Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Triumph Daytona 600 Rozłączenie lamp.

NiggaBWS 02 Lis 2010 00:03 1860 2
  • #1
    NiggaBWS
    Poziom 2  
    Witam! Mam własnoręcznie przerobiony motocykl Triumph Daytona 600 i chciałbym dodać do niego jeszcze jedną modyfikację lecz problem, który napotkałem mnie przerasta gdyż nie mam zbyt dużej wiedzy na temat elektryki/elektroniki. Mianowicie chciałbym aby w moim motocyklu, który ma z przodu podwójną okrągłą lampę, gasła żarówka świateł mijania gdy włączony zostanie kierunowskaz (odpowiednio prawa żarówka gdy włącze prawy kier. i lewa gdy włącze lewy kierunkowskaz). Potrzebne jest to gdyż chciałem zamontować kierunkowskazy w kloszach lamp. Myślałem aby zrobić to na najprostrzych przekaźnikach, które rozłączały by prąd w danej lampie po otrzymaniu sygnału z włącznika kierunkowskazów, lecz nie moge tak tego zrobić bo prąd w w/w przełączniku jest juz "przerywany" przez przerywacz i w efekcie mrugałaby lampa na przemian z kierunkowskazem a chciałbym zeby gasła na stałe gdy włączony jest kierunkowskaz i zapalała sie zaraz po jego wyłączeniu. Myślałem żeby zastosować jakiś kondensator przed przekaźnikiem, który gromadziłby prąd potrzebny przekaźnikowi na utrzymanie stanu rozłączonej lampy do czasu nadejscia kolejnej porcji prądu (mrugnięcie kierunkowskazu), lecz nie wiem czy wystarczyłoby mu (kondensatorowi) czasu żeby sie wystarczająco naładować itp. przed kondensatorem powinno być chyba coś żeby się prąd nie wracał do układu? no i oczywiście jak dobrać ten kondensator żeby to się zgrało, żeby nie było tak, że wyłącze kierunkowskaz a lampa bedzie 10 sec. wyłączona. Nie wiem czy to ma sens dlatego proszę o pomoc lub inne łatwiejsze rozwiązania. Nie znam sie na tym i wiem, że trochę zakręciłem ale nie jest łatwo mi to wytłumaczyć. Wiem, że da się coś takiego zrobić bo mam tak w tylnej lampie ale jest ona nierozbieralna i nie mam pojęcia jak to jes zrobione.
    Załączam rysunek jak chciałem to zrobić i z góry przepraszam za brak oznaczeń itp. lecz nie wiem jak sie robi profesjonalne rysunki, i nie znam sie na elektronice.
    Prosze o możliwe do zrozumienia odpowiedzi. :)
    Triumph Daytona 600 Rozłączenie lamp.
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    Zico63
    Poziom 37  
    Doskonale Kolegę rozumiem, chodzi o taką pracę lamp jaką można zaobserwować w amerykańskich wozach z lat 70-tych, np na filmach. Lampy tylne nie mają kierunku i STOP-u ale po prostu gaśnie i się włącza lampa danego, wybranego kierunku. Tylko że tam to właśnie miga.
    Nie wiem jak to zrobić, nie było mi to potrzebne, lecz może warto poszukać schematów na forach aut amerykańskich, może taki oryginalny schemat coś podpowie, ukierunkuje.
    Bardzo dużo tematów, także z tego Forum, jest pod linkami po wpisaniu w wyszukiwarkę "schemat kierunkowskazów amerykańskich", polecam szczególnie pierwszy link:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic331006.html
    a w nim pliki '01 TJ FSM-655.jpg oraz 1014D.pdf. - bardzo interesujące, choć nadal lampy tam migają; ale może da się adaptować, pomyślę.
    Technicznie więc taki przełącznik jaki jest wymagany, jest bardzo trudny do zdobycia i raczej niemożliwy do wbudowania na motocyklu.
    Ale jest inne, dużo prostsze rozwiązanie. Zastosować dwa niezależne przerywacze kierunkowskazów i dać je ZA przełącznik. Wykonać jak gdyby dwa niezależne obwody: prawy i lewy. Przełącznik, gdy już będzie jedynie podawał nie przerywany stały prąd – można wykorzystać do zasilania cewek przekaźników rozłączających zasilanie danej żarówki reflektora, odpowiednio lewej lub prawej.
    Od strony prawnej jest to niedopuszczalne z trzech powodów:
    *Lampa może zawierać tylko te rodzaje świateł, na które została homologowana: reflektor ze światłem drogowym, mijania i pozycyjnym nie może mieć „prywatnie” dołożonych dziennych, przeciwmgielnych czy… kierunkowskazów właśnie.
    *Wzajemna odległość między kierunkowskazami wynosi 24 cm i nie bliżej jak 2 cm od światła mijania (a więc tym bardziej nie w świetle mijania), nie do otrzymania w takiej lampie.
    *Światło wbudowane do pojazdu (w tym wypadku reflektor) musi być sprawne, czyli nie może gasnąć jak ma świecić – pisząc kolokwialnie.
    Czyli zabawka na podwórko lub zloty i to przewożona na przyczepce-lawecie.
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    NiggaBWS
    Poziom 2  
    Dziękuje za odpowiedź.. popatrze w te schematy i może coś ciekawego wypatrzę. Montarz dwóch przerywaczy nie wchodzi w gre.. musiałbym znowu rozpruć całą instalację, żeby pociągnąć przewody na tył motocykla itp. co wiąże się z rozbiórką do zera plastików itd. Bardzo bym prosił kolegów o pomoc.. może da się zastosować jakiś układ elektorniczny bo myślę, że moj pomysł z kondensatorem to "kaszan".
    Oczywiście mam świadomość, że to niezgodne z prawem ale uznajmy, że pomijam ten aspekt.

    PS. Już sobię poradziłem i wszystko działa jak chciałem. Zastosowałem kondensator przed przekaźnikiem i działa, oczywiscie kondensator wybierałem metodą prób i błędów. Padło na 2200uF 25v podłączone do przekaźnika i dioda prostownicza aby się prąd nie wracał do układu. Wszystko działa, kondensator potrzymuje pracę przekaźnika na około sekundę.

    https://obrazki.elektroda.pl/18_1288807721.jpg

    Temat do zamknięcia.