Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych

MM47 05 Lis 2010 20:28 241296 208
  • HelukabelHelukabel
  • #32
    pief
    Poziom 16  
    Witam

    Jestem na etapie "robienia" prostownika ( przeglądania dostępnych schematów ) i spodobał mi się ten prostownik .
    Jestem pod wrażeniem ręcznej roboty pcb .

    Mam pytanie do autora odnośnie pracy auto/man wyjścia 13 i 14 , zwarte
    praca man , rozwarte praca auto .

    Może ktoś już zrobił płytkę do termotransferu ,byłbym zainteresowany.

    Autorowi gratuluje konstrukcji .
    Pozdrawiam
  • HelukabelHelukabel
  • #33
    MM47
    Poziom 11  
    Witam.
    Praca AUTO-zwarte 13 i 14 , praca MAN- rozwarte 13 i 14.
    Odnośnie SKKH; według katalogu prąd bramki min. 130mA, można spróbować zmienić tranzystor BD135 na BD285, kondensator z 470n na 1µF. Nie wiem czy będzie działać, nie posiadam dużych tyrystorów mocy i nie robiłem prób.
    Odnośnie napięcia wtórnego transformatora; 16V to minimum.
  • #34
    stayout
    Poziom 13  
    pief napisał:

    Może ktoś już zrobił płytkę do termotransferu ,byłbym zainteresowany.

    Projekt w EAGLE mam w trakcie, że tak napiszę. Tutaj;Link druga wersja wypocin ale nie ma skorych do pomocy. Jak upchnę zasilacz pomocniczy i sterownik na jednej płytce ograniczonej do rozmiarów darmowej wersji EAGLE to napewno uaktualnię załącznik.

    Cytat:
    Bo wala mi sie po piwnicy trafo ze starego prostownika, ale ma ono jakies 14,5V i może znalazło by nowe miejsce zagospodarowania.

    Najoszczędniej będzie nawinąć kilka zwojów do wymaganych 16V odpowiedniej grubości drutem nawojowym.
  • #35
    rollcage
    Poziom 15  
    MM47 napisał:
    Odnośnie napięcia wtórnego transformatora; 16V to minimum.


    Przepraszam ze będę dociekliwy, ale czy podyktowane jest to spadkami napięć na tyrystorach i diodach??
  • #36
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #37
    maystero
    Poziom 24  
    Witam.
    Postanowiłem że pochwale się swoim prostownikiem z czasów szkolnych. Nie wiem skąd pochodzi konstrukcja, została mi podsunięta na warsztatach szkolnych i wykonałem ją jakieś 10 lat temu i działa do dziś.
    Jeśli zaśmieciłem powyższy wątek proszę o usunięcie mojego posta.
    Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych

    opis:
  • #38
    Jezior2000
    Poziom 17  
    Nie wiedziałem że ktoś pracuje jeszcze nad ulepszeniem tak starego przyrządu jak prostownik akumulatorowy. Moim zdaniem to tak jak już ktoś powiedział wcześniej lepiej jest do takich spraw używać analogówki z małym dodatkiem logiki cmos bo to optymalnie zawsze wychodzi. To tyle pozytywów. Po mojemu zamiast tych diod to dodatkowe tyrystory są niezbędne. Następnie dwa tyrystory w częstotliwości jakieś ok. 200-300 Hz i dwa jako prostowniki. Następnie na prostownikach dokładny model tyrystora i zdelogarytmować Uf (taki tyrystor prawie wcale się nie grzeje). Następnie zrobić Uf->If Uf->Iładowania. Później Pulse Width modulator nawet z tego multiwibratora da się zrobić na tych 200-300Hz skoro już zaprzęgnięty optoizolator i tl431 dodać jakąś stałą całkowania która dla takich 200Hz może wynosić nawet 10sek w rising time tak z 2sek w falling, soft start gotowy, akumulator i tak to zniesie. Miernik wychyłowy jest niezbędny chociaż mógłby pracować na jakichś 2V. Zbezpiecznie zrobiłbym na pomiarze If sprzężenie ujemne ustabilizowałoby na 8A a po około 2 minutach odcięłoby tak jak termik. Ktoś może powiedzieć a po co to na analogówce nie lepiej procesor a ja na to że to rozwiązanie tańsze, szybsze i odporne na zakłócenia. Wystarczyłoby przerobić ten multiwibrator. Pomysł ciekawy ale moim skromnym zdaniem nie do końca wyczerpany, tak jak mówiłem na początku nie wiedziałem że ktoś tym się zajmuje jeszcze, więc duże słowa uznania. Skoro już zrobione to zmodyfikowanie przyniesie trochę ubytku na estetyce w której nie ma się do czego przyczepić. Więc puki działa to po co coś zmieniać lepiej zacząć coś nowego i tak w kółko. Pozdrawiam.
  • #39
    salivan
    Poziom 10  
    Bardzo fajny projekt bez bajerów i nie skomplikowany za to wielki plus.
    Mam pytanko odbiegające nieco od tego właśnie projektu , a mianowicie czy ktoś z Was spotkał się lub próbował zrealizować ten projekt http://www.siliconchip.com.au/cms/A_103191/article.html . Nigdzie nie mogę zlokalizować wzorów płytek . Sorki za zmianę tematu i pozdrawiam
  • #40
    Marian B
    Poziom 36  
    W celu podtrzymania dyskusji, porównania, oraz ewentualnego skopiowania i zbudowania przedstawiam gotowe fabryczne rozwiązanie, moim zdaniem bardzo dobre.
    Jest to prostownik „Resurs-1” produkcji jeszcze radzieckiej. Jest to bardzo dobre i bardzo proste rozwiązanie zarówno pod względem elektrycznym, jak i mechanicznym. Prostownik ma płynną, dość precyzyjną regulację prądu ładowania, układ automatyki odłączający po zakończeniu ładowania, jest też odporny na zwarcia. Posiada trwała metalową obudowę o wymiarach 11x13,5x18,5 cm. Można go „mocno” postawić na betonowej podłodze garażu w każdej pozycji, z wyjątkiem postawienia na płycie czołowej, i przy okazji zahaczyć nogą o kable i nic się nie stanie.
    Prezentowany egzemplarz jest to model z 1987 roku, wyprodukowany w 1991 roku, a kupiłem go na bazarze też w 1991 roku. Przez prawie już 20 lat użytkowania, żadnych kłopotów. Moim zdaniem, nic więcej nie potrzeba przeciętnemu użytkownikowi samochodu lub motocykla. Schemat i opis zeskanowałem z czasopisma „Elektronik Hobby”. W opisie jest kilka błędów, prawdopodobnie redakcyjnych, które poprawiłem. Nie udało się odczytać danych transformatora, gdyż nie znalazłem na nim żadnych napisów.
    Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowychProstownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych
  • #41
    jaszczurex3
    Poziom 10  
    MM47 napisał:
    Można tak.
    Prostownik tyrystorowy do akumulatorów samochodowych

    Układ z rys. A
    Najmniej korzystny, duży spadek napięcia i mocne grzanie na mostku plus straty na tyrystorze. Zalety; można stosować jeden radiator, ponieważ scalone mostki prostownicze są przeważnie izolowane od obudowy.
    Układ z rys. B
    Najbardziej korzystny, straty tylko na tyrystorach. Dwa radiatory.
    Układ z rys. C
    Średnio korzystny. Trzy lub jeden radiator(przy jednym radiatorze, użycie jednej podwójnej diody Schottkiego lub dwóch diod z katodą na obudowie)

    Dla układu B występuje zjawisko które powoduje, że po stronie pierwotnej trafo powstaje bardzo duży impuls prądowy. Prostownik Graetz'a równomiernie pobiera prąd z sieci, a przy zastosowaniu jednej diody i tyrystora chyba też, po stronie wtórnej płynie prąd o bardzo dużym natężeniu. Prawdopodobnie nie ma to tutaj zbyt dużego znaczenia ze względu na moc. Tylko nie potrafie wyjaśnić dlaczego tak jest i czy mógłby ktoś mi wyjaśnić dlaczego tak jest??
  • #42
    eurotips
    Poziom 36  
    Bo zobacz że w żadnym innym układzie tyrystory nie są podpięte bezpośrednio pod uzwojenie, zawsze poprzedza je prostownik który skutecznie zmniejsza impuls po wtórnej, a to przecież jest przyczyną piku prądowego po pierwotnej
  • #43
    panterka
    Poziom 20  
    > Marian B

    Możesz zmierzyć jakie napięcia dają uzwojenia w tym prostowniku, nigdzie nic nie mam na ten temat a to dość ważne.
  • #44
    Marian B
    Poziom 36  
    Napięcie zmienne na dolnym uzwojeniu, na katodach tyrystorów wynosi 18,6V, a na górnym, na żaroweczce 2,2V (także po wykręceniu żaróweczki).
    Nic nie pisze o tym w opisie, ale gdy nie jest podłączony akumulator, tyrystory nie przewodzą, brak napięcia na wyjściu. Nie da się też wymusić tego napięcia przez podłączenie innego obciążenia, np. rezystora rzędu 2÷4Ω, musi być akumulator.
  • #45
    rollcage
    Poziom 15  
    Kolego można prosić o zamieszczenie pliku BRD swojej płytki?
  • #46
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #47
    rollcage
    Poziom 15  
    Nie ma problemu.. moga być z Sprint Layout'a
  • #48
    arturjakis
    Poziom 17  
    Witam
    Mam pytanie odnośnie transformatora do przedstawionego prostownika.
    Piszecie że musi mieć min 16V z tym że pod pełnym obciążeniem czy na biegu jałowym?
    Pytam bo wala mi się transformator z zasilacza awaryjnego APC 300VA (170W).
    Ma on na begu jałowym 16,4V a pod pełnym obciążeniem 14,4V, pod obciążeniem nie sprawdzałem takie informacje znalazłem w internecie. Nie wiem też jaki jest jego prąd max ale w UPSie uzwojenie zabezpieczone było bezpiecznikiem 20A.
    Model to 403-2028A.5.
    Jeżeli należy dowinąć uzwojenia to ile powinien mieć na biegu jałowym? ok 20V?
  • #49
    sq3dwe
    Poziom 15  
    Tak salivan, jakiś czas temu wykonałem prostownik z podanego przez Ciebie linku, na razie działa. Ale z braku znajomości angielskiego nie korzystam w pełni z jego możliwości.
  • #50
    salivan
    Poziom 10  
    Dzięki za odzew sq3dwe.
    Pytanko, czy wzór płytki zaplanowałeś sam, czy dotarłeś do źródła, a jeśli takowe posiadasz to czy możesz je udostępnić?
  • #51
    Piotr43
    Poziom 11  
    salivan napisał:
    Dzięki za odzew sq3dwe.
    Pytanko...

    Witam! Też jestem zainteresowany budową tego prostownika. To jest najbardziej logiczny prostownik: wybór pojemności akumulatora z menu i pełen automat z 3 fazowym ładowaniem. Płytek też nie znalazłem ale kity są dostępne raczej teoretycznie bo drogie. Może udałoby się zrobić projekt PCB z obrazków z opisu samego projektu! Dla kilku chętnych taniej wyjdą obwody! Ciekawe czy da się przerobić program na inne wyświetlacze bo nawet nie wiem jaki powinien być!
    Pozdrawiam!

    Kolego Salivan czy oglądałeś druga cześć opisu tego projektu: http://www.siliconchip.com.au/cms/A_103239/article.html oraz ten rysunek: http://www.siliconchip.com.au/cms/gallery/article.html?a=103239&i=8 . Jestem ciekaw czy ktoś jeszcze jest zainteresowany tym projektem!
    Pozdrawiam!

    Tutaj są kity do tego rozwiązania: http://shop.voltelectronics.com.au/deep-cycle-battery-charger-kit.html niestety koszty nie do zaakceptowania dla mnie!
    Pozdrawiam!
  • #52
    sq3dwe
    Poziom 15  
    Witam, płytki projektowałem programem Sprint layout, jeśli się przydadzą to zamieszczę.
  • #53
    salivan
    Poziom 10  
    Tak Piotr43 oglądałem druga cześć opisu tego projektu i dzięki tym rysunkom na pewno dało by się zaprojektować własne pcb . Jeśli chodzi o ceny tych kitów to już niestety "kosmos"...
    A teraz prośba do sq3dwe , jeżeli może udostępnić owoc swojej pracy to bardzo będę wdzięczny , a swoją drogą mile widziane będą też spostrzeżenia odnośnie tego projektu czy np. były problemy z uruchomieniem , jaka obudowa i czy stosował kolega jakieś zamienniki podzespołów , jakie trafo itp.
    pozdrawiam salivan1
  • #54
    sq3dwe
    Poziom 15  
    Większość elementów zastosowałem według opisu, tylko trafo o mniejszej mocy i diody prostownicze są od alternatora. Przy uruchomieniu nie miałem żadnego problemu. W załączniku są płytki wykonane programem Sprint Layout.
  • #55
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #56
    sq3hta
    Poziom 17  
    sq3dwe napisał:
    Większość elementów zastosowałem według opisu,tylko trafo o mniejszej mocy i diody prostownicze są od alternatora.Przy uruchomieniu nie miałem żadnego problemu.W załączniku są płytki wykonane programen Sprint Layout.


    Witam
    Jakie tyrystory zastosowałeś w tym projekcie? I właśnie skąd program do PICa?
    Dobrze byłoby założyć nowy temat poświęcony temu projektowi, bo wydaje się całkiem ciekawy, a Ty w pewnym sensie przetarłeś już szlaki. Pozdrawiam.
  • #57
    Piotr43
    Poziom 11  
    Witam wszystkich! Wsad i rysunki przodu i cos jeszcze jest do pobrania z tej strony australijskiej tylko trzeba wejść z boku w download i po datach dotrzeć do tego projektu!

    Dodano po 7 [minuty]:

    Tu są te pliki: http://www.siliconchip.com.au/cms/attachments/show.html?year=2004 @sq3hta elementami mocy regulacyjnymi sa 4 tranzystory TIP3055
    a tu jest schemat: http://www.siliconchip.com.au/cms/gallery/article.html?a=103191&i=5
    Pozdarwiem wszystkich 73!
  • #58
    sq3hta
    Poziom 17  
    Piotr43 Chodziło mi o TH1 i TH2, ale teraz już się wszystko wyjaśniło. Wielkie dzięki za cenne informacje.

    Odnośnie aktualnego projektu to może komuś się to przyda...
  • #59
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #60
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto