Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Peugeot 106 1,1] Pytanie o luz pier¶cienia w rowku t³oka

04 Nov 2010 17:35 5808 9
  • Level 24  
    Witam!
    Pytanie z zakresu remontu kapitalnego silnika benzynowego 1124cm³ TU1M.
    Jaki jest dopuszczalny luz pier¶cieni t³okowych w rowkach t³oka? Nie chodzi o luz na zamku pier¶cieni ale ten co na rysunku:
    [Peugeot 106 1,1] Pytanie o luz pier¶cienia w rowku t³oka
    Ewentualnie jak to jest w innych silnikach i w jakich granicach zawiera siê ten luz monta¿owy?
    Wszystkie dane metryczne dotycz±ce kapitalki silnika znalaz³em w podrêczniku do AX'a (ten sam silnik), poza tym jednym wymiarem.
    Odpowied¼ na to pytanie potrzebne jest do podjêcia decyzji czy kupowaæ nad wymiarowe pier¶cienie i przetaczaæ rowki w t³okach.
  • Level 32  
    Witam,standartowo ten luz zawiera sie w przdziale 0,025-0,055mm, 0,06mm te¿ jest dopuszczalny, powodzenia
  • Level 24  
    Z pomiarów szczelinomierzem wychodzi 0,07mm.
    Dygresja/ Silnik zrobi³ 180kkm i podpali³o gniazdo zaworowe co spowodowa³o remoncik. Tuleje zostaj± STD przehonowane. Luz zamka nowego pier¶cienia w tulei po honowaniu 0,3mm. / koniec dygresji.

    Przy okazji mia³ bym jeszcze pytanie co do dolnego pier¶cienia olejowego.
    Które s± lepsze? Czy te sk³adane trzy-elementowe (pier¶cieñ / sprê¿ynuj±ca przek³adka / pier¶cieñ) czy takie jak orygina³ jednoelementowe nacinane naprzemiennie?
    Jak porównywa³em to te sk³adane s± bardzo lu¼nie tzn ma³o sprê¿ynuj± i z nimi t³oka zak³ada siê ³atwo.
    Natomiast z tym oryginalnym nacinanym jest trudniej. Jest cia¶niejszy i wydaje siê byæ szczelniejszy. Jak go w³o¿yæ do tulei cylindra (tak jak do sprawdzania luzu zamka) to koñce zachodz± na siebie ~6mm czyli tyle trzeba go ¶cisn±æ na obwodzie, ¿eby w³o¿yæ t³ok.
    Mniej wiêcej takie ró¿nice wykazuj± i czy mo¿e siê kto¶ na ten temat wypowiedzieæ.
  • Level 32  
    Witam ,ja preferuje te "jednoelementowe"
  • Level 26  
    Ja tez uwazam ze te nacinane sa lepsze. A dol tez robisz w tym silniku? Pytam z ciekawosci bo tez mam rozlozony silnik z serii TU z tym ze 1,4, z przebiegiem ok 250 000 km (udokumentowanym) i gora nie wymaga w zasadzie remontu, na tulejach sa jeszcze slady po honowaniu, a panewki korbowe juz bylo slychac
  • User removed account  
  • Admin of Cars group
    ma3-4ysz wrote:
    Witam!
    .
    Jaki jest dopuszczalny luz pier¶cieni t³okowych w rowkach t³oka?
    Odpowied¼ na to pytanie potrzebne jest do podjêcia decyzji czy kupowaæ nad wymiarowe pier¶cienie i przetaczaæ rowki w t³okach.
    Nadwymiarowe pier¶cienie s± chyba wiêksze ¶rednic± nie grubo¶ci±.Po kupnie nowych nie trzeba przetaczæ rowków w t³okach
  • Level 24  
    Quote:
    a tez uwazam ze te nacinane sa lepsze. A dol tez robisz w tym silniku? Pytam z ciekawosci bo tez mam rozlozony silnik z serii TU z tym ze 1,4, z przebiegiem ok 250 000 km (udokumentowanym) i gora nie wymaga w zasadzie remontu, na tulejach sa jeszcze slady po honowaniu, a panewki korbowe juz bylo slychac

    Te¿. Na "oko" to czopy g³ówne by³y dobre, korbowodowe te¿ ale klekota³ delikatnie ju¿ od 140kkm. Pan w motoszlifie po pomiarach zakwalifikowa³ wszystko do szlifu - po dwa czopy by³y podjedzone. Ale powodem remontu by³o gniazdo zaworowe. Posta³ d³u¿ej i musia³o zardzewieæ chyba a potem go podpali³o.
    W kad³ubie by³o tyle b³ota, ¿e nie sz³o tego wymyæ bez rozebrania skrzyni korbowej wiêc siê zrobi³a kapitalka.
    Pier¶cionki uszczelniaj±ce mia³y luz zamka oko³o 0,6mm wiêc na górê pójd± nowe a na dó³ olejowe zostawiê stare bo nic im nie brakuje. Chyba, ¿e po³amie przy zak³adaniu:cry:

    Quote:
    A jakie to s± te "nacinane"?

    jak bêdê mia³ zdjêcie to wsadzê.

    Quote:
    Nadwymiarowe pier¶cienie s± chyba wiêksze ¶rednic± nie grubo¶ci±.Po kupnie nowych nie trzeba przetaczæ rowków w t³okach

    S± nad wymiarowe do nad wymiaru ¶rednicy tulei oraz te¿ jest opcja z nad wymiarem do szeroko¶ci rowka w t³oku.
    Ale w tym silniku ze wzglêdu na konstrukcjê to trzeba by nowe t³oki i regenerowaæ korby - potem sk³ada siê to na gor±co na amen.
  • Level 31  
    Pier¶cionki uszczelniaj±ce mia³y luz zamka oko³o 0,6mm wiêc na górê pójd± nowe a na dó³ olejowe zostawiê stare bo nic im nie brakuje. Chyba, ¿e po³amie przy zak³adaniu:cry:

    ju¿ widzê ten remont. pier¶cienie na sztuki? ciekawe. a to ostatnie o nadwymiarach to o co chodzi?
  • Level 24  
    Quote:
    pier¶cienie na sztuki?

    Nie.
    Komplet grant piston rings, ale nie wszystko co amerykanckie podoba mi siê w ca³o¶ci.
    Quote:
    ju¿ widzê ten remont. ... a to ostatnie o nadwymiarach to o co chodzi?
    pogawêdka co do zasadniczego zagadnienia tego tematu.

    W innym temacie kto¶ mi napisa³ (nie wiem kto bo temat poszed³ do kosza a na skrzynce dosta³em tylko tre¶æ):
    Poni¿ej tre¶æ wiadomo¶ci: "Jaki jest dopuszczalny
    luz pierscienia tlokowego w rowku ?"
    ========================
    Licz±c od górnego:
    1. 0,077
    2. 0,072
    3. 0,062
    ========================