Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie zabezpieczenie silnika za falownikiem?

tomek.m 11 Paź 2010 21:34 5866 9
  • #1 11 Paź 2010 21:34
    tomek.m
    Poziom 12  

    Witam mam podajnik ślimakowy zasilany 3-fazowym silnikiem, do sterowania prędkością stosowałem falownik z wbudowanym zabezpieczeniem przeciwprzeciążeniowym. Niestety tamten falownik się zepsuł i kupiłem inny ale bez zabezpieczenia. Moje pytanie jest następujące - jak zabezpieczyć silnik przed zniszczeniem w momencie zablokowania podajnika? Wiem, że stosuje się w tym celu termiki ale chciałbym się dowiedzieć czy po zadziałaniu termika, gdy zmienię kierunek obrotów to silnik ruszy (oczywiście gdy w tym kierunku nic go nie będzie blokować), czy będę go jakoś odblokowywać termik? Czy może mi ktoś przybliżyć działanie? Czy są może inne sposoby zabezpieczeń?

    0 9
  • #2 11 Paź 2010 21:41
    spirytusik84
    Poziom 23  

    Co za przemiennik kupiłeś chyba w każdym jako jeden z podstawowych parametrów jest prąd znamionowy silnika termik może tylko zasygnalizować przegrzanie i rożłączy napęd do ostygnięcia a jak już tak ci zależy to możesz wyłącznik silnikowy zainstalować przed silnikiem z prądem ustawionym jak na tabliczce.

    0
  • #3 11 Paź 2010 22:07
    tomek.m
    Poziom 12  

    1.Jak w przypadku takich wyłączników przywraca się silnik do pracy - trzeba coś na nim przełączyć (jak np. suwak w wyłącznikach nadprądowych) czy może po wyłączeniu zasilania i ponownym włączeniu silnik ruszy?
    2.Czy taki wyłącznik szybciej reaguje na przeciążenie niż termik?

    0
  • #4 12 Paź 2010 07:41
    Rafik4
    Poziom 26  

    Podaj typ nowego falownika, bo nie chce mi się wierzyć, że nie można zabezpieczyć w nim silnika, zabezpieczenie na wyjściu falownika odcinające zasilanie silnika to średni pomysł.

    0
  • #5 12 Paź 2010 21:04
    tomek.m
    Poziom 12  

    To jest stary falownik Altivar VP3 AM 101 i nie widzę w nim żadnego potencjometru, który mógłby wskazywać możliwość regulacji zabezpieczenia a zapomniałem wspomnieć, że falownik jest na 0,75kW a silnik ma 0,37kW.

    0
  • #6 12 Paź 2010 23:20
    spirytusik84
    Poziom 23  

    Kolego potencjometrem to jedynie możesz zmieniać prędkość obrotową o ile tak ustawisz w programie wszystkie parametry a jest ich sporo jak i prąd znamionowy silnika ustawia się w panelu operatorskim ściągnij instrukcje do twojego nowego przemiennika i proponuję przestudiować , albo napisz coś o tym nowym a być może pomożemy.

    0
  • #7 14 Paź 2010 21:50
    tomek.m
    Poziom 12  

    Falownik to stary model Telemecanique Altivar VP3 AM 101 i nigdzie nie mogę namierzyć instrukcji do niego.

    0
  • #8 16 Paź 2010 19:44
    Rafik4
    Poziom 26  

    Faktycznie ciężko coś namierzyć do tego falownika, w takim wypadku proponuję założyć przekaźnik termiczny na wyjściu falownika, a jego styk NC wpiąć w szereg z sygnałem startu (pracy) falownika, takie rozwiązanie będzie bezpieczniejsze dla falownika niż wyłącznik silnikowy, bo nie odłącza fizycznie silnika od falownika a przy przeciążeniu silnika wyłączy falownik.

    Np. takie coś: Link

    Ten przekaźnik ma też funkcję automatycznego kasowania o którą pytałeś wyżej, tylko pamiętaj, że po przeciążeniu, gdy wystygnie, urządzenie samoczynnie się załączy, co przy większości aplikacji jest niedopuszczalne, bo niebezpieczne.

    0
  • #9 18 Paź 2010 20:03
    tomek.m
    Poziom 12  

    A ile czasu potrzeba do ponownego załączenia? Zależy mi na takim działaniu, że po zablokowaniu podajnika falownik by się wyłączał ale po zmianie kierunku obrotów żeby cały układ ponownie pracował (cofnięcie podajnika w celu usunięcia przedmiotu, który go zablokował).

    0
  • #10 18 Paź 2010 20:19
    Rafik4
    Poziom 26  

    Kilka minut stygnie, dwie może trzy. Możesz zrobić tak, że termik blokuje tylko ruch do przodu a ruch do tyłu jest bez nadzoru tego zabezpieczenia.

    0