Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakiś pozycjoner przepustnicy z potencjometrem?

06 Lis 2010 22:34 3675 13
  • Moderator Samochody
    Chciałbym elektronicznie sterować obrotami(w zakresie 900-3000rpm) silnika na gaźniku(prawdopodobnie będzie to Weber 32 TL) i żeby za bardzo sobie tego nie komplikować od strony mechanicznej pomyślałem żeby zamontować jakiś pozycjoner z wbudowanym potencjometrem. Tylko jedyny taki jaki spotkałem to ten przy gaźniku Pierburg 2EE ale jego cena i awaryjność nie zachęca.
    Może ktoś coś lepszego wymyśli?
  • MetalworkMetalwork
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • MetalworkMetalwork
  • Moderator Samochody
    Z zasilaniem i sterowaniem tego z Pierburga raczej bym nie miał większych trudności, ale wolałbym coś mniej kosztownego i bardziej niezawodnego.
    Zorientuję się jak wyglądają/działają te co proponujesz.
  • Pomocny post
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Na piechotę: siłownik do gaźnika, pobrać sygnał z cewki, by była informacja o obrotach, na komparator i porównywać z zadanym napięciem odniesienia.
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Co kombinuję to sam jeszcze do końca nie wiem. :D W sumie to będzie taki nie niezbędny bajer w wielofunkcyjnym pojeździe własnej konstrukcji. Sterowaniem obrotami to by się zajął jakiś mikrokontroler, a ja bym np sobie tylko potencjometrem kręcił.
    Dodatkowe powietrze to raczej w gaźniku odpada.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    Można wykorzystać serwomechanizm modelarski (do sterowania proporcjonalnego). Źródłem impulsów sterujących może być tester serwomechanizmów, np. taki:
    Jakiś pozycjoner przepustnicy z potencjometrem?
    Pozdrawiam.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Nie chodzi mi o samo "sterowanie proporcjonalne" ale też przy okazji automatyczne ustalanie minimalnych obrotów biegu jałowego w zależności od temperatury silnika, więc uC na pewno będzie bo to jak dla mnie najprostsze do wykonania rozwiązanie.

    Ze zbędnej elektroniki chciałbym też jeszcze zrobić automatyczne uruchamianie silnika jednym przyciskiem start/stop. Może wie ktoś jak to jest zrealizowane fabrycznie w niektórych samochodach? To znaczy jaki jest pewny sposób sprawdzenia że silnik już odpalił, pomiar prądu pobieranego przez rozrusznik?
  • Użytkownik usunął konto  
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Rozrusznik raczej nie jest napędzany. Przecież tam jest sprzęgło jednokierunkowe. Sygnał blokowania można brać choćby z alternatora. Tak miał to rozwiązane, uwaga!, zaporożec :D
    Można brać z układu zapłonowego - jeśli częstotliwość impulsów z cewki wzrośnie do obrotów jałowych silnika. Wiadomo, że rozrusznik nie zakręci z taką prędkością. Można by też brać z obciążenia rozrusznika - prąd rozruchowy i bieg jałowy.
    Jurku, też myślałem na silniczkiem z reflektorów, ale poległ on, gdyż jego skok jest za mały (dobra, dało by się to ominąć na jakiejś przekładni, ramieniu) i jest przede wszystkim za wolny.
    A jeśli kolega chce robić na procku, to już można krokowe zaprząc do pracy. I zrobić pełną automatykę pracy... Sterownie jałowymi na powietrzu dodatkowym, a przepustnicę na mechanizmie.
  • Poziom 37  
    Ja bym wykorzystał odpowiednio mocne serwo modelarskie. Są one łatwe w sterowaniu (pwm) oraz prezyzyjne.
    Jako czujnik położenia potencjometr z przepustnicy. Jeśli już zbyt awaryjny to tarcza kodowa z diodą ir i fototranzystorem. Układ miał by jedną wadę trzeba by jakoś rozwiązać szybką kalibrację przed startem silnika. Tzn przed odpaleniem serwo na minimum następnie na maximum a w między czasie procesor zrobi sobie jej dokładną mapę i wie dokładnie w jakim ustawieniu jest przepustnica i jaką ustawić do startu. Reszta jak już pisałeś czujnik obrotów silnika temperatura etc
  • Poziom 32  
    Kiedyś coś podobnego robiłem akurat nie do sterowania przepustnicą ale nieważne.
    Pomysł polegał na tym że dorwałem dośc dużą cewkę z wciąganym rdzeniem i zasiliłem to z uK na zasadzie PWM. Chyba tam dodałem na wyjściu jakis tłumik mechaniczny ale juz nie pamietam. Nie było to rewelacyjne rozwiazanie ale miało to jedną zaletę że chodzi do dzisiaj czyli bardzo długo ponad 10 lat.