Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jawa 350 TS 12V brak ładowania akumulatora.

24 Paź 2010 17:32 18219 14
  • Poziom 11  
    Witam, mam problem z moją Jawą, nie mam ładowania akumulatora i nie wiem co zrobić. Chwilę pojeżdżę i akumulator pada. Kupiłem już nowy prostownik, ale to nic nie dało. Ta czerwona dioda od ładowania nie świeci. Proszę o jakieś porady. Dziękuję
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 42  
    Czy coś poza wymianą prostownika robiłeś, sprawdzałeś?
    Czy masz schemat? Jak nie znajdź! Łatwiej będzie tobie naprawiać, a innym cię nakierować.
    Kontrolka ma świecić po włączeniu zapłonu bez zapalania silnika i gasnąć jak alternator zacznie ładować. Może spalona? Może przekaźnik kontrolki uszkodzony?
    Sprawdź szczotki.
    Czy w instalacji było coś grzebane?
    Po wykluczeniu powyższych najbardziej podejrzany staje się regulator napięcia.
    Czy masz jakiś miernik aby sprawdzić napięcia i umiesz się nim posługiwać?
  • Poziom 11  
    Kontrolka jest dobra, łączy dobrze styki psikałem tym specjalnym preparatem. Przekaźnik to ten obok prostownika w środku jest tam jakby taki młoteczek? Szczotki są nowe. Ja w instalacji nic nie grzebałem, nie wiem jak to było poprzednio. Miernik mogę sobie załatwić. Wiem że jak przyłożę przy odpalonym motocyklu do akumulatora to powinien pokazać coś koło 14V to wtedy ładowanie jest. Może być też taka możliwość że może gdzieś zwarcie jest. Przekaźnik kupię nowy gdzieś do środy. A te napięcia sprawdzać tylko na akumulatorze czy może gdzieś indziej?
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Przekaźnika nie kupuj. Może być dobry. Pisałem, że najbardziej podejrzany jest regulator napięcia. Zamieść schemat, to cię nakieruję jak go sprawdzić.
    Napięcia mierzymy na klemach akumulatora. Miernik jest obowiązkowy. bez niego będziesz jak ślepiec. To tylko ok 20 zł, a przyda się w wielu winnych sytuacjach.
    Sprawdź styki w obrębie układy ładowania. Sprawdź czy jakiś kabel nie jest urwany, przycięty, ma skorodowaną końcówkę itd .itp.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 11  
    Przekaźnik jak ściągłem tą obudowę to była wygięta taka blaszka a nie wiem jak ustawić tam przerwę po uruchomieniu motocykla powinien ten przekaźnik odłączać się od tej blaszki i załączyć taką małą zwojnicę. Jeszcze sprawdzę te kable i styki ale nie wydaje mi się że to właśnie w kablach tkwi problem. Miernik pożyczę od kumpla nie mam do niego aż tak daleko

    Taki wystarczy Jawa 350 TS 12V brak ładowania akumulatora. Jawa 350 TS 12V brak ładowania akumulatora.
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Schematy super!
    Przekaźnikiem się nie przejmuj - na razie. On pełni tylko funkcję informacyjną dla kierowcy i nie pływa na pracę alternatora.
    Uwaga: napięcia mierzymy względem masy, chyba, że wyraźnie napiszę o innym sposobie.
    Najpierw odłącz kable XYZ od prostownika. Nie znam koloru. powinny być trzy w jednym kolorze. Nie zaznaczaj ich przed odpięciem. Kolejność XYZ dowolna!
    Odepnij tez kabel masy od D-. Teraz na zakresie 200 Ohm Zmierz rezystancje między odpiętymi kablami XYZ. 3 pomiary między dwoma kablami z trzech. Powinna być taka sama dla każdego pomiaru. Podaj wyniki.
    Potem na zakresie diody lub 2000 (2k) Ohm zmierz diody prostownika. Diod jest 6 więc 12 pomiarów. Przykładamy końcówkę miernika V,Ohm do X a drugą (COM) do D+, potem do D- i mamy dwa pomiary. Potem to samo dla Y i Z. Następnie zamieniamy końcówki miernika między sobą i powtarzamy 6 pomiarów. Trwa to chwilkę. Miernik powinien pokazywać 500 - 600 lub L czyli przekroczenie zakresu. Każdy inny wynik to podejrzenie uszkodzenia.
    Jak pomiary wyjdą OK, to jeszcze trzeba odpiąć z regulatora kabel DF i zmierzyć rezystancję względem masy (zakres 200?). Ma być poniżej 30 Ohm.
    Jak Pomiary OK, to próba działania alternatora bez regulatora.
    Najpierw na wyłączonej(!) stacyjce wypinamy z regulatora kable D+ i DF i uważając aby nie zawrzeć D+ do masy zapalmy silnik na akumulatorze (dobrze go wcześniej naładować prostownikiem). Silnik lepiej rozgrzać aby stabilnie pracował na wolnych obrotach. Przykładamy końcówki pomiarowe miernika na zakresie 20V do zacisków akumulatora - lepiej je czymś przymocować aby się same trzymały. Teraz ostrożnie zwieramy końcówki kabli D+ i DF zdjęte wcześnie z regulatora. Obserwujemy miernik. Może się okazać, że napięcie lekko wzrosło, jeżeli tak to dobrze, ale dodajemy troszkę (nie dużo!!!!) gazu i napięcie dalej powinno wzrosnąć. Po włączeniu świateł może lekko spaść. Trzeba to robić szybko i tylko przez chwilę bo alternator pracuje bez regulacji napięcia na pełnym wzbudzeniu i możemy zniszczyć akumulator i spalić żarówki ! Nie gazować!!!!!
    Jeżeli próba wyjdzie jak opisałem, to uszkodzony jest regulator.
    W oryginalnych z reguły pada jeden tranzystor. Regulator można łatwo naprawić lub kupić inny np. RNA-1. Pytać o regulator do alternatora z "umasowioną" jedną szczotką.
    Na razie tyle. Oczekuję informacji o wynikach Twoich działań. W razie wątpliwości lepiej wcześniej zapytać niż narobić sobie więcej uszkodzeń niż już powstały.
    Nie grzeb w przekaźniku. Może być dobry! On zostaje na deser!
  • Poziom 11  
    Witam gdzie jest kabel od D-.
  • Poziom 11  
    Aha dzięki bo właśnie nie wiedziałem co to za kabel. Dzisiaj miałem czas to sprawdziłem tylko napięcie na klemach i wynosiło 9 V nie wiem czemu tak mało nawet bez ładowania powinno być 12 V. Jutro zrobię pomiary
  • Poziom 39  
    Masz szczęście, że sezon motocyklowy skończył się. Więc nie musisz się śpieszyć. Ale jeśli chcesz uzyskać efekt to musisz sprawę potraktować poważniej. Pomiar napięcia akumulatora zajął tobie 10 sekund. I wygląda na to, że zaniechałeś dalszych działań. Tymczasem warto było przynajmiej potraktować akumulator ładowarką. A skoro miałeś miernik to trzeba było mierzyć dalej. Dowiedz się w końcu gdzie, jakie napięcia występują. Czyli co się dzieje na szczotce i zacisku DF. Czy jest napięcie na zacisku D+. I wreszcie, czy masz napięcie zmienne na przewodach X,Y,Z (mierzone względem poszczególnych przewodów).
  • Poziom 11  
    Pomiar rezystancji na kablach X,Y,Z 1.6 1.4 1.4 1.6
    Rezystancja DF względem masy na wyłączonym silniku 17.1
    Prostownika nie sprawdzałem ponieważ jest on nowy produkcji czeskiej. Chyba że trzeba to go sprawdzę. Kupiłem nowy regulator na początku dioda gasła jak tylko odpaliłem motor po pewnym czasie gasła od 3 tys obrotów. Poźniej jak zrobiłem jazdę próbną to raz świeciła raz nie. Akumulator rozładował się po 1.5 godziny jazdy bez świateł . Ma Pan jakieś pomysły żeby to naprawić. Wirnik magnesuje może gdzieś styki dobrze nie łączą. No to tyle z mojej strony czekam na odpowiedź
  • Pomocny post
    Poziom 42  
    Jak na trzech końcówkach XYZ uzyskałeś cztery pomiary? To jakiś cud, choć wyniki są do przyjęcia. Nie zaplątał ci się tam pomiar z końcówką 86 alternatora. Czy przypadkiem nie są pomylone połączenia między alternatorem (końcówki XYZ i 86) a prostownikiem i przekaźnikiem?
    Pomiary rezystancji wyglądają OK. Dlaczego nie zrobiłeś innych pomiarów i prób?????
    Sprawdź jednak prostownik jak pisałem wyżej. to tylko chwilka a będziemy mieli jedną rzecz pewną.
    Sprawdź jak wyglądają i czy nie biją pierścienie ślizgowe. Bicie nie powinno być większe niż 0.05 mm. To bardzo mało i ciężko wypatrzyć gołym okiem. Przydałby się czujnik zegarowy.
    Większe od dopuszczalnego bicia można zauważyć przez obserwację szczotek podczas obracania wałem. Jak się wysuwają i wsuwają, to bardzo źle! Może to być jedyna i wystarczająca przyczyna braku ładowania. Mało tego. Może to być przyczyną spalenia regulatora napięcia.
    Regulator można łatwo sprawdzić. Wystarczy zasilacz z regulowanym napięciem (10 - 15 V) i żarówka 12V/5W.
    A w ogóle jaki regulator kupiłeś?
  • Poziom 11  
    Regulator kupiłem RNA-2. Wirnik nie ma bicia. Ładowanie już chyba zrobione, jeździłem w dzień ponad 2 godziny. Regulator na pewno był zepsuty ale po za tym problem tkwił w tym że co wjechałem w większą nierówność to kabelek masy od prostownika się odpinał i ładowania nie było. Jak to już zrobiłem, to ładowanie było, dioda gasła od razu po odpaleniu motocykla a nie tak jak przedtem od 3 tysięcy obrotów. Napięcie na klemach wynosiło ponad 12V, jak dodawałem gazu to rosło do 14V. Żeby się upewnić że jest dobre ładowanie będę musiał trochę pojeździć w nocy, wtedy będę miał już pewność że wszystko działa.
  • Poziom 42  
    Nie wiem po co ci potrzebna jest noc, ale to twoja sprawa. I tak trzeba jeździć na światłach całą dobę!
    Utrata masy mogła spowodować uszkodzenie regulatora i nawet diod prostownika. Układ lampki kontrolnej w Jawie jest lepszy do sprawdzania poprawności ładowania niż w innych motocyklach i samochodach, choć nie daje 100% pewności. Lepiej sprawdzać miernikiem.
  • Poziom 11  
    Ładowanie jest dziękuję za udzielenie mi tych potrzebnych porad. Bez nich nie zrobił bym tego. Dziękuję