Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Berlingo, 1.4, 98r. silnik samoczynnie gaśnie

dughi 29 Paź 2010 10:10 9279 20
  • #1 29 Paź 2010 10:10
    dughi
    Poziom 9  

    Witam kolegów proszę o sugestie bo nie wiem co robić.

    Mianowicie silnik 1.4 benzyna TU3 (komputer Sagem SL 96) gaśnie podczas jazdy, podczas postoju, na zakrętach na prostej, w garażu na drodze, po rozgrzaniu i na zimnym silniku. Generalnie na wysokich obrotach zdąży jeszcze złapać zapłon na niskich go udusi.

    Byłem w 2 warsztatach ustaliłem że jest błąd sony Lambda, oraz pojawił się raz błąd z zasilaniem komputera. O ile całkowicie odpięcie sondy silnika nie unieruchamia (a sonda ma prawidłową rezystancję) i dalej gaśnie przy odłączonej sondzie o tyle błąd z zasilaniem wydawał się elektrykowi sprawcą problemu. Dowiedziałem się w serwisie że to trudna sprawa i generalnie nic nie idzie zrobić.... Na dystansie 10km gaśnie 9 razy więc dla mnie jest to problem i chciałbym go rozwiązać. Jako potencjalnego winowajce elektryk wskazał główny podwójny przekaźnik zasilający pompę i zapłon i przy okazji pomocniczo komputer.

    Problem ten występował sporadycznie, obecnie częstotliwość się znacznie zwiększyła. Zauważyłem następujące rzeczy
    - sprawdziłem wiązki kablowe wizualnie, poruszałem nimi, nic się w tym momencie nie dzieje
    - przy odpięciu sondy w okolicy kolektora silnik też gaśnie (tak chyba powinno się dziać) więc może to ona szwankować
    - pompa paliwa głośno pracuje, nie wiem w jakim stanie jest filtr - lecz tu chyba oznaki są nieco inne

    Oprócz tej usterki silnik pracuje normalnie jest dynamiczny ,czasem obroty lekko skaczą. Ostatnio miałem problem moc całkiem spadła do zera i obroty do 200!! przy pełnym gazie auto nie osiągnęło 1000obr i nie mogło wyjechać na krawężnik (holowanie do serwisu), po ponownym odpaleniu w serwisie wszystko OK.

    Proszę o sugestię, ew. informację jeśli mieliście podobne problemy...

    1 20
  • Relpol
  • #2 30 Paź 2010 08:13
    dughi
    Poziom 9  

    Dodam iż z tego co się orientuję SL 96 ma problem z cewkami i pali się w nim coś lecz objawy są wtedy lekko inne.

    Co więcej swego czasu miałem odmę profesjonalnie zrobioną przez mechanika na średnicy znacznie większej niż powinna być, efekt był taki że zasysało lewe powietrze do kolektora z skrzyni korbowej. Dzisiaj wyciągnąłem MAP SENSOR był nieco zalany olejem, czy obecność oleju w kolektorze mogła spowodować takie usterki??

    1
  • Relpol
  • #3 31 Paź 2010 07:04
    dughi
    Poziom 9  

    Sprawdzone okablowanie, poł. z komputerem rezystancje aparatury, główne przekaźniki nie przerywają zasilania....

    nagrałem film (bez filtra powietrza udaje mu się prawie zgasnąć)

    http://www.youtube.com/watch?v=xsvfA5VT8LU

    0
  • #4 31 Paź 2010 07:33
    jurekk55
    Poziom 35  

    dughi napisał:


    Byłem w 2 warsztatach ustaliłem że jest błąd sony Lambda, oraz pojawił się raz błąd z zasilaniem komputera. O ile całkowicie odpięcie sondy silnika nie unieruchamia (a sonda ma prawidłową rezystancję) i dalej gaśnie przy odłączonej sondzie o tyle błąd z zasilaniem wydawał się elektrykowi sprawcą problemu. Dowiedziałem się w serwisie że to trudna sprawa i generalnie nic nie idzie zrobić.... Na dystansie 10km gaśnie 9 razy więc dla mnie jest to problem i chciałbym go rozwiązać. Jako potencjalnego winowajce elektryk wskazał główny podwójny przekaźnik zasilający pompę i zapłon i przy okazji pomocniczo komputer.


    Nie jestem pewien jaki serwis odwiedziłeś,bo na pewno nie samochodowy.
    2 lub3 usterki zlokalizowane pod maską.Tam niema filozofii,kable zostały przy przeglądaniu wyciągnięte z karbowanej i przejrzane dokładnie?Cała wiązka silnika!

    0
  • #5 31 Paź 2010 08:14
    dughi
    Poziom 9  

    jurekk55 napisał:


    Nie jestem pewien jaki serwis odwiedziłeś,bo na pewno nie samochodowy.
    2 lub3 usterki zlokalizowane pod maską.Tam niema filozofii,kable zostały przy przeglądaniu wyciągnięte z karbowanej i przejrzane dokładnie?Cała wiązka silnika!


    Witam sam sprawdziłem kable wizualnie oraz rezystancję połączeń, całe połączenie z ECU tym bardziej iż na wakacjach miałem zwierzaka (kunę) pod maską. Jeśli coś jest w kablach to na pewno to zjawisko nie ma charakter ciągłego, zresztą trudno wytłumaczyć wpływ temperatury silnika na rozwarcia w kablach, ECU podobno wyłapuje zwarcia a takowych nie było zapisanych, w instrukcji napraw piszą aby sprawdzić połączenie (rezystancję) z MAP SENSOREM gdyż to jest nawralgiczny element (oprócze cewek, wtrysków etc...) po rozłączeniu którego silnik gaśnie.

    0
  • #6 31 Paź 2010 12:20
    jurekk55
    Poziom 35  

    dughi napisał:


    Witam sam sprawdziłem kable wizualnie oraz rezystancję połączeń, całe połączenie z ECU tym bardziej iż na wakacjach miałem zwierzaka (kunę) pod maską. Jeśli coś jest w kablach to na pewno to zjawisko nie ma charakter ciągłego, zresztą trudno wytłumaczyć wpływ temperatury silnika na rozwarcia w kablach,


    Nieprawda,im bliżej zera tym większa wilgotność,szukaj lekkich zgrubień na izolacji przewodów,korozja wewnątrz przewodu jest prawie nie widoczna ,sprawdź dokładnie miejsca które dopadł zwierzak.

    0
  • #7 31 Paź 2010 18:10
    sajmon1476
    Poziom 13  

    próbuj każdy kabelek delikatnie ciągnąć , izolacja może być ok a w środku kable już nie...

    0
  • #8 31 Paź 2010 20:29
    autoel
    Poziom 25  

    Może by tak określić czego brakuje jak nie pali,(w sensie paliwo, iskra, wtrysk itp.) potem zasilania, i tak dojść do usterki, reszta to wróżbiarstwo i meteorologia razem wzięte, w ciemno można sprawdzić okrągłe kostki połączeniowe w komorze silnika i przekaźnik podwójny.

    0
  • #9 31 Paź 2010 20:52
    car centre
    Poziom 18  

    o tym błędzie sondy lambda to coś ci powiedzieli więcej w tym serwisie poza tym że taki błąd wyskoczył? sprawdzał ktoś jakie wskazania podaje sonda? nie wiadomo co to znaczy dla tego sterownika błąd sondy lambda. sprawdzali czy sonda lambda nie pokazuje zbyt bogatej mieszanki? może ci zalewa silnik po prostu i dlatego ci gaśnie a kwestia problemów z zasilaniem sterownika to odrębny problem może...

    0
  • #10 31 Paź 2010 20:52
    dughi
    Poziom 9  

    autoel napisał:
    Może by tak określić czego brakuje jak nie pali,(w sensie paliwo, iskra, wtrysk itp.) potem zasilania, i tak dojść do usterki, reszta to wróżbiarstwo i meteorologia razem wzięte, w ciemno można sprawdzić okrągłe kostki połączeniowe w komorze silnika i przekaźnik podwójny.


    Gdybym wiedział jeszcze jak ustalić czy brakuje paliwa czy iskry, przekaźnik podwójny rozebrałem, podglądnąłem pracę styczników jest wszystko OK, poza tym że po wyciągnięciu kluczyka jeden pozostaje w stanie włączonym, można go rozłączyć manualnie i nie wróci do pozycji włączonej aż do rozruchu silnika, nie wiem czy tak powinno być, chyba normalnie przekaźniki powinny być otwarte.

    0
  • #11 31 Paź 2010 20:55
    colin555
    Poziom 27  

    wyciąg swiece i przyłóż je do bloku metalowego 9świce wsadzone w cewce) i kręć i patrz - sie dowiesz czy isrkra

    odłącz przewód paliwa i podłącz manometr albo i bez i kreć - sie dowiesz czy paliwa brak

    0
  • #12 31 Paź 2010 21:04
    dughi
    Poziom 9  

    car centre napisał:
    o tym błędzie sondy lambda to coś ci powiedzieli więcej w tym serwisie poza tym że taki błąd wyskoczył? sprawdzał ktoś jakie wskazania podaje sonda? nie wiadomo co to znaczy dla tego sterownika błąd sondy lambda. sprawdzali czy sonda lambda nie pokazuje zbyt bogatej mieszanki? może ci zalewa silnik po prostu i dlatego ci gaśnie a kwestia problemów z zasilaniem sterownika to odrębny problem może...


    Sonda ma dobrą rezystancję, sam też to sprawdzałem, po jej odpięciu silnik normalnie pali, chodzi i tak samo gaśnie... Na autostradzie przy 4000obr/min przez dłuższy czas też gaśnie, a sonda lambda generalnie ma wpływ na spalanie do ok. 3000obr z tego co się dowiedziałem.

    Bardzo zastanawia mnie też to zdarzenie gdy moc gdzieś uciekła i nie mogłem wyjechać na krawężnik. Obroty spadły drastycznie, zakładam że to ta sama usterka - jeśli to MAP SENSOR to mieszanka mogła pójść zbyt niska i by się wszystko zgadzało z drugiej strony gdyby nie dostał iskry na 1-2 cylindry efekt mógłby być podobny.

    0
  • #13 31 Paź 2010 21:06
    car centre
    Poziom 18  

    a jak wyczyściłeś ten MAP SENSOR z oleju to zaczęło auto lepiej chodzić? może ten MAP SENSOR był brudny lub też dalej jest i ci nie zczytywał dobrze zasysanego powietrza i sterownik ci źle wyliczał na tej podstawie podawane paliwo i stąd ci sonda lambda pokazywała też błąd...

    Z tym zasilaniem sterownika to obstawiam na osobny problem. Możesz trysnąć spray do czyszczenia zacisków w złącze wielostykowe i w gniazdo sterownika. Często pomaga w przypadkach okresowych problemów z zasilaniem jeśli do złącza wielostykowego napięcie dochodzi ci właściwe a do sterownika już niby nie. Jak do złącza dochodzi właściwe to możesz też zdjąć obudowę sterownika i podłączyć go bez obudowy i wtedy sprawdzić od wewnątrz sterownika czy napięcie jest właściwe. Jak ktoś grzebał w złączu wielostykowym wcześniej i sonde od miernika włożył za głęboko w zacisk żeby coś sprawdzić to się mógł zacisk poluzować w złączu.

    0
  • #14 31 Paź 2010 21:11
    dughi
    Poziom 9  

    colin555 napisał:
    wyciąg swiece i przyłóż je do bloku metalowego 9świce wsadzone w cewce) i kręć i patrz - sie dowiesz czy isrkra

    odłącz przewód paliwa i podłącz manometr albo i bez i kreć - sie dowiesz czy paliwa brak


    No tak jest to dobry sposób, nie ustalę tylko czy to nie sterowanie wtrysków wariuje.

    0
  • #15 31 Paź 2010 21:16
    colin555
    Poziom 27  

    odkręc listwę z wtryskami - 7 śrubek i bedziesz widział jak podają - 20 min roboty

    0
  • #16 31 Paź 2010 21:17
    dughi
    Poziom 9  

    car centre napisał:
    a jak wyczyściłeś ten MAP SENSOR z oleju to zaczęło auto lepiej chodzić? może ten MAP SENSOR był brudny lub też dalej jest i ci nie zczytywał dobrze zasysanego powietrza i sterownik ci źle wyliczał na tej podstawie podawane paliwo i stąd ci sonda lambda pokazywała też błąd...

    Z tym zasilaniem sterownika to obstawiam na osobny problem. Możesz trysnąć spray do czyszczenia zacisków w złącze wielostykowe i w gniazdo sterownika. Często pomaga w przypadkach okresowych problemów z zasilaniem jeśli do złącza wielostykowego napięcie dochodzi ci właściwe a do sterownika już niby nie. Jak do złącza dochodzi właściwe to możesz też zdjąć obudowę sterownika i podłączyć go bez obudowy i wtedy sprawdzić od wewnątrz sterownika czy napięcie jest właściwe. Jak ktoś grzebał w złączu wielostykowym wcześniej i sonde od miernika włożył za głęboko w zacisk żeby coś sprawdzić to się mógł zacisk poluzować w złączu.


    Z tym sensorem wydaje mi się bardzo prawdopodobne bo tłumaczy to spadek, mocy oraz jak zauważyłeś błąd sondy lambda, do tego na załączonym filmie widać iż w trakcie gaśnięcia obroty jakby falują, pojawiło się to właśnie po wyczyszczeniu map sensora. Wyczytałem na forum iż w przypadku innego silnika z Sagem SL 96 Map sensor powodował zwarcia na dosłownie ułamek sekundy i efekt był podobny (również częściej zdarzało się to na zimnym silniku).

    0
  • #17 31 Paź 2010 21:24
    car centre
    Poziom 18  

    mi nie chodziło o rezystencję sondy. tylko o współczynnik lambda w trakcie pracy silnika - to testerem diagnostycznym musisz mierzyć. jeśli współczynnik lambda jest znacznie poniżej 1 to mieszanka jest za bogata, jeśli znacznie powyżej 1 to jest za uboga. w sumie to powinien ci wyskoczyć kod pod tytułem sonda lambda - mieszanka za uboga albo za niska. ale może ogólny tylko wyskoczył że błąd sondy lambda. nie wiem jak to tam jest w berlingo.

    Gdyby to była kwestia problemów z zapłonem na dwa cylindry to by ci szarpało strasznie silnikiem. na pewno byś to czuł. to raczej nie to

    0
  • #18 01 Lis 2010 09:28
    dughi
    Poziom 9  

    car centre napisał:
    mi nie chodziło o rezystencję sondy. tylko o współczynnik lambda w trakcie pracy silnika - to testerem diagnostycznym musisz mierzyć. jeśli współczynnik lambda jest znacznie poniżej 1 to mieszanka jest za bogata, jeśli znacznie powyżej 1 to jest za uboga. w sumie to powinien ci wyskoczyć kod pod tytułem sonda lambda - mieszanka za uboga albo za niska. ale może ogólny tylko wyskoczył że błąd sondy lambda. nie wiem jak to tam jest w berlingo.

    Gdyby to była kwestia problemów z zapłonem na dwa cylindry to by ci szarpało strasznie silnikiem. na pewno byś to czuł. to raczej nie to


    Rozumiem, podmienię map sensor jeśli gdzieś takowy znajdę i sprawdzę co się stanie lub podjadę na pełną diagnostykę do serwisu Boscha, przy okazji zrobię alternator bo świszczy coraz głośniej.

    0
  • #19 01 Lis 2010 09:33
    colin555
    Poziom 27  

    pelna diagnostyka to nie w serwisie boscha lecz u kogos kto ma peugeot planet

    0
  • #20 01 Lis 2010 19:18
    klusia2007
    Poziom 8  

    Może to być problem z pompom paliwa, w moim samochodzie też występował podobny problem silnik nie miał mocy i gasł po jakimś czasie

    0
  • #21 09 Lis 2010 14:53
    dughi
    Poziom 9  

    po paru tygodniach walki problem rozwiązany - zbyt duża przerwa na świecach powodowała dziwne przeciążenia kalkulatora wtrysku... prawdopodobnie ma to związek z dziwnymi przypadłościami cewek marki sagem szerzej opisywanymi na necie....

    Dziękuje wszystkim za informacje...
    Temat do zamknięcia

    2