Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączyć silnik od wiertarki na krótko

30 Paź 2010 12:56 7716 2
  • Poziom 18  
    Witam
    Wiertarka Pegasus 53G500 500W. Przy próbie wywiercenia kilku otworów fi=5mm w betonie najpierw zaczęła przerywać tj. trzeba było kilka razy nacisnąć mocno spust aby zaczęła kręcić, potem przestała zupełnie. Podejrzewam, że to może być ten układ regulacji prędkości, jednak nie wiem jak podłączyć silnik na krótko aby sprawdzić, czy działa. Uzwojenie na wirniku raczej dobre (opór w granicach kilku omów), szczotki wyglądają nieźle. Nie mogę sprawdzić uzwojeń stojana nie wyrywając przewodów z tego układu regulacji obrotów i kierunku.
    Dodam, że wiertarka zwykle jest używana np. do przewiercenia blachy 1mm, więc jest sens ją naprawić bo przy takiej pracy nie padnie raczej.
    Jak wygląda podłączenie:
    oczywiście dwa przewody 230V wchodzą do układu. Wychodzą
    -dwie pary na stojan (dwa uzwojenia), na każde uzwojenie jeden z przewodów jest nawinięty na wspólny dla obu uzwojeń, prostokątny "pierścień"
    -dwa przewody do szczotek,oba z pierścieniami ferromagnetycznymi
    -dwa przewody idą do czegoś co wygląda jak przekaźnik, a jest to chyba kondensator (napisane: 0,22uF(x2)+2x2200pF(y2) 250V) i z tego kondensatora wychodzi jeden przewód, który styka za pomocą blaszki do rdzenia stojana
    Podejrzewam, że należy wykorzystać jakoś ten kondensator, aby uzyskać przesunięcie fazowe między stojanem a wirnikiem, ale nie wiem jak to podłączyć.
    Dziękuję za porady
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Witaj , no właśnie kolego musisz poszukać sobie jak działa taki silnik , bo z twojego postu wynika że nie wiesz . No ale bez urazy , podpowiem tylko że całość połączona jest szeregowo ( uzwojenie pierwszej cewki stojana łączy się z komutatorem itd ....) . Kondensatory przeciwdziałają zakłóceniom co by sąsiad TV mógł oglądać. Pozdr
  • Poziom 18  
    Nie ukrywam, że prąd przemienny to dla mnie czarna magia i czytając z encyklopedii o silnikach komutatorowych 1-fazowych na prąd przemienny bez magnesów stałych niewiele rozumiem (aczkolwiek domyślam się, że chodzi właśnie o przesunięcie fazowe między uzwojeniami wirnika a stojana).
    Natomiast rozkładając regulator udało mi się dojść (do tego co napisał Krawczak), że wszystko jest podłączone w szereg tj.~230V-pierwsze wzbudzenie-szczotka-wirnik-szczotka-drugie wzbudzenie-~230V i po takim podłączeniu silnik ruszył, czyli wysiadł układ regulacji obrotów, prawdopodobnie triak.
    Dziękuję za pomoc, temat zamykam.