Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MZ 150; instalacja elektryczna; brak ładowania

marcel54 03 Lis 2010 11:50 4594 4
  • #1 03 Lis 2010 11:50
    marcel54
    Poziom 8  

    Witam. Chciałbym poradzić się w sprawie instalacji elektrycznej w MZ 150. Konkretnie chodzi o działanie układu ładowania, a właściwie jego brak. Odkąd posiadam ten motocykl nie było w nim ładowania, przy sprawdzaniu instalacji okazało się że uszkodzony był grafitowy komutator, który w dodatku był odwrotnie przylutowany (co powodowało zwarcie). Skutkiem tego był rozmagnesowany wirnik. Komutator został wymieniony na nowy, miedziany, wymieniłem również regulator napięcia na elektroniczny, co w efekcie nie dało żadnych znaczących zmian. Ładowania dalej nie ma.
    Przy nowym regulatorze napięcia kontrolka ładowania słabiej świeci w porównaniu do starego regulatora. Po przekręcenieniu kluczyka w stacyjce na zielonym przewodzi dochodzącym do styku DF na stojanie mam napięcie ok 6V. Po podłączeniu go do styku DF ( cały czas przy przekręconym kluczyku i wyłączonym zapłonie) napięcie spada do ok 0,3V. Przy zapalonym silniku na styku DF cyfrowy miernik wskazuje napięcie od ok -18 do +18 V.... zarówno dla prądu zmiennego jak i stałego. Wartośći napięcia na stykach U,V,W są takie same i wynoszą ok 1V i nieznacznie wzrastają wraz z zwiększeniem obrotów silnika.
    Prostownik diodowy został sprawdzony przy obciążeniu i jest sprawny.
    Chciałbym się dowiedzieć, czy przez złe podłączenie komutatora, wirnik lub uzwojenia w stojanie mogły zostać uszkodzone? Co może być przyczyną braku ładowania? Pozdrawiam.

    0 4
  • Pomocny post
    #2 03 Lis 2010 12:33
    jack63
    Poziom 42  

    Spróbujmy krok po kroku. Nie wszystko na raz!
    1. Sprawdź stojan i wirnik wzrokowo. Czy uzwojenia nie są "przypalone", poprzecierane, uderzone itp. uszkodzenia mechaniczne. Powąchaj je czy nie czuć smrodu spalonej izolacji. To nie żart!
    2. Zmierz rezystancje i podaj wyniki:
    a) między stykami XYZ parami XY XZ i ZY - zakres 200 Ohm lub mniej jak masz taki
    b) między X,Y, Z a obudową stojana - różne zakresy pomiarowe od 200 Ohm do 2 M Ohm
    c) między pierścieniami wirnika (200 Ohm)
    d) między pierścieniem wirnika a jego stalowym korpusem w miejscu gdzie nie ma rdzy i lakieru
    3. Podaj typ regulatora napięcia.
    4. Sprawdź bicie pierścieni. Musi być mniejsze od 0.05 mm! W zasadzie trzeba to zrobić czujnikiem zegarowym, ale ostatecznie trzeba obserwować szczotki czy przy obracaniu wałem się nie przesuwają.
    Poczytaj:
    Link
    Link
    Napisz jak sprawdzałeś prostownik - dokładny opis!

    0
  • #3 03 Lis 2010 13:40
    marcel54
    Poziom 8  

    Wyniki pomiarów:
    a) międzu stykami UV, VW, WU: 0,4 Ohm
    b) między U, V, W, a obudową stojana: PRZERWA
    c)pierścienie wirnika: 4,3 Ohm
    d)pierścienie wirnika a stalowy korpus pierwszy - (+) 4,4 Ohm
    drógi - (-) 0,1 Ohm
    Prostownik został sprawdzony przy obiążeniu go żarówką. Instalacja poza stojanem i wirnikiem wydaje się być sprawna. Sprawidzłem ją przez podanie na przewód dochodzący do styku DF prądu zmiennego, motor przy odłączonym akumulatorze zapalił co oznacza że prostownik i pozostałe połączenia są prawidłowe. Niewiadomą pozostaje regulator napięcia (http://hoth.amu.edu.pl/~intr/regulator.htm ) dokładnie taki jak na ww zdjęciu.

    0
  • Pomocny post
    #4 03 Lis 2010 15:15
    jack63
    Poziom 42  

    Czy przy pomiarze wirnika miałeś odłączone szczotki? Wygląda jakby jedna szczotka była podłączona do masy lub jeden pierścień z nią zwarty. Jeżeli jeden pierścień jest zwarty do masy, a były takie wersje wirników, to on musi odpowiadać szczotce podłączonej do masy!
    Najbardziej podejrzany jest regulator. To jakiś dziwoląg. I bardzo mnie ciekawi jak realizowany jest ogranicznik prądu. Z resztą zupełnie niepotrzebny! Najlepiej spróbować regulator od alternatora samochodowego. Warunek. Musi być dostosowany do alternatora z "umasowioną" jedną szczotką. Tak miały stare 125p i Polonezy. Np. RNA1
    Sprawdź skrzynkę bezpieczników!

    0
  • #5 06 Lis 2010 12:47
    marcel54
    Poziom 8  

    Temat do zamknięcia. Mz chodzi bardzo ładnie z prawidłowym ładowaniem. Rozebrałem i przejrzałem jeszcze raz wirnik i stojan, poprawiłem luty, wymieniłem szczotki sprężyny które je dociskają, wymieniłem regulator napięcia na stary tzn oryginalny. Czerwona kontrolka zgasła a wskazania miernika na stykach akumulatora przy zapalonym silniku wskazują ok 14V.
    Jeszcze chciałbym dodać że w mojej Mz przy braku ładowania prędkość obrotowa wzrastała maksymalnie do 4 tys obr na min. Kiedy ładowanie jest prawidłowe praca silnika jest bardziej płynna a obroty bez problemu wkręcają się tak, jak powinny. Może komuś przyda się taka informacja.
    Dziękuję za pomoc;) Pozdrawiam.

    0