Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik buczy pomimo obecności 3 faz

bleki9 03 Lis 2010 14:10 2860 20
  • #1 03 Lis 2010 14:10
    bleki9
    Poziom 9  

    Witam.
    Posiadam pompę do centralnego ogrzewania.
    Silnik 3x 380V; problem polega na tym, że silnik buczy a pompa nie pracuje, stało się tak nagle podczas pracy.
    Sprawdziłem uzwojenia silnika - 41ohm, 41ohm, 39ohm, termik zwarty, fazy do wszystkie 3 dochodzą, ręczne poruszenie wirnika nic nie daje (wirnik lekko chodzi).
    Coś może być przyczyną usterki?
    Coś jeszcze sprawdzić?
    Da się coś z tym zrobić?

    0 20
  • #2 03 Lis 2010 14:21
    karol3
    Poziom 25  

    Czym sprawdzałeś obecność faz? Jeśli neonówką to na pewno jednej brak. Podaj typ pompy lub fotkę.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 03 Lis 2010 14:24
    bleki9
    Poziom 9  

    typ pompt POt 65120A
    co do zera to nie podłancza sie tylko 3 fazy

    0
  • #4 03 Lis 2010 14:28
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 03 Lis 2010 14:29
    bleki9
    Poziom 9  

    co znaczy skrót?

    0
  • #6 03 Lis 2010 14:33
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 03 Lis 2010 14:56
    kaltron
    Poziom 17  

    Motronic napisał:
    róznicę 2 om niesposób wytłumaczyć złym kontaktem końcówka miernika->zaciski przyłączeniowe

    Zależy kto mierzy i czym mierzy.
    Jest jeszcze jedna możliwość: panewka ceramiczna padła. Bez zasilania wirnik obraca się leciutko, po włączeniu zasilania natychmiast przyciąga go do stojana.

    0
  • #8 03 Lis 2010 18:03
    bleki9
    Poziom 9  

    "Zależy kto mierzy i czym mierzy.
    Jest jeszcze jedna możliwość: panewka ceramiczna padła. Bez zasilania wirnik obraca się leciutko, po włączeniu zasilania natychmiast przyciąga go do stojana."

    Pomiar wykonany multimetrem.
    Panewka-masz na myśli łożysko ceramiczne?- po włączeniu zasilania wirnik obraca się lekko a silnik buczy.

    czy sugestia kolegi wcześniej że jest to zwarcie międzyfazowe jest słuszna ? czy to może coś innego?[/tex]

    0
  • #9 03 Lis 2010 18:52
    Ture11
    Poziom 35  

    Hmmm. czy na takim silniku jest na wirniku uzwojenie? Przepraszam za głupie pytania.

    0
  • #10 03 Lis 2010 19:10
    karol3
    Poziom 25  

    Jest to silnik klatkowy i wirnik uzwojenie posiada. Jest to uzwojenie wykonane najczęściej jako odlew Al, przypominający klatkę i stąd nazwa silnika.

    0
  • #11 04 Lis 2010 09:48
    zyzy52
    Poziom 26  

    Może też być przerwa w jednym z uzwojeń. Sprawdź omomierzem czy uzwojenia mają taką samą oporność.

    0
  • #12 04 Lis 2010 12:53
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #13 04 Lis 2010 13:04
    karol3
    Poziom 25  

    Trochę dziwne objawy uszkodzenia. Pomierz może jeszcze prąd pobierany na poszczególnych fazach. Dopływ napięcia mierzyłeś w stosunku do 0 czy między poszczególnymi fazami?

    0
  • #14 04 Lis 2010 13:19
    adam 660
    Poziom 15  

    A fazy sprawdzone na kostce zaciskowej silnika , czy tylko na bezpiecznikach? Jeśli na bezpiecznikach to szukaj po kolei -stycznik,termik.

    0
  • #15 04 Lis 2010 13:35
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Żeby sprawdzić obecność 3 faz trzeba odpiąć silnik przecież i dopiero wtedy mierzyć napięcie !
    Na podłaczonym silniku pomiary o d.... rozbić.

    0
  • #16 04 Lis 2010 15:02
    karol3
    Poziom 25  

    romoo napisał:
    Żeby sprawdzić obecność 3 faz trzeba odpiąć silnik przecież i dopiero wtedy mierzyć napięcie !
    Na podłaczonym silniku pomiary o d.... rozbić.

    Wszystko się zgadza tylko często wykonując pomiar bez obciążenia z wynikiem można również zrobić to o czym kol. napisał.

    0
  • #17 04 Lis 2010 19:34
    adam 660
    Poziom 15  

    Czyżby kol.romoo nie spotkał się z upalonym stykiem stycznika ,przegrzanym torem termika lub podobnymi usterkami które powodują że silnik nie pracuje mimo dobrych bezpieczników? Dlatego pytam gdzie te fazy są , bo co innego sprawdzic bezpiecznik ,a co innego sprawdzac napięcie na kostce silnika jeszcze gdy się za bardzo na tym nie zna.Sądzę że lepiej poprosic kogoś kto się zna na tym i wie jak nie sprawdzic na sobie obecności napięcia.A tak poza tematem zastanawiam się jak na odłączonym silniku zrobic np.pomiar ochrony przeciwporażeniowej?

    0
  • #18 04 Lis 2010 19:59
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    adam 660 napisał:
    ...A tak poza tematem zastanawiam się jak na odłączonym silniku zrobic np.pomiar ochrony przeciwporażeniowej?


    Tu silnik nie pracuje a nie gdybaj o jakiejś ochronie.

    0
  • #19 04 Lis 2010 20:46
    Gordon87
    Poziom 10  

    A jak mierzyłeś rezystancje cewek silnika?? Po wynikach wydaje mi się, że z kablem a to są błędne pomiary, prawidłowo masz go rozszynować i wtedy mierzyć, zmierz każdą cewkę oddzielnie a potem czy nie ma czasem zwarcia między cewkami i do masy. Jak tak zrobisz to wtedy będziemy myśleć dalej.

    0
  • #20 05 Lis 2010 06:56
    bleki9
    Poziom 9  

    Pomiar uzwojeń wykonałem multimetrem.
    Po wymontowaniu pompy zdjęciu puszki zaciskowej i odpowiednie wyjścia uzwojeń(mam dostęp do książki serwisowej)

    0
  • #21 05 Lis 2010 11:23
    Gordon87
    Poziom 10  

    No dobra, ale jak masz uzwojenia silnika i kostkę zaciskową jak na tej stronie http://www.plcs.net.pl/index.php/schematy-ste...lnikow/podlaczenia-silnikow-trojfazowych.html
    to musisz usunąć te blaszki, które są pokazane żółtym kolorem. Jeśli masz te blaszki i z nimi wykonywałeś pomiar to źle robiłeś, musisz usunąć te blaszki i wtedy mierzyć. I później zmierz rezystancję między cewkami i między obudową. Zrób takie pomiary.

    0