Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wtrysk jednopunktowy kontra wielopunktowy.

jarek14r 21 Paź 2010 18:54 12418 16
  • #1 21 Paź 2010 18:54
    jarek14r
    Poziom 15  

    Witam. Zastanawiam się ostatnio nad pewnym faktem. Mam do porównania dwa silniki w dwóch samochodach. Pierwszy to astra G z silnikiem 1.6 8V (x16szr) 75 km a drugi to skoda octavia również z silnikiem 1.6 8V i też 75 km. W astrze monowtrysk a w octavii wielopunkt. Silniki o identycznej pojemności i mocy tylko innym zasilaniu a jednak octavia, która jest nawet cięższa od astry, przyspiesza dużo żywiej przy tym samym wciśnięciu gazu. Porównywałem sobie te dwa auta ostatnio (moja jest astra) ponieważ miałem spadek mocy w astrze ale był to termostat powietrza, który cały czas podawał ciepłe. Teraz astra jest żywsza, ale jak wsiadłem do octavii to i tak przyspiesza ona lepiej. I teraz pytanie: czy wielopunktowy wtrysk ma aż tak dużą przewagę nad mono, że reakcja na gaz jest szybsza? (dodam, że moja astra nie ma usterek jest w pełni sprawna a jedyne co mogę podejrzewać to egr, że jest nieco niedomknięty chociaż szarpania nie ma, jednak kiedyś miałem komunikat: egr pozycja liniowa)

    0 16
  • #2 21 Paź 2010 19:11
    kkknc
    Poziom 42  

    O przyspieszeniu auta decyduje moment obrotowy jego rozkład, zestopniowanie skrzyni biegów masa samochodu itd., itp. A wtrysk wielopunktowy jest dokładniejszy w dozowaniu paliwa.

    0
  • #3 21 Paź 2010 19:31
    jarek14r
    Poziom 15  

    moment obrotowy jest wyższy w octavii dokładnie o 10 Nm (astra 128 octavia 138) a co do skrzyni to ople raczej ogólnie mają skrzynie o dość długich przełożeniach. No właśnie gdyby ktoś mógł podać wartości przełożeń skrzyń biegów w obu wymienionych tutaj autach to byłbym wdzięczny. Aha dodam jeszcze, że astra moc maksymalną uzyskuje przy 5200 obr/min a octavia przy zaledwie 4500 obr/min. To znaczna różnica więc przełożenia też chyba znacznie się różnią...?

    0
  • #4 21 Paź 2010 19:48
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 21 Paź 2010 20:02
    jarek14r
    Poziom 15  

    0,5 sekundy to granica błędu nie do wyczucia, a co do kół to są jednakowe.

    0
  • #6 21 Paź 2010 20:37
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 21 Paź 2010 20:46
    jarek14r
    Poziom 15  

    WD 53 wielkie dzięki. sory za laickie pytanie ale nie wiem co oznacza litera G bo W to chyba wsteczny? i jeszcze jak by ktoś wrzucił od astry skrzynia f13 to bym porównał

    0
  • #8 21 Paź 2010 21:08
    perzan
    Poziom 11  

    jarek14r napisał:
    WD 53 wielkie dzięki. sory za laickie pytanie ale nie wiem co oznacza litera G bo W to chyba wsteczny? [...]


    G - przełożenie głównej przekładni czyli dyferencjału.
    Pozdro.

    0
  • #9 21 Paź 2010 21:15
    jarek14r
    Poziom 15  

    Dzięki Gdzieś wyczytałem, że najkrótsza skrzynia w oplu ma przełożenie główne 4,29 czyli chyba i tak jest ono dość długie. zaczynam dochodzić do wniosku, że to skrzynia jest winowajcą dość mozolnego rozpędzania mojej astry. Mimo wszystko jeżeli ktoś posiada wartości przełożeń f13 to poproszę.

    0
  • #10 21 Paź 2010 23:47
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 22 Paź 2010 23:33
    cefaloid
    Poziom 30  

    jarek14r napisał:
    Witam. Zastanawiam się ostatnio nad pewnym faktem. Mam do porównania dwa silniki w dwóch samochodach. Pierwszy to astra G z silnikiem 1.6 8V (x16szr) 75 km a drugi to skoda octavia również z silnikiem 1.6 8V i też 75 km. W astrze monowtrysk a w octavii wielopunkt. Silniki o identycznej pojemności i mocy tylko innym zasilaniu a jednak octavia, która jest nawet cięższa od astry, przyspiesza dużo żywiej przy tym samym wciśnięciu gazu.


    Bo porównujesz maksima a nie rozkład parametrów. Posłużę się paskudnym szkicem z painta:
    Wtrysk jednopunktowy kontra wielopunktowy.

    Zielony: niutonometry, czerwony: moc silnika A

    Niebieski: niutonometry, fiolet: moc silnika B

    I teraz cóż z tego że silnik A ma w swoim maksimum więcej niutonometrów i mocy jak silnik B. Skoro silnik B osiąga mniejsze maksima ale za to ma równomierne charakterystyki. Silnik A ma maksymalną użyteczną moc i maksymalne niutonometry większe ale tylko w wąskim zakresie obrotów. Poza tymi zakresami jest słabszy, nieelastyczny. Ale tego producent nie mówi.

    To jest skrótowa odpowiedź na Twoje pytanie.

    0
  • #12 23 Paź 2010 00:27
    jawoks
    Poziom 20  

    Wielopunkt góruje nad jedno/dwupunktem, a z racji innej budowy kolektora ssącego na wielopunkcie będzie szybsza reakcja na gaz oraz troszkę inny dźwięk silnika. To tak w skrócie ;)

    0
  • #13 23 Paź 2010 09:45
    jarek14r
    Poziom 15  

    cefaloid: fajnie to zrobiłeś dzięki. Chcę jednak powiedzieć, że Twój wykres to jakby porównanie krzywej benzyniaka (wolnossącego) z turbodieslem. Kolory niebieski i fiolet to dość płaskie krzywe typowe własnie w turbodieslach.

    jawoks: Twoja odpowiedź trochę rozwiała moje wątpliwości. Dzięki.

    1
  • #14 23 Paź 2010 12:31
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 25 Paź 2010 23:10
    cefaloid
    Poziom 30  

    Cytat:

    Ten wykres powyżej to banialuki, jak może być prawie płaski przebieg momentu i jednocześnie płaski przebieg mocy :D


    Przecież to tylko taki skrót myślowy - a nie rzeczywiste charakterystyki :) Wiem że obie te wartości są powiązane.

    Chciałem pokazać na szybko że nie podawany w katalogu rozkład mocy silnika a jej wartość maksymalna (podawana) to 2 różne rzeczy.

    0
  • #16 26 Paź 2010 19:42
    tzok
    Moderator Samochody

    Przy wtrysku wielopunktowym paliwo jest podawane niemal wprost w gniazda zaworów dolotowych, natomiast w monowtrysku paliwo musi przejść przez cały kolektor (i to cykl pracy silnika decyduje o tym do którego cylindra ono trafi). W sekwencyjnym MPI każdy cylinder otrzymuje indywidualnie dobraną dawkę paliwa. Grupowy MPI jest podobny do SPI ale i tak reaguje szybciej.

    Nie słuchaj speców od momentu - o przyspieszeniu rzeczywiście decyduje moment obrotowy ale nie silnika a przenoszony na koła. Co z tego, że silnik może dysponować dużym momentem obrotowym skoro bardzo powoli się "wkręca na obroty" i pracuje w wąskim zakresie obrotów (np. diesel)? Można to zrekompensować dużymi przełożeniami skrzyni, gdzie małej zmianie prędkości obrotowej silnika będzie towarzyszyła duża zmiana prędkości obrotowej kół, co jednak powoduje naprężenia i zużycie skrzyni (spróbuj w dieslu zmienić bieg bez użycia sprzęgła, a przy wysokoobrotowym silniku benzynowym da się to zrobić bez problemu).

    0
  • #17 26 Paź 2010 21:04
    jarek14r
    Poziom 15  

    Tzok: Dzięki, właściwie odpowiadasz konkretnie na moje pytania, czyli o szybkość reakcji w spi i mpi. a tak już na koniec odnosząc się do tego co napisałem na samym początku czyli porównania octavii i mojej astry to mimo, iż w skodzie reakcja na gaz lepsza to i tak nie zamieniłbym astry na octavię. W skodzie jest strasznie głośno i twardo a w mojej asterce może mniej narowistej (jeśli w ogóle) właściwie nie słychać silnika a samochód po prostu płynie i tylko cicho szumi. Dzięki za wszystkie porady i pozdrawiam.

    0