Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[EXCEL 2007]Automatyczne liczenie % udziału w zbiorze

26 Paź 2010 10:06 9091 37
  • Poziom 12  
    Witam :)
    A więc doczekałem się jednak Excela 2007, jednak wraz z tym mam około 3x wiecej pracy i jeszcze mniej czasu na samodzielne rozwiązywanie problemów z plikami raportów;/
    Jednak mam pewien zamysł co do tworzenia moich raportów żeby je zautomatyzować i usprawnić sobie pracę :)

    Mianowicie:
    Z sieci firmowej wyciągam codziennie 3 pliki z danymi (po jednym dla każdej zmiany). Z kolumn wybieram w każdym pliku tylko dwie: z modelami i z klasami. wyglada to mniej wiecej tak:

    modelx A
    modelz B
    modely C
    modelx A
    modelz A
    itd.
    Modeli jest dużo, natomiast klas jest 4. Modele sa pomieszane, klasy tez. Stosuję filtrowanie, po którym filtruję kolejny model, nastepnie zaznaczam wszystkie egzemplarze wyfiltrowanego modelu, zaznaczam je a licznik pokazuje mi ile jest wszystkich klas, nastepnie filtruje dla danego modelu tylko klase A, patrze ile jest egzemplarzy, dzielę klasę A przez wszystko, co daje mi % udział klasy A dla danego modelu. Wpisuję to nastepnie do tabeli w pliku raportu.

    Jak zautomatyzowac ten proces? Jesli nawet nie da się za bardzo dopasować tak, żeby automat wrzucał mi wyniki prosto po otwarciu pliku raportu(pliku do ktorego wpisuje wyniki powyzszych obliczen), to żeby chociaż liczył mi udział klasy A w danym modelu i wyrzucał taką liste,obojetnie czy w tym arkuszu czy innym, dzieki której będę mógł tylko kopiować wartości procentowe do mojego pliku raportu.
    Zeby wrzucać do drugiego raportu, to musialby jeszcze sobie w raporcie wyszukac odpowiednie modele i dopasowac je do modelu, ktorego srednia zostala obliczona - problemem jest to, ze nie kazdy model z raportu jest codziennie brany pod uwage tylko wybiorczo, wiec w pliku z sieci firmowej i pliku raportu sa rozne ilosci modeli - w raporcie wszystkie, w pliku z sieci tylko dla danej zmiany.

    Jesli ktos mnie wspomoze, abym nie musial uzywac kalkulatora do obliczen sredniej i liczyc "na piechote" zaznaczajac komorki i filtrujac, to bede wdzieczny :)
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Tak na szybko (bo nie mam na razie czasu) to urzyj licz.jeżeli() z ewentualnie kolumną pomocniczą łączącą w sobie model z klasą. I licz.jeżeli() zrób dla każdej możiwości "Model.klasa" (bo skąd excel będzie wiedział) a do raportu pobieraj jedynie te które mają jakieś dane.
  • Poziom 12  
    hmmm...próbuję, ale nie bardzo mi to wychodzi...
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Nie wiem czy dobrze zrozumiałem.
    Poniżej przykład.
    Za pierwszym razem trochę roboty bo trzeba wypisać wszystkie modele ale za to potem masz gotowe zestawienie.
  • Poziom 12  
    Ja mam z sieci firmowej liste modeli z odpowiadajacymi klasami i tylko chodzi o wy;liczenie procentowego udzialu A dla kazdego modelu danego dnia
  • Poziom 12  
    Jestem ciekaw jak poradzi sobie z niespojnoscia procentów, tzn. z zaokrąglaniem :) Dzis to zaimplementuję :) Zobaczymy jak to zadziała :)
  • Poziom 40  
    fiuku1 napisał:
    Jestem ciekaw jak poradzi sobie z niespojnoscia procentów, tzn. z zaokrąglaniem :) ...


    Nie do końca wiem o co ci chodzi. To zwykła matematyka więc nie wiem o co idzie z zaokrągleniami. Ja w pliku powyżej nie zaokrąglałem procentów, owszem widzisz je zaokrąglone ale excel w komórce (w tym przypadku) przechowuje dokładna ilość do parudziesięciu miejsc po przecinku.
    Jeżeli chcesz aby excel przechowywał w komórce dokładnie to co widzisz należy formułę wyliczającą procenty zamknąć w formule ZAOKR(liczba; ilość miejsc) czyli w przedstawionym przypadku:
    Code:
    =JEŻELI(I2=0;0;ZAOKR(I3/I2;4))

    Aby "wybrnąć" z zaokrągleń trzeba niestety dopuścić błąd z tego wynikły. Do obliczeń jednej danej ze wszystkich danych nie wyliczać procentów przez dzielenie ale przez odjęcie od 100% sumy pozostałych procentów.
  • Poziom 12  
    Mi zależy tylko na procencie klasy A, reszta jest nieistotna, chociaż mógłbym to podpinac pod jakiś dzienny wykresik, który przedstawi jak to codziennie wygląda, pomyślę :)
  • Poziom 12  
    marek003 napisał:

    Za pierwszym razem trochę roboty bo trzeba wypisać wszystkie modele ale za to potem masz gotowe zestawienie.


    Heh, dziś do tego wreszcie usiadłem, ale jak mam zrobić 323 modele po 4 komórki...to będę dzis do 14 siedział pewnie jak skończę raporty, mam nadzieję, że 3h wystarczą :)

    A takie pytanie nie na temat:
    Każdy dzień mam podzielony na 3 zmiany. Jak na wykresie określić, żeby na osi X nie pokazywało mi kolejnych zmian tylko datę, dzień-miesiąc? Ustawiłem interwał na 3, więc pokazuje mi co 3 zmianę (1,4,7..itd.), tylko jak zrobić, żeby pokazywało datę?
    Jak juz ustawiam że ma byc oś daty to nie wiem jak zmienic date na miesiąc bieżący. Kombinuję i nie wiem.

    Jeszcze jedno pytanie do Marka:
    w jakim celu wstawiłeś do skoroszytu kolumnę pomocniczą?
    Albo jest za wcześnie i się nie wyspałem i dlatego nie rozkminiam nic, albo czegoś nie rozumiem w ogóle;/

    Pozdrawiam rano :)
  • Poziom 12  
    Sporo z tym roboty...może jakies inne propozycje? Bo stworzenie wzorca zajmuje baardzo dużo czasu...
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Zobacz załączony plik.
    Całość to około 5000 wierszy, 100 modeli i 4 kategorie. Zrobienie raportu (wyliczenie udziału kategorii A dla każdego produktu) zajmuje coś koło 3-ech minut.

    1. Posortuj dane po modelu.
    2. Skopuj unikatowe modele do następnej kolumny (wklej specjalnie z zaznaczeniem "tylko unikatowe") - w następnych trzech kolumnach będzie Twój raport.
    3. Posortuj dane po kategorii.
    4. W pierwszej kolumne raportu wstaw formułę COUNTIF() (w spolszczonej wersji to może być coś w rodzaju "licz.jeżeli" - wyświetli się w pliku) jak w przykładzie. "Ubezwzględnij" zakres i skopiuj do końca w dół. Masz już policzoną liczbę występowania każdego modelu.
    5. W drugiej zrób dokładnie to samo, ale zakresem obejmij tylko początek listy z kategorią "A". Tu masz liczbę występowania modelu w kategorii "A".
    6. W trzeciej kolumnie podziel pierwszą przez drugą, sformatuj na % i ciesz się wynikami.

    Po nabraniu odrobiny wprawy w klawiszologii dam głowę, że zmieścisz się w 60 sekund.
  • Poziom 40  
    fiuku1 napisał:
    marek003 napisał:

    Za pierwszym razem trochę roboty bo trzeba wypisać wszystkie modele ale za to potem masz gotowe zestawienie.


    Heh, dziś do tego wreszcie usiadłem, ale jak mam zrobić 323 modele po 4 komórki...to będę dzis do 14 siedział pewnie jak skończę raporty, mam nadzieję, że 3h wystarczą :)

    A takie pytanie nie na temat:
    Każdy dzień mam podzielony na 3 zmiany. Jak na wykresie określić, żeby na osi X nie pokazywało mi kolejnych zmian tylko datę, dzień-miesiąc? Ustawiłem interwał na 3, więc pokazuje mi co 3 zmianę (1,4,7..itd.), tylko jak zrobić, żeby pokazywało datę?
    Jak juz ustawiam że ma byc oś daty to nie wiem jak zmienic date na miesiąc bieżący. Kombinuję i nie wiem.

    Jeszcze jedno pytanie do Marka:
    w jakim celu wstawiłeś do skoroszytu kolumnę pomocniczą?
    Albo jest za wcześnie i się nie wyspałem i dlatego nie rozkminiam nic, albo czegoś nie rozumiem w ogóle;/

    Pozdrawiam rano :)

    Pisałem że z tym dużo roboty będzie - ale tylko raz :). Poza tym jeżeli to tylko klasa A to 4 razy mniej niż wszystkie możliwości - taka złośliwość :)

    Co do danych w wykresie:
    We właściwościach wykresu w danych źródłowych w zakładce serie masz możliwość wybrania "etykiety osi kategorii (X)" - tam wskaż komórki z wpisanymi datami. (piszę na "ślepo" bo nie wiem jak masz skonfigurowaną tabelę z danymi)

    Na podstawie kolumny pomoc zliczam (za jednym razem) ilość wystąpień danego modelu w danej klasie. Spójrz na formułę liczącą ilość wystąpień danego modelu w danej klasie.

    :arrow:szafarz Ja zrozumiałem z pierwszego postu autora że właśnie takiej "zabawy" chciał autor uniknąć. Zerknij:
    Cytat:
    ...Stosuję filtrowanie, po którym filtruję kolejny model, nastepnie zaznaczam wszystkie egzemplarze wyfiltrowanego modelu, zaznaczam je a licznik pokazuje mi ile jest wszystkich klas, nastepnie filtruje dla danego modelu tylko klase A, patrze ile jest egzemplarzy, dzielę klasę A przez wszystko, co daje mi % udział klasy A dla danego modelu. Wpisuję to nastepnie do tabeli w pliku raportu.

    Jak zautomatyzowac ten proces? ...


    Pozostaje jeszcze możliwość nagrania robionych czynności na arkuszu (sortowania, filtrowania, wyliczania) w makro i później tylko naciskania odtwórz i takie makro wykonywało by wszystkie czynności za nas na innych danych. :) Ale to takie trywialne :)
  • Poziom 12  
    Cytat:

    :arrow:szafarz Ja zrozumiałem z pierwszego postu autora że właśnie takiej "zabawy" chciał autor uniknąć. Zerknij:
    Cytat:
    ...Stosuję filtrowanie, po którym filtruję kolejny model, nastepnie zaznaczam wszystkie egzemplarze wyfiltrowanego modelu, zaznaczam je a licznik pokazuje mi ile jest wszystkich klas, nastepnie filtruje dla danego modelu tylko klase A, patrze ile jest egzemplarzy, dzielę klasę A przez wszystko, co daje mi % udział klasy A dla danego modelu. Wpisuję to nastepnie do tabeli w pliku raportu.

    Jak zautomatyzowac ten proces? ...


    Jezeli nie bede musial kazdego modelu dzielic klasy A przez calosc na kalkulatorze tylko formuły czy makra będą mi to liczyć same i wywalać %, to już będzie dużo, bo listę wyników procentowych dla danych modeli to juz można tylko ręcznie nawet przepisać czy poprzeklejać wyniki, ale najwazniejsze ze kalkulatora nie trzeba używać :)
    Poza tym, jeśli powpisuję formuły i powiążę plik z wynikami z plikiem raportów tak, żeby szukał sobie w pliku wyników od razu modelu i wstawiał gdzie trzeba - to będzie bajer :)

    Ale dziś jeszcze robię na piechotę, niech stracę :)
    W ogóle dziś od 7 dopiero w pracy, więc wszystko o godzinę za późno=mniej czasu (autobus miał byc o 5.28, ale przyjechał o...6.48. No cóż, hartujemy się :D Półtorej godziny na zimnie :P
  • Poziom 40  
    fiuku1 napisał:


    Ale dziś jeszcze robię na piechotę, niech stracę :)


    To na początku naciśnij przycisk "Nagraj makro" a po zrobieniu zestawień naciśnij stop.

    Później (oczywiście wcześniej zrób raport byś nie stracił danych) wklej w ten arkusz nowe dane i naciśnij uruchom makro.
    Zobacz jak to wyglada i czy spełnia twoje oczekiwania.
  • Poziom 12  
    Już skończyłem robić :) Nie wiem, czy to by się dało, bo liczba modeli się zmienia na każdej zmianie. I to jest ból, bo jeśli lista bylaby sztywna to formuły załatwilyby sprawe.
    Ale jak widać czasu nie zajmuje to tak dużo, tylko kalkulator trzeba mieć i pożyczać:P
    Co nie oznacza, że nie chcę tego robić szybciej i bez kalkulatora :)
    Jak powpisuję resztę raportów, to się biorę za testy :)
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    A możesz podać konkretne nazwy modeli (Jak się zmieniają ich nazwy) Jest może jakaś zasada nazewnictwa?
    Bo rozumienm że klasy są stałe {A,B,C,D}
  • Poziom 12  
    Pierwsze 2 punkty jak najbardziej daję radę,ale potem trochę się pogubiłem co w którą kolumnę:

    1. Skopiowałem dwie kolumny z mojego pliku z sieci firmy: z modelami i klasy, wkleiłem do kolumn A i B.
    2. Następnie dałem filtr od A do Z, żeby były po kolei alfabetycznie w kolumnie A modele.

    3. Następnie użyłem filtra zaawansowanego, zaznaczyłem wszystkie modele (ale tylko modele czyli kolumnę A, łącznie z nagłówkiem czyli A1, w której to komórce jest nazwa kolumny A) i zaznaczyłem "Tylko unikatowe rekordy", po czym skopiowalem do kolumny J.

    W kolumnie K wyliczył mi ile jest paneli każdego modelu z listy z kolumny A - OK, to działa.

    Dalej właśnie nie wiem...chociaż zauważyłem, że zamysł szafarza jest chyba taki, że te unikatowe trzeba wyfiltrować do kolumny D., tak więc tak samo wyfiltrowałem je teraz do kolumny D, gdzie mam listę unikatowych modeli.
    I utknąłem, może to przez tę pogodę albo to,że rano te półtorej godziny na przystanku czekałem:P

    Dodano po 5 [minuty]:

    marek003 napisał:
    A możesz podać konkretne nazwy modeli (Jak się zmieniają ich nazwy) Jest może jakaś zasada nazewnictwa?
    Bo rozumienm że klasy są stałe {A,B,C,D}


    Klasy są stałe, to się nazywa Judgment (osąd) i są A,B,C,D. Oto kawałek tabelki:
    Code:

    LK315T3LA69Y   0:A Grade
    LK400T3LB14Y   1:B Grade
    LK460D3LC65J   2:C Grade
    LK520D3LA15S   3:D Grade

    itd.
    Nazewnictwo ma oczywiście swoje zasady tworzenia, jest uzaleznione od parametrow modelu.
  • Pomocny post
    Poziom 40  
    Pozwoliłem sobie skorzystać z pliku kolegi szafarza jako wzoru danych. Nagrałem makro i trochę je podreperowałem aby było uniwersalne dla każdych danych (by uwzględnioało wszystkie dane i możliwości). Aby zobaczyć efekt w załączniku trzeba pozwolić na wykonywanie makr.

    Też nie wiem jak kolega szafarz doszedł do wyboru modeli dla kategorii A [usunął ręcznie?] - ja zrobiłem to za pomocą kryteriów filtra (zaznaczone na żółto - [musi być ta sama nazwa kolumny]) Dlatego też ważne są nazwy kolumn z danymi a w szczególności nazwa kolumny z kategoriami musi być taka sama jak nazwa w polu kryteriów (żółte tło), no i zamiast "A" (na żółtym tle) wpisać to co odpowiada w tej kolumnie za kategorię "A".

    W makrze dodałem pętlę "Do While ... Loop" która wprowadza poszczególne wyliczenia licz.jeżeli itp. dla każdego modelu do póki nie skończą sie modele.

    Przed chwilką (21.40) zmieniłem plik źródłowy bo go jeszcze troszkę poprawiłem. Dodałem blokadę odświeżania i usunąłem niepotrzebne wpisy.
    Na marginesie: zauważyłem też że to makro działa o wiele szybciej w excelu 2003 niż w excelu 2007.
  • Poziom 40  
    Jeszcze jedno mi zaświtało co do pierwszego rozwiązania (bez makra a z gotowymi funkcjami i kolumną pomocniczą).
    Czy jak pobierasz dane to zawsze w pierwszej kolumnie sa wszystkie modele? czy może tylko te które są powiedzmy w danym miesiącu/zmianie używane i ich ilość za każdym razem jest inna?
  • Poziom 12  
    W tabeli, którą pobieram, jest wiele kolumn. Ja filtruję i zostawiam tylko te dwie, resztę ukrywam.
    Zawsze w tej samej kolumnie sa modele i zawsze w tej samej kolumnie sa klasy, dla potrzeb raportu pozostawiam tylko te dwie kolumny.
    Tak, sa tam tylko modele, które sa w procesie dla danej zmiany.
    Na razie Twój plik jest w fazie testów :)
    Otwieram, wklejam te dwie kolumny i jechane :) Po chwili mam listę procentową, którą już ręcznie wpisuję do raportu :) Duuuża oszczędność czasu :)

    marek003 napisał:

    Na marginesie: zauważyłem też że to makro działa o wiele szybciej w excelu 2003 niż w excelu 2007.


    No właśnie, też to zauważyłem, gdyż korzystam w domu z 2k3 a w pracy z 2k7 i rzeczywiście widać lekką różnicę :)
    Wczoraj wieczorem ściągałem Twój plik i szczęka mi opadła jak szybko to obliczył :) Jednak dzis przed chwilą, zanim zajrzałem na forum, zobaczyłem, że właśnie przez nazewnictwo kategorii i kolumn nie chce mi tego liczyć. Już zacząłem grzebać w pliku makra i coś w nim edytować, ale wszedłem na forum i zobaczyłem, że zrobiłeś upgrade :) Jestem bardzo wdzięczny, trochę punkcików poleciało :)

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeszcze mogłoby to wklejać mi tę listę prosto do raportu, ale to musiałoby wyszukiwać sobie model z kolumny A pliku Marka w kolumnie D mojego raportu i wpisywac w odpowiedniej dla danego dnia i zmiany kolumnie (jedna kolumna=jedna zmiana), co wątpię,żeby dało się jakoś sensownie zrobić, ale po wklejaniu i kopiowaniu kolumn i liczeniu i tak jest dużo szybciej :)
    Dziękuję :)
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Panowie, czy wiecie, że można ten problem rozwiązać używając tabeli przestawnej?
  • Poziom 12  
    Oby było jak najsprawniej to robić :)
  • Poziom 40  
    tagy napisał:
    Panowie, czy wiecie, że można ten problem rozwiązać używając tabeli przestawnej?


    Wiele dróg prowadzi do Rzymu :)

    Osobiście ja bym wykorzystał moją pierwszą propozycję z kolumną pomocniczą i wszystkimi modelami. Wklejanie dwóch kolumn i już mam wyniki. No ale trzeba raz poświęcić więcej czasu na przygotowanie wzoru, a później już nic nie klikam.

    fiuku1 napisał:
    Jeszcze mogłoby to wklejać mi tę listę prosto do raportu, ale to musiałoby wyszukiwać sobie model z kolumny A pliku Marka w kolumnie D mojego raportu i wpisywac w odpowiedniej dla danego dnia i zmiany kolumnie


    To nie jest duży problem wystarczy funkcja wyszukaj.pionowo() no i odpowiednio ułożone pliki źródłowe.
    Jednak zaczynam mieć dziwne przemyślenia bo przecież wszystkie wyliczenia można od razu zawrzeć w pliku raportów. Czy w twoim pliku raportów masz listę wszystkich możliwych modeli które mogą wystąpić? Jeżeli nie to jak wprowadzasz dane z "mojego" pliku? Ręcznie dopisujesz model?
    A jeżeli masz wszystkie to tylko odpowiednio spreparowany plik źródłowy (na poszczególne zmiany - aktualizowany codziennie) oraz moja pierwsza sugestia i masz wszystko w jednym i bez makr.
  • Poziom 12  
    No właśnie nie mam, bo po co wklejać ponad 300 modeli, skoro w procesach pojawia się ok.90? To niepotrzebne powiekszanie listy
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Zobacz załączony plik. Użyłem danych wejściowych jak w poprzednim pliku. W momencie, kiedy pojawią ci się nowe dane umieszczasz je w Arkusz1 w kolumnach A i B, przełączasz się na arkusz Tabela przestawna i odświeżasz. Od razu otrzymujesz wyliczenia jakich potrzebujesz. Można dodać jeszcze obsługę zmian itp. ale tu musiałbym zobaczyć przynajmniej strukturę pliku wejściowego. Do twojego raportu nie trzeba przepisywać danych ręcznie - można użyć funkcji WEŹDANETABELI z różnymi parametrami.
  • Poziom 12  
    Jesli pojawia sie nowy model, to wstawiam odpowiednie wiersze i przez to powiekszam listę. Ręcznie.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Nie otworze tego tutaj, poprosze wersje na 2003, w pracy mam 2007 ale to dopiero jutro otworze, obie wersje mile widziane :)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Jestem bardzo ciekaw rozwiazan Waszych :)
  • Poziom 40  
    W sumie kolega tagy ma rację. Osobiście rzadko korzystam z tabel przestawnych i trochę mi zajęło otrzymanie % w tej tabeli. Dlatego też nie forsowałem takiej opcji. Ale rozwiązanie wydaje się być najszybsze i nie wymaga makr (których osobiście nie lubię stosować).

    Do autora
    pobierz ze stron MS bezpłatną "przelotkę" z 2007 na 2003 na pewno ci się przyda.
    Link do konwertera
  • Poziom 12  
    Ladnie liczy :) Bardzo dobry pomysl :)
    Skasowalem zawartosc kolumn w Arkusz1, wkleilem tam zawartosc moich dwoch kolumn raportu.
    Odswiezylem i dziala :)
    Powstaly tylko pytania:
    Potrzebuje jedynie 0:A Grade czyli klasy A. Mam ja w kolumnie E, a chcialbym, zeby wyrzucalo mi ja w C - ogolnie zeby byla zachowana kolejnosc.
    Po drugie - filtruje tutaj po filtrze DANE i chcialbym zostawic sobie tylko np.procenty czyli LICZNIK KATEGORIA2 (rozumiem ze LICZNIK KATEGORIA to ilosci liczbowe a LICZNIK KATEGORIA2 - procentowe z calosci, czyli to samo ale nie tak samo?). Kiedy wybieram jeden z licznikow z filtra DANE, znika komorka filtra - gdzie ona sie podziewa? Jak ja pozostawic? Bo jest potrzebna.
    Tutaj w tym pliku mam bardzo dokladny przeglad ile bylo danego modelu w jakiej klasie i ile to procent egzemplarzy danego modelu przypada na jaka klase - szczegolowy raporcik :) Ale chcialem pokolorowac to troche zeby oznaczyc sobie wlasnie klase A i procenty ale filtr sie chowa gdzies...

    Dodano po 11 [minuty]:

    A przelotkę pobiorę, ale w pracy, bo dziś 500MB na playu wyciagnalem i to ze 400 na www! ja nie wiem jak ten firefox tyle danych pobiera!;/

    Dodano po 1 [minuty]:

    A juz wiem...ESETa zainstalowalem i sobie pociagnal 318MB...pomijajac te 60MB aktualizacji to nie wiem skad sie reszta wziela...
  • Poziom 40  
    fiuku1 napisał:
    Potrzebuje jedynie 0:A Grade czyli klasy A. Mam ja w kolumnie E, a chcialbym, zeby wyrzucalo mi ja w C - ogolnie zeby byla zachowana kolejnosc.
    Po drugie - filtruje tutaj po filtrze DANE i chcialbym zostawic sobie tylko np.procenty czyli LICZNIK KATEGORIA2 (rozumiem ze LICZNIK KATEGORIA to ilosci liczbowe a LICZNIK KATEGORIA2 - procentowe z calosci, czyli to samo ale nie tak samo?). Kiedy wybieram jeden z licznikow z filtra DANE, znika komorka filtra - gdzie ona sie podziewa? Jak ja pozostawic? Bo jest potrzebna...


    By były procenty w C należy zamienić kolejność etykiet kolumn (kategorie dane). Przykład poniżej. Jednak w tym rozwiązaniu nie możesz się pozbyć innych modeli bo błędnie będzie wyliczał % Bo z założenia ma liczyć % w wierszach więc jeżeli się pozbędziesz innych grup stracisz procenty (będzie 100%). Niestety każde rozwiązanie ma jakieś wady. Jednak jeżeli dane będziesz wykorzystywać w innej tabeli np poprzez WEŻDANETABELI() to nie powinno ci przeszkadzać że są inne kategorie.