Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do akumulatorów

yaro77 27 Paź 2010 21:22 4233 4
  • #1 27 Paź 2010 21:22
    yaro77
    Poziom 13  

    Witam, dostałem od znajomego schemat takiej regulacji napięcia, podobno taki układ zastosowany był w prostowniku produkcji rosyjskiej. Co o tym powiecie koledzy elektronicy? Czy taki prosty układ regulacji jest dobry do zastosowania?

    Prostownik do akumulatorów

    0 4
  • #2 27 Paź 2010 23:04
    fuutro
    Poziom 43  

    Jest to trochę niedopracowany "ściemniacz". Transformator diabli wezmą, bo zamiast triaka masz tyrystor na schemacie. Układ ściemniacza przed transformatorem nie jest idealnym rozwiązaniem, ze względu na obecność pewnej składowej stałej niemile widzianej przez transformator.

    :arrow: http://www.elenota.pl/search.php?szuk=BT138&man=--wszyscy--&ile=50&start=0
    "Nu, nu" :P
    Po prostu, żle narysowany :D .

    0
  • #3 27 Paź 2010 23:10
    robokop
    Moderator Samochody

    BT138 to jest właśnie triak. Układ często spotykany w prostownikach made in China jako regulator prądu. Będzie działać, oczywiście bez rewelacji.

    0
  • #4 18 Lis 2010 20:31
    yaro77
    Poziom 13  

    Panowie, od czego zależy napięcie przy którym triak załącza się i wyłącza?
    Jakie powinny być wartości poszczególnych elementów aby triak pracował w zakresie 190-230V ?

    0
  • Pomocny post
    #5 24 Lis 2010 15:50
    robokop
    Moderator Samochody

    Napięcie zależy od napięcia krótko mówiąc, czyli od ustawienia potencjometra 100kom, poprzez który ładowany jest kondensator 47u/250V do napięcia przebicia diaka DB3, czyli 30V, który robi za "wyzwalacz" puszczając prąd na bramkę triaka. Żeby to działało w wąskim zakresie 190-230 V trzeba by szeregowo z potencjometrem wlepić rezystor kilkadziesiąt kom.

    0
  Szukaj w 5mln produktów