Witam.
Mam zapytanie do kolegów mających doświadczenie z Mitsubishi.
Chciałbym się dowiedzieć jak działa moduł zapłonowy w Mitsubishi space wagon silnik 4G64 2.4 GDI 2000rok.
Są w tym silniku 4 cewki zapłonowe jedna na każdy cylinder, moduł zapłonowy, rozdzielacz zapłonu w sterowniku.
Moduł ma 4 piny i może być może ma połączenie z masą jeszcze poprzez śruby mocujące, ale to raczej wątpliwe.
Piny w module są takie:
1. GND (wejście).To jest masa. Do tego Pinu idzie kabel od wszystkich czterech cewek i po drodze jeszcze się łączy z innym kablem, który przychodzi gdzieś z wnętrza samochodu, ale trochę trudno się dogrzebać skąd dokładnie idzie, ale to chyba będzie bez znaczenia.
2. VB (wejście).To jest zasilanie modułu napięciem 12 V prawdopodobnie bezpośrednio z wyłącznika zapłonu
3. IG +(Wyjście). To jest wyjście na wszystkie 4 cewki (do pinu „+” w cewkach) tak jakby chyba niby powinno to być zasilanie obwodu pierwotnego cewek ale napięcie wychodzące z tego pinu to tylko około 0,5V!!! (Podmieniałem tu 2 inne moduły i każdy daje mniej więcej tyle samo napięcia)
4. IGf (Wejście). To jest pin połączony bezpośrednio z ECU i jest na nim sygnał no prawie prostokątny. Pisze, że prawie, bo pomiar wykonywany jest w trakcie kręcenia silnikiem przez rozrusznik, więc fala zakłócona przez wahania napięcia.
Dla uzupełnienia dodam, że na cewkach są takie piny:
1. G. To jest masa połączona z pinem GND modułu i tym kablem, co idzie gdzieś tam z wnętrza samochodu. To jest jakby doprowadzenie masy do cewek na stałe a nie warunkowo przez moduł.
2. +. To jest to, co chyba powinno być zasilaniem 12V z tego modułu. Ten pin jest połączony bezpośrednio z modułem (pin IB+ modułu) ale daje jedynie 0,5V napięcia.
3. IB. Każda cewka ma indywidualny kabel do tego pinu z ECU i jest na nim sygnał prostokątny o napięciu w okolicach 0,7V.
Chciałbym się dowiedzieć, na czym polega działanie tego modułu, bo masą cewek to on raczej nie steruje?
Z mojego rozumowania wychodzi na to, że masa na cewkach bierze się na stałe z tego kabla biegnącego z wnętrza auta a nie z modułu. Do modułu masa jest tylko doprowadzana na użytek modułu poprzez pin GND i już z modułu nigdzie nie wychodzi.
Rozumiem, więc z tego, że sterowanie kątem wyprzedzeniem zapłonu jest tutaj przez moduł za pomocą rozłączania plusa, tak?
Ale akurat z niewiadomego powodu plus nie jest załączany przez moduł i napięcie 12V do cewek z niego nie wychodzi. Z tego, co rozumiem sekwencyjne załączanie cewek odbywa się tutaj bezpośrednio za pomocą ECU przez piny IB na cewkach, przez które dochodzi z ECU napięcie, które załącza tam jakiś tranzystor, który to rozłącza i załącza tą na stałe dochodzącą przez pin G masę do cewek.
Czy to tak działa tu zapłon?
Oczywiście, tak na marginesie, silnika nie daje się uruchomić.
Po podłączeniu „na krótko” 12V napięcia do cewek z pominięciem modułu silnik z wielkim trudem udało się uruchomić kilka razy, ale chodzi tylko dopóki się ciśnie pedał przyspieszenia. Po zwolnieniu pedału na biegu jałowym gaśnie.
W układzie zapłonowym było duże przeciążenie. Spaliły się trzy z czterech cewek zapłonowych, co najmniej jedna dioda w ECU i bezpiecznik 100A od głównego zasilania. Obecnie wymieniłem wszystkie cewki na nowe, jest wymieniony bezpiecznik, mam dwa moduły do podmiany, które niczego nie zmieniają po podmienieniu i ECU wymieniłem na nowy. Nowe ECU nie daje się zaprogramować. W programatorze mam odmowę dostępu do programowania, chociaż poprzednie uszkodzone ECU mogę programować tym samym urządzeniem bez problemu. Udało się jednak kilka razy z trudem odpalić samochód a nawet nim jeździć z przytrzymanym pedałem przyspieszenia na tym ECU, więc podejrzewam, że ECU ma wycięte IMMO i problem nie leży w zablokowanym IMMO. Może też, dlatego nie ma dostępu do programowania. Jeśli chodzi o kody usterek to jest czysto – żadnej usterki. Sygnały z czujników położenia wału korbowego i rozrządu wyglądają na prawidłowe.
PRZEDE WSZYSTKIM BARDZO PROSZĘ O POMOC W ZROZUMIENIU JAK DZIAŁA PRAWIDŁOWO W TYM AUCIE MODUŁ ZAPŁONOWY I W JAKI SPOSÓB STERUJE ON WYPRZEDZENIEM ZAPŁONEM.
Pozdrawiam.
Na Internecie nie jestem na co dzień, bardzo proszę o cierpliwość gdyby jakieś pytania.
Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.
Mam zapytanie do kolegów mających doświadczenie z Mitsubishi.
Chciałbym się dowiedzieć jak działa moduł zapłonowy w Mitsubishi space wagon silnik 4G64 2.4 GDI 2000rok.
Są w tym silniku 4 cewki zapłonowe jedna na każdy cylinder, moduł zapłonowy, rozdzielacz zapłonu w sterowniku.
Moduł ma 4 piny i może być może ma połączenie z masą jeszcze poprzez śruby mocujące, ale to raczej wątpliwe.
Piny w module są takie:
1. GND (wejście).To jest masa. Do tego Pinu idzie kabel od wszystkich czterech cewek i po drodze jeszcze się łączy z innym kablem, który przychodzi gdzieś z wnętrza samochodu, ale trochę trudno się dogrzebać skąd dokładnie idzie, ale to chyba będzie bez znaczenia.
2. VB (wejście).To jest zasilanie modułu napięciem 12 V prawdopodobnie bezpośrednio z wyłącznika zapłonu
3. IG +(Wyjście). To jest wyjście na wszystkie 4 cewki (do pinu „+” w cewkach) tak jakby chyba niby powinno to być zasilanie obwodu pierwotnego cewek ale napięcie wychodzące z tego pinu to tylko około 0,5V!!! (Podmieniałem tu 2 inne moduły i każdy daje mniej więcej tyle samo napięcia)
4. IGf (Wejście). To jest pin połączony bezpośrednio z ECU i jest na nim sygnał no prawie prostokątny. Pisze, że prawie, bo pomiar wykonywany jest w trakcie kręcenia silnikiem przez rozrusznik, więc fala zakłócona przez wahania napięcia.
Dla uzupełnienia dodam, że na cewkach są takie piny:
1. G. To jest masa połączona z pinem GND modułu i tym kablem, co idzie gdzieś tam z wnętrza samochodu. To jest jakby doprowadzenie masy do cewek na stałe a nie warunkowo przez moduł.
2. +. To jest to, co chyba powinno być zasilaniem 12V z tego modułu. Ten pin jest połączony bezpośrednio z modułem (pin IB+ modułu) ale daje jedynie 0,5V napięcia.
3. IB. Każda cewka ma indywidualny kabel do tego pinu z ECU i jest na nim sygnał prostokątny o napięciu w okolicach 0,7V.
Chciałbym się dowiedzieć, na czym polega działanie tego modułu, bo masą cewek to on raczej nie steruje?
Z mojego rozumowania wychodzi na to, że masa na cewkach bierze się na stałe z tego kabla biegnącego z wnętrza auta a nie z modułu. Do modułu masa jest tylko doprowadzana na użytek modułu poprzez pin GND i już z modułu nigdzie nie wychodzi.
Rozumiem, więc z tego, że sterowanie kątem wyprzedzeniem zapłonu jest tutaj przez moduł za pomocą rozłączania plusa, tak?
Ale akurat z niewiadomego powodu plus nie jest załączany przez moduł i napięcie 12V do cewek z niego nie wychodzi. Z tego, co rozumiem sekwencyjne załączanie cewek odbywa się tutaj bezpośrednio za pomocą ECU przez piny IB na cewkach, przez które dochodzi z ECU napięcie, które załącza tam jakiś tranzystor, który to rozłącza i załącza tą na stałe dochodzącą przez pin G masę do cewek.
Czy to tak działa tu zapłon?
Oczywiście, tak na marginesie, silnika nie daje się uruchomić.
Po podłączeniu „na krótko” 12V napięcia do cewek z pominięciem modułu silnik z wielkim trudem udało się uruchomić kilka razy, ale chodzi tylko dopóki się ciśnie pedał przyspieszenia. Po zwolnieniu pedału na biegu jałowym gaśnie.
W układzie zapłonowym było duże przeciążenie. Spaliły się trzy z czterech cewek zapłonowych, co najmniej jedna dioda w ECU i bezpiecznik 100A od głównego zasilania. Obecnie wymieniłem wszystkie cewki na nowe, jest wymieniony bezpiecznik, mam dwa moduły do podmiany, które niczego nie zmieniają po podmienieniu i ECU wymieniłem na nowy. Nowe ECU nie daje się zaprogramować. W programatorze mam odmowę dostępu do programowania, chociaż poprzednie uszkodzone ECU mogę programować tym samym urządzeniem bez problemu. Udało się jednak kilka razy z trudem odpalić samochód a nawet nim jeździć z przytrzymanym pedałem przyspieszenia na tym ECU, więc podejrzewam, że ECU ma wycięte IMMO i problem nie leży w zablokowanym IMMO. Może też, dlatego nie ma dostępu do programowania. Jeśli chodzi o kody usterek to jest czysto – żadnej usterki. Sygnały z czujników położenia wału korbowego i rozrządu wyglądają na prawidłowe.
PRZEDE WSZYSTKIM BARDZO PROSZĘ O POMOC W ZROZUMIENIU JAK DZIAŁA PRAWIDŁOWO W TYM AUCIE MODUŁ ZAPŁONOWY I W JAKI SPOSÓB STERUJE ON WYPRZEDZENIEM ZAPŁONEM.
Pozdrawiam.
Na Internecie nie jestem na co dzień, bardzo proszę o cierpliwość gdyby jakieś pytania.
Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.