Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automatyczny włącznik świateł

McKansy 13 Oct 2010 22:52 7290 6
  • #1
    McKansy
    Level 14  
    Witam,

    Zakładam ten temat, aby prosić Was drodzy forumowicze o małą pomoc. Postanowiłem, że chciałbym mieć automatyczny włącznik świateł w moim Audi A6 C5, jednak nie chcę montować gotowych układów takich jak np. na Allegro, gdyż po pierwsze, to tandeta, a po drugie nie działa tak jak chciałbym. Przeszukałem co nieco internet, w szczególności forum elektrody i powoli ucząc się podstaw elektroniki wymyśliłem sobie taki oto układ jak na rysunku poniżej (przepraszam za błędy, ale jak mówię jestem początkującym). Chcę, aby - przełącznik świateł był ciągle przełączony na pozycję załączonych świateł mijania i dopiero po uruchomieniu silnika (na kabelku, który "dostarczę" do mojego układu pojawi się napięcie powyżej 13V) mają się załączyć światła (oczywiście po wyłączeniu silnika analogicznie). Tak samo z pozycyjnymi - jeśli będę miał przekręcony przełącznik na pozycję świateł pozycyjnych, mają się tylko one włączyć po uruchomieniu silnika. Oczywiście jeśli przełącznik będzie w pozycji zerowej (wyłączony) - nie ma się nic włączać.



    Nie wiem, czy dobrze to sobie wymyśliłem (chodzi o schemat) - ma tam być układ, którego schemacik znalazłem tutaj na forum, wykrywający napięcie powyżej ustalonych 13V i dający sygnał do dwóch przekaźników (jeden do świateł pozycyjnych, drugi do mijania).

    Automatyczny włącznik świateł

    Bardzo proszę jak to możliwe, o sprawdzenie układu, ewentualną podpowiedź, co jest źle, wtedy będę kombinował dalej oraz jeśli wszystko jest dobrze, to jeśli można o podanie jakiej wartości mają być rezystory w układzie wykrywania napięcia, ponieważ tego, to już kompletnie nie wiem, jak policzyć.

    Z góry bardzo dziękuję za wszelką pomoc,
    Pozdrawiam!
  • #2
    electro_Nick
    Level 33  
    Przede wszystkim przekaźniki powinny być równolegle a nie szeregowo.
  • #3
    McKansy
    Level 14  
    Poprawione - myślę, że dobrze:

    Automatyczny włącznik świateł
  • #4
    JCK
    Level 25  
    Niestety dalej sporo błędów.
    W kategorii ważności:
    1-Zwarłeś na schemacie wejscia komparatora ("-" z "+")To nie może działać!
    2-Nie ma podłączenia układu scalonego do zasilania +12V(zasilanie przekaźników i układu scalonego)!Nie ma prawa działać !Powinno być dołączone najlepiej do stacyjki, aby na postoju układ nie pobierał prądu.
    3-Należy użyć jeden przekaźnik o dwóch układach stków NO(normalnie otwarte)Użycie dwóch to nonsens.
    4-Brak gasika przepięć samoindukcji na cewce przekaźnika(kilka wyłączęń i układ scalony zostanie zniszczony) Zastosuj diodę na cewce przkaźnika!
    3.Ten układ scalony jest poczwórnym komparatorem, wykorzystujesz tylko 1/4 układu. To tak, jak by silnik miał 4cyl., a ty używałbyś jeden.Zmień układ scalony na inny pojedynczy komparator.
    5. Brak wartości elementów i ich oznaczeń.(skąd mamy wiedzieć jakie elementy i do jakich nóżek układu zamierzasz to podłączyć?!)
    Dotyczy także to przekaźnika, musimy poznać jego typ, zależnie od jego prądu cewki, może być konieczne użycie dodatkowego tranzystora --klucza.
    6.Podaj żródło skąd zaczerpnąłeś układ, bo w tej chwili to tylko zarys, ale jeszcze kilka poprawek i będzie dobrze.
  • #5
    froman
    Level 11  
    Czy nie prościej zastosować sam przekaźnik lub dwa i podłączyć pod zasilanie zapłonu silnika i nie potrzeba całego układu wykrywania napięcia.
    Przypominam że od 2010 roku można jeździć w dzień tylko na światłach mijania lub dziennych a reszta oświetlenia czyli pozycje z tyłu i przodu , oświetlenie tablicy mogą być wyłączone.
  • #6
    kielkac
    Level 11  
    froman wrote:
    Przypominam że od 2010 roku można jeździć w dzień tylko na światłach mijania lub dziennych a reszta oświetlenia czyli pozycje z tyłu i przodu , oświetlenie tablicy mogą być wyłączone.

    Źle albo nieprecyzyjnie.
    Nowe regulacje, o których piszesz zmieniają tylko używanie świateł dziennych.
    Na światłach mijania można jeździć tak samo jak dotychczas, czyli nie mając świateł dziennych, jeździmy całą dobę z właczonymi światłami mijania - właczonymi manualnie lub automatycznie.

    Zmiany nastapiły tylko odnośnie świateł dziennych - w autach zarejestrowanych wcześniej wraz ze światłami dziennymi mogły ale nie musiały działać tylne pozycyjne i oświetlenie tablicy, a od pewnego czasu już nie mogą. Powinny świecić się tylko i wyłącznie dzienne z przodu.
    Konkretnej granicznej daty nie pamiętam, ale chodzi o moment pierwszego zarejestrowania pojazdu, a nie o date, po której wszyscy mamy wprowadzać jakieś zmiany w elektryce samochodu.
  • #7
    Mr.K
    Level 23  
    Przekaźnik(do załączania układu) + przełącznik(wybór auto lub manual) +dioda zenera(ustawienie progu zadziałania)+ podłączenie pod alternator(zasilenie układu) = bez zbędnych kombinacji