Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozruch i zabezpieczenie silnika.

17 Paź 2010 16:40 9067 15
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich.

    Wiem, że podobne tematy były poruszane. Przeczytałem wszystkie, ale brakuje mi kilku informacji.

    Zatem do rzeczy.

    Sprawa dotyczy podłączenia silnika 4 kW. Ze względu na gabyryty wybrałem model:
    MS-100l2-2
    4 kW 2840 obr.
    Prąd znamionowy: 400v-7,88A

    Ponieważ inny silnik, którego używam o mocy 3 kW powoduje miganie świateł w momencie rozruchu, dlatego chcialbym ten podłączyć w systemie gwiazda-trojkąt, najlepiej automatycznie. Dodatkowo chciałbym ząłożyć zabezpieczenie przeciążeniowe oraz zaniku i kolejności fazy.

    Czy powyższy silnik można w ogóle podłączyć jako gw/tr?
    Chciałbym również prosić o podanie kolejności w jakiej należy podłączyć dodatkowe zabezpieczenia.

    Proszę o odpowiedź
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 13  
    Pierwsze i zasadnicze pytanie to ile przewodów wychodzi z silnika na tabliczkę zaciskową (powinno być 6 jeśli ma chodzić w γ,Δ), najpierw zabezpieczenie przeciążeniowe,zaniku jednej z faz,sygnalizacja kolejności faz i automatyczny przełącznik 0,γ,Δ
  • Poziom 9  
    Nie wiem ile jest przewodów, ponieważ nie mam tego silnika. Powyższe dane ściągnąłem ze strony sprzedawcy.

    http://www.kurkiewicz.com.pl/index.php/strona_tekstowa/wyswietl/75

    (model ms-100l2-2)

    Tak jak już pisałem wybrałem ten silnik ze względu na gabaryty (tylko ten zmiesci się do obudowy pilarki) Ten jest najmniejszy jaki znalazłem.

    Jeżeli te dane są niewystarczajace to skontaktuję się jeszcze ze sprzedawcą.

    Chciałbym jeszcze rozwinąć temat automatycznego przełącznika. Przeglądalem ofert internetowych sklepów elektrycznych i nie udało mi się niczego znaleźć. Przeczytałem w jednym z tematów, że można coś takiego wykonać w oparciu o przekaźnik czasowy.

    Dziękuję za podanie kolejności poszczególnych elementów. Zapomnialem jeszcze wspomnieć o grzybku wyłącznika awaryjnego. Gdzie go podpiąć?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 22  
    yaro77 napisał:
    Pierwsze i zasadnicze pytanie to ile przewodów wychodzi z silnika na tabliczkę zaciskową (powinno być 6 jeśli ma chodzić w γ,Δ),


    Na tabliczkę zaciskową przeważnie wychodzi 6 zacisków ale w niektórych przypadkach służą one tylko do połączenia końców uzwojeń w gwiazdę zworą.

    Do takiego silnika potrzebujesz aż łącznika gwiazda-trójkąt ?
    Wystarczy układ na styczniku i 2 przyciski do pełnego zadowolenia.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 9  
    Problem polega na tym co pisałem wcześniej. Czyli w momencie włączenia silnika 3kW miga mi światło w domu. Podejrzewam, że przy 4kW będzie to jeszcze bardziej odczuwalne.

    A zakładając, że zrobiłbym tak jak radzisz to czy taki zestaw zdałby egzamin?

    Pkt 10.11 regulaminu. [retrofood]


    1) Stycznik CEM 9-10-230V Prąd termiczny [AC1]: 25. Prąd termiczny [AC3]: 9. Moc znamionowa [kW]: 4. Napięcie: 230V. Szerokość w modułach: 3.

    Rozruch i zabezpieczenie silnika.

    2) Kaseta ST22-K2|01 dwuprzyciskowa Napięcie: 500V. Kaseta z przyciskami sterowniczymi o samoczynnym powrocie.

    Rozruch i zabezpieczenie silnika.
  • Moderator
    jacola napisał:
    Problem polega na tym co pisałem wcześniej. Czyli w momencie włączenia silnika 3kW miga mi światło w domu. Podejrzewam, że przy 4kW będzie to jeszcze bardziej odczuwalne.

    A zakładając, że zrobiłbym tak jak radzisz to czy taki zestaw zdałby egzamin?


    Jak Ci miga światło, to należy doprowadzić do porządku instalację, a nie stosować kombinacje alpejskie.
  • Poziom 9  
    Sądziłem, że powodem jest duże obciążenie w momencie rozruchu. A masz jakieś przypuszczenia co do przyczyny, tzn. gdzie w instalacji może być problem?
  • Poziom 12  
    Trzeba zacząć od przekrojów przewodów i sprawdzić jakość połączeń. Przy małych przekrojach można wydzielić osobny obwód do tego silnika.
  • Moderator
    jacola napisał:
    Sądziłem, że powodem jest duże obciążenie w momencie rozruchu. A masz jakieś przypuszczenia co do przyczyny, tzn. gdzie w instalacji może być problem?


    Owszem, to jest powodem, ale nie powinno być aż takich skutków. A przyczyny ogólnie wyjaśnił poprzednik.
  • Poziom 9  
    Dzięki za podpowiedzi z instalacją. Skonsultuję to z elektrykiem.

    A chciałbym jeszcze wrócić do przedstawionych kilka postów wyżej stycznika i wyłącznika. Czy do bezpośreniego rozruchu coś takiego się nadaje? Chciałbym jeszcze wpiąć w to wyłącznik awaryjny i wyłącznik silnikowy.
  • Poziom 22  
    Przyda ci się schemat w tym wypadku (znaleziony na tym forum)
    Rozruch i zabezpieczenie silnika.
  • Poziom 9  
    Dziękuję za schemacik.
    Nadal poszukuję małego, lekkiego silnika o mocy 4 kW. Znalazłem model Siemens 1LA9096-2LA10, jest to silnik progresywny o zwiększonej mocy, dwubiegunowy 3,8 kW więc tutaj już bym nie kombinowal z włącznikiem gwiazda/trójkąt. Natomist nie do końca wiem co oznacza fakt, że jest on dwubiegunowy. A jak mam rozumieć progresywność? I jeszcze jedna rzecz - ten model ma oznaczenie 230/400, jest jeszcze podobny 400/690. Czy to oznacza, że pierwszy można podpiąć na 230 v, a drugi można uruchamiać jako gwiazda trójkąt?
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Silnik progresywny jest to silnik o zwiększonej mocy w małej obudowie. Model 230/400 V podłączysz tylko w gwiazdę a 400/690 V możesz już poprzez 0 - Gwiazda - Trójkąt.

    Silnik 2-biegunowy czyli z jedną parą biegunów
    Cytat:

    w silniku z dwoma parami biegunów zasilanym z sieci 50 Hz, pole wiruje z prędkością 1500 obrotów na minutę a wirnik np. tylko 1450-1480 obrotów na minutę.


    w 4-biegunowym 2 razy wolniej się obraca

    w 8-biegunowym 4 razy wolniej się obraca

    zgodnie ze wzorem
    ns = 60*f / p
    gdzie ns- prędkość wirowania pola
    f- częstotliwość zasilania
    p- liczba par biegunów
  • Poziom 9  
    Chcialbym wrócić do tematu. Ostateczny wybór padł na Siemens 1LA9096-2LA10. Na silnik czekałem 2 miesiące ponieważ był robiony na zamówienie w Niemczech. Jutro powinien być u mnie. Obecnie kompletuję układ elektryczny do uruchamiania i zabezpieczenia silnika.

    Posiadam już wyłącznik silnikowy, grzybek bezpieczeństwa i skrzynkę elektryczną.

    Elementy które jeszcze planuję to wyłącznik główny, układ załączający ze stycznikiem oraz zabezpieczenie przeciw zanikowi i zmianie kolejności faz.

    Problem pojawił się przy doborze stycznika. Chcialbym zapytać jaka jest różnica między stycznikiem a stycznikiem pomocniczym ponieważ z takimi opisami się spotkałem. Jak dobrać styki? Są w różnych konfiguracjach: np. 4NC i 4NO, 1NC i 3NO.

    Przy okazji bardzo proszę o wyrozumiałość ze względu na brak wiedzy w dziedzinie elektrotechniki.