Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Landi Les 98, Fiat uno 1,4 i.e. Przepala bezpiecznik.

lopezlopez 12 Paź 2010 12:01 2385 5
  • #1 12 Paź 2010 12:01
    lopezlopez
    Poziom 9  

    Witam.

    Landi les 98 / instalacja 2 gen.

    Na wstępnie poinformuję was od razu że nie jestem elektrykiem ani mechanikiem.
    Opisane poniżej czynności zbroiłem ( możliwie że źle ) w miarę swoich umiejętności. Będę wdzięczny za pomoc i ewentualne wytłumaczenie ;)

    Ostatnio jadąc autem wpadłem w dziurę (dość sporą ) prawym przednim kołem i auto przeszło samo na PB i nie reagowało na przełącznik diodowy aby przejść na LPG. Następnego dnia okazało się że jest przepalony bezpiecznik ( 7.5A ) na kablu plusowym idącym od cewki zapłonowej do komputera lpg ( Landi LES 98 )

    Wymieniłem bezpiecznik na nowy i uruchomiłem auto na PB.
    Po chwili wcisnąłem diodę która wyraźnie zaczęła migać informując o tym iż jest gotowa na przejście na lpg. Po przegazowaniu auto przełączyło się na lpg i po ok 3-5 sek przepaliło kolejny bezpiecznik ( taki sam )

    Wstawiłem nawet (15A) i również to samo. Różnica w tym że auto zdążyło pochodzić na lpg ok 10 sek. Następnie wstawiłem znowu 7,5 i auto tym razem po przełączeniu spaliło bezpiecznik po ok 1 sekundzie pracy na lpg.

    Zabrałem się więc za sprawdzenie multimetrem owego przewodu. Na włączonej stacyjce na kablu przy cewce zapłonowej miałem odpowiednio: 8,0 Ohm i 2,0 Ampera
    Na wtyczce od kompa lpg miałem : 8,5 Ohm i 2,5 Ampera

    Wartości bardzo zbliżone były na odpalonym silniku i ustawionym przełączniku na gotowości do pracy.

    Następnie postanowiłem sprawdzić jak się mają wartości w trakcie przełączania na LPG:
    Przy cewce : 2,5 Ampera
    Kostka bezpiecznika przed bezpiecznikiem 2,5 Ampera
    Wtyczka od koma lpg 2,5 Ampera

    Myślę że uszkodzenie w tym miejscu można wykluczyć ??

    Kolejną rzeczą jaką sprawdziłem był opór na każdym kablu idącym do cewek eletrozaworów, bo przecież często bywa że kabel ma zwarcie.
    Na kablu cewki elektrozaworu ( Landi ) na odparowniku: ok 10 Ohm
    Na kablu cewki przed odparownikiem: ok 10 Ohm
    Na kablu cewki elektrozaworu zbiornika lpg: ok 8 Ohm

    NA każdym kablu w trakcie przejścia dochodzi prąd 12V.
    Czyli uszkodzenie kabli możemy sobie darować ??

    Kolejną i ostatnią rzeczą jaka przyszła mi do głowy to sprawdzenie samych cewek:
    Podobno cewki landi są szczególne dlatego iż mają w sobie diodę i pod żadnym pozorem nie można zamieniać na nich plusa z minusem gdyż je to uszkodzi.

    Na cewce elektrozaworu na odparowniku : ok 3,3 - 3,5 Ohm
    Na cewce przed odparownikiem: ok 6,2 - 6,5 Ohm
    Na cewce elektrozaworu zbiornika lpg: 12,0 Ohm

    I tu dziwne różne wartości są nie sądzicie ??
    Ile powinny mieć "Ohm" cewki elektrozaworów landi ??

    Elektromechanik samochodowy powiedział mi iż wartość 3,5 Ohm na cewce landi jest wartością za małą i to ona może powodować spalenie owego bezpiecznika. Gdzieś indziej wyczytałem że właśnie owy bezpiecznik a w zasadzie napięcie na tym kablu idącym d kompa zasila właśnie elektrozawory.

    Proszę o pomoc w temacie bo niby wszystko pomierzyłem ale czy te wartości są poprawne tego nie wiem. Wiem że dla wprawionego elektro-gazownika takimi jak wy tu jesteście wystarczy chyba zerknąć na powyższe dane ;)

    Odnoście wpadnięcia w dziurę prawym przednim kołem: po tej stronie auta znajduje się odparownik i elektrozawory.

    Pozdrawiam.

    0 5
  • #2 12 Paź 2010 13:05
    707067
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 12 Paź 2010 13:18
    lopezlopez
    Poziom 9  

    odłączałem przewody od elektrozaworów i przełączałem na lpg.
    Na odparowniku, tej obok odparownika jak i również na wielozaworze.

    W każdym przypadku bezpiecznik wytrzymywał moment przełączenia natomiast auto gasło od razu i komp przechodził w stan przygotowania do przejścia na lpg ( dioda przełącznika migała )


    Dodatkowo sprawdziłem cewki na elektrozaworach ( paliwowym i gazowym na odparowniku ). Na krótko podłączyłem pod akumulator na kablu był bezpiecznik 10A. Elektrozawory bez problemu działały a bezpiecznik był cały.

    Zastanawia mnie tylko ich oporność. Jedna ma 5,5 Ohma a druga ( gazowa ) 3,5 Ohma.

    Na kablach idących do elektrozaworów:
    do wielozaworu - 2,5 Ohma
    do elektrozaworów - po 3,5 Ohma
    Natomiast jak jedną z nich odłączę do sprawdzenia kabli oraz z drugiej zdejmę obojętnie + czy minus to multimetr pokazuje ponad 10 Ohm.
    Czy to jest normalne ??
    Co to może być ??

    0
  • #4 14 Paź 2010 23:12
    lopezlopez
    Poziom 9  

    Kable są w pożądku, cewki również ( sprawdzone u gazownika ) pozostało tylko strzelać iż komp jest uwalony.... zostawiłem go u niego na zrobienie przez speca... sam mam taki sam drugi lecz neistety także uszkodzony ( nie przełącza na lpg w ogóle )... zobaczymy co będzie za 2 dni

    0
  • #5 12 Mar 2011 20:15
    mrjax
    Poziom 1  

    hej, i co wyszlo ecu uwalone? Mi przepala bezpiecznik ten co idzie od + do ecu po 2ch sek od wlaczenia zaplonu i wlasnie sie zastanawiam czy to nie ecu

    0
  • #6 27 Lip 2011 23:31
    lopezlopez
    Poziom 9  

    doszedłem... 2 gazowników szukało problemu i nie znalazło.... uszkodzony był elektromagnes na odparowniku. 2 tygodnie szukałem nowego. Uważajcie koledzy z landi. Cięzko już o nowe części

    0