Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Astra f uszkodzona stacyjka przeróbka na start engine

alonsotcz 17 Oct 2010 14:26 8067 17
Relpol
  • #1
    alonsotcz
    Level 12  
    Witam !
    problemem jest uszkodzona stacyjka, po prostu nie odbija 3 pozycja nie planuje zmiany stacyjki bo samochód ma pojeździć jeszcze rok, a problem muszę jakoś rozwiązać, bo nie chce żeby ktoś przypadkiem usmażył rozrusznik. Planuje zrobić przycisk do odpalania.
    Nie bardzo wiem jaki przekaźnik zastosować (nie mam pojęcia jaki prąd przepływa przez ten przewód) sterowanie przekaźnika oczywiście po włączeniu zapłonu. (i podłączenie tak żeby przy chodzącym silniku nie można było zakręcić rozrusznikiem)
    Przy okazji chciałbym zrobić automatyczne zapalanie świateł mijania po odpaleniu silnika, zastanawiałem się czy zastosowanie przekaźnika który załączał by prąd za przełącznikiem świateł sterowany był przez prąd z alternatora (ten który gasi lampkę ładowania) domyślam że trzeba by było tam zastosować diodę ale nie jestem tego pewien pewien. Z wykonaniem nie będzie problemu ale brakuje mi właśnie szczegółowej wiedzy na ten temat.
    Z góry dziękuje za pomoc.
  • Relpol
  • #2
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Światła - zastosuj jeden z wielu dostępnych na rynku modułów automatycznego załączania świateł. W instrukcji montażu będzie wszystko wyjaśnione.
    Rozruch na przycisk - równolegle do styków stacyjki lub zamiast nich daj zwykły przekaźnik samochodowy, a przycisk załączania przekaźnika zasilaj napięciem po stacyjce.
  • #3
    User removed account
    User removed account  
  • #4
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    :Jacekwiec - widziałeś moduły automatycznego załączania świateł? Wykorzystują one najczęściej sygnał z lampki kontrolnej alternatora, tyle tylko, że nie do bezpośredniego załączania czegokolwiek, a do sterowania elektroniką takiego modułu, a sterowanie odbywa się napięciowo. I nie trzeba kombinować z jakimiś układami na tranzystorach, szczególnie, że autor sprawia wrażenie niezbyt doświadczonego w elektronice. Sprawdź też, jaki prąd przewodzi standardowy przekaźnik samochodowy typu 541. Gwarantuję cię, że bez problemu poradzi sobie z 10A (oczywiście jakiś markowy, a nie tania chińszczyzna).
    Ps, jeśli autor chce zastosować jakąś blokadę uniemożliwiającą przypadkowe włączenie rozrusznika w czasie pracy silnika, to też trzeba zastosować jakiś układ blokujący biorący sygnał z lampki kontrolnej alternatora lub w wersji najprostszej podłączyć się z masą cewki pod czujnik lampki ciśnienia oleju.
  • Relpol
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Taka blokada to w sumie niegłupia rzecz, przy takim rozwiązaniu. Zawsze jest minimalna szansa przypadkowego naciśnięcia, czy to przez kierowcę, czy przez pasażera... A, że prosto to wykonać, to czemu nie...
    Napięciowo sterowane są te moduły oświetlenia - zazwyczaj działa to tak, że po pojawieniu się napięcia z alternatora na kontrolce działa układ czasowy, który załącza światła pojazdu z kilkusekundową zwłoką czasową.
  • #7
    miler80
    Level 34  
    Podłączając przekaźnik pod lampkę alternatora w większości przypadków powoduje żażenie kontrolki ładowania. Droższe automaty do świateł nie potrzebują żadnego sygnału z alternatora.
  • #8
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    :miler - a gdzie ja sugerowałem podłączanie przekaźnika pod kontrolkę ładowania? Polecałem zastosowanie modułu, który to nie spowoduje tego typu problemów.
    Tak, są też moduły działające na zasadzie detekcji wzrostu napięcia po uruchomieniu silnika.
  • #9
    User removed account
    User removed account  
  • #10
    miler80
    Level 34  
    Kolega alonsotcz w pierwszym poście coś takiego sugerował :-)

    Dodano po 5 [minuty]:

    Zapewniam że tak się dzieje, przykład? Fiat brava, sam tego doświadczyłem.
  • #11
    User removed account
    User removed account  
  • Helpful post
    #13
    User removed account
    User removed account  
  • #15
    alonsotcz
    Level 12  
    Dziękuje wszystkim za zainteresowanie !
    Proszę o sprawdzenie czy idę dobrym torem narysowałem taki schemat ale nie jestem tego pewien proszę o sprawdzenie
    zastanawiam się też czy wykorzystanie kontrolki ciśnienia oleju jest dobre
    nie wiem czy rozrusznik przypadkiem wytworzy takie ciśnienie żeby rozłączyć lampkę a przy okazji rozrusznik

    Opel Astra f uszkodzona stacyjka przeróbka na start engine
  • #16
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Źle. Wystarczy jeden przekaźnik. Styki niech robią za 50 ze stacyjki, cewka masą do czujnika ciśnienia oleju (przecież zwiera on do masy), a plus do przycisku startera, a ten zasilać z 15.
  • #17
    User removed account
    User removed account  
  • #18
    balonika3
    Level 37  
    Pomyliliśta wszystko! Czujnik ciśnienia oleju miał być wykorzystany do automatyki świateł.