Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Serwer na Windows XP czy Linux Debian?

DVDM14 10 Paź 2010 10:44 5661 16
  • #1 10 Paź 2010 10:44
    DVDM14
    Poziom 35  

Witam!
    Niedługo mam zamiar uruchomić prywatny serwerek WWW (nic wielkiego, mała stronka + udostępnianie kliku plików i tyle), i zastanawiam się nad wyborem systemu operacyjnego. Po eksperymentach na maszynie wirtualnej wytypowałem 2 warianty:

1. Windows XP professional SP3 + pakiet WebServ(Apache2 z PHP5, MySQL5, CesarFTP)
    2. Linux Debian 5.0.6 "Lenny" z interfejsem KDE + pakiet XAMPP for Linux (Apache2 z PHP5 & PEAR, MySQL5, Perl5, ProFTPD)

No i teraz czeka mnie ciężki wybór. Wiem, że rozsądniejszym wyborem byłby Linux, lecz mam z nim sporo problemów(jestem nowicjuszem i cały czas uczę się go okiełznać), zaś serwer na Windows`ie mógłbym znacznie szybciej uruchomić i skonfigurować. Tyle że w przypadku Windows`a pojawia się problem bezpieczeństwa. Nie wiem jak duży jest on w praktyce(dużo się nasłuchałem opinii typu "miałbyś więcej włamań niż normalnych wejść", lecz pochodzą one w dużej części od znajomego fanboy`a Apple i nie jestem pewien czy mogę im ufać, a więc proszę was o obiektywną opinię). No i do tego dochodzi jeszcze kwestia sprzętu. Jako że będzie to mały serwerek, to sprzęt także potężny nie będzie, stary PC z procesorem 500MHz podkręcanym do 700MHz, 300MB(jak się uda załatwić to 400MB) RAM`u; dysk 10 lub 20GB. Do tego dochodzi jeszcze kwestia połączenia z router`em (TPLINK TD-W8901G), niestety ze względów na konstrukcje budynku w którym mieszkam nie mogę doprowadzić do serwera skrętki Ethernet i będę skazany na WI-FI. O ile w przypadku Windows`a wiem że to nie będzie zbyt dużym problemem, to w przypadku Linuxa obawiam się komplikacji, lecz tego niestety nie mogę sprawdzić na maszynie wirtualnej. Głównym problemem którego się obawiam jest to, iż w przeciwieństwie do oprogramowa