Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak oszczędnie ogrzewać mieszkanie?

robalek12 29 Gru 2016 21:23 250587 1099
  • #1051
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  
    klonas napisał:
    Taki fajny wątek i umarł ? :(

    Ktoś mi powie jak obliczyć zużycie 0,96 m3 na godzinę pracy palnika tyle mi bierze. Z jaką mocą pracuje mój kocioł?
    Gaz 50

    Dobrze rozumiem, że pracuje z mocą 10 kw?
    Taki zakres ma te ceraclass 8,4 - 23,3 zapotrzebowanie 2.5 m3 na godzinę. ( zapewne przy tych maksymalnych 23,3 kw.

    W takim układzie to słabiutko mi to pracuje.

    Mieszkanie 58 m2 Teoretycznie powinien pracować na najniższych parametrach - najkorzystniej dla mnie?

    Ten dolny zakres mocy jest nawet o wiele wyższy niż zapotrzebowanie mieszkania o tej wielkości (i to w największe zawieje z mrozami), czyli kocioł jest grubo przewymiarowany. A propos, czy jest on tylko do ogrzewania, czy też dwufunkcyjny? Jeśli dwufunkcyjny, to przepływowe podgrzewanie cwu. wymaga dużej mocy. Przecież piecyk łazienkowy (Junkers) to conajmniej 19,2kW (a większa wersja to 23,6kW).
  • Relpol przekaźniki
  • #1052
    kiltel
    Poziom 13  
    Jaki czas wybiegu pompy macie ustawiony w swoich kotłach gazowych po ich wyłączeniu? Zastanawiam się czy wybieg może wpłynąć w jakimś stopniu na oszczędność gazu?
  • #1053
    Brencik
    Poziom 26  
    Ja mam bodajże 2 minuty. Na oszczędność gazu raczej to nie ma wpływu.
  • #1054
    klonas
    Poziom 11  
    Ja nawet nie liczę. za małe mieszkanie. Jedynie zastanawiam się, czy lepiej dać 2 bieg czy 1 szy. Zakładam, że skoro piec jest na ponad 200m2 powierzchni to lepiej na pierwszym. Ciepło i tak zostaje u mnie. Nawet rurek nie izolowałem w wylece zbytni. Podłogą idzie.
  • #1055
    Brencik
    Poziom 26  
    klonas napisał:
    że skoro piec jest na ponad 200m2 p

    Co oznacza to zdanie? Nie rozumiem zupełnie. No i nie piec tylko kocioł. Piec ogrzewa powietrze, kocioł wodę.
  • #1056
    klonas
    Poziom 11  
    Masz racje, piec to też muzyczny jest i do wypieku chlebaa...

    Ok, chodzi mi o to. Kocioł a raczej 99.9 wszystkich na rynku projektowana jest na większe powierzchnie. Będąc szczegółowym to nie na metry kwadratowe. Napisałem m2 a wiadomo, że dobiera się na m3 i straty ciepła. Ale przy takim mieszkaniu parterowym to pompa co ma robić?

    Co innego 4 razy takie mieszkanie i piętro jakieś. Teraz mam tak, że właściwie z prędkością chodu mam transport wody rurą:D Zmieniam pomieszczenie idąc a tam już ciepło płynie :D

    Dlatego uważam, że w naszych przypadkach bieg pierwszy i nie widzę podstaw do oszczędności.

    Możliwe, że szybciej pompa pompuje to szybciej wychładza i powrót zimniejszy. Jednak nie sądzę. Moc oddawcza grzejnika jest mocą oddawczą bezwładność blaszaków wiadomo jaka. Więc i tak szybko odda ciepło. Ale uczę się tematu. Może się mylę, bardziej z fascynacji/ pasji niż oszczędzenia 10 zł.
  • Relpol przekaźniki
  • #1057
    kiltel
    Poziom 13  
    U mnie dom około 110 metrów. Jeden poziom same grzejniki i pompę w kotle ustawiłem na pierwszy bieg wg mnie w zupełności wystarcza.
  • #1058
    klonas
    Poziom 11  
    Patrząc na różnicę regulacji pieca grzejników. Zastanawiam się co właściwie można uzyskać. Generalnie tylko chyba jeden czort. Kwestia ucieczki ciepła przez ściany.

    Ile więcej ucieknie ciepłe z temperatury 20 st a ile z 21 st przy tej samej temperaturze na zewnątrz np: 0st. myślę, że to są nie warte uwagi róznice. Podawane przez forumowiczów dane są przy róznych warunkach na dworzu. Inny wiatr słońce temperatura itp. Troszkę czas tracimy. Sciany muszą sie nagrzać i najlepiej trzymają - regulują temperaturę. w mieszkaniu gdzie jest wychłodzone właczysz grzejniki szybko sie nagrzeje otworzysz okno i znowu zimno. W normalnie użytkowanym mieszkaniu ogrzanym otworzysz okno temperatura spadnie, ale szybko wróci do normalniej i spadnie w mniejszym zakresie. Co jest naturalne.
  • #1059
    CompFan
    Poziom 13  
    Ja mam kondensat DeDietrich, mieszkanie 57m2 ale niestety mieszkam w starej, zimnej, nieocieplonej kamienicy. Gdy miałem ustawione "mniej" (50 stopni) a temperatura na dworze spadła blisko zera to kocioł praktycznie ciągle wypalał gaz bo zbyt niska temperatura w grzejnikach nie była w stanie szybko dogrzać do 21,6 najzimniejszego pokoju w przypadku gdy temperatura na regulatorze w pokoju spadła o 0,2 stopnia. Efekt - rachunek miesięczny prawie 400 zł. Teraz przestawiłem na 53 stopnie i piec grzeje krócej. Czy to będzie miało odzwierciedlenie w niższych rachunkach tego nie wiem. Może ktoś coś doradzi.
  • #1060
    klonas
    Poziom 11  
    O kondensatach było bardzo dużo. Im niżej tym lepiej. Tam jest też inny zakres modulacji. Ja kupiłem Junkersa ceraclass i żałuje. Mogłem walnąć kondensat.
  • #1061
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  
    CompFan napisał:
    Ja mam kondensat DeDietrich, mieszkanie 57m2 ale niestety mieszkam w starej, zimnej, nieocieplonej kamienicy. Gdy miałem ustawione "mniej" (50 stopni) a temperatura na dworze spadła blisko zera to kocioł praktycznie ciągle wypalał gaz bo zbyt niska temperatura w grzejnikach nie była w stanie szybko dogrzać do 21,6 najzimniejszego pokoju w przypadku gdy temperatura na regulatorze w pokoju spadła o 0,2 stopnia. Efekt - rachunek miesięczny prawie 400 zł. Teraz przestawiłem na 53 stopnie i piec grzeje krócej. Czy to będzie miało odzwierciedlenie w niższych rachunkach tego nie wiem. Może ktoś coś doradzi.
    W przypadku kondensacji istotna jest temperatura powrotu (do 50 stopni, góra 55), natomiast temperatura zasilania nie ma wpływu na kondensację, więc nawet jak będzie 70 stopni na zasilaniu a 50 na powrocie - kondensacja będzie (ale nie byłoby, gdyby było np. 60 na powrocie).
  • #1062
    klonas
    Poziom 11  
    No właśnie, jasno kolega wyjaśnił. Przy kondensatach jest to prosty temat. Gorzej z resztą :D Jednak wydaje mi się, że istotna jest ciągłość pracy i modulacja aby pracował jak najniżej. To moje wnioski, bo konstrukcja pieca jest przeznaczona na bardzo duże mieszkania/domy. Ja mam 58m2 i tym się sugeruję. Oczywiście - pogoda docieplenie mają znaczenie, ale i tak piec jest za duży. Chyba istotne jest to w normalnym kotle:

    Jak załączy się to aby jak najdłużej pracował ze swoją stabilną temperaturą dla układu. Problem jest taki, że ciezko ją ustalić, bo jest różna. Czasem zawór jednego z 4 grzejników jest zamknięty i już temperatura na kotle jest taka, że przerywa cykl bo powrót jest za ciepły.
  • #1063
    CompFan
    Poziom 13  
    Zbigniew Rusek napisał:
    W przypadku kondensacji istotna jest temperatura powrotu (do 50 stopni, góra 55), natomiast temperatura zasilania nie ma wpływu na kondensację, więc nawet jak będzie 70 stopni na zasilaniu a 50 na powrocie - kondensacja będzie (ale nie byłoby, gdyby było np. 60 na powrocie).


    Jak sprawdzić jaka jest temperatura powrotu?
  • #1064
    Brencik
    Poziom 26  
    CompFan napisał:
    Jak sprawdzić jaka jest temperatura powrotu?

    W menu sterownika.
  • #1065
    klonas
    Poziom 11  
    Jeszcze jedna myśl odnośnie pieca turbo a właściwie fizyki. Wydaje mi się, że im większy płomień tym większa strata - brak możliwości absorbcji energi przez nagrzwnice - idze w komin. Czyli takie rozumowanie skłania do niższej temperatury na piecu również na Turbaczu. Oczywiscie nie mówię tu w przypadku niedogrzewania grzejników. Kocioł docelowo powinien sprawne dogrzewać. Ale przy 3 grzejnikach czy 4 to raczej bez problemu a taka jest zapewne większość instalacji.
  • #1066
    palala
    Poziom 23  
    Powitać :)

    Najlepszego w nowym roku.

    Zadam być może głupie pytanie : Czy w Crystalu II jest możliwe ustawienie delta T dla zasilania i powrotu innej temperatury niż 10 stopni ? Kocioł stale utrzymuje taką różnice.

    Pytanie moje wynika stąd, że nie wiem, czy wzywać serwisanta i naciągać się na koszty. Dodatkowo nie chcę ingerować i tworzyć oszustwa na czujnikach ze względu na to, że sprzęt jest nowy (miesiąc od uruchomienia). Poza tym drobnym szczegółem to nie mam zastrzeżeń.

    Pozdrawiam
  • #1067
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  
    palala napisał:
    Powitać :)

    Najlepszego w nowym roku.

    Zadam być może głupie pytanie : Czy w Crystalu II jest możliwe ustawienie delta T dla zasilania i powrotu innej temperatury niż 10 stopni ? Kocioł stale utrzymuje taką różnice.

    Pozdrawiam
    Myślę, że serwisant jest w stanie to ustawić Delta T 10 stopni, to mała różnica temperatury (w tradycyjnych instalacjach, na ogół przyjmuje się różnicę 20 stopni, np. 80/60 czy 70/50).
  • #1068
    Brencik
    Poziom 26  
    Tego nie da się ustawić, różnica wynika z aktualnie generowanej mocy przez kocioł.
  • #1069
    palala
    Poziom 23  
    Jak na razie jestem zadowolony, jednakże zastanawiałem się nad tym jak przyjdą mrozy - a ogrzewanie tradycyjne, tylko częsć grzejników jeszcze nie wymieniona na przewymiarowane (za dużo byłoby przeróbek w salonie) - dlatego wiszą jeszcze żeliwniaki. Jeżeli chodzi o porównanie to komfort użytkowania, termiczny i ekonomiczny jest o niebo lepszy niż w przypadku miałówki, którą używałem przez 12 lat (szczególnie stabilnosć temperatury). Piec pracuje pod kontrolą Open Therm praktycznie około 20 do 22 h/dobę z najniższą mocą. Pomimo ustawienia max temperatury zasilania na 50 w przypadku osiągnięcia podtrzymania pracuje na minimum (zaniżając jenoczesnie temperature zasilania na 34 - 40 stopni) . Jak na razie maksymalne zaobserwowane parametry palnika to okolo 35% według Open Therm (piec mam w garażu i nie chce mi się specjalnie schodzić).

    Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedź.
  • #1070
    CompFan
    Poziom 13  
    Czy to normalne że gdy leję ciepłą wodę do wanny to nie grzeją grzejniki? Kiedyś myślałem że kocioł może grzać jednocześnie wodę w kranie i grzejnikach.
  • #1072
    Brencik
    Poziom 26  
    U mnie grzeją. Jeszcze przez jakiś czas zanim się wychłodzą :)
    Ale też mam opcję w WOLF-ie JEDNOCZESNEGO grzania c.o. i c.w.u. Nigdy nie sprawdzałem.
  • #1073
    kiltel
    Poziom 13  
    @palala jaki masz sterownik Open Therm oraz ile kosztował?
  • #1074
    palala
    Poziom 23  
    Polecany przez producenta - CR11011 zwany chyba w innych krajach jako CR04. Cena brutto - 336,21.

    pozdrawiam
  • #1076
    palala
    Poziom 23  
    Zgadza się. :) nie wiem jak płyta pieca, czy też w tym palcy nie maczali, bo przejmuje dosłownie kontrolę nad piecem według swoich algorytmów. Nie ukrywam, że w moim przypadku się sprawdzają.
  • #1077
    hostii
    Poziom 24  
    Witam,
    ja mam JUNKERS CERAPUR SMART ZSB 14-3C z sterownikiem FW120 zamontowany 2 lata temu z całą nową instalacją CO. W pokojach grzejniki 3-płytowe. Stary dom z lat 60 95m2 użytku też 2 lata temu ocieplony styropianem 10cm grafitem. Niestety połowa domu niema ocieplonego dachu ( nad drugą sąsiad) i w tych pomieszczeniach odczuwalnie jest niższa temperatura. Trzeba będzie pomyśleć żeby to ocieplić, tym bardziej że to tylko 40m2.Po wielu próbach ustawień doszedłem do tego że temperaturę mam ustawioną na 21C przez 24godziny a temperatura na kotle zależna jest od temp. wewnątrz i na zewnątrz, temperatura na kotle 33-40max . A że rok się zakończył mogę napisać w liczbach.
    rok 2016 -13063,3 kWh gazu z czego 3732 kWh poszło na CWU i gotowanie (2+1 osób) czyli rok kosztował prawie 2,5 tyś zł. Jak dla mnie jest to rewelacja bo przedtem miałem piec miałowy i rok kosztował mnie 2700zł miał i 600zł gaz i kupę roboty.Teraz czyste rączki
    Teraz będę wymieniał grzejnik w pokoju gdzie dach jest nie ocieplony bo tam jest grzejnik 2-płytowy (niestety nie przewidziałem tego) i nie dogrzewa go.
    Koszt modernizacji u mnie w domu to 45tyś, ale warto bo teraz czyste ręce i do tego mniej płacę, dodam że lokalizacja WLKP bo to też ma znaczenie.
    Jak ktoś chce zobaczyć jak pracuje taki junkers na jakich temperaturach zapraszam

    http://pvmonitor.pl/user_pc.php?r=2&idinst=47
  • #1080
    kiltel
    Poziom 13  
    Ok wszystko działa wcześniej źle spojrzałem. Tylko chyba na wykresie temperatura zewnętrzna źle jest wskazywana?