Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wtrysk jednopunktowy kontra wielopunktowy.

21 Paź 2010 18:54 13135 16
  • Poziom 15  
    Witam. Zastanawiam się ostatnio nad pewnym faktem. Mam do porównania dwa silniki w dwóch samochodach. Pierwszy to astra G z silnikiem 1.6 8V (x16szr) 75 km a drugi to skoda octavia również z silnikiem 1.6 8V i też 75 km. W astrze monowtrysk a w octavii wielopunkt. Silniki o identycznej pojemności i mocy tylko innym zasilaniu a jednak octavia, która jest nawet cięższa od astry, przyspiesza dużo żywiej przy tym samym wciśnięciu gazu. Porównywałem sobie te dwa auta ostatnio (moja jest astra) ponieważ miałem spadek mocy w astrze ale był to termostat powietrza, który cały czas podawał ciepłe. Teraz astra jest żywsza, ale jak wsiadłem do octavii to i tak przyspiesza ona lepiej. I teraz pytanie: czy wielopunktowy wtrysk ma aż tak dużą przewagę nad mono, że reakcja na gaz jest szybsza? (dodam, że moja astra nie ma usterek jest w pełni sprawna a jedyne co mogę podejrzewać to egr, że jest nieco niedomknięty chociaż szarpania nie ma, jednak kiedyś miałem komunikat: egr pozycja liniowa)
  • Poziom 43  
    O przyspieszeniu auta decyduje moment obrotowy jego rozkład, zestopniowanie skrzyni biegów masa samochodu itd., itp. A wtrysk wielopunktowy jest dokładniejszy w dozowaniu paliwa.
  • Poziom 15  
    moment obrotowy jest wyższy w octavii dokładnie o 10 Nm (astra 128 octavia 138) a co do skrzyni to ople raczej ogólnie mają skrzynie o dość długich przełożeniach. No właśnie gdyby ktoś mógł podać wartości przełożeń skrzyń biegów w obu wymienionych tutaj autach to byłbym wdzięczny. Aha dodam jeszcze, że astra moc maksymalną uzyskuje przy 5200 obr/min a octavia przy zaledwie 4500 obr/min. To znaczna różnica więc przełożenia też chyba znacznie się różnią...?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    0,5 sekundy to granica błędu nie do wyczucia, a co do kół to są jednakowe.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    WD 53 wielkie dzięki. sory za laickie pytanie ale nie wiem co oznacza litera G bo W to chyba wsteczny? i jeszcze jak by ktoś wrzucił od astry skrzynia f13 to bym porównał
  • Poziom 11  
    jarek14r napisał:
    WD 53 wielkie dzięki. sory za laickie pytanie ale nie wiem co oznacza litera G bo W to chyba wsteczny? [...]


    G - przełożenie głównej przekładni czyli dyferencjału.
    Pozdro.
  • Poziom 15  
    Dzięki Gdzieś wyczytałem, że najkrótsza skrzynia w oplu ma przełożenie główne 4,29 czyli chyba i tak jest ono dość długie. zaczynam dochodzić do wniosku, że to skrzynia jest winowajcą dość mozolnego rozpędzania mojej astry. Mimo wszystko jeżeli ktoś posiada wartości przełożeń f13 to poproszę.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    jarek14r napisał:
    Witam. Zastanawiam się ostatnio nad pewnym faktem. Mam do porównania dwa silniki w dwóch samochodach. Pierwszy to astra G z silnikiem 1.6 8V (x16szr) 75 km a drugi to skoda octavia również z silnikiem 1.6 8V i też 75 km. W astrze monowtrysk a w octavii wielopunkt. Silniki o identycznej pojemności i mocy tylko innym zasilaniu a jednak octavia, która jest nawet cięższa od astry, przyspiesza dużo żywiej przy tym samym wciśnięciu gazu.


    Bo porównujesz maksima a nie rozkład parametrów. Posłużę się paskudnym szkicem z painta:
    Wtrysk jednopunktowy kontra wielopunktowy.

    Zielony: niutonometry, czerwony: moc silnika A

    Niebieski: niutonometry, fiolet: moc silnika B

    I teraz cóż z tego że silnik A ma w swoim maksimum więcej niutonometrów i mocy jak silnik B. Skoro silnik B osiąga mniejsze maksima ale za to ma równomierne charakterystyki. Silnik A ma maksymalną użyteczną moc i maksymalne niutonometry większe ale tylko w wąskim zakresie obrotów. Poza tymi zakresami jest słabszy, nieelastyczny. Ale tego producent nie mówi.

    To jest skrótowa odpowiedź na Twoje pytanie.
  • Poziom 20  
    Wielopunkt góruje nad jedno/dwupunktem, a z racji innej budowy kolektora ssącego na wielopunkcie będzie szybsza reakcja na gaz oraz troszkę inny dźwięk silnika. To tak w skrócie ;)
  • Poziom 15  
    cefaloid: fajnie to zrobiłeś dzięki. Chcę jednak powiedzieć, że Twój wykres to jakby porównanie krzywej benzyniaka (wolnossącego) z turbodieslem. Kolory niebieski i fiolet to dość płaskie krzywe typowe własnie w turbodieslach.

    jawoks: Twoja odpowiedź trochę rozwiała moje wątpliwości. Dzięki.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    Cytat:

    Ten wykres powyżej to banialuki, jak może być prawie płaski przebieg momentu i jednocześnie płaski przebieg mocy :D


    Przecież to tylko taki skrót myślowy - a nie rzeczywiste charakterystyki :) Wiem że obie te wartości są powiązane.

    Chciałem pokazać na szybko że nie podawany w katalogu rozkład mocy silnika a jej wartość maksymalna (podawana) to 2 różne rzeczy.
  • Moderator Samochody
    Przy wtrysku wielopunktowym paliwo jest podawane niemal wprost w gniazda zaworów dolotowych, natomiast w monowtrysku paliwo musi przejść przez cały kolektor (i to cykl pracy silnika decyduje o tym do którego cylindra ono trafi). W sekwencyjnym MPI każdy cylinder otrzymuje indywidualnie dobraną dawkę paliwa. Grupowy MPI jest podobny do SPI ale i tak reaguje szybciej.

    Nie słuchaj speców od momentu - o przyspieszeniu rzeczywiście decyduje moment obrotowy ale nie silnika a przenoszony na koła. Co z tego, że silnik może dysponować dużym momentem obrotowym skoro bardzo powoli się "wkręca na obroty" i pracuje w wąskim zakresie obrotów (np. diesel)? Można to zrekompensować dużymi przełożeniami skrzyni, gdzie małej zmianie prędkości obrotowej silnika będzie towarzyszyła duża zmiana prędkości obrotowej kół, co jednak powoduje naprężenia i zużycie skrzyni (spróbuj w dieslu zmienić bieg bez użycia sprzęgła, a przy wysokoobrotowym silniku benzynowym da się to zrobić bez problemu).
  • Poziom 15  
    Tzok: Dzięki, właściwie odpowiadasz konkretnie na moje pytania, czyli o szybkość reakcji w spi i mpi. a tak już na koniec odnosząc się do tego co napisałem na samym początku czyli porównania octavii i mojej astry to mimo, iż w skodzie reakcja na gaz lepsza to i tak nie zamieniłbym astry na octavię. W skodzie jest strasznie głośno i twardo a w mojej asterce może mniej narowistej (jeśli w ogóle) właściwie nie słychać silnika a samochód po prostu płynie i tylko cicho szumi. Dzięki za wszystkie porady i pozdrawiam.