Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy

byklitz222 11 Paź 2010 12:45 9776 3
  • #1 11 Paź 2010 12:45
    byklitz222
    Poziom 9  

    Auto z silnikiem 2,0 Hdi r.2000, klimatyzacja manualna. Od paru dni, silnik nagrzewnicy wydaje z siebie nieludzkie dźwięki. Tylko na najwyższych obrotach zjawisko nie występuje, ale od punktu zero ( po uruchomieniu silnika wentylator leciutko się zawsze kręci ) i potem na następnych położeniach dźwigni wentylatora słychać piski o różnych częstotliwościach, czasami wręcz modulowanych. Próbując poruszać wtyczką od tegoż wentylatora, zauważyłem, że dźwięk ulega zmianie. W/g mojej oceny, nie są to chyba ani łożyska, ani szczotki, bo dźwięk się moduluje, a na najwyższych obrotach jest spokój.
    Czy ktoś spotkał się z takim zjawiskiem ? Jeśli tak, to jak to usunąć ?

    1 3
  • #2 03 Lut 2011 22:33
    byklitz222
    Poziom 9  

    Dmuchawa, taka sama jak w Fiat Ullyse. Peugeot 806, Citroen Evasion.Lancia Zeta.
    Demontaż zaczynamy od odkręcenia osłony nad nogami pasażera. Następnie odkręcić śrubkę w schowku :

    Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy

    Opadnie wtedy z tyłu, za schowkiem mocowanie skrzynki elektrycznej z "milionem" kabli, od niej odkręcić trzeba tę blachę mocującą, bo przeszkadza w i tak ciasnym miejscu. Próba demontażu schowka, spełzła na niczym, bo trzeba by rozkręcić niemal całą deskę rozdzielczą.
    Trzeba porozłańczać część krzyżujących się kabli, a następnie kable od samej dmuchawy.
    Dmuchawa jest przykręcona na 3 śrubach ( śrubokręt i pionowo w górę ). W trakcie odkręcania tych śrub, należy zwrócić uwagę,
    by przy pozostaniu ostatniej, przytrzymać dmuchawę, bo w skutek ciężaru, może złamać ostatni uchwyt.
    Po wyjęciu dmuchawy oznaczonej nr :

    Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy



    W celu jej demontażu, należy ściągnąć osłonę kabli silnika dmuchawy. ale konia z rzędem temu, co zrobi to, bez wyłamania zatrzasków od tej osłony.
    Pod tą osłoną, są kable od tegoż silnika :

    Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy

    Wsuwki kabli ściągnąć ze złącz silnika. Następnie, należy odkręcić śrubkę oznaczoną strzałką :

    Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy


    Po jej odkręceniu, można już wysunąć silnik z obudowy dmuchawy. Silnik ma takie oznaczenia :






    Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy


    Silnik, jest tak skonstruowany, że po próbie jego demontażu, złożenie w warunkach domowych jest praktycznie niemożliwe.
    Po prostu jego obydwie części, zostały ściśnięte pod praską. Można za to , przy pomocy małego ściągacza do łożysk oraz śruby fi 8 z łbem na imbus, ściągnąć wiatrak z silnika i wtedy poprzez otwory w obudowie silnika jest dostęp do górnej tuleji łożyskowej silnika.
    Stan szczotek był zadawalający ( mniej więcej połowa ich długości ) więc tę część odpuściłem. Komutator też wyglądał na niezniszczony.
    Luż na tulejach silnikowych jest praktycznie niezauważalny, ale wydaje się być "sucho", więc postanowiłem je nasmarować.
    Tuleje ślizgowe silnika, najpierw potraktowałem WD44 a następnie, zrobiłem mieszankę z oleju i tegoż WD44, zamocowałem silnik w pozycji pionowej w imadle,
    po pół godziny z każdej strony i mieszankę naniosłem na każdą z tuleji silnikowych. po tym zabiegu, złożyłem dmuchawę w odwrotnej kolejnośći. Z uwagi na to, że robiłem to w garażu, w czasie gdy na zewnątrz było minus 7 stopni, postanowiłem całość skręcić, a dopiero na koniec sprawdzić, ponieważ dmuchawę uruchomić można tylko po odpaleniu silnika.
    I tu , niestety porażka - dalej piszczy !!
    Zaprzyjaźnieni ludzie z branży elektryczno-elektronicznej, sugerują wzbudzanie się układu sterownika tejże dmuchawy :

    Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy

    Następną próbę naprawy, mam zamiar popełnić, gdy na zewnątrz będzie w miarę dodatnia temperatura i będę miał przygotowane przedłużenia kabli idących do dmuchawy, bo producent jest bardzo oszczędny w długościach tych kabli.
    Za to mało oszczędny ( dla naszych kieszeni ) jest producent silnika tej dmuchawy ( Bosch ), bo żąda za taki nowy silnik prawie 700 zł. Dla porównania używana, kompletna dmuchawa na portalu aukcyjnym, kosztuje około 500-600 zł, a to samo w serwisie ponad 2200 zł

    2
  • #3 04 Lut 2011 10:31
    mnichu30
    Poziom 10  

    no i racja - dalej piszczy

    0
  • #4 16 Gru 2011 18:26
    byklitz222
    Poziom 9  

    W końcu, po raz któryś tam, wziąłem się za temat.
    Po pierwsze, zrobiłem przedłużacz do wtyczki, żeby mieć możliwość swobodnego operowania przy wyjętym wentylatorze. Po podłączeniu, regulator ustawiłem na najmniejszych obrotach. Oczywiście piski były słyszalne, a po zatrzymaniu ręką śmigła piszczało dalej ! :roll: .
    Przegląd robiłem wieczorową porą i miałem włączoną lampę przenośną - świetlówkową, co było pomocne w obserwowaniu obrotów śmigła i dało się zauważać, że dmuchawa pracuje bardzo nierówno.
    :cunning: Po odnalezieniu oferty z alleg... najbliższej mojego miejsca zamieszkania pojechałem po cały komplet czyli dmuchawę razem z regulatorem. Co prawda, mój regulator miał wejście 3-stykowe, ale po analizie innych ofert zauważyłem, że 4-stykowy regulator też powinien funkcjonować, taki właśnie kupiłem. Po podłączeniu bez montażu w obudowie i uruchomieniu z moim wentylatorem, nastąpiła błoga cisza w pracy wentylatora - eureka :spoko:
    Obroty w świetle świetlówki też są równiutkie.
    W celu adaptacji nowego regulatora do mojej obudowy, usunąłem z niego ostatni styk ( zaznaczony na czerwono na fotce )

    Peugeot 806 lub Ulysse, Evasion, Zeta - silnik nagrzewnicy

    Po zamontowaniu całości w autku od tygodnia cieszę się z pozbycia się tego upierdliwego dźwięku. :D

    4