Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem

Karol966 14 Paź 2010 12:12 8398 14
  • Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem
    Witam

    Jakiś czas temu budując tani, prosty napęd do bramy dwuskrzydłowej napotkałem problem zasilania silników przy siłownikach. Procowały one na nieco mniejszym napięciu niż 12V DC. Każdy silnik wg pomiarów pobierał ok 60W. Oba silniki oraz lampa ostrzegawcza pobierały w przybliżeniu 140W. Transformator nawijałem samodzielnie mając jeszcze kilkanaście lat toteż nie daję mu wysokiej sprawności. Z racji tego nie chciałem aby pracował on 24h/dobę bez przerwy. Z tego powodu zbudowałem prezentowany układ.

    Opis działania układu:

    Zasada działania jest bardzo prosta. Jeden impuls sterujący przekaźnikiem lampy ostrzegawczej pochodzący od sterownika załącza jeden z przekaźników na mojej płytce na czas trwania impulsu. Jest to właśnie przekaźnik od lampy ostrzegawczej. Impuls ten jednocześnie ładuje kondensator elektrolityczny C1 poprzez tranzystor Q2. Ładunek zgromadzony w kondensatorze C1 nasyca tranzystor Q1 jeszcze na ok 5 sekund po zaniku impulsu sterującego. Tranzystor Q1 załącza zasilanie cewek przekaźnika K4. Jego styki załączają duży transformator zasilający silniki oraz lampę.

    Płytka posiada również złącze do podłączenia małego transformatora zasilającego bramster.

    Płytka wykonana domowym sposobem, ocynowana lutownicą oraz kawałkiem plecionki nasączonej cyną.

    Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem

    Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem Rozbudowa Bramster'a o moduł sterujący transformatorem

    W załączniku schemat oraz płytka (Eagle 5.6)
    Jeżeli chce ktoś otrzymać projekt płytki za free to wystarczy napisać na PW

    Załączniki:

    Fajne!
  • #2 14 Paź 2010 15:51
    Karol966
    Poziom 30  

    yogi009 napisał:
    Jedna rzecz, na jaką zwróciłem uwagę, to PCB, przy odrobinie kombinacji można było ją wykonać w całości jednostronnie, zawsze to mniej potencjalnych przyczyn kłopotów.


    Mhyy... nie wiem o czym kolega pisze ;) To jest płytka z jedną warstwą miedzi ;)

    PS. dziękuję za pozytywne opinie ;)

  • #3 14 Paź 2010 16:00
    Jarosław J
    Poziom 14  

    Jeśli mogę wypowiedzieć się za kolegę to chodziło o to, że przy odrobinie więcej cierpliwości - układ dałoby się wykonać na jednostronnej płytce bez zworek po stronie elementów - w całości na warstwie miedzi.

  • #4 14 Paź 2010 16:48
    Paolo1976
    Poziom 24  

    Mam pytanie - po co kolega przykręcił tę śrubę do mostka, skoro jest on lutowany do PCB, a brak jest jakiegokolwiek radiatora?

  • #6 14 Paź 2010 16:58
    Karol966
    Poziom 30  

    Śruba została włożona przed przylutowaniem mostka właśnie w celu przykręcenia radiatora. Pod mostkiem w miejscu śruby są ścieżki - nie mogłem wykonać otworu.
    Wiemy w jakich warunkach ma pracować centralka od napędu bramy... zasilacz impulsowy trzeba by dokładnie zabezpieczyć przed tymi warunkami a mimo wszystko zawsze stwarzałby potencjalne źródło awarii. Transformator miałem a kupno zasilacza impulsowego wiązałoby się z dodatkowymi kosztami. Napęd bramy był bardo tani. Koszt całości to zaledwie 410zł za oba skrzydła, lampę oraz całe sterowanie.

  • #7 14 Paź 2010 19:56
    yetihehe
    Poziom 12  

    Strona jest zrobiona prawidłowo, ma ustawiony charset i jest w nim zakodowana, więc może kolega J_Bravo ma na sztywno ustawione na jakieś inne.

    A śruba pewnie przykręcona do mostka dlatego, że jest wlutowany i radiator będzie przykręcony później lub został tymczasowo zdjęty w celu wykonywania zdjęć.

  • #8 15 Paź 2010 09:02
    seba_x
    Poziom 31  

    Ścieżki spokojnie można poprzesuwać i tym samym zrobić miejsce na otwór pod śrubę , teraz może być taka sytuacja że jak będziesz chciał mocniej dokręcić radiator to ci się ta śrubo obróci i nie będziesz miał możliwości przytrzymania jej śrubokrętem od spodu .

  • #9 15 Paź 2010 09:10
    Karol966
    Poziom 30  

    Spokojnie ;) Pomyślałem o tym przed włożeniem tej śruby. W takiej sytuacji można przytrzymać śrubę między płytką a mostkiem. Jest do tego wystarczające miejsce pomiędzy dużym elektrolitem a jednym ze złącz ARK.

  • #10 16 Paź 2010 13:59
    pmichniewski
    Poziom 18  

    Ja bym proponował poprawić polaryzację diody D2 na schemacie i wzorze płytki, żeby się ktoś nie pomylił...

  • #11 17 Paź 2010 12:30
    DanRS
    Poziom 14  

    Witam,pomysł ok,czy kolega Karol966 mógłby opisać złącza które do czego a najlepiej załączyć schemat połączenia z bramsterem.

  • #12 19 Paź 2010 17:50
    Wróblewski
    Poziom 15  

    W opisie "Programowanie sterownika Bramster" ttp://www.altad.com.pl/index.php?product_id=87 w pkt-cie 7 znajduje się opis: Ustawienie funkcji oświetlenia garażu (sterowanie oświetleniem w garażu). Włączenie funkcji powoduje, że sterownik po otworzeniu bramy garażowej pozostawia zapalone oświetlenie na 1 minutę. Zamknięcie bramy powoduje natychmiastowe wyłączenie oświetlenia.
    Ta funkcja doskonale nadaje się do podłączenia m.in. takiego transformatora.
    Pozdrawiam
    Mirek

  • #15 09 Gru 2010 12:25
    Karol966
    Poziom 30  

    Dawno tu nie zaglądałem. Jeżeli pytania nadal aktualne to wykonam opis połączeń. Układ działa bezawaryjnie - w końcu co tam ma się popsuć - co najwyżej zakleić przekaźnik no ale tam są małe prądy więc to też raczej mało prawdopodobne.


    Co do mojego napędu to wykonałem go z dwóch silników od wycieraczek (audi albo VW). Przekładnia została odcięta, do wystającej osi wirnika zostały przymocowane śruby m10 (szpilki po 0,5m). Zrobione było to na tokarce. Jako cięgno użyłem rury 1/2'' z wspawaną nakrętką M10 ale co najmniej trzykrotnie dłuższą niż tradycyjne. Wszystko było toczone i współosiowane. Obudowy z rur PCV 50mm, wykończenia to chromowe rury ok 25mm oraz farba w sprayu do pomalowania PCV.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo