność cieplną - czy procesor jest katowany na 100% czy też odpoczywa nie ma efektu jak na wentylatorze.
Grając każdy słyszy jak wentylator po paru minutach wchodzi na PWm na wyższe obroty. Tutaj temperatura zmienia się max o 4-5°C. Mój układ ma ponad 3 litry glikolu - myślę że żeby go nagrzać do temp 40*C musiał bym chyba programu Orthos 2 miesiące nie wyłączać !
Wszystkie układy wodne mają naprawdę wielki potencjał w Overclockingu - I tu naprawdę otwierają się drzwi do uzyskiwania potężnych skoków mocy komputera.
Swojego "ostatniego Mohikanina"( 90 nm - AMD 6000+) nie mogłem podkręcić nawet o 100 MHz - temperatura nie pozwalała nie mówiąc o zwiększaniu napięcia.
Teraz na próbę idzie o 200 MHz więcej bez pocenia się i wyłączania.
Zachęcam wszystkich to spróbowania zrobienia czegoś za małą kasę z niebywałą satysfakcją jaką daje własny układ i wyniki.
To praca która przekłada się na portfel bo po co kupować procesor o 200 - 400 MHz szybszy za 500 zł więcej jak można spokojnie z odpowiednim układem chodzenia wyciągnąć ze słabszego tyle samo.
Jeżeli ktoś ma jakieś sugestie, bądź też pomysły czy nawet pytania - z przyjemnością opiszę.
Pozdrawiam Artur