Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik VW TDI na pompowtryskiwaczach vs pompa wirowa - wybór

Umin_ITD 29 Paź 2010 07:44 7764 7
  • #1 29 Paź 2010 07:44
    Umin_ITD
    Poziom 8  

    Witam,
    Szukam odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie, jaki silnik wybrać , wole korzystać z opini osób, ktore już mają takie auta i mogą się na ten temat wypowiedzieć;

    0 7
  • #2 29 Paź 2010 12:55
    cefaloid
    Poziom 30  

    Umin_ITD napisał:
    Witam,
    Szukam odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie, jaki silnik wybrać , wole korzystać z opini osób, ktore już mają takie auta i mogą się na ten temat wypowiedzieć;




    Nie pomyliłeś czasem komory wirowej z pompą? A może chodzi o pompę rozdzielaczową? Ta była stosowana w większości samochodów z wtryskiem pośrednim (i czasem z bezpośrednim, ale bez większych rewelacji).


    Komora wirowa (lub wstępna) występuje w silnikach diesla starszej konstrukcji. Nie są to TDI tylko D ewentualnie TD. TDI oznacza wtrysk bezpośredni. Taki silnik jest sporo dynamniczniejszy i mniej pali niż silnik z komorą wirową. Wadą jest to że jest hałaśliwy - o ile jest oparty o pompowtryskiwacze. Oraz cena pompowtryskiwaczy, jeśli się popsują. I tak naprawdę te silniki zrobiły legendę VW (TDI na pompowtryskiwaczach), bo w owym czasie nikt nie miał diesli o wtrysku bezpośrednim. Więc tak. Lepszy silnik na pompowtryskiwaczach i wtrysku bezpośrednim jak ten z komorą wirową. Stąd taka sława TDI. Były o epokę lepsze.

    Dopiero pojawienie się systemu common rail (fiata/bosha) dało konkurencji przewagę. Teraz konkurencja była o epokę lepsza. Jest to system jeszcze lepszy od pompowtryskiwaczy bo redukuje hałasliwość i poprawia dynamikę. Ze spalaniem to różnie bywa, zwykle podobnie palą jak TDIki. Common rail zakończył epokę dominacji legendarnych niemieckich TDI lepszych o rząd wielkości od silników konkurencji. Choć nie w Polsce. Tu nadal się je kocha i czci - jako że 70% społeczeństwa ma auta z tamtej epoki. (Nie to nie docinka, to smutny fakt).

    PS. Najnowsze silniki TDI nie są już na pompowtryskiwaczach tylko są to standardowe common raile. TDI stało się nazwą nie mówiącą nic o konstrukcji silnika. VW wycofuje się ostatecznie ze skomplikowanej i kosztownej technologii pompowtryskiwaczy. Podobno były też problemy z normami czystości spalin.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Komora_wirowa
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Pompa_rozdzielaczowa
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_z_wtryskiem_bezpo%C5%9Brednim
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Common_rail

    0
  • #3 29 Paź 2010 13:54
    Umin_ITD
    Poziom 8  

    Mam jeszcze jedno pytanie odnośnie Diesli, czy pompo wtryskiwacze są wrażliwe na paliwo , bo słyszałem pogłoski na te temat.
    Pewnie jest w tym trochę prawdy;D

    0
  • #4 29 Paź 2010 13:56
    Macosmail
    Poziom 33  

    Koledze chodzi o pompę rotacyją VE vs. pompowtryski.

    0
  • #5 29 Paź 2010 14:00
    Umin_ITD
    Poziom 8  

    No dokładnie,
    Zapomniałem nazwy i tak jakoś się napisało;

    0
  • #6 29 Paź 2010 14:14
    cefaloid
    Poziom 30  

    Umin_ITD napisał:
    No dokładnie,
    Zapomniałem nazwy i tak jakoś się napisało;


    Zarejestruj się na forum.vwgolf.pl i popytaj użytkowników tych silników. Myślę że oni najlepiej Ci doradzą. Jednakże jesli chodzi o trwałość to wręcz kultowym silnikiem był silnik 1,9TDI 90KM. Oznaczenie 1Z. Nie jest dla nich problemem dystans 500tys km.
    On jest własnie z wtryskiem bezpośednim, na pompie rozdzielaczowej, bez pompowtryskiwaczy.

    Silnik 1,9TDI 110KM (typ: AFN) jest mniej udany ale nie chodzi tu o pompowtryskiwacze tylko o problemy ze zrywaniem się koła rozrządu (słabe mocowanie do wału). Zwłaszcza po tylu latach pracy. A efektem jest kompletna demolka silnika. Oraz turbinę o zmiennej geometrii. Zapiekają się kierownice łopatek.

    Ale oba te modele silników są bardzo trwałe.

    0
  • #7 29 Paź 2010 14:21
    Umin_ITD
    Poziom 8  

    Właśnie słyszałem, że te "90-tki" były dużo bardziej udanymi silnikami, pod względem bezawaryjności, mój sąsiad używa "110" w Fordzie Glalaxy i parę razy już miał z nim problemy, NO ale sporo już przejechał bo 280 tys., cóż nie umywa się to do wyniku 500 tys. ale zawsze to coś
    Dziękuje za poradę;)

    0
  • #8 29 Paź 2010 14:28
    cefaloid
    Poziom 30  

    Umin_ITD napisał:
    Właśnie słyszałem, że te "90-tki" były dużo bardziej udanymi silnikami, pod względem bezawaryjności, mój sąsiad używa "110" w Fordzie Glalaxy i parę razy już miał z nim problemy, NO ale sporo już przejechał bo 280 tys., cóż nie umywa się to do wyniku 500 tys. ale zawsze to coś
    Dziękuje za poradę;)


    Sorki, jakoś głupio namieszałem. 90KM były najbardziej trwałe, a te bardziej awaryjne, na pompowtryskiwaczach mają moc 115KM a nie 110. 110 też są na pompie, to taka mocniejsza wersja 90 i nie odbiega specjalnie od niej trwałoscią.

    0