Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem

Karol966 14 Paź 2010 12:12 8641 14
  • Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem
    Witam

    Jakiś czas temu budując tani, prosty napęd do bramy dwuskrzydłowej napotkałem problem zasilania silników przy siłownikach. Procowały one na nieco mniejszym napięciu niż 12V DC. Każdy silnik wg pomiarów pobierał ok 60W. Oba silniki oraz lampa ostrzegawcza pobierały w przybliżeniu 140W. Transformator nawijałem samodzielnie mając jeszcze kilkanaście lat toteż nie daję mu wysokiej sprawności. Z racji tego nie chciałem aby pracował on 24h/dobę bez przerwy. Z tego powodu zbudowałem prezentowany układ.

    Opis działania układu:

    Zasada działania jest bardzo prosta. Jeden impuls sterujący przekaźnikiem lampy ostrzegawczej pochodzący od sterownika załącza jeden z przekaźników na mojej płytce na czas trwania impulsu. Jest to właśnie przekaźnik od lampy ostrzegawczej. Impuls ten jednocześnie ładuje kondensator elektrolityczny C1 poprzez tranzystor Q2. Ładunek zgromadzony w kondensatorze C1 nasyca tranzystor Q1 jeszcze na ok 5 sekund po zaniku impulsu sterującego. Tranzystor Q1 załącza zasilanie cewek przekaźnika K4. Jego styki załączają duży transformator zasilający silniki oraz lampę.

    Płytka posiada również złącze do podłączenia małego transformatora zasilającego bramster.

    Płytka wykonana domowym sposobem, ocynowana lutownicą oraz kawałkiem plecionki nasączonej cyną.

    Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem

    Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem

    W załączniku schemat oraz płytka (Eagle 5.6)
    Jeżeli chce ktoś otrzymać projekt płytki za free to wystarczy napisać na PW
    Załączniki:

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Karol966
    Poziom 30  
    Offline 
    Projektowanie, wykonywanie urządzeń pod indywidualne zamówienie. http://www.karster.elektroda.eu

    Karol966 napisał 1829 postów o ocenie 551, pomógł 82 razy. Mieszka w mieście Ciechocinek. Jest z nami od 2006 roku.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    Karol966
    Poziom 30  
    yogi009 napisał:
    Jedna rzecz, na jaką zwróciłem uwagę, to PCB, przy odrobinie kombinacji można było ją wykonać w całości jednostronnie, zawsze to mniej potencjalnych przyczyn kłopotów.


    Mhyy... nie wiem o czym kolega pisze ;) To jest płytka z jedną warstwą miedzi ;)

    PS. dziękuję za pozytywne opinie ;)
  • #3
    Jarosław J
    Poziom 14  
    Jeśli mogę wypowiedzieć się za kolegę to chodziło o to, że przy odrobinie więcej cierpliwości - układ dałoby się wykonać na jednostronnej płytce bez zworek po stronie elementów - w całości na warstwie miedzi.
  • #4
    Paolo1976
    Poziom 24  
    Mam pytanie - po co kolega przykręcił tę śrubę do mostka, skoro jest on lutowany do PCB, a brak jest jakiegokolwiek radiatora?
  • Relpol przekaźniki
  • #5
    androot
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Nie ma otworu w płytce, możliwe że śruba jest do przykręcenia mostka do obudowy (podklejona od spodu).
    Nie prościej i pewniej zasilacz impulsowy 12V? Np. jakiś mocniejszy egzemplarz od laptopa. Można spokojnie przerobić z wyższego napięcia.
  • #6
    Karol966
    Poziom 30  
    Śruba została włożona przed przylutowaniem mostka właśnie w celu przykręcenia radiatora. Pod mostkiem w miejscu śruby są ścieżki - nie mogłem wykonać otworu.
    Wiemy w jakich warunkach ma pracować centralka od napędu bramy... zasilacz impulsowy trzeba by dokładnie zabezpieczyć przed tymi warunkami a mimo wszystko zawsze stwarzałby potencjalne źródło awarii. Transformator miałem a kupno zasilacza impulsowego wiązałoby się z dodatkowymi kosztami. Napęd bramy był bardo tani. Koszt całości to zaledwie 410zł za oba skrzydła, lampę oraz całe sterowanie.
  • #7
    yetihehe
    Poziom 13  
    Strona jest zrobiona prawidłowo, ma ustawiony charset i jest w nim zakodowana, więc może kolega J_Bravo ma na sztywno ustawione na jakieś inne.

    A śruba pewnie przykręcona do mostka dlatego, że jest wlutowany i radiator będzie przykręcony później lub został tymczasowo zdjęty w celu wykonywania zdjęć.
  • #8
    seba_x
    Poziom 31  
    Ścieżki spokojnie można poprzesuwać i tym samym zrobić miejsce na otwór pod śrubę , teraz może być taka sytuacja że jak będziesz chciał mocniej dokręcić radiator to ci się ta śrubo obróci i nie będziesz miał możliwości przytrzymania jej śrubokrętem od spodu .
  • #9
    Karol966
    Poziom 30  
    Spokojnie ;) Pomyślałem o tym przed włożeniem tej śruby. W takiej sytuacji można przytrzymać śrubę między płytką a mostkiem. Jest do tego wystarczające miejsce pomiędzy dużym elektrolitem a jednym ze złącz ARK.
  • #10
    pmichniewski
    Poziom 18  
    Ja bym proponował poprawić polaryzację diody D2 na schemacie i wzorze płytki, żeby się ktoś nie pomylił...
  • #11
    DanRS
    Poziom 14  
    Witam,pomysł ok,czy kolega Karol966 mógłby opisać złącza które do czego a najlepiej załączyć schemat połączenia z bramsterem.
  • #12
    Wróblewski
    Poziom 15  
    W opisie "Programowanie sterownika Bramster" ttp://www.altad.com.pl/index.php?product_id=87 w pkt-cie 7 znajduje się opis: Ustawienie funkcji oświetlenia garażu (sterowanie oświetleniem w garażu). Włączenie funkcji powoduje, że sterownik po otworzeniu bramy garażowej pozostawia zapalone oświetlenie na 1 minutę. Zamknięcie bramy powoduje natychmiastowe wyłączenie oświetlenia.
    Ta funkcja doskonale nadaje się do podłączenia m.in. takiego transformatora.
    Pozdrawiam
    Mirek
  • #15
    Karol966
    Poziom 30  
    Dawno tu nie zaglądałem. Jeżeli pytania nadal aktualne to wykonam opis połączeń. Układ działa bezawaryjnie - w końcu co tam ma się popsuć - co najwyżej zakleić przekaźnik no ale tam są małe prądy więc to też raczej mało prawdopodobne.


    Co do mojego napędu to wykonałem go z dwóch silników od wycieraczek (audi albo VW). Przekładnia została odcięta, do wystającej osi wirnika zostały przymocowane śruby m10 (szpilki po 0,5m). Zrobione było to na tokarce. Jako cięgno użyłem rury 1/2'' z wspawaną nakrętką M10 ale co najmniej trzykrotnie dłuższą niż tradycyjne. Wszystko było toczone i współosiowane. Obudowy z rur PCV 50mm, wykończenia to chromowe rury ok 25mm oraz farba w sprayu do pomalowania PCV.