Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zetor 5211 - gdy zimny pracuje na jeden cylinder.

grzes1608 25 Paź 2010 11:35 12372 12
  • #1 25 Paź 2010 11:35
    grzes1608
    Poziom 12  

    Witam.

    Ostatnio zgodziłem się pomóc przy remoncie silnika 3 cylindrowego w traktorze Zetor 5211. Remont polegał na wymianie starych elementów na nowe tj. tulei, tłoki z pierścieniami, sworznie korbowodów, panewki korbowe, dwie kompletne głowice, chłodnica, pompa wody oraz węże wodne. Z układu zasilania zregenerowana została pompa wtryskowa (jedna sekcja po chromowaniu) oraz wymienione na nowe czeskie trzy końcówki wtryskiwaczy. Otwarcie wtrysku zostały ustawione na 170 bar. Luzy na zaworach; ssący 0,20mm, wydechowy 0,30mm. Ciśnienie sprężania to 20 bar na każdym cylindrze (pomiar dokonany po około 20 mgh od remontu) na zimnym silniku.

    Silnik gdy jest ciepły chodzi jak zegarek, zapala bez najmniejszego problemu. Utrzymuje temp 90 stop. Na wolnych obrotach delikatnie kopci na niebiesko.

    Problem pojawia się gdy trzeba go zapalić rano po nocnym postoju; temp na zewnątrz około 10 stopni. Silnik zapala ale pracuje na jeden cylinder, ten na którym jest stara (czeska) głowica. Kopci na biało. Po około 2 min silnik pracuje równiej bo drugi cylinder zaczyna mieć spalanie a po około 5 min chodzi już na wszystkie trzy "gary". Aby się upewnić na którym cylindrze pracuje (jest spalanie) popuszczałem przewody wtryskowe i słuchałem czy jest różnica w pracy silnika. Po demontażu dwóch nowych polskich głowic (Chełmno) okazuje się, że tłoki i głowice są mokre z paliwa. Coś jest nie tak z spalaniem. Próbowałem zamieniać kolejność wtryskiwaczy ale dalej jest to samo. Wody ani oleju nie ubywa. Układ paliwowy nie zapowietrz się (próba z pompowaniem ręczną pompką przed zapaleniem też nie pomogła).

    Będę wdzięczny jeśli ktoś mi doradzi co może być nie tak w tym silniku, że on nie chce pracować na wszystkie cylindry gdy jest zimny :)

    0 12
  • #2 26 Paź 2010 06:33
    seweryn7701
    Specjalista Maszyny Rolnicze

    Wygląda na to że te cylindry zaczynają palić dopiero wtedy gdy rozgrzeją się od sprężanego powietrza.
    Jeśli masz możliwość to sprawdz kompresję a jeśli nie to napompój je przez wtryskiwacz sprężonym powietrzem i nasłuchuj czy nie ma gdzieś dużego ubytku kompresji.
    Zobacz czy nic nie dławi dopływu powietrza.
    Poza tym to nie dobrze że w pompie zrobiłeś tylko jedną sekcję a nowe końcówki ustawiłeś na wysokie ciśnienie. Może pali prawie ten cylinder którego sekcja była zrobiona?

    1
  • #3 26 Paź 2010 10:43
    grzes1608
    Poziom 12  

    seweryn7701 napisał:

    Jeśli masz możliwość to sprawdz kompresję a jeśli nie to napompój je przez wtryskiwacz sprężonym powietrzem i nasłuchuj czy nie ma gdzieś dużego ubytku kompresji.


    "Ciśnienie sprężania to 20 bar na każdym cylindrze (pomiar dokonany po około 20 mgh od remontu) na zimnym silniku."

    seweryn7701 napisał:

    Zobacz czy nic nie dławi dopływu powietrza.


    Próba zapalania była również wykonywana bez kolektora ssącego ponieważ była obawa, że zasysa olej z filtra powietrza. Niestety nadal bez różnicy.

    seweryn7701 napisał:

    Poza tym to nie dobrze że w pompie zrobiłeś tylko jedną sekcję a nowe końcówki ustawiłeś na wysokie ciśnienie. Może pali prawie ten cylinder którego sekcja była zrobiona?


    Pompiarz robił sekcję na 1 cylindrze a pali dobrze 3 :( Zresztą przed regeneracją pompy i wymianą końcówek wtrysk. było tak samo.

    Jestem pewien, że to ma jakiś związek z tymi nowymi polskimi głowicami. Po pierwszej próbie odpalania po remoncie silnika trochę się podłamałem. Próbując rozwiązać problem założyłem stare czeskie głowice. Pomimo, że każda z nich jest pęknięta pomiędzy zaworem a otworem wtrysku, silnik odpalił od razu na dwa cylindry a po 10 sek chodził już na wszystkie trzy gary. Niestety stare głowice powodują "wodotrysk" z korka chłodnicy.

    Dziś próba z przyśpieszeniem kąta wtrysku.

    0
  • #4 28 Paź 2010 07:50
    seweryn7701
    Specjalista Maszyny Rolnicze

    Sprawdz czy wtryskiwacze wystają tyle samo z otworu w głowicy. Może coś skopali i wtryski leją wewnątrz tulei. Napisz co z tym zapłonem.

    0
  • #5 28 Paź 2010 10:20
    stan2300
    Poziom 17  

    prponuje sprawdzic szczelnosc zaworow i ich regulacje,bo w trzy cylindrowym silniku inny jest system regulacji zaworow niz w dwu i cztero cylindrowym

    1
  • #6 28 Paź 2010 12:03
    grzes1608
    Poziom 12  

    seweryn7701 napisał:
    Sprawdz czy wtryskiwacze wystają tyle samo z otworu w głowicy. Może coś skopali i wtryski leją wewnątrz tulei. Napisz co z tym zapłonem.


    Widzę, że kolega podobnie kombinuje jak ja. Oczywiście była różnica w "wystawaniu" końcówki wtrysku z otworu głowicy. Już to rozwiązałem poprzez planowanie głowic. Niestety efekt mizerny. Dalej pali na jeden cylinder. Prawdopodobnie jutro zapłon będzie przestawiany. O efektach poinformuje.

    P.S. Zawory były ustawiane w momencie gdy wtryski były wykręcone. Położenie tłoka GMP sprawdzałem cienkim śrubokrętem przez otwór wtrysku w głowicy.

    0
  • #7 28 Paź 2010 16:33
    seweryn7701
    Specjalista Maszyny Rolnicze

    Trochę dziwne żeby wyprzedzenie wtrysku miało wpływ tylko na jeden cylinder. Ale spróbować można.
    Myśląc racjonalnie to jeśli kompresja jest znaczy to że pierścienie, tuleja, zawory, uszczelki pod głowicą i wszystko co ma wpływ na ciśnienie jest OK.
    A jeśli to jest dobre to zostaje układ paliwowy. Wpływ na to może mieć jedynie pompa.
    Spróbował bym jeszcze wyciągnąć wtryski, zamontować je do pompy na zewnątrz silnika i zobaczyć czy wizualnie nie ma różnicy w rozpylaniu paliwa.

    Mam prośbę, może orientujesz się jakie ma być wyprzedzenie wtrysku w ZETORZE 5340. Nigdzie nie mogę tego znaleść a jest mi to okropnie potrzebne.

    2
  • #8 29 Paź 2010 12:56
    grzes1608
    Poziom 12  

    Witam.
    Tak jak obiecałem odpisuje. Po przestawieniu zapłonu brak poprawy :(
    Na chwile obecną zmieniłem luz na zaworach ssących tzn było 0,20mm jest 0,25mm. Wydech pozostały bez zmian czyli 0,30mm. Luzy są pozmieniane tylko na dwóch głowicach (tych polskich co nie chciał palić). Jest poprawa choć nie do końca silnik odpala tak jak powinien. Na razie poczekam, żeby trochę się wszystko ułożyło po wyciąganiu głowic i spróbuje jeszcze raz zmienić luzy na zaworach.

    P.S. Co do zapłonu w Zetorze 5340 nie mam zielonego pojęcia jakie tam ma być wyprzedzenie wtrysku :(

    0
  • #9 29 Paź 2010 17:25
    seweryn7701
    Specjalista Maszyny Rolnicze

    Trudno będę szukał dalej.
    Ciekawe jest jedna rzecz... w 5440 jest podobny silnik tylko czterocylindrowy i książkowo luzy zaworowe mają być 0,25 na obu zaworach ustawiane na zimnym silniku.

    0
  • #10 07 Lis 2010 19:37
    zetor5211
    Poziom 12  

    co może byc to że zawory w głowicy sie zawieszają jak jest zimny silnik a jak sie rozgrzeje wszysko wraca do normy

    0
  • #11 08 Lis 2010 12:48
    seweryn7701
    Specjalista Maszyny Rolnicze

    Jak się zawieszają? W czasie prasy silnika tłukło by niesamowicie o denko tłoka i długo by to nie wytrzymało. Skąd przypuszczenie że to zawory?

    1
  • #12 08 Lis 2010 18:49
    zetor5211
    Poziom 12  

    chodziło mi oto ze zawory chodza ciasno w gniazdach i przy dużych prędkościach sprezyna je nie cofnie i sa w pozycji górnej ale tylko na zimnym silniku a jak sie rozgrzeje to puzniej jest dobrze
    miałem kiedys obiawy w 4011 po remoncie głowic (nowe gniazda i zawory)

    2
  • #13 08 Lis 2010 20:17
    seweryn7701
    Specjalista Maszyny Rolnicze

    Sprawdz czy faktycznie ciężko chodzą zawory. Tłok w górę, zdjąć zamek poruszać. Ciekawe ja 4011 remontowałem trzy lata temu i nie miałem tego problemu.

    3