Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mercedes W123 (1978 2.4 diesel ) Pytania/Porady/Remont

metiuk 24 Paź 2010 20:23 10306 22
  • #1 24 Paź 2010 20:23
    metiuk
    Poziom 13  

    Witam :)
    Dostałem od rodziny prawdziwego klasyka :)
    wymieniłem w nim wahacz , ale mam następujący problem że nie jestem w stanie jechać do przodu (może komuś się wyda to śmieszne , ale do przodu nie da się jechać a do tyłu bez problemu).
    będę mieć więcej pytań technicznych odnośnie tego zabytku , bo chciałbym przywrócić mu jeszcze jakąś świetność i normalnie pokazywać się z nim nie wstydząc się go :P
    długie godziny spędziłem u wujka Google :D ale nie znalazłem opisu i schematu hamulca ręcznego , posiada może ktoś takowy schemat ?
    jak również byłbym zainteresowany częściami blacharskimi takimi jak:
    Progi , i drzwi kierowcy .
    jeśli ktoś jest z okolic Katowic a posiada taką maszynę jako dawcę to chętnie odkupię :)
    pozdrawiam Mateusz
    P.S.
    (dziękuję za pomoc bo każde słowo jest ważne w remoncie takiego samochodu )

    0 22
  • #2 24 Paź 2010 22:07
    daw210
    Poziom 13  

    No a biegi normalnie wchodza? Ze nie da sie jechac do przodu

    0
  • Pomocny post
    #3 24 Paź 2010 22:14
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Hamulec ręczny jest szczękowy, pewnie odkleiła się szczęka i blokuje. Trzeba zdjąć tarczo-bębny i zobaczyć. Budowa prosta jak konstrukcja cepa.

    1
  • #4 25 Paź 2010 19:13
    metiuk
    Poziom 13  

    odp 1
    Tak biegi wchodzą bez problemów.
    odp 2
    wymieniałem w niej wahacz , jutro postaram się zrobić foto bo może mam źle ręczny złożony w bębnie , masz może Kolego jakiś schemacik do tego- jak ma to być poprawnie założone , nawet foto dużo pomoże bo na necie to nic nie widziałem z tej dziedziny :(

    0
  • Pomocny post
    #5 25 Paź 2010 19:48
    RobertLodz09
    Poziom 29  

    W necie masz możliwość pobrania całej książki naprawczej do tego modelu pt. "Sam naprawiam 123 D". Pozdrawiam!
    ps. Na życzenie moge podesłać adres do tej książki.

    0
  • #6 26 Paź 2010 19:49
    metiuk
    Poziom 13  

    Znalazłem ta książeczkę , a tam nie ma żadnej wzmianki o hamulcu ręcznym...

    0
  • Pomocny post
    #7 26 Paź 2010 20:18
    ogur3k
    Poziom 33  

    Jak już zrobisz ten hamulec, nie dziw się że jego działanie jest symboliczne... Ojciec to męczył u siebie, znajomy mechanik też to ćwiczył i efekt średni.
    Ogólnie auto jest genialne, wlejesz byle co i pojedzie :)
    Jak silnik odpali, będzie miał paliwo i powietrze to idzie jak burza, kiedyś w czasie powodzi przy przeprawie przez wodę zrobiło się trochę zagłęboko i woda zaczęła się wlewać na maskę... Jechał :)
    1,5miliona kilometrów, jeden remont silnika i dalej jeździ.
    Jak zadbasz to jeszcze Twoje dzieci będą tym jeździć :)
    Napewno masz książkę Sam naprawiam? Pamiętam ze była taka w niebieskiej okładce, było dosłownie wszystko w niej, do ostatniej śrubki i podkładki...

    0
  • #8 26 Paź 2010 20:35
    metiuk
    Poziom 13  

    Odnośnie hamulcy to mam tylko jak wlać płyn , i jak zmierzyć tarczę :P
    mam tą niebieską książkę "eksploatacja konserwacja i naprawy" a były jakieś inne książki ??

    0
  • #9 26 Paź 2010 21:10
    mazi0000
    Poziom 19  

    Zobacz czy masz bębny czy tarczo bębny.

    0
  • Pomocny post
    #10 26 Paź 2010 21:14
    ogur3k
    Poziom 33  

    "Eksploatacja konserwacja i naprawy" to co innego niż "Sam naprawiam". Chyba :) jest na okładce zdjęcie?
    Wujek google już się nie może doczekać aż będziesz go pytać.
    Tak w ogóle, to polecam forum bardziej o tematyce samochodów z celownikiem na masce :) naprawdę, kopalnia wiedzy... Kilka lat temu były bodajrze dwa fora, teraz google wyrzuca dosyć dużo...
    Ach, 2.4d to pięć cylindrów, zaledwie 50kW ale komfort jazdy wręcz boski, z tyłu kanapa niemal jak w domu. W testach zderzeniowych w swoim czasie naprawdę dobra konstrukcja. Ogrzewanie zimą sprawia że sauna to słabo przy tym aucie :)
    Pewien nie jestem czy to była jakaś rzeźba czy seria, ale pamiętam że na zimę ojciec w okolicach podszybia przekręcał zawory, ktoś może to potwierdzić?

    0
  • #11 26 Paź 2010 21:21
    toku74
    Poziom 31  

    ogór3ek: z g... bata nie ukręcisz. Pewnie założyłeś tylko nowe szczęki i myślisz, że to wszystko? Jak chcesz ten hamulec zrobić, to go zrobisz bez problemu i będzie działał jak ta lala.
    paweł wawa napisał: proste jak budowa cepa. I ma rację. Jak nie masz w książeczce od merca, poszukaj w BMW, np. E34 lub Oplu Omedze. Zasada działania i budowa prawie jednakowa.

    0
  • #12 26 Paź 2010 23:12
    ogur3k
    Poziom 33  

    Toku74, dwie sprawy:
    1. co to jest chamulec?
    2. czytanie ze zrozumieniem nie jest Twoja najmocniejszą stroną.
    Metiuk: głowy sobie obciąć nie daje, ale na 99,9% tam są tarczo-bębny. Czyli hamulec zasadniczy tarcza, hamulec pomocniczy bęben.
    A bęben w swojej konstrukcji jest szalenie prosty, tylko niestety jego skuteczność jest nienajlepsza.

    0
  • Pomocny post
    #13 27 Paź 2010 09:28
    toku74
    Poziom 31  

    Ten typ bębnowego hamulca ma taką skuteczność, że koła zablokuje. No chyba, że ktoś składa jak ktoś powyżej i w ten sposób próbuje sobie wytłumaczyć jego marne działanie "przecież to bębny".
    Kol. ogórek. poznaj zasadę działania hamulców tarczowych i bębnowych, zainteresuj się, co dzieje się w hamulcach bębnowych podczas obrotu i jednoczesnego docisku szczęki do bębna, to zrozumiesz dlaczego podobny hamulec tarczowy potrzebuje wspomagania dla uzyskania podobnej siły hamowania.
    Jednocześnie z doświadczenia wiem, że obsługa tarczo bębnów jest mniej awaryjna od nawet najlepszych zacisków zintegrowanych z hamulcem ręcznym.
    Do autora: naprawdę można to naprawić, tylko trochę wiary i niepozostawiania bez wymiany elementów układu, które "może jeszcze zadziałają".

    0
  • #14 27 Paź 2010 21:08
    RobertLodz09
    Poziom 29  

    Kolego metiuk z zaciekawieniem siegnąłem do tej książki której adres ci "podesłałem" ponieważ napisałeś że nie ma tam "ani słowa o hamulcu ręcznym"! I masz tam kolego opisaną naprawe w podrozdziale "demontaż i montaż szczęk hamulca postojowego"! Tak dla twojego "rozjaśnienia"- hamulec ręczny jak ty to "określasz" to także hamulec postojowy! Kolego ogur3k widziałeś kiedykolwiek silnik z Mercedesa 123 czy 207 o poj. 2.4 aby miał 5 cylindrów? Pozdrawiam!
    Sprawny hamulec postojowy w tym modelu powoduje "wyrzucenie" auta z rolek z chwilą jego "zaciągnięcia"!

    0
  • Pomocny post
    #15 27 Paź 2010 22:32
    pioart
    Poziom 37  

    Witam
    Może to pomoże / jeśli jeszcze nie znaleziono /
    Mercedes W123 (1978 2.4 diesel ) Pytania/Porady/Remont Mercedes W123 (1978 2.4 diesel ) Pytania/Porady/Remont Mercedes W123 (1978 2.4 diesel ) Pytania/Porady/Remont

    1
  • #16 28 Paź 2010 07:16
    jumzik
    Poziom 2  

    witam tez sie uśmiałem z tych 5 " garnków " w silniku 2.4 , 5 cyl. miały silniki 3.0 i tam też były 5-cio biegowe skrzynie.a druga sprawa to BMW E-34 niejest odzwierciedleniem pospolitej " beczki " tylko meśka 124. pozdrawiam

    0
  • #17 28 Paź 2010 14:44
    Gżehó
    Poziom 21  

    Tzn. kolega chce powiedzieć, że tylko 300D miewalo 5 biegowe skrzynie, czy może że 300D w standardzie ją miało?

    0
  • #18 01 Lis 2010 12:58
    metiuk
    Poziom 13  

    Witam ponownie :)
    udało mi się uporać z ręcznym :))
    blokował się ręczny dlatego że sprężynką łącząca wahacz z jednym klockiem wyrwała się :( teraz zastanawia mnie jeszcze jeden problemik , a mianowicie tylne koło za pasażerem obciera mi o nadkole (w miejscu gdzie jest ten bałwanek- ta guma od zawieszenia) jak ostro pokręcę kierownicą przy jeździe to słychać jak trze a jak jadę prosto to jest ok. Mam uszkodzoną uszczelkę od szyberdachu i woda cieknie mi do środka , stwierdzam że nie da się nic już zrobić z tą uszczelką :( ma ktoś może pomysł gdzie takową zakupić , bo na allegro nie ma :(
    pozdrawiam i dziękuje jeszcze raz za pomoc

    0
  • Pomocny post
    #19 01 Lis 2010 13:04
    Gżehó
    Poziom 21  

    O wew. część przy podłużnicy obciera? (przy odboju wahacza ?)
    Koła masz jakie, w sensie felgi (wymiary, średnica, szerokość i ET) oraz jakie opony? Jeśli masz coś w rozmiarze "beczkowym" to by wyglądało, że jakaś usterka zawieszenia, być może tuleje na wahaczu wysypane, ale żeby aż tak? W życiu bym nie pomyślał... Jak z korozją u kolegi, podłużnice tył i mocowania przednie wózka( przy progach) ? Nie jest już konstrukcja nośna samochodu naruszona?

    Jeśli o szyber chodzi to nowe uszczelki niestety w ASO i cena zabija...
    Warto szukać używek i polecam pytać w miejscach ku temu stosowniejszych (chodzi mi o fora, takie bardziej mercedesowe).

    Może kolega się wybrać do Bytomia, na złom niejakiego Robaka, niestety kolega też zdziera za używki, że głowa mała...

    0
  • #20 01 Lis 2010 13:30
    pioart
    Poziom 37  

    Witam
    Jeśli woda cieknie do środka , to przede wszystkim doprowadź do ładu odpływy z koryta , bo pewnie są przymulone .
    Co do koła to są dwa wyjścia , albo uszkodzone zawieszenie , albo „popłynąłeś” z rozmiarem kół .
    Pozdrawiam

    0
  • #21 16 Lis 2010 18:55
    metiuk
    Poziom 13  

    Witam , udało mi się ogarnąć Hamulec ręczny:) z obcierającym kołem problem tkwił w tym że ktoś dał gumy w sprężyny dwie z jednej strony a tam gdzie nie było to obcierało :((
    zamieszczam foto na chwile obecną :)
    sylikon uszczelnił mi brak w uszczelce szyberdachu , jeszcze musze powalczyć z tłumikiem i z konserwacją podwozia .

    Mercedes W123 (1978 2.4 diesel ) Pytania/Porady/Remont

    0
  • #22 17 Lis 2010 19:45
    Gżehó
    Poziom 21  

    No jedyny sensowny to dobra używka, w przeciwnym wypadku i silikon dobry, albo jakaś pasta elastyczna :/

    0
  • #23 18 Lis 2010 16:58
    robokop
    Moderator Samochody

    Wątek przeczyściłem - radzę się zastanowić dobrze piszącym - mogę pomóc bardzo szybko ostudzić emocje.

    0