Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy 230V 1.5kW 2840 obr/min buczy.

chaberek26 12 Paź 2010 14:35 25577 21
  • #1 12 Paź 2010 14:35
    chaberek26
    Poziom 2  

    Posiadam silnik jednofazowy i mam mały problem z rozruchem. Po załączeniu do sieci silnik buczy i aby wystartował należy mu pomóc ręcznie. Kierunek obrotów wówczas zależy od tego w którą stronę przekręci się wałek.

    3 21
  • #2 12 Paź 2010 14:47
    Qbuś
    Poziom 38  

    Napisz dokładniej, jaki to typ silnika (nazwa z tabliczki), prawdopodobnie brak kondensatora rozruchowego ?

    0
  • #3 12 Paź 2010 15:26
    chaberek26
    Poziom 2  

    tablica jest mało czytelna, ale można odczytać ze jest to typ Bke 90
    Jest biały kondensator najprawdopodobniej 20mikro F na 400V ale widać po nim że jest dość stary i być może stracił pojemność

    Dodano po 29 [minuty]:

    jak mógłbym sprawdzić czy ten kondensator jest sprawny i czy to może być jego wina?

    2
  • #4 12 Paź 2010 19:51
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Zrób fotkę silnika bo podejrzewam, że tam powinno być dwa kondensatory.

    -1
  • #5 12 Paź 2010 20:46
    chaberek26
    Poziom 2  

    jest jeden biały i to jest napewno kondensator bo jest opisany,a drugi jest większy i cały czarny bez żadnych oznaczeń tak jakby w dodatkowej izolacji czy coś takiego i dlatego nie jestem pewien czy to tez jest kondensator czy jakaś cewka może?

    Zdanie zaczyna się od dużej litery. Proszę poprawić wszystkie posty. [retrofood]

    0
  • #6 12 Paź 2010 22:47
    krzysiek7
    Poziom 34  

    To też jest kondensator. Ten silnik powinien mieć w środku od strony wentylatora wyłącznik odśrodkowy, objawy o których napisałeś wskazują na jego uszkodzenie. Bazuję trochę na domysłach, fotki znacznie by ułatwiły jakiekolwiek porady.

    0
  • #7 13 Paź 2010 14:51
    donek901
    Poziom 13  

    Z opisu wynika że uszkodzony jest kondensator.

    Mam trochę inny problem, mam silnik 230v 2850obr/min, ma chyba 550w.
    Po ok 10 min nagrzewa się dość mocno, jest przy nim kondensator 50uF/450v, jak myślicie dlaczego się grzeje?

    3
  • #8 13 Paź 2010 17:21
    przemek525
    Poziom 10  

    wymień kondensator rozruchowy

    1
  • #9 13 Paź 2010 23:27
    karol3
    Poziom 25  

    Witam

    donek901 napisał:
    Z opisu wynika że uszkodzony jest kondensator.

    Mam trochę inny problem, mam silnik 230v 2850obr/min, ma chyba 550w.
    Po ok 10 min nagrzewa się dość mocno, jest przy nim kondensator 50uF/450v, jak myślicie dlaczego się grzeje?

    Nie podajesz typu silnika i oczekujesz konkretnej odpowiedzi. Silnik znajduję się przed Tobą, a chcący udzielić Ci odpowiedzi mogą sobie tylko wyobrazić to co ty widzisz. Z tego co piszesz można wywróżyć tylko tyle, że jeśli jest to kondensator rozruchowy odłączany po rozruchu przez wyłącznik odśrodkowy lub specjalny włącznik to jego pojemność wydaje się być ok. Jeśli jest to kondensator pracy, połączony na stałe z uzwojeniem pomocniczym to jego pojemność przy podanej przez Ciebie mocy jest stanowczo zbyt duża. Z drugiej strony współczesne silniki z kondensatorem pracy po załączeniu nagrzewają się dość szybko do określonej temperatury, która stabilizuje się po osiągnięciu punktu założonego przez producenta. Załączenie wyżyłowanego silnika bez obciążenia powoduje bardzo szybki wzrost temperatury uzwojeń i tzw. nadbieg. Co oznacza że wirnik silnika przekracza obroty synchroniczne i zostaje gwałtownie wyhamowywany, co wyraźnie daje się zauważyć przyglądając się pracy silnika.

    chaberek26 napisał:
    Posiadam silnik jednofazowy i mam mały problem z rozruchem. Po załączeniu do sieci silnik buczy i aby wystartował należy mu pomóc ręcznie. Kierunek obrotów wówczas zależy od tego w którą stronę przekręci się wałek.

    Napisz czy silnik posiada wyłącznik odśrodkowy lub czy jest załączany przez wyłącznik rozruch- praca. Biały kondensator pracy ma na pewno większą pojemność. Napisz czy posiadasz jakiś miernik uniwersalny, gdyż wymieniając kolejno wszystkie elementy na własciwe uszkodzenie trafisz na samym końcu.
    Pozdrawiam.

    2
  • #10 14 Paź 2010 06:30
    donek901
    Poziom 13  

    Na silniku niema tabliczki znamionowej, nie wiem jaki to typ. Silnik niema wyłącznika odśrodkowego.

    0
  • #11 14 Paź 2010 17:24
    karol3
    Poziom 25  

    W takim razie zamieść fotki silnika, być może ktoś rozpozna jaki to typ. Bez fotek nic więcej na temat silnika powiedzieć nie można.

    0
  • #13 14 Paź 2010 19:20
    karol3
    Poziom 25  

    W tym silniku oryginalny kondensator był zamontowany wewnątrz kasety, w której zamontowany jest wyłącznik klawiszowy. Kondensator który jest zamontowany obecnie przez zapewne jakiegoś racjonalizatora dla którego 10 lub 100µF to jedno i to samo ma zbyt dużą pojemność. Przybliżoną potrzebną pojemność postaram się podać jeszcze dzisiaj lub najpóźniej jutro. Na "oko" będzie 2,5-4 razy mniejsza od obecnie zamontowanej. Daj jeszcze fotkę otwartej kasety.

    0
  • #15 14 Paź 2010 22:32
    karol3
    Poziom 25  

    Na pierwszej fotce wyraźnie widać za wyprowadzeniami wychodzącymi z silnika wnękę, w której był umieszczony oryginalny kondensator. O tym ze kondensator jest nie oryginalny świadczy to, że został umieszczony na zewnątrz ( gabaryty), brak gumowego przepustu i opaska mocująca przewód kondensatora. Prawdopodobnie jest to silnik z jakiegoś dystrybutora paliwa. Z ustaleniem dokładnej pojemności kondensatora bez pomiarów mogą być trudności. Sprawdź jeszcze czy po wymontowaniu kondensatora nie ukaże się tabliczka znamionowa silnika. Jeśli nie to zamontuj kondensator 12µF i sprawdź działanie. Moc silnika którą podałeś powinna w zasadzie odpowiadać mocy znamionowej silnika.

    0
  • #16 15 Paź 2010 07:21
    donek901
    Poziom 13  

    Pod kondensatorem nie ma tabliczki znamionowej. Zmierzyłem opór pomiędzy przewodami:
    czerwony i czarny (zasilanie) 5 Ohm, a pomiędzy żółtym i czarnym (kondensator) 8 Ohm. Może to w czymś pomoże, innych pomiarów nie mam czym zrobić. Tej mocy silnika nie jestem pewien w 100%, sprzedawca powiedział że tyle ma 550W. Kiedy kupie kondensator i sprawdzę to dam znać.

    1
  • #17 15 Paź 2010 16:19
    donek901
    Poziom 13  

    Podłączyłem kondensator 12 uF ale to nie pomogło silnik nadal się grzeje najpierw wirnik a później obudowa. Co może być przyczyną oprócz kondensatora? Uzwojenia silnika nie mają przebicia na obudowe.

    2
  • #18 15 Paź 2010 16:52
    karol3
    Poziom 25  

    Jaka temperaturę osiąga silnik? Możesz zmierzyć pobierany prąd? Sprawdzasz go bez obciążenia? Być może wirnik ociera o stojan. Jednak zanim go rozmontujesz postaraj się zmierzyć pobór prądu. Jeśli będziesz mierzył miernikiem uniwersalnym to na czas rozruchu wejście miernika powinno być zwarte. Zalecam ostrożność 230V to nie są żarty.

    0
  • #19 15 Paź 2010 17:08
    donek901
    Poziom 13  

    Silnik nagrzewa się do ok. 30°C w nie całe 10 min, włączam go bez obciążenia. Nie wiem jak zmierzyć pobierany prąd, mam tylko zwykły miernik. Wymieniłem w nim łożyska, wirnik raczej nie ociera o stojan.

    1
  • #20 15 Paź 2010 17:34
    karol3
    Poziom 25  

    No to jesteśmy w domu. Można byłoby porobić pomiary by upewnić się co do właściwego doboru kondensatora, ale jest to dość niebezpieczne i lepiej nie ryzykuj. Mogę Tobie tylko pogratulować, bo jeśli silnik osiąga tylko taką temperaturę to jest w 100% sprawny. Napisz kiedy odgłos silnika jest przyjemniejszy dla ucha z kondensatorem 12µF czy z poprzednim.

    0
  • #21 15 Paź 2010 21:59
    donek901
    Poziom 13  

    Sprawdzę to jutro. Mówisz że to normalne że silnik tak szybko nagrzewa się do takiej temperatury w tak krótkim czasie? Sprawdze do jakiej tęperatury się nagrzeje jeśli będzie działał dłużej.

    0
  • #22 16 Paź 2010 10:13
    donek901
    Poziom 13  

    Masz chyba racje że silnik jest sprawny, chodził 25 min i zagrzał się trochę wirnik. Co do kondensatora to na 12 uF silnik trochę dłużej "startuje", ale zostawię go na stałe. Słuchowo nie ma większej różnicy pomiędzy kondensatorami 12uF a 50uF.
    Dzięki wielkie karol3 za pomoc.

    2