Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła w "samie" schemat instalacji

InfoTecc 28 Paź 2010 19:33 8876 18
  • #1 28 Paź 2010 19:33
    InfoTecc
    Poziom 11  

    Witam!
    Jak już zauważyliście to męczę się już dobrych kilka dni z elektryką w moim "SAMIE".
    Dzięki waszej pomocy wiem już jak podłączyć kierunkowskazy, z tą prądnicą też mnie przekonaliście, bede starał się załatwić jakiś alternator. i zatrzymałem się na przednich światłach. Mam żarówkę z której wychodzą 3 styki taką jak w maluchach miały zastosowanie.
    1. jak mam to podłączyć?
    2.trzeba jakiś przekaźnik założyć?jaki i gdzie?
    3. wyłącznik mam z fiata cc (długie i krótkie)
    Jeśli jest ktoś w stanie odp mi na te pytania to z góry dziękuje!!

    Dodano po 54 [minuty]:

    proszę o pomoc!

  • #2 28 Paź 2010 20:14
    axelaxel
    Poziom 14  

    ad.2. Przekaznik jest wskazany. Wyłącznik świateł steruje przekaznikiem, a styki przekaznika podają 12V na żarówki. Żarówka: środkowy masa, skrajne długie i mijania ( sprawdz na akumulatorze ).

  • #3 28 Paź 2010 20:19
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Chłopie! Odszukaj sobie schemat elektryki dużego fiata lub starego poloneza. To proste, odporne schematy. Wykorzystaj obwód kierunkowskazów wraz z awaryjnymi, czy też nie, wykorzystaj obwód świateł. Tam są zastosowane przekaźniki. I jakby co, to na każdym szrocie wygrzebiesz sobie potrzebne wyłączniki, przełączniki...
    Chyba, że chcesz jakiś indywidualny projekt...

  • #4 28 Paź 2010 20:30
    Zico63
    Poziom 37  

    Będzie tu za ok. godzinki

    Moderowany przez Błażej:

    Regulamin pkt 10.2,10.4. Ostrzeżenie.

  • #5 28 Paź 2010 20:46
    InfoTecc
    Poziom 11  

    Po co się tak od razu denerwować. Ja do tej pory nie miałem nic wspólnego z elektryka, więc proszę o wyrozumiałość każdy zaczynał od zera.
    Mam schemat instalacji od fiata cc to jak dało się od niego odczytać schemat kierunkowskazów tak świateł za chiny nie mogę rozszyfrować.
    jaki mam zastosować przekaźnik i gdzie go wpiąć ??
    Ja napisałem że przełącznik już mam a u mnie to nie jest takie proste jechać na szrot bo mam do niego 34 km

  • #6 28 Paź 2010 21:20
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przecież to układ jak w maluchu. I gorszy pod tym względem, że wszystko idzie w pierwotnym obwodzie, czyli bezpośrednio przez wyłącznik świateł i przełącznik zespolony. Jeszcze raz polecam ci schematy od fiata i starego poloneza. Poszukaj też w bibliotekach książki "Elektrotechnika samochodów polski fiat i polonez" autorstwa R Demidowicza. To ci wszystko wyjaśni.
    Przekaźniki do świateł potrzebne dwa, jeśli mają to być światła mijania/drogowe.
    Ale może zacznij od początku i napisz, jakie wyposażenie elektryczne przewidujesz w tym pojeździe.

  • Pomocny post
    #7 28 Paź 2010 21:23
    Zico63
    Poziom 37  

    Co za ludzie...
    Kolego InfoTecc, myślę że po ponownych pochopnych (wykonywałem fotkę dla Kolegi) ostrzeżeniach, będziemy musieli przejść na PW lub maila, a inni też by mogli poczytać.
    A do sprawy: czy pisząc "wyłącznik" miał na mysli Kolega ten w desce rozdzielczej czy dźwignię na kierownicy?
    A tak wyglądają końcówki żarówek, ta akurat jest H4, ale tzw. zwykła ma ten sam układ.
    Światła w "samie" schemat instalacji
    Natomiast przekaźnik w CC jest tak wstawiony, że nie chroni ani włącznika klawiszowego w desce rozdzielczej, ani przełącznika na kierownicy - a jedynie stacyjkę, więc można z niego zrezygnować, uzyskując prostzsy schemat.
    Potrzebna będzie jeszcze skrzynka bezpieczników na chociaż 6 sztuk, od Ursusa czy Władymirca. Można układ powielić właśnie z ursusa, jest bardzo prosty. Stosując jego stacyjkę, nie trzeba nawet przełącznika pozycyjne/mijania/drogowe. Realizuje to odpowiednie położenie kluczyka.

  • #8 28 Paź 2010 21:27
    InfoTecc
    Poziom 11  

    Chce mieć tak: kierunkowskazy, światła przód i tył i z tyłu lampę roboczą.
    Cała elektrykę chce bazować na Fiacie cc bo stoi pod domem rozbity i w każdej chwili mogę coś wyciągnąć. Wiem jak już kierunki zrobić, alternatorem się narazie nie przejmuje bo go nie mam jeszcze. Akumulator mam z CC i wszystkie potrzebne "pierdułki" Brakuje mi tylko schematy przednich i tylnych świateł i tej roboczej lampy. Chce te wszystkie układy osobno robić.

  • #10 28 Paź 2010 21:32
    InfoTecc
    Poziom 11  

    Chodzi mi o wyłącznik w desce rozdzielczej mam całą kolumne z tymi przełącznikami ale to raczej w przyszłym roku będę zakładał. skrzynkę bezpieczników mam też z fiata CC co prawda tam jest na więcej ale to nie będzie chyba w niczym przeszkadzać

  • #11 28 Paź 2010 21:34
    Zico63
    Poziom 37  

    By otrzymać drogowe - musi prąd iść przez podłączony przełącznik na kolumnie.

  • #12 28 Paź 2010 21:35
    InfoTecc
    Poziom 11  

    Tak będą drogowe

    Dodano po 50 [sekundy]:

    a nie da się tego jakoś ominąć mam przełącznik co ma 3 pozycje

  • #13 28 Paź 2010 21:37
    Zico63
    Poziom 37  

    To coś narysuję Koledze, nie jest to trudne do pospinania (na marginesie: piszę wyraźnie, że zamierzam narysować rysunek dla Kolegi InfoTecc i tu wstawić, zmieniając swój post, czego z poprzednim nie mogłem uczynić).
    W porządku, chciałem Kolegę InfoTecc jedynie uspokoić, że coś się dzieje w sprawie; pozdrawiam

  • #14 28 Paź 2010 21:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To z fiata cc wykorzystasz aż... przełącznik zespolony, choć prościej będzie jakiś mniej skomplikowany. Reszta jest raczej nieprzydatna. No, może jakieś kostki.
    Potrzebujesz skrzynkę bezpieczników na 6 - 8 sztuk (najwyżej będzie na zapas), wyłącznik zespolony, kilka wyłączników, trochę kolorowych przewodów, kostek, kontrolek (ewentualnie weźmiesz deskę z cc, ale jeśli ma to być pojazd otwarty, to lepiej wziąć coś "toporniejszego") ...
    Zalecam zastosowanie głównego wyłącznika prądu w postaci wyłącznika masy. Stacyjka jest niepotrzebna. Zresztą ciężko ci będzie zamontować stacyjkę z cc, bo jest na kolumnie kierownicy. Łatwiejsza do montażu jest stacyjka z żuka. Jeśli instalacja ma być przyzwoita, to potrzebujesz też czarne peszle, które ci zabezpieczą przewody przed uszkodzeniami.
    Oczywiście, że da się wykorzystać prostsze przełączniki.

    PS. Gdybyś uzupełnił w profilu, skąd jesteś, można by ci jakoś pomóc. Jestem w stanie zaprojektować i wykonać taką kompletną instalację, jeśli miałbyś z tym problemy...

    PS2. Zico63 - nie praktykuje się tutaj, ani chyba na żadnym innym forum zapowiadania swoich przyszłych postów poprzez pisanie "postów zapowiedzi".

  • #15 28 Paź 2010 21:54
    Zico63
    Poziom 37  

    To są pozycje:
    * wszystko powyłączane.
    * tylko pozycyjne.
    * pozycyjne plus reflektory - ale wyboru dokonuje się na kolumnie.
    Kolega Błażej dobrze radzi: za cenę jednego włącznika pokomplikuje się instalkę. Od Ursusa wystarczy jedynie stacyjka a wykona wszystko!

    Tutaj jest wersja wykorzystująca przełącznik na kolumnie i włącznik w tablicy z CC ale uproszczoną skrzynkę np. od Ursusa, nie wykorzystująca natomiast przekaźnika.
    Światła w "samie" schemat instalacji
    Gdyby Kolega zdecydował się na przekaźnik, skrzynkę od CC to i stacyjka też musi być, razem z wiązką. Być może da się wykorzystać istniejącą wiązkę z tego autka stojącego u Kolegi, wówczas nawet gdy kabelki będą za długie, lepiej je owinąć w pętlę a wykorzystać także oryginalne złącza. Wtedy robota sprowadza się do powpinania wtyczek tak, jak były, zresztą mają takie wypustki, by się pracownikom na taśmie nie myliły - i nie dadzą się źle podłączyć. Przewody zbędne, np do benzynowej pompy paliwa czy innych tego typu - poodcinać.
    Może tak to wykonać?
    Kolejna wersja z lampami tylnymi i refl. roboczym
    Światła w "samie" schemat instalacji

  • #16 29 Paź 2010 16:29
    InfoTecc
    Poziom 11  

    Światła w "samie" schemat instalacji
    Zaznaczyłem fragment na tym obrazku co to jest??
    To mówicie że się nie da tego bez przełącznika na stacyjce a jakiś myk kosztem czegoś do się zrobić aby nie trzeba było tej stacyjki??

  • Pomocny post
    #17 29 Paź 2010 16:46
    Zico63
    Poziom 37  

    Nie na stacyjce a na kolumnie, tak zwane "manetki" czyli patyk albo też dźwignia, wystająca z lewej strony.
    A to coś jest bezpiecznikiem 15-amperowym, tylko nie zauważyłem, że mi się w wordzie przesunął napis - poprawione:D
    Potrzebny jest więc zarówno włącznik klawiszowy ten co jest w desce po lewej od licznika jak i przełącznik z obudową kierownicy. Stacyjka NIE jest potrzebna, choć przydatna - ale są wygodniejsze do podłączenia niż z CC.
    Zamiast tego przełącznika z kierownicy, można zastosować inny przełącznik o obciążalności minimum 10 amperów (tyle pobierają dwie żarówki reflektorów).

  • #18 29 Paź 2010 17:49
    InfoTecc
    Poziom 11  

    Teraz już wszystko rozumie bardzo dziękuje za pomoc!

  • #19 29 Paź 2010 17:51
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W sumie, to nie jest potrzebna ani stacyjka, ani przełącznik zespolony. Wszystko można zrobić na wyłącznikach i nawet te nie muszą być ściśle samochodowe (choć było by wygodnie).
    Osobiście uważam, że jednymi z najwygodniejszych, ze względu na kształt, rozmiar i łatwość montażu, są wyłączniki fiat125/polonez/żuk/nysa i inne polskie produkty motoryzacyjne.
    Osobiście do takiego pojazdu zamontowałbym: wyłącznik główny (wyłącznik masy), który może również robić za stacyjkę. Do tego przycisk rozrusznika z układem blokowania przypadkowego rozruchu po uruchomieniu silnika, światła robocze w ilości obwodów zależnie od potrzeb, kontrolkę ciśnienia oleju, kontrolkę ładowania (obie te kontrolki można zastąpić zegarami, jeśli taka potrzeba), kontrolkę stanu paliwa, kontrolkę płynu hamulcowego (nie jest wymagana, ale dla bezpieczeństwa). Jeśli pojazd nie będzie rejestrowany, to nie musi posiadać oświetlenia, jednak nie wolno nim się poruszać po drogach publicznych. I wtedy zrezygnowałbym z tego. To samo z klaksonem.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME