Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przyczepki dwuosiowej

kruklife 02 Nov 2010 00:39 22508 13
GoodRam konkurs
  • #1
    kruklife
    Level 13  
    Witam
    Chce zbudować przyczepę dwuosiowa tandem.
    Wymiary 3,0m x 1,7m na dwóch fabrycznych osiach skrętnych
    Moje pytanie to jak rozmieścić osie? czy proporcjonalnie na środku?
    czy przesunięte do przodu/tyłu? jaka odległość pomiędzy osiami?
    przy przyczepie jednoosiowej oś nie jest na środku jest przesunięta....
    może ktoś na fabryczna przyczepę o 3m długości dwuosiową albo taką wyprodukował sobie
    :D
  • GoodRam konkurs
  • #2
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Jeżeli chcesz ją zarejestrować i legalnie używać na drodze to musi ona spełniać odpowiednie wymagania. Ponadto osoba z kategorią prawa jazdy B może holować tylko przyczepkę jednoosiową. Przy czym tandem tj. dwie osie obok siebie traktowane sa jako jedna oś pod warunkiem, że ich odległość nie przekracza pewnej odległości. Trzeba poszukać w necie, bo to jest dość częsty temat poruszany na forach i grupach dyskusyjnych.
  • GoodRam konkurs
  • #3
    kruklife
    Level 13  
    Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..
  • #4
    Zico63
    Level 37  
    § 4. 1. Przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 1,8 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 1,8 m.
    3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia*), dla których przez oś pojedynczą rozumie się oś oddaloną od osi sąsiedniej o więcej niż 2 m lub dwie sąsiednie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m, a przez oś wielokrotną - zespół złożony z dwóch lub więcej osi, zwanych "osiami składowymi", w którym odległość między sąsiednimi osiami składowymi jest nie mniejsza niż 1 m i nie większa niż 2 m.
    *)Dz. U. z dnia 1 maja 2004 r.)
    I jak napisał Kolega Kruklife, nie ma to najmniejszego znaczenia dla holowania przyczepy lekkiej, bo o taką tu chodzi.
  • #5
    Plumpi
    Heating systems specialist
    kruklife wrote:
    Odnośnie holowania przyczepy na kat.B to tylko DMC decyduje..


    Chyba jednak masz rację. Zmyliła mnie informacja na PJ dotycząca B + E.
    W PoRD jednak nie ma żadnych ograniczeń co do ilości osi, jest tylko mowa o przyczepie, której masa całkowita nie przekracza masy własnej pojazdu cciągnącego o ile całkowita masa zestawu nie przekracza 3,5t.
    Trochę to jest bez sensu, bo im większą masę posiada pojazd ciągnący tym przyczepa musi mieć mniejszą ładowność.
    Ponadto po cholerę jest B + E ?
    Jak dla mnie totalny bubel prawny.
  • #6
    Zico63
    Level 37  
    W każdym razie, nadal Kolega nie ma odpowiedzi jak to skonstruować.
    W samochodzie, a także w homologacji haka jest podany maksymalny nacisk na hak. tak więc musi Kolega zaplanować wyważenie przyczepy, by nacisk nie przekroczył tej wartości, jednak dyszel MUSI naciskać na hak - wówczas jest zapewnione bezpieczeństwo i komfort holowania (brak szarpnięć). Konkretne, w cm, wartości zależą od przewidywanej masy (DMC) i charakteru przewożonych ładunków:np ponieważ często przewożę swą przyczepką materiały dość wystające do tyłu, więc odciążające hak - zaplanowałem maksymalny docisk przy pełnym obciążeniu. Po nałożeniu wystających, dociążających tył ładunków - wszystko jest O.K.!
  • #7
    toku74
    Level 31  
    przyczepa dwuosiowa długości 3m na dwóch osiach skrętnych. rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed. nacisk na hak sam ci się ustawi, gdyż, same osie będą przesunięte nieco do przodu, a jednocześnie waga samego dyszla będzie powodowała dociskanie zaczepu do haka. zazwyczaj nacisk na hak nie może przekraczać 70-100kg, i nie słuchaj kogoś wyżej, żeby tak ustawić osie, aby nacisk był choćby 50kg, bo będziesz mordował się z zaczepieniem. nie słuchaj też tego co ładuje że mu z tyłu wystaje bo... szkoda gadać, niech lepiej sobie zrobi dłuzycę. przyczepę ładuje się na osiach, a nie z przodu czy z tyłu. zawsze ładunek trzeba równomiernie rozłożyć tak, abyś sam mógł ją zaczepić i odczepić. podczas budowy przyczepki dwuosiowej pamiętaj o zastrzałach w ramie /zakrętry, a dwie osie mocno "ścinają"/.
    do rejestracji jak się nie mylę będziesz musiał ją najpierw zarejestrować na "próbnych", zrobić jej zdjęcia z każdej strony, narysować rysunek taki a'la techniczny z podstawowymi wymiarami i wypełnić formularz do rejestracji
    ps. jak na haku masz za mały nacisk /przy pustej/ to możesz np. na przedniej burcie zrobić wspornik z kołem zapasowym on trochę dociąży zaczep.
    samą przyczepę najlepiej zrobić ze stalowych rur kwadratowych -bardzo wdzięczny materiał
  • #8
    Zico63
    Level 37  
    Jest jeszcze coś takiego jak "kółko podporowe"; dość dawno znany wynalazek...
    A nacisk w cywilnych, osobowych samochodach rzadko osiąga 75kg, zwykle wynosi do 50kg.
    toku74 wrote:
    rozstaw osi robisz taki, aby koła były w odległości 10-15cm od siebie w połowie przyczepy tj. koła jednej osi będą za środkiem, drugiej przed.

    To chyba literówka, koła musiały by mieć średnicę od 8 do 12 cm by osie były rozstawione 10 do 15cm. Przyjmując, że chodzi o 10-15 cm w każdą stronę od środka skrzyni ładunkowej, to i tak miałyby odpowiednio 16 do 24 cm średnicy.

    By nie nabijać postów:
    Zasadniczo, fabryczne przyczepki są tak wyważone, że mają leciuteńki tylko nacisk na dyszel, tak aby-aby i to jest O.K. w większości normalnych potrzeb. Jest wówczas uniwerslana. Jeśli jednak budujemy indywidualną konstrukcję, możemy ją dostososwać do konkretnych potrzeb, jak konstrukcje specjalne.
    Natomiast zarejestrowanie w Bielsku przebiegło bardzo łatwo. Rysunek ramy, rysunek przyczepy (schematyczny, nie techniczny bynamniej), fotki 13x18, formularz, badanie, tabliczka znamionowa i nabicie numeru na ramę, kolejka w urzędzie i...blachy: najpierw czasowe i ubezpieczenie na czasowe numery, później u ubezpieczyciela aneks do umowy ubezp. na stałe już numery.
  • #9
    toku74
    Level 31  
    literówka literówka. chodzi o odległość od czoła opony. mama passata b3 i nacisk na hak 80kg - oryginał,
    ps. gratuluję sprawnego liczenia.
    podporowe ok. ale i tak nie chaciałbym dźwigać te pare centymetrów lub przesówać, bo ktoś ładuje wszystko na przód. i po co. jak tak to dyszel chyba z szyn kolejowych.
  • #10
    kruklife
    Level 13  
    Przyczepka będzie DMC 750kg więc lekka uniwersalna z demontowalnymi burtami, taka szeroka by się zmieścił motocykl z wózkiem bocznym K-750, rama, dyszel z profilu 80x50x2, dyszel V z zaczepem kulowym V o długości 1,70m (od kuli do przedniej burty więc swoją wagą nacisk stworzy)
    Osie rozmieszczę tak jak radzi kolega Toku74. Samochód na haku ma 2000kg oraz nacisk 75kg...
  • #11
    toku74
    Level 31  
    ja zrozumiałem, że chodzi o osie na drążkach skrętnych, a nie skrętne. a może się mylę.
  • #13
    wopor
    Level 32  
    Witam, co do kółka podporowego to osobiscie bym go zastosował i załozył dodatkowe na bokach pomiędzy osiami uchwyty, by wykozystać je + koło podporowe jako ewentualny podnośnik np. do zmiany koła, powodzenia.
  • #14
    kruklife
    Level 13  
    Koło podporowe będzie, o uchwytach pomyśle dobra opcja na gumę:D
    Aktualnie ramę wyspawałem, osie przykręcone, stoi na kołach...