Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
HelukabelHelukabel
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wiele falowników i jeden potencjometr do nastawy f.

30 Oct 2010 21:10 6216 34
  • Level 20  
    Witam !

    Mam szafę i jest 18 falowników i ma być regulowana prędkość silników.

    Czy mogę tak sobie jeden potencjometr podłączyć do wszystkich falowników - jednakowych?


    Hmm - zastanawiam się nad tymi wspólnymi sygnałami. Falowniki są 1 fazowe i dla symetrii będą zasilane po 6 z 3 faz.

    Dzięki za info
    Paweł
  • HelukabelHelukabel
  • Level 14  
    Na pewno można zrobić tak ,że jeden falownik steruje resztą . Do mastera podłączasz potencjometr , a pozostałe są w trybie slave i są sterowane sygnałem z mastera.
    Jakie to falowniki?
  • Level 20  
    To jest nowy produkt Omrona - JX-AB07EF

    Ma wbudowanego MODBUSa wiec pewnie muszę je połączyć w sieć. W dokumentacji jest o protokole ale jak jest zewnętrzny master.

    Musze zatem ustalić jak zrobić z jednego falownika mastera i ustalać prędkość slave'ów na jego podstawie
  • Level 28  
    Chyba nia da się zaprogramować jednego jako master.

    Zadzwoń do Omrona i zapytaj się czy wejścia analogowe w ich falownikach można łączyć. Mam takie aplikacje gdzie jeden potencjometr steruje kilkoma falownikami. Wszystkie te same zaciski w falownikach są ze sobą połączone. Czyli wszystkie analogowe wejścia napięciowe są ze soba połączone i jeden potencjometr zadaje napięcie .

    Nie wiem jak przy 18 falownikach bo ja mam aplikacje gdzie maks. jest tak połączonych 5 falowników. Napewno musi być odpowiedniej mocy potencjometr, chyba minimum 2W czyli standartowy 10 obrotowy Spectrol.

    Ale trzeba zapytać się jak ma się do takiego sposobu połączeń Omron.

    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    Level 12  
    Najlepiej byłoby skonfigurować w każdym falowniku aby na wyjściu analogowym pojawiał się sygnał wartości zadanej, wtedy po kolei do pierwszego falownika podłączamy potencjometr, a do następnego podajemy sygnał z wyjścia analogowego pierwszego falownika i tak dalej...
  • HelukabelHelukabel
  • Level 27  
    Skoro przemienniki będą połączone magistralą, to po co doprowadzać sygnał analogowy do każdego z nich?
    Jeżeli założenie jest takie, że wartość zadana podawana jest z potencjometra, to wystarczy sterować tak jednym przemiennikiem, pozostałe otrzymają wartość po magistrali.
    A tak na marginesie...
    Czy wszystkie przemienniki mają pracować, w danym momencie, z taką samą częstotliwością wyjściową?


    pozdrawiam
  • Level 20  
    Tak wszystkie falowniki mają pracować z jednakową prędkością. Magistrala MODBUS to była pewna myśl, ale nie jest do końca pewne, czy falownik może być masterem.

    Patrząc na schemat podłączenia do falownika to chyba najprostrze będzie użyć metody Darek_290TD.

    Wiele falowników i jeden potencjometr do nastawy f.

    Do pierwszego falownika potencjometr podłączam do H, O, L a zacisk AM podłączam pod zacisk O kolejnego falownika i tak dalej.
    L jest wspólne dla wszystkich.

    Wtedy uzyskam, że wszystkie falowniki dostaną to samo napięcie z zakresu 0..10VDC

    Dzięki wszystkim za rady
  • Level 27  
    No niestety, nie do końca rozumowanie jest słuszne...
    Na wyjściu analogowym otrzymujesz wartość prędkości rzeczywistej, a to nie to samo co wartość zadana. Obawiam się, że nie będzie możliwości skonfigurowania wyjścia analogowego na wartość zadaną.
    Mam jeszcze dodatkowe pytanie: czy przemienniki mają pracować w trybie wektorowym? Napisz trochę więcej, bo wtedy łatwiej będzie Ci pomóc.
    Te 18 silników napędza wentylatory, czy szereg transporterów?


    pozdrawiam
  • Level 20  
    To jest szereg transporterów, który ma pracować w zakresie regulacji 25-75 Hz.
    Te 75Hz to są założenia projektowe a wg mnie to i tak nie wyda - maksymalnie ten falownik pójdzie i 400Hz ale silnik pewnie przeżyłby tak do 65Hz.

    Zakładam, że w tym zakresie ma być stały moment więc tryb powinien być wektorowy, ale powyżej 25Hz i tryb skalarny powinien dać radę, a w zasadzie nawet nie wiem, czy ten falownik jest wektorowy.
  • Level 27  
    Skoro silniki mają pracować do 75Hz, to musisz liczyć się z tym, że powyżej częstotliwości znamionowej (zakładam 50Hz) ich moment obrotowy spadnie w znacznym stopniu.
    Poza tym, zastosowanie przemienników zasilanych z jednej fazy w takim układzie jak opisałeś jest tzw knotem konstrukcyjnym. W przypadku przerwy w przewodzie neutralnym, ryzykujesz poważną awarią całego systemu.


    pozdrawiam
  • Level 20  
    Ja zajmuje się tylko oprogramowaniem PLC i nie projektuję samej szafy, ale tak przy okazji to ciekawe co piszesz.
    Myślę, że 3 fazy zostaną rozdzielone symetrycznie po 6 falowników i zastanawiam sie, gdzie jest ten knot konstrukcyjny

    hmm..

    W sumie ten PLC jest taki prościutki nie ma wbudowanego RS485, ale skoro jest problem z tą nastawą z potencjometru inwestor dokupi kartę i będę mieć mastera dla MODBUS'a i wtedy sprawa będzie załatwiona, ale czy innej drogi nie ma?

    Załóżmy, ze ktoś nie ma PLC z MODBUS'em
  • User removed account  
  • Level 27  
    Problem nie leży w magistrali, tylko w doborze jednostek do sterowania silników.
    To, że obciążenie faz będzie symetryczne nie rozwiązuje problemu, a właściwie problemów:

    Po pierwsze, ryzyko poważnej awarii. W momencie wystąpienia przerwy w przewodzie neutralnym część przemienników zostanie zasilona napięciem znacznie przewyższającym znamionowe, co w konsekwencji spowoduje ich uszkodzenie.

    Po drugie, jeżeli silnik będzie pracował z zasilaniem o wyższej częstotliwości niż znamionowa i przy znamionowym napięciu, to jego moment obrotowy spadnie. Przy zwiększaniu częstotliwości wzrasta reaktancja uzwojeń i maleje strumień pola magnetycznego w magnetowodzie silnika.

    Rozumiem, że silniki będą skonfigurowane w trójkąt (3x230V), a przemiennik zasilany z jednej fazy nie jest w stanie podać wyższego napięcia. Do zachowania momentu obrotowego konieczne będzie zwiększenie napięcia, czyli w tym konkretnym przypadku zastosowanie przemienników zasilanych z 400V.

    Podejrzewam, że konstruktorom szafy obce są zasady doboru przemienników częstotliwości.

    pozdrawiam
  • Level 20  
    Nawiązując do pierwszego problemu należy wszystkie 18 falowników podłączyć do jednej fazy oczywiście uwzględniając większe przekroje przewodów?

    Rozumiem, ze jeżeli chce się podbić f powyżej tych 65Hz to konieczne jest instalowanie falowników zasilanych z 3f tak? Do 50Hz jednofazowe są w porządku

    Generalnie odbiegamy od tematu, ale sam się może czegoś dowiem - mnie powinna interesować tylko niskonapięciówka.

    Pozdrawiam
  • Level 12  
    Wiele falowników ma możliwość skonfigurowania wyjścia analogowego na wartość zadaną (np. Danfoss VLT5000), być może ten model również ma...

    W przypadku, gdy na zasilaniu falownika zostanie przerwany przewód neutralny falownik zostanie zatrzymany i nic mu się nie stanie, należałoby jedynie zrealizować powiązania np.na wyjściach przekaźnikowych falownika by w momencie, gdy jeden stanie, stanęły również pozostałe.

    Przekrój przewodu neutralnego powinien być oczywiście znacznie większy.

    Owszem falownik traci moment powyżej 50Hz, ale w praktyce nie jest to bardzo drastyczne i znam przynajmniej kilkadziesiąt napędów pracujących do 100Hz i nie są to tylko transportery, czy wentylatory ale m.in. wtryskarki, wytłaczarki i rozdrabniacze tworzyw sztucznych.

    Pozdrawiam
  • Level 27  
    Co do pierwszej kwestii to się zgodzę, ale tylko teoretycznie.
    Co do drugiej, to nie 65 tylko 50Hz.
    W praktyce taniej wyjdzie zastosowanie jednego przemiennika o wydajności prądowej równej sumie prądów wszystkich silników (tylko U/f). W standardowych wykonaniach dostępne są tylko na 3x400V, więc rozwiązuje to obydwa problemy.


    pozdrawiam
  • Level 12  
    Jeden falownik dla wszystkich silników to dobre rozwiązanie, należałoby jedynie zastosować dla każdego silnika wyłącznik silnikowy np. PKZM0 Moellera w celu zabezpieczenia przed przeciążeniem.

    Jedyna wada, że nie jest wtedy możliwa praca w trybie wektorowym
  • Level 27  
    Darek_290TD wrote:
    należałoby jedynie zastosować dla każdego silnika wyłącznik silnikowy np. PKZM0 Moellera


    Poważny błąd Kolego!
    Wyłączniki silnikowe w takim zastosowaniu nie są wskazane.
    Dozwolone jest stosowanie zabezpieczeń NIE przerywających obwodu zasilania silnika.

    A'propos trybu wektorowego, napisałem to w moim poście.


    pozdrawiam
  • Level 20  
    W tej aplikacji to nie wyda:

    Nie wszystkie napędy jednocześnie pracują w tym samym kierunku. Mogą w różnym, ale z tą samą prędkością. Można by stosować styczniki do zmiany kierunku, ale w żadnym wypadku nie uzyskam płynnego startu a taki jest konieczny.

    Z tą konfiguracją wyjścia analogowego nie jestem pewien czy się da - dobrali taki najtańszy falownik i z dokumentacji wynika, że tylko monitoruje.

    A tak przy okazji, jeżeli można jednak tak skonfigurować to czy jeżeli w ciągu tych 18 falowników jeden będzie załączony ale nie w trybie RUN to wartość z wejścia zostanie przekazana na wyjście analogowe aby kolejny miał zadana prędkość?

    A jakie to jest zabezpieczenie NIE przerywające obwodu zasilania silnika?
  • Level 27  
    pszczepan wrote:
    tak skonfigurować to czy jeżeli w ciągu tych 18 falowników jeden będzie załączony ale nie w trybie RUN to wartość z wejścia zostanie przekazana na wyjście analogowe aby kolejny miał zadana prędkość kolejnego?


    Skoro nie ma możliwości skonfigurowania wyjścia analogowego na wartość zadaną, to pozostaje jedynie magistrala.


    pozdrawiam
  • Level 12  
    MCB wrote:
    Darek_290TD wrote:
    należałoby jedynie zastosować dla każdego silnika wyłącznik silnikowy np. PKZM0 Moellera


    Poważny błąd Kolego!
    Wyłączniki silnikowe w takim zastosowaniu nie są wskazane.
    Dozwolone jest stosowanie zabezpieczeń NIE przerywających obwodu zasilania silnika.

    A'propos trybu wektorowego, napisałem to w moim poście.


    pozdrawiam


    Tu się nie zgodzę, wyłączenie obwodu zasilania silnika takim wyłącznikiem nie uszkodzi falownika. Jest to powszechnie stosowane i znam tu również wiele fabrycznych rozwiązań tego typu nawet w renomowanych niemieckich maszynach. Nie stosuje się natomiast styczników na wyjściu falownika !
  • Helpful post
    Level 27  
    Darek_290TD wrote:
    wyłączenie obwodu zasilania silnika takim wyłącznikiem nie uszkodzi falownika. Jest to powszechnie stosowane i znam tu również wiele fabrycznych rozwiązań tego typu nawet w renomowanych niemieckich maszynach. Nie stosuje się natomiast styczników na wyjściu falownika !


    Wyłączenie nie, ale.........
    Co robi elektryk, albo operator, widząc wyzwolony wyłącznik silnikowy?
    Takie działanie nie jest już obojętne dla przemiennika, a szczególnie, dla jego obwodów wyjściowych.

    To, że widziałeś Kolego takie rozwiązania, niczego nie tłumaczy.
    Niemcy to też ludzie, tacy sami jak my..... i mylą się tak samo, a czasami częściej :)


    pozdrawiam
  • Level 20  
    Reasumując:

    Potrzebnych jednak będzie 18 falowników. Jutro zadzwonię do Omrona i sprawdzę co oni powiedzą na temat jeden potencjometr kilka falowników.

    A to 2 pytanka przy okazji:

    Quote:
    jakie to jest zabezpieczenie NIE przerywające obwodu zasilania silnika?


    Quote:
    jeżeli falowniki mają możliwość skonfigurowania wyjścia analogowego na wartość zadaną i jeden z falowników ma zasilanie ale nie jest w trybie RUN to wartość z wejścia zostaje przekazana na wyjście analogowe aby kolejny miał zadaną prędkość?


    Dziękuje za dyskusje i wkrótce napisze co Omron powiedział
  • Level 28  
    nie wiem czy mnie kolega dobrze zrozumiał ale można to w ten sposób rozwiązać - tylko trzeba zadzwonić do Omrona czy oni dopuszczają takie połączenia. Ja mam pod opieką wiele takich patentów i działają bez awarii już parę lat.

    Licząc że każdy obwód falownika ma wydajność 10mA to wychodzi że potencjometr ma mieć minimum 1,8W czyli 10obr Spectrol 2W powinien wystarczyć.
  • Level 12  
    MCB wrote:
    Darek_290TD wrote:
    wyłączenie obwodu zasilania silnika takim wyłącznikiem nie uszkodzi falownika. Jest to powszechnie stosowane i znam tu również wiele fabrycznych rozwiązań tego typu nawet w renomowanych niemieckich maszynach. Nie stosuje się natomiast styczników na wyjściu falownika !


    Wyłączenie nie, ale.........
    Co robi elektryk, albo operator, widząc wyzwolony wyłącznik silnikowy?
    Takie działanie nie jest już obojętne dla przemiennika, a szczególnie, dla jego obwodów wyjściowych.

    To, że widziałeś Kolego takie rozwiązania, niczego nie tłumaczy.
    Niemcy to też ludzie, tacy sami jak my..... i mylą się tak samo, a czasami częściej :)


    pozdrawiam


    Nie tylko widziałem, ale sam stosuję takie rozwiązanie. Odnośnie operatora to nie ma w szafie nic do grzebania, a elektryk powinien wiedzieć co załącza ;)
  • Level 20  
    A te potencjometry co do O są podpięte to jaką role spełniają?
  • Level 12  
    pszczepan wrote:
    Reasumując:

    Potrzebnych jednak będzie 18 falowników. Jutro zadzwonię do Omrona i sprawdzę co oni powiedzą na temat jeden potencjometr kilka falowników.

    A to 2 pytanka przy okazji:

    Quote:
    jakie to jest zabezpieczenie NIE przerywające obwodu zasilania silnika?


    Quote:
    jeżeli falowniki mają możliwość skonfigurowania wyjścia analogowego na wartość zadaną i jeden z falowników ma zasilanie ale nie jest w trybie RUN to wartość z wejścia zostaje przekazana na wyjście analogowe aby kolejny miał zadaną prędkość?


    Dziękuje za dyskusje i wkrótce napisze co Omron powiedział


    Ad. 1 Zwykły przekaźnik przeciążeniowy (termik)

    Ad. 2 Jeśli jest możliwość konfiguracji na wartość zadaną to tak się właśnie stanie, a jeśli na wartość rzeczywistą to wartość na wyjściu analogowym będzie narastała po podaniu sygnału RUN proprcjonalnie do częstotliwości wyjściowej aż do uzyskania wartości zadanej.
  • Helpful post
    Level 28  
    Jeszcze jutro sprawdzę na schematach te połaczenia ale na 99% tak to jest zrobione.
  • Level 20  
    Tam jest założenie, że wszystko chodzi jednakowo. Dzięki za sprawdzenie, a ja to rozwiązanie zapodam do Omrona
  • Level 27  
    Takie zabezpieczenia to:
    1. czujnik typu PTC lub TKO umieszczony wewnątrz uzwojeń stojana.
    2. przekaźnik przeciążeniowy ( popularny termik) stosowany najczęściej w zespole ze stycznikiem, obecnie wypierany przez wyłączniki silnikowe.

    Na drugie pytanie miarodajnie odpowiedzą tylko spece z OMRONA.

    Kolego Darek_290TD. Dyskusja robi się akademicka.... :)


    pozdrawiam