Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kondensator w prace Luna.

Adam Walko 26 Wrz 2004 07:45 2061 14
  • #1 26 Wrz 2004 07:45
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Rok temu wymieniłem kondensator 16 mikro w pralce Luna.Wówczas (tzn. po wymianie) na
    obudowie napięcia nie było. Obecnie
    na obudowie ponownie pojawiło się napięcie (tylko w trakcie pracy silnika).
    1. Czy jest możliwe by kondensator posiadał tak krótką żywotność?
    (Stary kondensator zamontowany u producenta służył dzielnie kilkanaście
    lat!).
    2. Czy inne przyczyny mogą powodować obniżenie trwałości kondensatora?
    (Silnik rok temu sprawdzałem na stole probierczym w warsztacie
    przezwajania silników - był w pełni sprawny).
    Gdyby ktoś z kolegów miał informacje na ten temat to serdecznie proszę !
    POZDRO dla WSZYSTKICH.

    0 14
  • #2 26 Wrz 2004 08:48
    lechm56
    Moderator

    Piszesz że rok temu.... To kawałek czasu ,kondensator też pewnie sobie leżal w magazynie.Sprawdz styki w kostce przy silniku! :wink:

    0
  • #3 26 Wrz 2004 08:52
    axxx
    Specjalista AGD

    Witam!!!
    Kondensator ten jest potrzebny do rozruchu silnika i jezeli silnik posiada wszystkie obroty to jest ok.A pojawienie sie napiecia na obudowie wskazuje na brak zerowania w gniazdku lub odlaczony przewod masowy z silnika itp.

    0
  • #4 26 Wrz 2004 14:57
    112828
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 26 Wrz 2004 16:52
    lechm56
    Moderator

    Bleble napisał:
    Jeśli w pralce brak zerowania to wtedy faktycznie na obudowie pojawia się napięcie czyli obudowa pralki działa jak uzwojenie transformatora
    Jeśli natomiast coś ma przebicie to dlatego należy stosować instalacje elektryczne z zabezpieczeniem przynajmniej zerowym

    Podłączyłem moją pralkę eksperymentalnie do gniazda bez bolca i na obudowie nie pojawiło się napięcie :wink: .Natomiast zgadzam się że tego typu użądzenia należy podłączyć do instalacji elektrycznej gdzie przed porażeniem stosuje się : zerowanie, uziemienie lub wyłączniki różnicowo prądowe.

    0
  • #6 26 Wrz 2004 17:07
    zayzayer
    Specjalista AGD

    Każda pralka zasilana przez filtr przeciwzakłuceniowy i nie uziemiona daje napięcie na obudowę. Te napięcie nie zabije, ale postraszyć może.
    Inna sprawa kiedy nastąpi konkretne w takiej sytuacji przebicie.

    0
  • #7 26 Wrz 2004 20:17
    112828
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 29 Wrz 2004 06:17
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Wymieniłem kondensator przeciwzakłóceniowy 5 mikro. Napięcie
    na obudowie kondensatora pozostało, tak jak w przypadku starego.
    Zamieniłem miejscami przewody wychodzące z kondensatora, neonówka
    świeci lecz słabiej. Gdy stary kondensator odkręciłem od obudowy, to
    na obudowie pralki nie było jednak napięcia. Nie wiem, czy na obudowie
    kondensatora (a jest on przykręcony za pomocą śruby Al do obudowy
    pralki) musi być wskazywane neonówką napięcie? Gdyby ktoś z kolegów
    miał podobne doświadczenia bardzo uprzejmie proszę o poradę !

    0
  • #9 29 Wrz 2004 08:17
    POL02
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.
    Kolego Adam Walko nie przeczytałeś dokładnie tego co napisali koledzy.
    Jeżeli pralka jest przyłączona do przewodu ochronnego (bolec gniazda)
    -zerowanie lub uziemienie to na obudowie nie ma prawa być żadnego napięcia.W Twoim przypadku pralka jest nie podłączona do przewodu ochronnego.Napięcie na obudowie pojawia się dlatego,że w pralce pomiędzy przewodem fazowym a obudową są pojemności filtra PZ,grzałki,silnika ,elektrozaworów itd.Płynie wtedy prąd pojemnościowy.
    Sprawdz czy bolec gniazda jest przyłączony do przewodu ochronnego.
    ponadto sprawdz czy w przewodzie zasilającym pralkę gniazdo tej wtyczki jest przyłączone na masę pralki.

    0
  • #10 29 Wrz 2004 11:59
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Instalacja jest sprzed 27 lat. Nie posiada insta-
    lacja domowa zera ochronnego. Wiem o tym, że powin-
    no ono być. Natomiast szacuję, że napięcie powodowane prądami pojemnościowymi może wynosić
    ok. 130 V, a po wykonaniu pomiarów stwierdzę, ile
    jest tego napięcia na obudowie aktualnie. Jeśli będzie
    ono bliskie napięciu w gniazdku, to można będzie
    wykluczyć jego pojemnościowy charakter.
    Bardzo pięknie dziękuję kolegom za pomoc,
    lecz ja dopiero zaczynam swoją zabawę z elektrotechniką, co może dla bardzo doświadczonych
    być odrobinę denerwujące.

    0
  • #11 29 Wrz 2004 12:28
    112828
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 27 Paź 2004 02:43
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Wymontowałem ten nowy zakupiony kondensator
    (FILTR PZ). Na jego obudowie było ( oczywiście po włączeniu pralki go sieci
    230 V), napięcie rzędu 93 V, które nie zależało np. od obrotów silnika,
    pracy grzałki czy elektrozaworów. Na starym nie mierzyłem napięcia miernikiem, lecz można sądzić, że było podobnie.
    Po wyeliminowaniu z obwodu zasilania kondensatora, wszystko jest w jak
    najlepszym porządku. Na obudowie pralki zero napięcia w różnych fazach cyklu prania.
    Podejmuję obecnie działania:
    1. Sprawdzę w laboratorium pomiarowym oba kondensatory (stary i nowy).
    2. Do pralki wmontuję kondensator, który po podłączeniu do sieci, w innej
    pralce nie posiada napięcia na obudowie.
    O wynikach tych poczynań zamieszczę informację. Może czasami komuś się
    przyda!

    0
  • #13 27 Paź 2004 08:36
    rychu27
    Poziom 13  

    Cześć
    Tak jak napisał Bleble. Pralka MUSI być zerowana. Nie ma znaczenia, że usuniesz uszkodzony element. Przy następnej awarii np. przebicia na grzałce nie będziesz przygotowany na obecność napięcia na obudowie i nastąpi porażenie. Sprawą pierwszorzędną powinno być doprowadzenie instalacji do porządku (zerowanie). Sama wymiana kondensatora jest tylko półśrodkiem.
    Używaj sprzętu bezpiecznie.
    Hej!

    0
  • #14 27 Paź 2004 10:09
    zayzayer
    Specjalista AGD

    Adam Walko napisał:
    Wymontowałem ten nowy zakupiony kondensator
    (FILTR PZ). Na jego obudowie było ( oczywiście po włączeniu pralki go sieci
    230 V), napięcie rzędu 93 V, które nie zależało np. od obrotów silnika,
    pracy grzałki czy elektrozaworów.


    To jest właśnie jak najbardziej prawidłowy objaw przy nie uziemionej pralce. Zajmij się uziemieniem, a filtr zostaw w spokoju.

    0
  • #15 27 Lut 2006 01:19
    Adam Walko
    Poziom 12  

    Wymontowalem filtr i zająłem się uziemnieniem pralki.
    Koniec tematu!

    0