Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych

MM47 20 Maj 2013 11:26 231258 208
  • #121 20 Maj 2013 11:26
    MM47
    Poziom 11  

    Witam.
    1.dwa tranzystory z dwóch powodów;
    -multiwibrator nr. 1 wyzwalany jest zboczem opadającym.
    -jednocześnie jest potrzebny niski stan na pin 13 aby zresetować multiwibrator nr.2 i wyłączyć mosfeta, tranzystor nie wyłączy się sam tak jak tyrystor po zaniku napięcia po każdej połówce sinusoidy.
    2. jak wyżej.
    3. przy wykorzystaniu jednego multiwibratora i wyjścia znegowanego na pin7 nie można zastosować automatyki w takiej postaci jaka jest. Przekroczenie napięcia 14,4V powoduje reset multiwibratora i pojawienie się stanu wysokiego na pin 7 i otwarcie mosfeta zamiast jego zamknięcie. Może się też zdarzyć uszkodzenie potencjometru P1 lub jego przewodów co spowoduje zanik generacji, stan wysoki na pin 7, otwarcie mosfeta i przepływ prądu ile fabryka dała. Nie wiem czy oszczędność jednej diody, kondensatora i opornika się opłaca.
    Wykonałem też układ z załączeniem mosfeta na początku sinusoidy na LM555 wszystko świetnie działało do kiedy sterownik był zasilany z osobnego transformatora. Po podłączeniu zasilania sterownika do uzwojenia mocy, przy wyłączaniu mosfeta w połowie sinusoidy występowały takie przepięcia że kondensator w zasilaczu ładował się do ok.40V. Dużo pomogło zastosowanie na wejściu zasilania dławika skompensowanego ale dławiki są duże i nie każdy je posiada, więc zrezygnowałem z tego układu na rzecz CD4538 i dwóch multiwibratorów.
    4. można założyć zworę w miejsce R20
    5.skoro się przy 1n nie wzbudza więc zostaje a możliwe jest że nie będzie się wzbudzał bez kondensatora.

    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Sklep HeluKabel
  • #122 22 Paź 2013 20:17
    DLUGI321
    Poziom 9  

    Witam

    Mam takie pytanie zrobiłem ten prostownik z pierwszego postu bazując na PCB użytkownika (stayout) wszystko ładnie ruszyło od strony pomiarowej oprócz regulacji która zachowuje się tak jak już jeden z kolegów (Michał0123456) pisał jak by potencjometr miał zero po środku "A regulacja obywała się od max do ciemno i daj do prawie max" Wymieniłem potencjometry jednak nic to nie dało układ CD4538 też został wymieniony i dalej nic. Czy może mi ktoś kto wykonał ten prostownik lub miał podobny problem wyjaśnić co może być przyczyną takiego zachowania regulacji. Będę bardzo wdzięczny za każdą pomoc.

  • #123 23 Paź 2013 16:08
    MM47
    Poziom 11  

    Witam.
    Równolegle do skrajnch styków potencjometra P przylutuj opornik o dobranej wartości z zakresu ( 47k-120k). Dobierz taki opornik aby był pełny zakres takiej regulacji jaka tobie odpowiada. Można też zmienić potencjometr P na 47k.

  • #124 05 Lis 2013 15:55
    MM47
    Poziom 11  

    Witam.
    Dzięki uprzejmości kolegi z elektrody stałem się posiadaczem modułu tyrystorowego IRKT26/12 i teraz przedstawiam jego użycie w układzie prostownika. Do budowy mostka wykorzystałem 1 moduł tyrystorowy i 2 szt. podwójnych diod schottky (diody mogą być zwykłe prostownicze o odpowiedniej mocy).Diody są izolowane od radiatora podkładkami.
    Schemat:
    Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych
    Na ostatnim obrazku jest pokazane jak podłączyć opornik do regulacji zakresu. W moim przypadku jest to opornik o wartości 150k, regulacja od ok. 4V. Amperomierz pokazuje prąd przy pełnym zakresie i obciążeniu żarówkami 155W.

  • Sklep HeluKabel
  • #125 02 Lut 2014 15:26
    maly0987
    Poziom 10  

    Witam.
    Bardzo ciekawa konstrukcja i stąd moje pytanie czy takim prostownikiem można ładować akumulatory 6V i 12V. Chciałbym zbudować prostownik z płynną regulacją prądu ładowania dla aku od (6V) 4Ah do (12V) 65Ah chciałbym żeby miał zabezpieczenia przed omyłkowym podłączeniem klem, wyłączanie przy naładowaniu aku 12V i tu jak ustawić prostownik by także wyłączał (jeśli się da ) aku 6V przy napięciu ok 7,5V ? Dziękuję. Przepraszam jeśli nie pasuje tu moje pytanie, ale wszędzie opis jest dla akumulatorów 12V , a ja potrzebuję dla 6 i 12 V

  • #126 02 Lut 2014 15:33
    KKonradev2
    Poziom 15  

    Hm, żeby zrobić wykrywanie 6- 12 V trzeba by zastosowac wzmacniacz operacyjny, i jego wyjsciem wysterowac przekaznik zalaczajacy uzwojenie 9V. Tylko trzebaby tez dołaczac drugi moduł z napieciem odniesienia co daloby sie zrobic, a po co odlaczac po naladowaniu ? Niech sobie go trzyma pod napieciem, uklad posiada zabezpieczenie przed odwrotnym podlaczeniem klem, zwarciem bez akumulatora, bardzo wazna sprawa jest tutaj chlodzenie z ktorym ja teraz walcze.

  • #127 02 Lut 2014 18:23
    maly0987
    Poziom 10  

    Dzięki za odpowiedź Odłączać po to by nie przeładować. Czyli na dobrą sprawę da się zrobić na akumulatory 6V.
    Nie mam zbytnio styczności z elektroniką, kończę właśnie technikum elektryczne. Trochę się jedynie orientuje w elektronice. Ciekawi mnie ona. Taki zwykły diodowy prostownik zbuduję, ale to nie to samo co prostownik z regulacjami i zabezpieczeniami :)

  • #128 02 Lut 2014 18:26
    KKonradev2
    Poziom 15  

    Wlasnie tym prostownikiem nie przeladujesz akumulatora bo napiecie nigdy nie przekroczy 14.4 V, i ten posiada prawie wszystkie zabezpieczenia wiec polecam go. Zwyklym diodowym to laduja studenci po humanie ! :) Jak cos to priv.

  • #129 23 Mar 2014 19:09
    malina555
    Poziom 14  

    Witam. Czy na schemacie w wersji z dwoma tranzystorami mosfet jest gdzieś R3 ??? to tylko pomyłka w numeracji rezystorów bo jakoś nie dostrzegam takiego ;) Chodzi o ten schemat:

    Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych

    Z góry dziękuje za odpowiedź

  • #130 24 Mar 2014 10:31
    MM47
    Poziom 11  

    Pomyłka w numeracji. Dodam jeszcze że łatwiej się reguluje po zmianie wartości opornika R22 z 22k na 10k.

  • #131 25 Mar 2014 18:04
    mirek_zaf
    Poziom 15  

    KKonradev2 napisał:
    Wlasnie tym prostownikiem nie przeladujesz akumulatora bo napiecie nigdy nie przekroczy 14.4 V

    Do żelowych i tak chyba nie będzie się nadawał, bo Vmax będzie grubo powyżej 15V na naładowanym, bo nie ma chyba stabilizacji prądu, bo nie ma żadnej cewki do tego, a zwykłe odcięcie napięcia nie wystarczy, bo ładowanie będzie nieefektywne bez cewki stabilizującej prąd.
    Wtedy oczywiście driver mosfetów wkładam i nie bawię się w żadne pająki na tranzystorach.

    A masz tryb podtrzymania 13.2V-13.5V i odsiarczania?
    Nie wiem jaki sens jest bawić się w tyle tranzystorów, jak jeden mikroprocesor ATTiny w DIP8 za ok. 3PLN z jednym tranzystorem do załączania optoizolatora ewentualnie załatwia sprawę i automatyzuje całkowicie ładowanie i mam dodatkowo możliwość wyboru kilku programów ładowania w tym ładowanie odsiarczające z podtrzymaniem 13.2V-13.5V, dzięki czemu 24h przed kilkanaście dni mogę trzymać ładowaną baterię pod prądem, no i oczywiście przystosowany jest do ładowania baterii do pojazdów EV, bo po co komuś prostownik do akumulatorów samochodowych tylko? ;)
    Tam przecież, po prostu po jakimś czasie wyrzuca się stary akumulator i wklada nowy jak nie uda się reanimować starego.

  • #132 27 Mar 2014 18:10
    DJ Davi
    Poziom 21  

    Witam.
    Czy układ CD4538 można zastąpić np GD4528 ( mam ich mnóstwo).
    Czytając aplikację nie zauważyłem różnicy ale proszę o Waszą opinię.
    Pozdrawiam

  • #133 28 Mar 2014 09:27
    MM47
    Poziom 11  

    Układ CD4538 na wejściach 4,5 i 11,12 posiada układy Schmitta a CD 4528 (GD4528) nie. Myślę że dla CD4528 szybkość opadania zbocza z układu detekcji zera będzie wystarczająca i układ będzie działał.

  • #134 28 Mar 2014 17:19
    DJ Davi
    Poziom 21  

    Niestety GD4528 mi nie zadziałał. Wygląda na to że brak jakiejkolwiek reakcji układu GD4528. Chyba będę musiał wybrać się do sklepu po CD4538. Po włożeniu układu do podstawki ( dałem ją specjalnie aby móc wkładać i wyciągać układy) napięcia wyglądają następująco :
    1. - 0,00V
    2. - 11,63V
    3,16. - 11,79V
    4,6,11. - 0,01V
    5. - 11,00V
    10,12. - 0,01V
    13. - 10,45V
    14. - 11,79V
    15. - 0,01V

  • #135 28 Mar 2014 18:08
    MM47
    Poziom 11  

    Jeśli budujesz układ z tranzystorami mosfet to układ powinien działać gdyż tam do detekcji zera wykorzystany jest uproszczony układ Schmitta a jak na tyrystorach, to spróbuj zbudować w pająku taki układ do detekcji zera bez diody zenera, może zadziała. Nie posiadam CD4528 i nie mogę tego sprawdzić.

  • #136 30 Lip 2014 22:01
    unitra
    Poziom 15  

    Kolega niewątpliwie narobił się i postarał ale obecnie przydatność takiej konstrukcji jest wątpliwa. Konstrukcja ma dużo wodotrysków tylko po co? Przecież akumulator kwasowy to nie li-ion i nie potrzebuje odcięcia 14,4V przy małym prądzie ładowana, więc i czas ładowania jest mało istotny.
    Do zwykłego ładowania można użyć zasilacza laboratoryjnego z regulacją prądu i napięcia.
    Druga istotniejsza sprawa to taka że 9 na 10 używanych akumulatorów potrzebuje odsiarczania, a nie podładowania do 14,4V i taka ładowarka staje się nieprzydatna.
    Odsiarczarkę zrobiłem na tranformatorze 40V, jednej diodzie, dużym kondensatorze i tyrystorze bez żadnych wodotrysków bo żaden wodotrysk nie zastąpi areometru i voltomierza.

  • #137 22 Paź 2014 12:45
    milosz47
    Poziom 14  

    unitra Mógłbyś podzielić się szczegółami jak to zbudowałeś i z jakimi wynikami. Ja próbowałem odsiarczyć akumulator ładując go prądem pulsującym, z równoczesnym częściowym rozładowaniem. Przez transformator 230/12V i diodę mocy podłączałem do akumulatora z podłączoną równolegle do jego biegunów żarówki niewielkiej mocy 12V/5W. Akumulator był rozładowywany w chwilach gdy prostownik nie dostarczał napięcia, czyli dokładnie 50 razy na sekundę. Napięcie początkowe miał 10,8V a pod koniec ładowania ok.15V. Niestety nie mogłem sprawdzać gęstości elektrolitu, bo nie miał dostępu do korków. Nie udało się go ożywić.

  • #138 23 Paź 2014 00:34
    unitra
    Poziom 15  

    milosz47 napisał:
    unitra Mógłbyś podzielić się szczegółami jak to zbudowałeś i z jakimi wynikami.

    Przeczytaj ten watek:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2866655&highlight=
    Masz tam link do filmu na youtube ze schematami ładowarek impulsowych.
    Ostatnio odratowałem akumulator w którym częściowo opadła masa czynna. Wymieniłem elektrolit ale akumulator robił się coraz słabszy i posiadał duże samo rozładowanie. W niejeżdżonym aucie wytrzymywał 3 tygodnie. Próby rozładowywania i ładowania do 14,4V nie dawały efektu. Dopiero pikami napięcia 25V (mierzone oscyloskopem na klemach akumulatora) o częstotliwości 2-5Hz akumulator ładnie się odsiarczył i płyty zrobiły się czyste. Pilnowałem tylko żeby napięcie akumulatora nie przekraczało 16,5V i żeby nadmiernie nie gotował się. Pomimo tego że wcześniejszy właściciel spowodował opad masy czynnej i akumulator posiada 60% nominalnej pojemności to w niejeżdżonym aucie odpala silnik po dwóch miesiącach bez żadnych problemów. Teraz będę odsiarczał kilku letnią centrę, która z powodu zasiarczenia nie pokazuje zielonego oczka.
    Oczywiście dobrze byłoby żebyś się dostał do cel. Jest to podstawa żeby zdiagnozować akumulator, czy wszystkie cele pracują i czy rośnie gęstość elektrolitu.

  • #139 22 Lis 2014 21:37
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Odświeżę temat. Zbudowałem ten prostownik i nie działa niestety!

    LEDy reagują prawidłowo na podłączenie akumulatora. Sacalak to CD4538BE, już drugi, pierwszy miał te same objawy.

    -Na nóżce 5 są połówki sinusa, od 0 do 12v, obcinane przez diodę zenera - tu jest prawidłowo.
    -Na nóżce 13, gdy jest zapięty akumulator mamy 12V, gdy go odłączymy, robi się 4,73V.
    -Nóżki 4,6,11 przebieg prostokątny. Reaguje na regulację potencjometrem ale nie reaguje na podłączenie akumulatora.
    -Nóżki 10,12 - GŁUCHO - 0V. Ale zwarcia tam nie ma. Tranzystor BD jest OK.
    -Na nóżce 15 sygnał prostokątny. Reaguje na kręcenie potencjometrem, zmienia się jego DC. Gdy podłączy się akumulator, pojawiają się bardzo krótkie ujemne impulsy, nie reagują na kręcenie potencjometrem.

  • #140 22 Lis 2014 21:56
    eurotips
    Poziom 35  

    Wojtek(KeFir) napisał:
    Odświeżę temat. Zbudowałem ten prostownik i nie działa niestety! ....


    Tu potrzebny oscyloskop, najlepiej dwukanałowy, po wykryciu zera pierwszy uniwibrator opóźnia wyzwolenie drugiego, a drugi to multiwibrator monostabilny o zadanym czasie trwania impulsu i być może trwa on za krótko inie wyzwala tyrystora. Bez oscyloskopu tu ani rusz. Zerknij na mój przerobiony schemat, układy czasowe rozrysowałem pojedynczo i dodałem oscylogramy. Zacznij od wymuszenia pracy układów czasowych poprzez wymuszenie stanu wysokiego na pinach 3 i 13 (wejścia C) tam ma być podczas normalnej pracy stałe +Uz.

    Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych

  • #141 23 Lis 2014 11:58
    MM47
    Poziom 11  

    Wygląda to na zwarcie wyprowadzenia 15, CD4538 do 4,6,11. Na 15 powinno być ok. 0V, na 14 ok. 11,9 (krótkie ujemne impulsy), na 10,12 ok. 0,1V(krótkie impulsy dodatnie). Zmiana napięcia występują: od 11,8V do 1,9V na wyprowadzeniach 4,6,11 oraz od 10,4V do5,6V na wyprowadzeniu 2. Napięcia w różnych egzemplarzach sterowników mogą się trochę różnić ale generalnie powinny być zbliżone. Do diody zenera 12V w układzie detekcji zera trzeba dolutować równolegle kondensator 10-47n (eleminuje to zakłócenia) brak go na pierwszym schemacie.

  • #142 23 Lis 2014 13:59
    eurotips
    Poziom 35  

    W pierwszej kolejności podmień kondensator 10 nF podpięty między nóżki 14 i 15, potem podmień rezystor 10k z nóżki 14 do plusa i koniecznie sprawdź czy któraś z tych nóżek ( 14 i 15 ) nie ma zwarcia do czegokolwiek. Jak dasz pod tego scalaka podstawkę to będzie ci łatwiej zlokalizować zwarcie.

  • #143 26 Lis 2014 00:43
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    A no! Więc tak, brakowało mi połączenia między masą układu a katodami tyrystorów - głupia sprawa a jaka ważna. Udało mi się zmusić przerzutniki do pracy - otwierają tyrystory, prąd płynie. Czyli co do zasady jest OK. 10 i 100nF sa OK, zwarć nie ma. Żeby było śmiesznie, na bazie tranzystora BD nie ma różnicy w oscylogramie między stanem załączenia i wyłączenia. Dodatkowo układ nie zawsze łapie - tzn muszę 2-3 razy podłączyć akumulator aby zaskoczyły impulsy na nóżce 15.

    Stany wysokie na 3 i 13 pojawiają się prawidłowo. Tzn. Na nóżce 3 jest stan wysoki ciągle, natomiast na 13 jak podepnę aku, to mam Uz, jak odłączę to mam 4,7V - niby nadal stan wysoki ale LED się zaświeca. Impulsy Ujemne i dodatnie się pojawiają i maja ładny krój. Jednak zakres regulacji prądu mam bardzo-bardzo wąski to jest dosłownie punkt na potencjometrze.

  • #144 26 Lis 2014 10:11
    eurotips
    Poziom 35  

    Wojtek(KeFir) napisał:
    A no! Więc tak, brakowało mi połączenia między masą układu a katodami tyrystorów - głupia sprawa a jaka ważna. Udało mi się zmusić przerzutniki do pracy - otwierają tyrystory, prąd płynie. Czyli co do zasady jest OK. 10 i 100nF sa OK, zwarć nie ma. Żeby było śmiesznie, na bazie tranzystora BD nie ma różnicy w oscylogramie między stanem załączenia i wyłączenia. Dodatkowo układ nie zawsze łapie - tzn muszę 2-3 razy podłączyć akumulator aby zaskoczyły impulsy na nóżce 15.

    Stany wysokie na 3 i 13 pojawiają się prawidłowo. Tzn. Na nóżce 3 jest stan wysoki ciągle, natomiast na 13 jak podepnę aku, to mam Uz, jak odłączę to mam 4,7V - niby nadal stan wysoki ale LED się zaświeca. Impulsy Ujemne i dodatnie się pojawiają i maja ładny krój. Jednak zakres regulacji prądu mam bardzo-bardzo wąski to jest dosłownie punkt na potencjometrze.


    Bardzo fajnie że uruchomiłeś, tylko co ma znaczyć ten twój wcześniejszy wpis:

    Wojtek(KeFir) napisał:
    -Nóżki 10,12 - GŁUCHO - 0V. Ale zwarcia tam nie ma. Tranzystor BD jest OK.


    Jednak były tam impulsy sterujące, tylko twój miernik ich nie wychwytuje, dlatego pisałem o oscyloskopie...

    Można trochę poprawić zakres regulacji dodając szeregowo potencjometr do dokładnej regulacji prądu a ten istniejący będzie służył do zgrubnej. Spróbuj np 1k liniowy i pamiętaj że wg polskich norm będzie to 1k-A ale chiński liniowy znakowany jest 1k-B i być może użyłeś w swoim prostowniku potencjometru logarytmicznego od regulacji siły głosu i masz takie efekty. Ma być tam liniowy.

  • #145 26 Lis 2014 20:14
    MM47
    Poziom 11  

    Chciał bym dodać; na wyprowadzeniu 15 brak jest jakichkolwiek impulsów tylko 0V, na 14 jest widać czas ładowania kondensatora 10nF ( wygląda to jak ujemny impuls), na13 jest stan wysoki ok.12V po podłączeniu akumulatora częściowo rozładowanego a stan niski ok.2,5V po całkowitym naładowaniu lub po odłączeniu akumulatora ( 4,7V wynika z działania automatyki tj. włączania i wyłączania ładowania po przekroczeniu napięcia 14,4V a woltomierz pokazuje wartość średnią). Prąd ładowania akumulatora ustawiamy w pozycji MAN a następnie przełączamy na AUTO i wtedy prąd reguluje automatyka w zależności od stopnia rozładowania i kondycji akumulatora ( im bardziej naładowany akumulator to wartość średnia prądu spada).
    Regulację prądu najlepiej wykonać:
    -wylutować tranzystor BC238
    -na wejście podłączyć żarówkę 10-50W na 24V ( 12V może nie wytrzymać)
    Teraz ustawić zakres regulacji potencjometru P od pełnego napięcia do minimalnego. Po próbach ustaliłem że do potencjometru 100k najlepiej zamiast kondensatora 100n przy wyprowadzeniach 1 i 2 układu CD4538 zastosować dwa równolegle połączone kondensatory o wartości 47nF i 33nF co w sumie wynosi 80nF. W załączniku daje JPG z oscyloskopu może trochę ułatwi zrozumienie o co chodzi.
    Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych

  • #146 02 Sty 2015 23:29
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  



    Oj. Teraz zauważyłem, że się rozjechał obraz i dźwięk. Więc film może być niezrozumiały.

  • #147 03 Sty 2015 11:05
    eurotips
    Poziom 35  

    Wojtek(KeFir) napisał:
    [/film]


    Sondy podłącz jeszcze pod układ detekcji zera i pierwszy przerzutnik i pokaż jak kręcąc potencjometrm zmienia się opóźnienie (zmienia się współczynnik wypełnienia przebiegu). To jest podstawa działania prostownika i konkretna informacja przy uruchamianiu. Niestety na oscyloskopie jednokanałowym tego nie widać. Ten drugi przerzutnik to zawsze daje szpilkę o szerokości wynikającej z podłączonych elementów RC, jeśli tylko zostanie wyzwolony z pierwszego przerzutnika. Wrzuciłem w tym temacie swój schemat gdzie rozrysowałem ten układ czasowy na dwa przerzutniki, jest to bardzo pomocne jeśli coś pójdzie nie tak i układ nie działa.

  • #148 03 Sty 2015 17:01
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    OK! Pełen sukces!

    Otóż nagrywałem drugi filmik ale aby się poprawnie przygotować przestudiowałem ten czarny schemat z poprzedniej strony. Zastosowałem takie wartości potencjometru jak tam czyli 100KLin + 100k równolegle i PR47k +10k szeregowo. Po tej zmianie przebieg na nóżce 2 układu zaczął zmieniać się w pełnym zakresie przebiegu nóżki 5 czyli detekcji zera. Tego też się spodziewałem, ale cały czas potencjometr działał na odwrót i prąd pojawiał się dosłownie w punkcie bez możliwości płynnej regulacji. Czyli tak jak na początku.

    Pierwotna strategia polegała na zmniejszeniu wartości Potencjometru i zwiększeniu PRki aby odnaleźć to "okno liniowości". Jednak to nie tedy droga. Gdy miałem układ zmontowany okazało się, że dalsze zwiększanie rezystancji powoduje spadek prądu, ale już łagodnie. Wcześniej miałem mniejszy potencjometr i kończył mi się zakres regulacji i nie zobaczyłem efektu. Okazało się, że to właśnie trzeba było zwiększać rezystancję a nie zmniejszać. Podłączyłem potencjometr na odwrót, dałem 10k rezystor stały, PR ustawiłem na około 33kohm i dzięki temu mam elegancki, liniowy zakres 0-8A.

    O! :)

  • #149 03 Sty 2015 21:48
    KKonradev2
    Poziom 15  

    Panowie takie pytanie. Jak z temperaturami w waszych prostownikach, chodzi o trafo zasilające. Dajmy, że na akumulatorze dajemy 4A oraz regulacja prądu rozkręcona na 25% pełnego zakresu. Po jakim czasie trafo osiągnie 90 stopni ?

  • #150 04 Sty 2015 20:40
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Nie osiągnie, mój się robi ledwo letni.