Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Maksymalna częstotliwość załączania silnika

b_j 31 Paź 2010 22:07 2403 11
  • #1 31 Paź 2010 22:07
    b_j
    Poziom 2  

    Witam,

    Czy ktoś może się orientuje, z jaką częstotliwością można załączać/ wyłączać silnik 1-fazowy 230V o mocy 0,18 kw ?
    Potrzebowałbym aby pracował przez 2 sek pózniej przerwa , kolejny cykl może się rozpocząć po 1 sek lub później.
    Czy taka praca dla silnika jest dopuszczalna ?
    Jeśli nie to czy istnieje jakiś alternatywny silnik na 230 który mógłby w takim cyklu pracy być załączany?
    Dzięki za wszelkie informacje

    Pozdrawiam

    0 11
  • #2 31 Paź 2010 22:22
    Molejnic

    Poziom 20  

    Takie cykliczne rozpędzanie i zatrzymywanie silnika spowoduje tylko jego "zagotowanie się" i jeżeli nie będzie odpowiednich zabezpieczeń to spalenie. Zabezpieczenia jednak spowodują, że silnik i tak się zatrzyma.Są inne możliwości.
    Silnik pracuje cały czas a odbiornik załączany jest poprzez sprzęgło elektromagnetyczna tudzież zastosowanie silnika hydraulicznego (silnik elektryczny, pompa hydrauliczna, zawór, silnik) lub pneumatycznego (sprężarka, zawór silnik)

    0
  • #3 31 Paź 2010 22:31
    b_j
    Poziom 2  

    zastosowanie hydraulki odpada, pneumatyki również
    prosze sobie wyobrazic urządzenie typu mikser.
    jezeli zamontujemy sprzegło kupne - bedzie to nadroższy element całego urzadzenia ( również właczajac w to silnik i przekładnie ) pomijajac juz problem osobnej instalacji na 24VDC , bo na inne napiecia sprzegieł raczej nie ma.
    Ze wzgledu na koszy pozostaje tylko samemu zaprojektowac sprzegło które bedzie pracowało na 230v - i bedzie tanie w wykonaniu , lub przystosowac silnik do pracy w takich warunkach .
    Przy 8 h trybie pracy sprzegło może paść po tygodniu.
    A gdyby zainstalowac zewnetrzne chłodzenie ? Które by działało zawsze ?

    0
  • #4 31 Paź 2010 22:37
    MCB
    Poziom 27  

    Alternatywą może być zastosowanie przemiennika częstotliwości, lub softstartu.
    W pierwszym przypadku zaletą będzie możliwość płynnej regulacji prędkości obrotowej.


    pozdrawiam

    0
  • #5 31 Paź 2010 22:51
    Molejnic

    Poziom 20  

    Ani przemiennik częstotliwości ani softstart nie zlikwiduje nagrzewania się uzwojeń silnika podczas rozpędzania. Dowodem na to jest stosowanie obcego chłodzenia na silnikach pracujących z przemiennikami (tam gdzie prędkość wirowania nie jest za duża i chłodzenie własne będzie nie wydajne).
    Sprzęgła na 230 istnieją, są do kupienia wystarczy poszukać. Można też przezwoić sprzęgło z 24dc na 230ac

    0
  • #6 31 Paź 2010 22:54
    b_j
    Poziom 2  

    chyba kolega nie zrozumiał mojej intencji,
    silnik 0,18 kw w skrajnym przypadku kosztuje 250 zł ..
    sprzegło kupne ... 650 zł
    falownik ....
    poszukuje rozwiazania które bedzie zastosowane w produkcji- nie dla jednostkowej aplikacji
    ma byc tanie i bezawaryjne
    załaczanie silnika na obrót wałaka wyjściowego o 360st. - co trwa do 2 s. nic wiecej - bez regulacji, bez kombinacji.
    moze być sprzegło wzorowane na sprzegle w prasach mimosrodowch - lecz jest drogie trudne w wykonaniu
    gdyby silnik to wytrzymywał - byłoby to najtańsze roziwazanie i najprostsze.

    p.s tak wiem mozna znaleźć pojedyncze sprzegla na 230 - ale :
    - nie przy tak małym momencie obrotowym z rzedu do 15Nm,
    - i czy na pewno mozna załaczac sprzegło przy predkosciach asynchronicznych ?
    jezeli zna kolega producenta sprzegieł który ma w ofercie spełniajace te warunki byłbym bardzo rad ;-)

    0
  • #7 31 Paź 2010 22:59
    MCB
    Poziom 27  

    Molejnic napisał:
    Ani przemiennik częstotliwości ani softstart nie zlikwiduje nagrzewania się uzwojeń silnika podczas rozpędzania. Dowodem na to jest stosowanie obcego chłodzenia na silnikach pracujących z przemiennikami (tam gdzie prędkość wirowania nie jest za duża i chłodzenie własne będzie nie wydajne).
    Sprzęgła na 230 istnieją, są do kupienia wystarczy poszukać. Można też przezwoić sprzęgło z 24dc na 230ac


    Zgadzam się z przedmówcą: chłodzenie obce przy tak częstych rozruchach będzie niezbędne. Optymalnym rozwiązaniem wydaje się jednak zastosowanie sprzęgła sterowanego elektromagnetycznie.


    pozdrawiam

    0
  • #8 01 Lis 2010 10:18
    clipper7
    Poziom 14  

    b_j napisał:

    - nie przy tak małym momencie obrotowym z rzedu do 15Nm,


    Jeżeli moment jest tego rzędu i obroty nie muszą być wysokie, to może silnik krokowy + przekładnia pasowa zębata ? W końcu krokowce wymyślono do takich celów. Silniki 3 Nm są powszechne, można też kupić większe.

    0
  • #9 09 Lis 2010 18:39
    KACZOREK
    Poziom 20  

    Przerabiałem kiedyś przemysłowe maszyny do szycia z trzech faz na jedną i tam silniki były w jednej obudowie ze sprzęgłem i kółkiem pasowym na wyjściu.
    Sprzęgło załączała sobie szwaczka nogą w dowolnym momencie i na dowolny czas i nic nie stoi na przeszkodzie żeby do cięgła załączającego sprzęgło wykorzystać np. elektromagnes.
    Jak dobrze pamiętam silniki były chyba mocy rzędu 400-600W na trzy fazy.
    Można spróbować pójść w tym kierunku.
    Jak u mnie w mieście padały szwalnie to tych silników na złomie było do oporu. Myślę że mógł bym jeszcze gdzieś taki silnik zdobyć ale nic nie obiecuję.

    0
  • #10 09 Lis 2010 19:08
    czesiu
    Poziom 33  

    Mowa jest o indukcyjnym, czy szczotkowym bo nie określiłeś.
    Jak indukcyjny to przewymiaruj do 0,25kW, parę groszy więcej dołóż za czujnik temp w uzwojeniu. Z moich doświadczeń na takich małych silnikach tyle że trójfazowych to będą pracować. Póki temperatura w uzwojeniach odpowiednia to silnikowi nic nie grozi, jak będą problemy ściągasz plastikowy wiatrak i do osłony montujesz wentylator w plastiku na 230V.
    Najlepsze silniki z korpusem alu, a nie malowane.

    0
  • #11 09 Lis 2010 21:02
    12robert12
    Poziom 28  

    Ja mam takie aplikacje pod sobą (zasilarki wagowe) i najgorszym wrogiem dla silników są styczniki. Średnio wytrzymują 8 miesięcy i upalają się styki - więc zastosuj elektroniczne. O silniki się nie martw, załóż chłodzenie wymuszone i zapomnij.

    Pozdrawiam.

    0
  • #12 10 Lis 2010 07:40
    karolq
    Poziom 21  

    Kolego a na tabliczce znamionowej co masz napisane odnośnie rodzaju pracy do jakiej został silnik zbudowany?? Zapewne Pisze S1 czyli praca ciągła a do takiej pracy jak ty chcesz to powinno być S4 praca okresowa przerywana z rozruchem.

    0