Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Excel - odwrócenie tabeli

Martins10 20 Paź 2010 01:22 19691 10
  • #1 20 Paź 2010 01:22
    Martins10
    Poziom 8  

    Witam, mam tabelkę w Excelu z liczbami, chciałbym ją odwrócić, jednak nie sortować rosnąco czy malejąco tylko po prostu odwrócić (są to stopy zwrotu z WIGu, dlatego zależy mi na kolejności - liczby pasują do dat.)
    Przykładowo mamy jak w załączniku:
    1
    3
    4
    2
    marzy mi się odwrócenie tego do postaci
    2
    4
    3
    1
    Kolejnym moim pytaniem jest kwestia dat. Chciałem wpisać w 1 komórce "coś" dzięki czemu kolejne komórki w kolumnie byłyby kolejnymi datami. Na przykład:
    01.2010
    02.2010
    03.2010
    [...]
    12.2010
    01.2011
    Może to również przybrać formę:
    2010.01 (tutaj przeciągam do 2010.12 i wpisuję ręcznie 2011.01 i znów przeciągam)
    Problemem dla mnie jest przeskoczenie z 2010 roku na 2011 czy dałoby radę zrobić to automatycznie, tak by na skutek formuły program sam wpisał mi kolejne daty różniące się o miesiąc (miesięczne stopy zwrotu...:)

    Na dziś ostanie pytanie to pobranie tabelki (ew. pliku csv) z notatnika do Excela - jak to zrobić by przenieść każdą oddzielną wartość do kolejnych komórek (by wyglądało to tak samo jak w notatniku, a było po prostu w arkuszu kalkulacyjnym ).

    Pozdrawiam, Marcin

    0 10
  • #2 20 Paź 2010 14:11
    marek003
    Poziom 40  

    1
    Jak chcesz zmienić kolejność dodaj obok kolumnę z liczbą porządkową ( Lp. )
    [ w pierwszą komórkę wpisz 1 w drugą 2 zaznacz obie i przeciągnij w dół - powstaną kolejne liczby]
    Następnie zaznacz tą kolumnę Lp wraz z twoimi danymi i posortuj wg Lp. malejąco.

    2
    Wykorzystaj funkcje EMONTH(rok bazowy,ilość miesięcy) i sformatuj komórki na datę niestandardową np rrrr-mm przy czym rok bazowy pobieraj z poprzednio wyliczonej komórki EMONTH().
    Oczywiście pierwsza data jest wpisana z ręki i ma format excelowskiej daty. [poniżej przykład].

    Nie wiem czy funkcja EMONTH() znajduje się standardowo w funkcjach excela. Jeżeli nie to wybierz z menu Narzędzia - Dodatki i zaznacz Analisys ToolPak i daj ok.

    3
    Nie widzę danych, ale może wystarczy w menu wybrać dane i "tekst jako kolumny..." Odpowiednio ustawić podział
    i już.

    0
  • #3 20 Paź 2010 14:18
    mah111
    Poziom 12  

    Witam,
    Jeśli chodzi o problem nr 1, może ktoś inny pomoże, bo mi przychodzi tylko na myśl VBA :), chyba że przyjmujesz do wiadomości posiadanie makr w tym arkuszu.

    Problem 2 jest dość prosty do rozwiązania...
    Jeśli chcesz mieć dokładnie w formacie np. 01.2010, robisz prawoklik na kolumnie A, wybierasz formatuj komórki, Niestandardowe i w Typ wpisujesz: mm.rrrr

    Wpisujesz pierwszą datę w komórkę (w formacie 2010-01), przytrzymujesz prawym przyciskiem czarny kwadracik w prawym dolnym rogu komórki i przeciągasz w dół. Jak dojedziesz tam gdzie chcesz, puszczasz i z menu wybierasz "wypełnij miesiącami".

    CSV w Excel... hmmm najprościej kliknąć prawym na plik CSV i Otwórz za pomocą Excel :)

    0
  • #4 20 Paź 2010 21:55
    Martins10
    Poziom 8  

    Dzięki wielkie za pomoc :)
    Pomysł z stworzeniem liczby porządkowej obok tabeli jest super:) Wszystko działa jak należy.
    Co do EMONTH też fajny pomysł i zaaplikowałem już go.

    A propos formatowania wartości komórek, wpisując mm.rrrr czy rrrr.mm Excel za 1 razem zmienia tylko rok, a za drugim liczba miesięcy w roku dąży do nieskończoności :D

    Plik CSV a Excel - otwarcie go w Excelu się udaje ale program widzi wszystko w jednej komórce / wiersz, tzn. dane są ok co do pionowego rozkładu - każde za inny okres są wiersz niżej, ale te z jednego okresu znajdują się w jednej komórce.
    Pozdrawiam


    P.S Do mnie pytania to co najwyżej z Zarządzania Ryzykiem czy Matmy Finansowej :D
    P.S 2 Nie zauważyłem tego dane jako kolumny - też działa :) bez kitu a Excel niby taki prosty...

    0
  • #5 20 Paź 2010 23:13
    marcinosko
    Poziom 13  

    co do tego pliku csv to podczas importowania z pliku danych w opcjach "ogranicznik" zaznaczasz odpowiednie pole (zależy co masz pomiędzy danymi w pliku źródłowym, np, w pliku masz:
    "jan,kowalski,lat 12,urodzony 98"
    to w tym przypadku nasz ogranicznik to "," i wszystko co jest oddzielone przecinkiem będzie w osobnej kolumnie)

    p.s otwierasz go poprzez włączenie excela --> dane --> z pliku --> wskazujesz lokalizacje (tak jest w office 2007) a w starszym to nie pamiętam jak :p

    0
  • #6 21 Paź 2010 08:24
    mah111
    Poziom 12  

    Martins10, co do dat, widocznie w samej komórce wpisujesz datę w formacie 12.2010 lub 2010.12 co Excel traktuje jako liczbę a nie jako datę. Jak wpiszesz 2010-12, wtedy będzie uznane za datę. Jeśli w formatowaniu komórek zmienisz na mm.rrrr a w samej komórce wpiszesz 2010-12, wtedy Excel "zatrybi" o co Ci chodzi :) i zam zmieni 2010-12 na 12.2010, co nadal będzie uważane za datę.

    W tym momencie powinno działać wypełnienie miesiącami.

    Jeszcze jedna sztuczka, nie tylko dla dat...
    spróbuj wpisać w jedną komórkę 2010-11, w komórkę poniżej 2010-12.
    Zaznacz obie komórki i przeciągnij trzymając za czarny kwadracik w prawym dolnym rogu w dół...

    PS: To że Excel jest łatwy to odważne spostrzeżenie ;)

    0
  • #7 21 Paź 2010 22:32
    Martins10
    Poziom 8  

    Sposób z przeciągnięciem też działa bez zarzutu :)
    W razie kolejnych pytań będę pisał.
    Co do konstruowania makra, to na razie mi nie potrzebne, długo mi nie zajęło otworzenie tego pliku w Excelu.

    0
  • #8 15 Lis 2010 01:36
    Martins10
    Poziom 8  

    Witam to znów ja :)

    Chciałbym by z kolumny ze stopami zwrotu która jest najbardziej z prawej, EXCEL zwrócił mi w kolumnie "Ilość stóp zwrotu odpowiadających danemu przedziałowi klasowemu" ilość tych stóp zwrotu, które mieszczą się w danym przedziale.

    Zastanawiałem sie nad innym układem tabel, w którym arkusz generowałby mi odpowiedzi w trybie 0;1 (nie mieści się;mieści się) i potem sumował. A że byłoby to w trybie zero jedynkowym nie trudno byłoby odczytać ile jest stóp zwrotu w danym przedziale. Ale jakoś na razie nie wpada mi nic konkretnego do głowy.

    Zastanawiałem się też nad funkcję jeżeli ale nie umiałbym napisać funkcji która by "obskoczyła" to wszystko tak jak należy, bo pewnie musiałaby być tak jakaś suma warunkowa...

    Myślę, że na pewno ktoś wie jak mi pomóc, bardzo o to proszę :)

    Pozdrawiam,
    Marcin

    0
  • #9 15 Lis 2010 09:46
    marek003
    Poziom 40  

    Na przyszłość:
    Jeżeli masz inne zagadnienie (inny kłopot) zakładaj nowy temat. Łatwiej będzie innym ewentualnie skorzystać z tej wiedzy później jeżeli będą mieli podobny problem.


    A co do pytania:
    Różne sa metody dojścia do wyników które chcesz osiągnąć.
    Może być przez jeżeli , przez wyszukaj, indeks i wiele innych.
    Ponieważ ja mam excela 2003 i nie można w nim zagnieździć więcej niż 7 jeżeli (a trzeba by było minimum 9) i nie chciałem też korzystać z kolumny pomocniczej by rozbić "jeżeli" zastosowałem funkcje wyszukaj.pionowo z 1 (jedynką) na końcu i funkcje wybierz a do zliczania przedziałów funkcję licz.jeżeli. Ale można to rozwikłać na wiele sposobów.

    Parę uwag do twoich danych (przedziałów)
    Ręcznie wprowadzasz skok o 0,01% natomiast różnice między początkiem a końcem masz z dokładnością do trzech miejsc po przecinku. Excel tylko pokazuje ci zaokrąglenie do dwóch miejsc ale pamięta (przechowuje) wszystkie miejsca (w twoim przypadku trzy) więc może być jakieś przekłamanie.
    W związku z tym pojawiają się "puste miejsca których nie "obejmuje" żaden przedział. W moim przypadku zostanie on zaklasyfikowany do tego który jest najniżej i nie został przekroczony (ja sprawdzam przedziały wyróżnione w ramce) .

    Jeżeli ma być dwa miejsca po przecinku w procentach to musisz wszystkie funkcje zamknąć w formule zaokr(liczba;4)

    Kolejna rzecz dotycząca mojego sposobu:
    jeżeli wartość będzie mniejsza niż minimum funkcja zwróci błąd natomiast gdy będzie większa niż max zawsze wskaże przedział "J" (ostatni)

    Złą masz ręcznie liczoną sumę przedziału "D".

    Jeszcze raz radze wyrównać dokładnie zakresy. W razie pytań pisz.

    0
  • #10 15 Lis 2010 16:48
    Martins10
    Poziom 8  

    Dziękuję za odpowiedź i gotowe rozwiązanie.

    Z funkcją LICZ JEŻELI to nawet miałem dobre myśli w stronę sumy warunkowej :D

    Co do WYBIERZ(PODAJ POZYCJĘ) jeszcze muszę chwilkę nad tym pomyśleć żeby na następny raz to samemu umieć zrobić.

    Jeśli będą kolejne wątpliwości, a pewnie będą, bo będę musiał budować histogramy, mapy ryzyka i kilka innych rzeczy w oparciu o ww. dane (oczywiście mam ich więcej niż tylko w tym pliku ostatnio przesłanym) to pewnie się zgłoszę. Bo akurat to będą moje pierwsze razy z takim wykorzystaniem Excela :)

    Dzięki jeszcze raz,
    pozdrawiam.

    0
  • #11 15 Lis 2010 20:54
    marek003
    Poziom 40  

    Co do wykorzystania funkcji wyszukaj.pionowo() w tym przypadku to pewna "wariacja". Z reguły stosuje się ją do innych choć podobnych celów.
    A inną funkcją jest dość prosta funkcja wybierz().

    0
  Szukaj w 5mln produktów