Witam,
Bardzo proszę o pomoc w reanimacji leciwej spalinowej piły łańcuchowej Stihl model 1106. Piła ta to prawdziwy zabytek, produkcję jej rozpoczęto w roku 1959 a zakończono w roku 1964 bądź 1968.
W rodzinie piła ta ostatnią pracę wykonała w roku 1995 i odmówiła posłuszeństwa. Powędrowała zatem na strych, gdzie spokojnie sobie leżała. Według relacji ostatniego operatora, który nią pracował, padła tam elektryka a konkretnie kondensator. Ja postanowiłem przywrócić ją do życia i od elektryki zaczynam.
Cały układ zapłonowy tej piły to ten najbardziej prymitywny – koło magnesowe, jedna cewka, przerywacz i kondensator. Niestety jest to zbudowane na częściach Bosch i tu zaczynają się schody, bo Bosch bardzo dba o to, aby kupować jedynie boschowskie podzespoły, po boschowskich cenach oczywiście, zatem na swoich podzespołach podaje jedynie numery katalogowe a zidentyfikowanie parametrów części po tych numerach jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.
Oryginalny kondensator do tej piły kosztuje, po sprowadzeniu z zagranicy bo w kraju nie ma, powyżej 50zł, co stanowi zbyt duże pieniądze zakładając, że sukces naprawy nie jest gwarantowany, bo może wyskoczyć jeszcze szereg innych usterek. Pół dnia zajęło mi wydedukowanie, że należy tam włożyć kondensator 220nF (napięcie nieznane), niestety żaden dostępny z tego typu kondensatorów „motoryzacyjnych” nie pasuje wymiarowo. Poradziłem sobie w ten sposób, że w elektronicznym zakupiłem kondensator typu MKT 220nF, 400V i zalałem go (po uprzednim wyprowadzeniu przyłączy) żywicą epoksydową w formie odpowiadającej wymiarom gniazda w iskrowniku.
Pytanie moje brzmi – czy ktoś z użytkowników jest na tyle zorientowany w temacie pił spalinowych, aby mógł służyć radą co do możliwości nabycia części zamiennych do tej maszyny a w szczególności zamienników montowanych w tego typu maszynach innych producentów bądź w zupełnie innych urządzeniach? Pytam, ponieważ zdobycie pełnej, szczegółowej specyfikacji technicznej tej piły jest niemożliwe (przynajmniej mi się nie udało).
Poniżej podaję garść informacji o tym urządzeniu:
nazwa (nazwy alternatywne): Stihl 1106 (Stihl Contra, Anti-Vibration Contra AV, Lightening)
miejsce produkcji i czas produkcji: Stuttgart, Niemcy, 1959-1964(1968)
pojemność skokowa: 106ccm
moc: 6,0 PS
średnica cylindra: 58mm
skok tłoka: 40mm
zakres obrotów pracy: 6500-7000 rpm
wyprzedzenie zapłonu: 2,8mm przed GMP
szczelina przerywacza: 0,4mm
szczelina pomiędzy elektrodami świecy: 0,51mm
rekomendowane typy świec: Bosch W175T1, Champion L87Y, NGK B6H
szczelina pomiędzy cewką a kołem magnesowym: ustalona (nieregulowana)
typ gaźnika: Tillotson HL-112, serie A, B, C, D
mieszanka benzyna olej: 16:1
klasa lepkości oleju: SAE 40 (rekomendowany Castrol)
długości produkowanych prowadnic: 43-83cm
podziałka łańcucha: 0,404 cala
typ łańcucha: Oregon
hamulec łańcucha: brak
sprzęgło: odśrodkowe
typ łożysk wału: igiełkowe
pompa oleju: manualna
waga: 12kg
Wiem, że praca tą piłą (o ile naprawa się powiedzie) nie będzie ani ekonomiczna, ani ergonomiczna, ani bezpieczna, ale chcę to zrobić dla własnej satysfakcji.
I na koniec jeszcze dwa pytania:
1.Z obudowy wystaje przewód nieznanego przeznaczenia. Czy może to być przewód z wyłącznika zapłonu (którego nigdzie nie ma)? Czy zasada działania takiego wyłącznika polega na zwarciu tego przewodu z masą kiedy chcemy unieruchomić silnik?
2.Na czym polega idea ręcznej pompy oleju? Jak tym się pracuje, pompuje co jakiś czas?
Będę wdzięczny za pomoc.
edycja: błędy literowe
Bardzo proszę o pomoc w reanimacji leciwej spalinowej piły łańcuchowej Stihl model 1106. Piła ta to prawdziwy zabytek, produkcję jej rozpoczęto w roku 1959 a zakończono w roku 1964 bądź 1968.
W rodzinie piła ta ostatnią pracę wykonała w roku 1995 i odmówiła posłuszeństwa. Powędrowała zatem na strych, gdzie spokojnie sobie leżała. Według relacji ostatniego operatora, który nią pracował, padła tam elektryka a konkretnie kondensator. Ja postanowiłem przywrócić ją do życia i od elektryki zaczynam.
Cały układ zapłonowy tej piły to ten najbardziej prymitywny – koło magnesowe, jedna cewka, przerywacz i kondensator. Niestety jest to zbudowane na częściach Bosch i tu zaczynają się schody, bo Bosch bardzo dba o to, aby kupować jedynie boschowskie podzespoły, po boschowskich cenach oczywiście, zatem na swoich podzespołach podaje jedynie numery katalogowe a zidentyfikowanie parametrów części po tych numerach jest bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.
Oryginalny kondensator do tej piły kosztuje, po sprowadzeniu z zagranicy bo w kraju nie ma, powyżej 50zł, co stanowi zbyt duże pieniądze zakładając, że sukces naprawy nie jest gwarantowany, bo może wyskoczyć jeszcze szereg innych usterek. Pół dnia zajęło mi wydedukowanie, że należy tam włożyć kondensator 220nF (napięcie nieznane), niestety żaden dostępny z tego typu kondensatorów „motoryzacyjnych” nie pasuje wymiarowo. Poradziłem sobie w ten sposób, że w elektronicznym zakupiłem kondensator typu MKT 220nF, 400V i zalałem go (po uprzednim wyprowadzeniu przyłączy) żywicą epoksydową w formie odpowiadającej wymiarom gniazda w iskrowniku.
Pytanie moje brzmi – czy ktoś z użytkowników jest na tyle zorientowany w temacie pił spalinowych, aby mógł służyć radą co do możliwości nabycia części zamiennych do tej maszyny a w szczególności zamienników montowanych w tego typu maszynach innych producentów bądź w zupełnie innych urządzeniach? Pytam, ponieważ zdobycie pełnej, szczegółowej specyfikacji technicznej tej piły jest niemożliwe (przynajmniej mi się nie udało).
Poniżej podaję garść informacji o tym urządzeniu:
nazwa (nazwy alternatywne): Stihl 1106 (Stihl Contra, Anti-Vibration Contra AV, Lightening)
miejsce produkcji i czas produkcji: Stuttgart, Niemcy, 1959-1964(1968)
pojemność skokowa: 106ccm
moc: 6,0 PS
średnica cylindra: 58mm
skok tłoka: 40mm
zakres obrotów pracy: 6500-7000 rpm
wyprzedzenie zapłonu: 2,8mm przed GMP
szczelina przerywacza: 0,4mm
szczelina pomiędzy elektrodami świecy: 0,51mm
rekomendowane typy świec: Bosch W175T1, Champion L87Y, NGK B6H
szczelina pomiędzy cewką a kołem magnesowym: ustalona (nieregulowana)
typ gaźnika: Tillotson HL-112, serie A, B, C, D
mieszanka benzyna olej: 16:1
klasa lepkości oleju: SAE 40 (rekomendowany Castrol)
długości produkowanych prowadnic: 43-83cm
podziałka łańcucha: 0,404 cala
typ łańcucha: Oregon
hamulec łańcucha: brak
sprzęgło: odśrodkowe
typ łożysk wału: igiełkowe
pompa oleju: manualna
waga: 12kg
Wiem, że praca tą piłą (o ile naprawa się powiedzie) nie będzie ani ekonomiczna, ani ergonomiczna, ani bezpieczna, ale chcę to zrobić dla własnej satysfakcji.
I na koniec jeszcze dwa pytania:
1.Z obudowy wystaje przewód nieznanego przeznaczenia. Czy może to być przewód z wyłącznika zapłonu (którego nigdzie nie ma)? Czy zasada działania takiego wyłącznika polega na zwarciu tego przewodu z masą kiedy chcemy unieruchomić silnik?
2.Na czym polega idea ręcznej pompy oleju? Jak tym się pracuje, pompuje co jakiś czas?
Będę wdzięczny za pomoc.
edycja: błędy literowe