Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

AUDI 80 1.9TDI 1Z - diagnostyka przepływomierza Bosch

GrzesBX 24 Paź 2010 18:12 14606 9
  • #1 24 Paź 2010 18:12
    GrzesBX
    Poziom 2  

    Witam!
    Samochód bardzo muli, mało żwawo reaguje na pedał gazu, diagnostyka komputerowa nie wskazuje błędów. Jednocześnie samochód pali od strzała nawet przy niskich temperaturach. Elektromechanik sugerował sprawdzenie przepływomierza lub wtrysków bo niby to stary samochód i komputer ewentualnych błędów w tym obszarze nie pokaże.

    Przeszukałem tematy związane z badaniem przepływomierza w tematycznym silniku (1Z) i oto co ustaliłem:

    1. W przepływomierzu potencjometrycznym (z klapką) do pinów 1 i 4 podłączony jest czujnik temperatury powietrza dolotowego - u mnie jego rezystancja przy temp. ok. 8 °C wynosi 3600? - przyjmuję, że jest to wartość prawidłowa. Wartość mierzyłem przy odpiętym złączu z czterema przewodami.

    2. Na pinach 4 i 3 (sytuacja z podłączonymi przewodami do przepływomierza), po przekręceniu kluczyków w stacyjce (świecą się kontrolki) napięcie wynosi 4,99V i tutaj przyjmuję, że jest to wartość prawidłowa - gdzieś czytałem, że powinna wynosić około 5V.

    3. Po odpaleniu silnika napięcie na pinach 2 i 4 wynosi 2V i rośnie w miarę zwiększania prędkości obrotowej silnika. Chyba tutaj właśnie znalazłem usterkę - uszkodzona elektronika przepływomierza. Ponoć prawidłowo napięcie po odpaleniu silnika powinno spaść do około 0,5 - 1,5V, a w miarę zwiększania prędkości obrotowej silnika powinno rosnąć do 4,5V.

    Celem wyeliminowania usterki zdjąłem z przepływomierza dwie klapki, które przymocowane były na stałe. Pomierzyłem potencjometr, przewód czy podczas ruchu nie pojawia się przerwa, na pierwszy rzut oka wszystko wygląda dobrze. Podejrzewam więc uszkodzenie układu scalonego B58019, który został zabudowany w przepływomierzu.

    Czy ktoś mógłby potwierdzić trafność mojej diagnostyki. Co to za układ B58019 i czy można go gdzieś kupić?

    AUDI 80 1.9TDI 1Z - diagnostyka przepływomierza Bosch

    0 9
  • #2 24 Paź 2010 18:26
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Kolego ja bym sie doczepił do pompy wtryskowej.

    Po 2 mozna się połączyć ze sterownikiem i zobaczyć co gdzie piszczy.
    Najłatwiejsze autko la boga od d.... strony sie bieżesz za to.

    1
  • #3 24 Paź 2010 18:29
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 24 Paź 2010 18:33
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Dobra - ale podmiana dała by odpowiedz czy faktycznie trzeba otwierać.

    0
  • #5 24 Paź 2010 18:58
    GrzesBX
    Poziom 2  

    Dodam, że po pojawieniu się problemów z mocą samochodu i jednocześnie wysokim spalaniem wybrałem się do elektromechanika na diagnostykę komputerową. Samochód był badany "sofcikiem" zarówno na postoju jak i w czasie jazdy - test nie wykazał błędów, a elektromechanik zasugerował wysokie prawdopodobieństwo usterki przepływomierza lub wtrysków. Jednocześnie twierdził, że samochód jest za stary i ewentualnej usterki przepływomierza komputer nie wykaże. Stąd moje zainteresowanie przepływomierzem, a po własnych pomiarach już nie żadnym sofcikiem, a zwykłym miernikiem stwierdziłem nieprawidłowe napięcie na pinach 2 i 3 podczas pracy silnika.

    Gdyby jakiś fachowiec potwierdził moje ustalenia co do wartości napięć na pinach 2 i 3 utwierdziłbym się w przekonaniu, że idę w dobrym kierunku. A na temat układu scalonego B58019 nie mogę znaleźć informacji stąd zastanawiam się czy jest on w ogóle dostępny.

    0
  • #6 24 Paź 2010 19:00
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    A czy 2,3 to nie zasilanie i masa??

    0
  • #7 24 Paź 2010 19:05
    GrzesBX
    Poziom 2  

    O podmianie już myślałem, ale nikt ze znajomych nie ma tego typu przepływomierza. Dodam jeszcze, że pomiary robiłem z wykorzystaniem informacji zamieszczonych w linku

    http://www.audi80.pl/b4-19-tdiprzeplywomierz-boschjak-sprawdzic-vt8213.htm

    a konkretnie ze skanów dwóch stron prawdopodobnie książki o naprawach tego typu samochodów.

    Piny 2 i 3 to raczej połączenia do sterownika, ale schematem nie dysponuję więc powyższe nie jest pewne.

    Dodam jeszcze, że elektromechanik który wykonywał diagnostykę twierdził że koszt nowego przepływomierza kształtuje się na poziomie 2.000,00zł, a na szrotach nie ma co szukać bo tam są same złomy. Po jego rozkręceniu moje zdziwienie budzi prostota jego budowy i nieadekwatnej ceny. Jeżeli ostatecznie okaże się, że winę za zamieszanie ponosi scalak... który pewnie kosztuje 10,00zł... :), a póki co wszystko na to wskazuje.

    0
  • #8 22 Lis 2010 00:12
    GrzesBX
    Poziom 2  

    Witam po dłuższej przerwie. Chciałbym się podzielić wynikami swoich prac, które przeprowadzam raczej z doskoku jak znajdę chwilę czasu. Otóż przepływomierz do którego zakupu namawiał mnie elektromechanik okazał się sprawny. Przyczyną obniżenia mocy samochodu okazał się brak ciśnienia na króćcu upustowym wychodzącym z turbiny. Wszystkie obwody ciśnieniowe już sprawdziłem - są szczelne. Prawdopodobnie padła turbina, w wolnej chwili ją rozkręcę i zobaczę co i jak. Czasami warto samemu coś "pogrzebać" przy samochodzie, a przynajmniej w celu uniknięcia zbędnych, często nie małych kosztów, upewnić się czy jakiś "fachowiec" stawia trafne diagnozy.
    Może komuś przyda się mój pierwszy post, który zweryfikowałem po zgłębieniu tematu. Niemniej jednak nie udało mi się dowiedzieć co to za układ scalony B58019. Znalazłem go jedynie w kilku sklepach internetowych w Chinach, USA, Włoszech oraz Rosji. Na stronie sklepu USA reklamowali się, że posiadają w ofercie stare, już nie produkowane części elektroniczne.

    0
  • #9 22 Lis 2010 00:25
    Sztomel
    Poziom 34  

    Podepnę się pod temat i również pochwalę kolegę za profesjonalne podejście do tematu i chęć zgłębiania wiedzy (zachowywałem się tak samo jak On i dlatego do mechanika jadę - jeśli muszę bo mieszkam na blokach i nie mam zaplecza technicznego) z już gotową diagnozą - jestem pod wrażeniem (jakby powiedział Wielki Brat) ale mam jedno ale - dlaczego jesteś tak sceptyczny kolego Motronic do tych forumowiczów co wartości przepływki sprawdzają vagiem - przecież w grupach 003 i 008 w porównaniu ze wskazaniami z grupy 011 widać jak na dłoni czy przepływka jest sprawna czy nie i czy jest padnięta elektrycznie czy też zaniża wskazania z powodu zabrudzenia. Nie każdy kto używa tego interfejsu jest ciemny jak tabaka w rogu więc ja nie mam uprzedzeń a wręcz potrafię to docenić.
    Dlaczego negować coś co ułatwia nam zadanie, tutaj liczy się umiejętność trafnej diagnozy a nie tylko pomoc komputera, który i tak sam nie wskaże nam bezpośredniej przyczyny usterki.
    Po co robić coś co zrobi za nas sterownik silnika - to jest ułatwienie a nie utrudnienie więc trzeba iść z "duchem czasu"
    Mam na prawdę fajnego mechanika a dlaczego - bo jest otwarty na propozycje i wcale się nie wstydzi jeśli przypali gumę - potrafi się przyznać do błędu jeśli takowy popełni - ma warsztat w Boguszowicach - jeden tylko błąd, że nie lubi silników TDI i interfejs, którym bada silniki na odległość bo interfejs ma włoski radiowy (nie pamiętam jaki) ale jest elastyczny i tani w mechanice a to się liczy.(czyszczenia turbo się nie podjął ale jestem mu za to wdzięczny).
    Chętnie zrobiłbym mu reklamę ale wiem, że nie mogę.

    0
  • #10 06 Cze 2018 23:40
    aRock
    Poziom 8  

    Skąd więc ta różnica napięć względem książkowych wartości? Jakie powinny być prawidłowe wartości na poszczególnych pinach?

    0