Jeśli chodzi o rury PP-R 3 to są zgrzewane za pomocą odpowiednich zgrzewarek polifuzyjnych.Połączenie tego systemu jest mocniejsze niż sama rura oczywiście pod względem poprawnego wykonania.Łatwy montaż ,nie osadza aż tak się kamień ponieważ mają rury i kształtki gładką powierzchnię.Wadą tych rur jest duża rozszerzalność liniowa i dlatego trzeba wykonywać jak najwięcej naturalnych kompensacji tzn jak najwięcej zmian trasy przewody,dać rurze swobodnego ruchu bo naprężenia mogą zniszczyć rurarz.Jeśli one muszą być na wierzchu to producent w swoim katalogu technicznym podaje rozstaw uchwytów w zależności pod jaką temperaturą będzie pracować rurarz i średnicy przewody.W przypadku dużej temperatury rurarzu stosuję się rury stabi czyli z wkładką aluminiową w celu zmniejszenia długości rurarzu w wyniku rozszerzalności PP-R.Jest większy nakład pracy przy przygotowaniu bruzd itp ponieważ są rury grubsze średnicą od miedzi.W tym systemie no nie stety muszą wykonywać dwie osoby.
Natomiast ktoś wspomniał o instalacji miedzianej ,że najbardziej ona nadaje się do instalacji centralnego ogrzewania wody niż wody użytkowej i się zgadzam.Moje osobiste spostrzeżenie jest takie i proszę się nim nie segurować .Przy c.o. są mniejsze przepływy co związku z tym ,że woda nie aż tak wypłukuje miedzi i jest w wodzie mniej tlenu co zmniejsza korozyjność np połączeń lutowanych i jak samej miedzi.Wadą jest złe wykonania samego luty czyli za dużo cyny(korozja następuje w większym stopniu gdy cyna jest na dużej powierzchni rur) i przegrzanie samego lutu oraz nie wytarcie resztek pasty z powierzchni rur i kształek.Jeśli chodzi o instalację wody użytkowej to długi czas nie użytkowania tej instacji należy ją przepłukać ponieważ nadmiar wszystkiego w tym przypadku chodzi o miedź w wodzie może nie być zdrowa dla człowieka.Zaletą tego systemu jst to ,że można więcej manewrów wykonać niż przy PP-R ,mniejsze bruzdy.Należy pamiętać aby miedź dawać na końcu instalcji stalowej.Jeśli przed to następuje szybsza korozja elementów stalowych.
Aby prawidłowo działała instalacji musi być wykona z zgodnie z dokumentacją projektanta i wykonana zgodnie z zalecaniami producenta materiału.Oczywiście zdarzają się takie sytuacje,że wykonawca poprawi błąd projektanta na etapie wykonastwa intalacji...
Czy zastosować miedź czy plastik to zależy już od Państwa po przeczytaniu katalogów i informacji na temat zastowania danego systemu.
Dodano po 15 [minuty]:
mirrzo wrote: Jednak do piecyka i od piecyka na długości 1 metra, musi iść inna rura niż plastikowa.
To prawda.Bo nagłe wyjście wysokiej temperatury z piecyka czy z podgrzewacza ciepłej wody elektrycznego może być szkodliwe dla dla rury plastikowej i połączenia.Moim zdaniem najlepsza jest miedź ,ponieważ ma duże przenikanie ciepła gdzie wtedy temperatura nie działa aż tak niekorzystnie na plastki. Kotłownia na paliwo stałe zrobiona z rur PP moim zdaniem jest nidopuszczalna z braku kontroli wysokiej temperatury i zniszczeniem instalacji.
Dodano po 9 [minuty]:
herrRendezV wrote: William Bonawentura wrote: HM Prince wrote: Kolego zrob ta przerobke w miedzi. Taka instalacja jest bardzo trwala. Plastik odradzam.
A ja zdecydowanie odradzam instalację wody użytkowej w miedzi. Raz, że to niezdrowe, dwa że duże przepływy niszczą połączenia i kształtki. To nie jest CO, gdzie woda ma 0,3[m/s] i mało tlenu. Do tej instalacji na dzień dzisiejszy najlepszym materiałem jest zgrzewane PP-R.
Ja mam taką instalację (tzn, woda z miasta, ale idzie na krany, brodzik itp.) już 3 lata i nie narzekam. Żadne kształtki, nic się nie poniszczyło.
Oczywiście nikt nie mówi,że po 3 czy 4 latach coś popsuje i zniszczy.Trwałość instalaci zależy od przede wszystki prawidłowym wykonaniu instalacji jak i ciśnieniu i temperaturze w jakim czasie ona będzie pracowała.A czas ma duży wpływ co się dzieje we świecie...
Dodano po 13 [minuty]:
msati123 wrote: Z góry przepraszam jak taki temat już był.
Jestem laikiem w tej dziedzinie.
Chce połączyć istniejące rury wodociągowe w domu z nowymi plastykowymi (nowy punkt w piwnicy). Mam do dyspozycji zgrzewarkę do rur plastykowych.
Jak mam to wykonać?
Jakieś porady, linki do złączek. Czy w ogóle istnieje taka możliwość ?
i jeszcze jedno: rur palstykowych ma być w sumie około 10m (woda ciepła + zimna), zimna ma iść do piecyka gazowego i do zlewu, a z piecyka do wanny oraz do 2 zlewozmywaków.
Czy wykonam to sam, czy lepiej zatrudnić hydraulika. Ile w sumie może kosztować usługa hydraulika za wykonanie ok 15m łaczy ?
Dziękuję z góry za odpowiedź
Ja osobiście używam materiałówn PP-R polskiego producenta(brak nazwy aby nie reklamować).Zrób tak jak zasegurowano aby z piecyka wyjść około 1 m innej rury, stal czy czy miedź.Pamiętaj ,ze przy zgrzewaniu liczy się temperatura zgrzewarki ,czas nagrzewu elementów zgrzewanych i czas stygnięcia oraz prawidłowe ułożenie rur .
Aby reklamować ewentualnie awarie w wyniku wad materiału należy zastosować tylko i wyłącznie ten sam materiał producenta i wytyczne do sposobu montażu jego systemu,paragon czy faktura itp