Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lutowanie zanurzeniowe czy ktoś tego próbował

12 Paź 2010 10:52 1947 3
  • Poziom 2  
    Witam

    Mam pytanie odnośnie lutowania zanurzeniowego płytek z elementami przewlekanymi czy może ktoś z szanownych forumowiczów ma jakieś doświadczenie w tej dziedzinie jeżeli tak to prosiłbym o odpowiedzenie na kilka pytań:
    Jaka jest jakość lutowanych punktów
    Czy da się lutować płytki z otworami metalizowanymi
    Czy bardzo przyśpiesza to montaż
    Czy występują inne ważne problemy nie ujęte w pytaniach

    Prosiłbym również o kilka porad dotyczących takiego sposobu lutowania

    Przykładowe urządzenie:
    http://www.tme.eu/html/PL/urzadzenia-do-lutowania/ramka_2776_PL_pelny.html

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 13  
    harus82 napisał:
    Witam


    Jaka jest jakość lutowanych punktów
    Czy da się lutować płytki z otworami metalizowanymi
    Czy bardzo przyśpiesza to montaż
    Czy występują inne ważne problemy nie ujęte w pytaniach

    Prosiłbym również o kilka porad dotyczących takiego sposobu lutowania
    Przykładowe urządzenie:
    http://www.tme.eu/html/PL/urzadzenia-do-lutowania/ramka_2776_PL_pelny.html

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    Pozdrawiam



    Witam

    Przy pewnej wprawie jakość punktów jest nie do rozpoznania czy to zanurzeniowa czy fala.

    Da się lutować PCB z metalizacją.

    W porównaniu z lutowaniem ręcznym znacznie przyspiesza proces lutowania
    choć zależy to od ilości płytek.

    Kwestia wprawy , problemów brak


    Urządzenie zrobiłem sobie sam jakieś 15 lat temu gdy lutowaliśmy płytki 2-stronne lutownicami grzałkowymi.

    Jest parę ważnych czynności które trzeba zrobić , ale efekt jest naprawdę zadowalający.
    Co prawda ja lutowałem stopem ołowiowym , ale nie powinno być problemu z bezołowiowym.
    Daj jakąś fotę płytki którą chcesz lutować , to będzie łatwiej coś powiedzieć.
  • TermopastyTermopasty
  • Poziom 2  
    Dziękuję za zainteresowanie i przepraszam za nieobecność na forum.
    Przykłady płytek jakie zamierzam lutować znajdują się poniżej w plikach.
    Płytka 1 to płytka z metalizowanymi otworami elementy montowane po jednej stronie
    Płytka 2 to płytka bez metalizacji elementy również montowane po jednej stronie
    Prócz tego zamierzam lutować również płytki jednostronne bez metalizacji lecz z elementami ( np przekaźnikami ) nieco większej mocy co za tym idzie pady i nóżki większej pojemności cieplnej. Moje kolejne pytanie to w jaki sposób przygotowuje się
    płytki i czy musi być jakieś specjalne wykonanie samych płytek.

    Pozdrawiam Arek

    Zdjęcia:
    Lutowanie zanurzeniowe czy ktoś tego próbował Lutowanie zanurzeniowe czy ktoś tego próbował
  • Pomocny post
    Poziom 13  
    W płytkach z metalizacją otworów powinno się ( do takiego lutowania ) w projekcie maskować przelotki bo po co je pobielać, tym bardziej że płytka ładnie złocona i zużycie stopu będzie niepotrzebnie większe.

    Pozatym bedziesz musiał maskować ( ja to robiłem taśmą papierową , a fachowo robi się to gumą lateksową) otwory do przykręcania płytki bo one też zostały by zalutowane.

    Co do dużych elementów to nie ma problemu , kwestia ustalenia organoleptycznie odpowiedniego czasu przebywania płytki w spoiwie.

    Przygotowując płytki do lutowania należy :
    - zamaskować to co ma być niepolutowane.
    - zamocować płytkę w uchwycie , ramce , przyrządzie.
    - nanieść na płytkę topnik ( odpowiedni do stosowanego spoiwa ) nanosić można pędzelkiem lub natryskiem.
    - Podgrzać płytkę do temperatury aktywacji topnika , wstępne podgrzanie płytki zapobiega też wykrzywianiu się laminatu podczas lutowania bo nie ma nagłego skoku temperatury.
    - umieścić płytkę na powierzchni stopu poruszając nią lekko lewo-prawo. Płytki 2 stronne z metalizacją trzymałem do momentu przejścia stopu poprzez przelotki + 8 sekund.Lutowałem stopem ołowiowym.

    Po lutowaniu odłożyć płytkę do ostygnięcia , można lekko przyspieszyć proces studzenia poprzez zrobienie sobie jakiegoś wentylowanego stolika.

    Powierzchnię stopu trzeba czyścić co każdą płytkę z "nagaru" który będzie się tworzyć na jego powierzchni.Czyszczenie polega na zgarnięciu z powierzchni "nagaru" za pomocą np. nierdzewnej szpachelki.Nagar zgarniałem do "kąta" w wannie a po polutowania np. 100 płytek i wyłączeniu podgrzewania usuwałem.

    Dodam że nad stanowiskiem pracy trzeba koniecznie zastosować wysokowydajny wyciąg "spalin" ponieważ topniki zawierają szkodliwe związki których podczas lutowania wydziela się sporo.