Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi

DaKKi 07 Nov 2010 02:11 22959 36
  • Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi

    Witam,
    Przedstawiam swój najnowszy projekt - Zasilacz sterowany cyfrowo z płynną regulacją napięcia 0-30V o wydajności prądowej 2A.
    Zasilacz powstał "do kompletu" do cyfrowej stacji lutowniczej, którą zamieściłem na elektrodzie miesiąc temu.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1788270.html

    Sam projekt pochodzi ze strony pana Guido Socher'a:
    http://tuxgraphics.org/electronics/200707/bench-power-supply-unit.shtml

    Moim założeniem było upchnięcie płytki z całą elektroniką i wyświetlaczem oraz transformatora w małej, poręcznej obudowie po dawnym (uszkodzonym) zasilaczu mini-ATX Dell'a i rozmieszczenie całości tak, aby się nie zagotowała.
    Transformator wykorzystany przeze mnie w projekcie pochodzi ze starej drukarki igłowej - ma zaspawany rdzeń, więc jest cichy (a o przewijaniu nie ma mowy), moc ~100W, a napięcia po wyprostowaniu wynoszą ~10V - z tej linii zasilam całą elektronikę zasilacza oraz wentylator, oraz druga linia -~40V - napięcie idzie przez prostownik i tranzystor kluczowy ustalający jego wartość na wyjście.

    Płytkę zaprojektowałem pod wymiar przedniego panelu obudowy, procesor (legendarna ATmega8) w tym przypadku w wersji SMD z powodu ograniczonej przestrzeni, większość rezystorów również SMD 1026 - wszystkie o tolerancji 1%. Jakoś udało mi się zmieścić wszystko na PCB jednostronnej (kosztem dużej ilości jumperów, ale i tak jest z tym mniej roboty niż z płytką dwustronną), elementy przewlekane znajdują się pomiędzy wyświetlaczem, a płytką. Projekt płytki w Eaglu udostępniam, brakuje jedynie podpisu elementów, ale korzystając ze schematu i moich zdjęć spokojnie można do nich dojść. Gniazdo DB9 (szeregowe) do sterowania komputerowego (Linux) niestety już się nie zmieściło, ale i tak bym z tego nie korzystał. Rezystor R36 lutujemy od strony ścieżek i podprowadzamy przewodem do (-) - również nie było już gdzie go wcisnąć.

    Zasilacz posiada możliwość pracy w dwóch trybach - źródło prądowe jak i napięciowe (aktualny tryb pracy pokazuje strzałka). Oprócz informacji o nastawionym napięciu oraz ograniczeniu prądowym na wyświetlaczu widzimy również aktualnie pobierany prąd przez odbiornik oraz aktualne napięcie występujące na zaciskach. Ustawione wartości możemy zapisać w pamięci procesora, tak, aby od nich zacząć przy następnym włączeniu zasilacza.

    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi

    Kalibracji napięcia oraz wyboru wersji zasilacza (22V/2.5A lub 30V/2A - wybrana przeze mnie) dokonujemy programowo w pliku hardware_settings.h (wpisujemy dokładne wartości odpowiednich rezystorów zastosowanych w projekcie) po czym kompilujemy program do pliku .hex, którym programujemy procesor.
    Zamieszczam odrobinę zmodyfikowany kod źródłowy oraz gotowy skompilowany plik skalibrowany do mojego zasilacza - nie jestem autorem programu, jedynie dokonałem kilku drobnych zmian takich jak przyspieszenie szybkości zmiany wartości napięcia i prądu (w oryginale przejście z 0 do 30V potrwało by kilka minut), czy spolszczenie napisu "Zapisano !".

    Panel przedni wykonany z blachy cynkowanej, a następnie wlutowany w miejsce kratki zasilacza. Wentylator nadaje odpowiedni obieg powietrza w obudowie - chłodzi radiator tranzystora (zamiast BD245 zastosowałem kultowy 2N3055 i spisuje się świetnie) oraz transformator i resztę elektroniki, z boku po obu stronach nawierciłem otwory przez które wydostaje się gorące powietrze (gorące tylko w przypadku większego obciążenia zasilacza).
    Na panelu zabrakło już niestety miejsca na wyłącznik, który znajduje się z tyłu obudowy, co większej różnicy w sumie nie robi.

    Podobnie jak w stacji lutowniczej wyprowadziłem gniazdo programowania procesora z tyłu obudowy, aby w każdej chwili można było modyfikować oprogramowanie zasilacza, całość również oklejona czarną folią.

    Koszty:

    -Wyświetlacz: 15,5zł + wysyłka
    -Procesor: 9zł
    -Rezystory SMD, zaciski, wyłącznik: ~10zł

    Pozostałe części miałem ;)

    Zasilacz jak na razie sprawuje się ok, wysoka dokładność, niemalże zerowe skoki napięcia na wyjściu, wygodna obsługa, mały i poręczny.



    Zdjęcia:

    Z budowy:

    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi


    Efekt końcowy:
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi

    Cool! Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    DaKKi
    Level 16  
    Offline 
    DaKKi wrote 229 posts with rating 660, helped 0 times. Live in city Olsztyn/3miasto. Been with us since 2006 year.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #2
    maxiomax
    Level 12  
    Bardzo fajny zasilacz. Ładnie upchnięte, estetycznie. Nie podoba mi się panel przedni. Te litery U i I całkiem psują efekt wg mnie. Proponuję zrobić projekt w komputerze, wydrukować i zalaminować.

    Pozdro maxiomax
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • #3
    BuBos18
    Conditionally unlocked
    Ja chciałem zapytać w jaki sposób regulowany jest prąd skoro nie ma rezystora na którym byłby spadek napięcia?
  • #5
    eu43
    Level 16  
    BuBos18 wrote:
    Ja chciałem zapytać w jaki sposób regulowany jest prąd skoro nie ma rezystora na którym byłby spadek napięcia?


    Jak to nie ma?
    Przecież na schemacie widać bocznik wykonany z trzech połączonych równolegle rezystorów R4, R14 i R15 o rezystancjach 1,5Ω, które można zastąpić jednym rezystorem 0,5Ω o mocy 6W ;)

    No właśnie... Chciałbym poruszyć kwestię tego bocznika. Po co taki duży opór? Pewnie wyszła fajna grzałka. Jeżeli potrzebujesz przekładnik prądowy 0,5V/1A, to lepiej zastosować bocznik 0,1Ω, a spadek napięcia na nim wzmocnić pięciokrotnie we wzmacniaczu operacyjnym. Dosłownie trzy elementy więcej (opamp i 2 rezystorki), ale dużo mniejsze straty.

    Szacunek za własnoręcznie wykonywane obudowy ;) Niestety całość psują Twoje "wyklejane" panele czołowe. Dołączam się do kolegi parę postów wyżej: zaprojektować na komputerze w skali 1:1, wydrukować, przyciąć, zalaminować, znowu przyciąć nadmiar laminatu i masz panel pierwsza klasa.

    Pozdrawiam
  • #6
    krzychosk
    Level 22  
    Fajny projekt ale nie uważasz że 2A to trochę za mało.Obudowy to jednak nie twoja specjalność. Ale mimo wszystko gratuluję zapału i odwagi.
  • #7
    P-o-l
    Level 18  
    Zamiast przycisków mógłbyś użyć enkodera, poręczniejsze.
  • #8
    Janusz_kk
    Level 31  
    P-o-l wrote:
    Zamiast przycisków mógłbyś użyć enkodera, poręczniejsze.

    Tak, ale by musiał program pozmieniać :) a tak to tylko płytke i obudowę zrobił.
  • #9
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Witam,
    1. Jak się zachowa zachowa zasilacz przy ustawieniu np. 12V bez obciążenia i po podłączeniu obciążenia 2A?
    Napięcie spadnie do 11V?

    2. Co się stanie po ustawieniu 30V i zrobieniu zwarcia kawałkiem przewodu na wyjściu?
    Odparuje Q1?

    Osobiście przećwiczyłem podobną topologię i w/g mnie jest ona bardzo niedobra na domowe eksperymenty. Zbyt długi czas reakcji na zmianę obciążenia lub zwarcie, brak kompensacji spadku napięcia wyjściowego na boczniku.
  • #10
    bubi89
    Level 21  
    Co do samego układu, to mam pytanie jak pytanie 1 kolegi wyżej. Pochwalę bardzo ładne upchanie wszystkiego w obudowie, za to jednak panel przedni niestety, ale nie za bardzo mi się podoba, zbyt blisko siebie masz zaciski napięcia wyjściowego, to troszkę nie poręczne.
  • #11
    P-o-l
    Level 18  
    Janusz_kk wrote:
    P-o-l wrote:
    Zamiast przycisków mógłbyś użyć enkodera, poręczniejsze.

    Tak, ale by musiał program pozmieniać :) a tak to tylko płytke i obudowę zrobił.

    Nie musiałbyś, są "gotowe" enkodery z mikrokontrolerem, który wysyła impulsy( tak jak przyciski )
  • #12
    Karol966
    Level 30  
    P-o-l wrote:
    Janusz_kk wrote:
    P-o-l wrote:
    Zamiast przycisków mógłbyś użyć enkodera, poręczniejsze.

    Tak, ale by musiał program pozmieniać :) a tak to tylko płytke i obudowę zrobił.

    Nie musiałbyś, są "gotowe" enkodery z mikrokontrolerem, który wysyła impulsy( tak jak przyciski )


    A choćby nawet to co za problem kupić zwykły, tani enkoder z przyciskiem, dołożyć attiny13 i napisać kawałek programu w C.
    Mamy wówczas jedną gałkę do regulacji nastaw a naciskając na nią zmieniamy regulację U/ I
    Koszt całości to raptem ~6zł ;)
  • #13
    daroslav15
    Level 15  
    Radiator nie za mały na taki zasilacz? Testował kolega zasilacz w momencie sporego spadku napięcia na tranzystorze wykonawczym przy dużym przepływie prądu i to w odpowiednio długim czasie? Jak ktoś wyżej napisał tranzystor może wyparować. Sam radiator nie jest umiejscowiony najlepiej względem wentylatora, zimne masy powietrza z zewnątrz powinny przepływać między żeberkami, u ciebie wszystko odbija się od radiatora, który jest prostopadle względem wiatraka i cyrkuluje wewnątrz całej struktury zasilacza.
    Nie podoba mi się również wykonanie zasilacza z zewnątrz, naklejki i to w takim wykonaniu to chyba najgorszy wybór.
    Nie rozumiem również umieszczania takich wyświetlaczy w zasilaczach i prezentowania na nich sporej ilości niepotrzebnych informacji. Jestem zwolennikiem wyświetlaczy LEDowych albo innych takich, które są po prostu czytelne(patrz fabryczne konstrukcje) i wyświetlania po prostu napięcia na wyjściu i prądu. Szkoda czasu na zastanawianie się który parametr co oznacza..
  • #14
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Jeśli zastosuje się zewnętrzny układ eliminacji drgań styków obsługa jest śmiesznie prosta.
    Układ jest bardzo prosty np.:
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi
  • #15
    DaKKi
    Level 16  
    maxiomax wrote:
    Bardzo fajny zasilacz. Ładnie upchnięte, estetycznie. Nie podoba mi się panel przedni. Te litery U i I całkiem psują efekt wg mnie. Proponuję zrobić projekt w komputerze, wydrukować i zalaminować.

    Pozdro maxiomax


    Panel, a właściwie opisówkę panelu zawsze można zrobić wykwintnie, ogranicza nas tylko wyobraźnia, ale czy o to chodzi ? Te naklejki nakleiłem "na szybko", mają być praktyczne, a mi się jak na razie podobają :)

    szymon122 wrote:
    Chciałbym zapytać się jakie są wymiary tego zasilacza??
    i czy nie denerwuje cie klikanie przycisku żeby zmienić napięcie:D
    nie był by wygodniejszy potencjometr??


    Wymiary: 125 x 100 x 65 [mm]
    Potencjometr/enkoder może i byłby wygodniejszy, ale nie chciałem kombinować - projektowanie płytki zacząłem od rozmieszczenia wyświetlacza, przycisków, złącz, a dopiero potem projektowałem układ.

    Poza tym switche wcale nie są niewygodne - tak jak napisałem przyspieszyłem zmienianie się wartości, po przytrzymaniu przycisku zmieniają się jeszcze szybciej. Spokojnie można szybko żądane wartości ustawić.

    Jacek Rutkowski wrote:
    Witam,
    1. Jak się zachowa zachowa zasilacz przy ustawieniu np. 12V bez obciążenia i po podłączeniu obciążenia 2A?
    Napięcie spadnie do 11V?

    2. Co się stanie po ustawieniu 30V i zrobieniu zwarcia kawałkiem przewodu na wyjściu?
    Odparuje Q1?

    Osobiście przećwiczyłem podobną topologię i w/g mnie jest ona bardzo niedobra na domowe eksperymenty. Zbyt długi czas reakcji na zmianę obciążenia lub zwarcie, brak kompensacji spadku napięcia wyjściowego na boczniku.


    1.Najprawdopodobniej nie spadnie, a będzie się utrzymywało zadane 12V/2A - trafo ma wystarczającą wydajność prądową, ale sprawdzę to.

    2.Zwarcia na razie nie robiłem, ale w ramach testu podłączyłem dwie żarówki halogenowe po 12V szeregowo (płynął przez nie prąd ~1,5A z tego co pamiętam) i po 5 minutach w obudowie zrobiło się lekko ciepło.

    daroslav15 wrote:
    Radiator nie za mały na taki zasilacz? Testował kolega zasilacz w momencie sporego spadku napięcia na tranzystorze wykonawczym przy dużym przepływie prądu i to w odpowiednio długim czasie? Jak ktoś wyżej napisał tranzystor może wyparować. Sam radiator nie jest umiejscowiony najlepiej względem wentylatora, zimne masy powietrza z zewnątrz powinny przepływać między żeberkami, u ciebie wszystko odbija się od radiatora, który jest prostopadle względem wiatraka i cyrkuluje wewnątrz całej struktury zasilacza.
    Nie podoba mi się również wykonanie zasilacza z zewnątrz, naklejki i to w takim wykonaniu to chyba najgorszy wybór.
    Nie rozumiem również umieszczania takich wyświetlaczy w zasilaczach i prezentowania na nich sporej ilości niepotrzebnych informacji. Jestem zwolennikiem wyświetlaczy LEDowych albo innych takich, które są po prostu czytelne(patrz fabryczne konstrukcje) i wyświetlania po prostu napięcia na wyjściu i prądu. Szkoda czasu na zastanawianie się który parametr co oznacza..


    Nie do końca się odbija, bo większość powietrza wydostaje się przez otwory boczne. Dane na wyświetlaczu nie są wyświetlane bez powodu, a żeby elektronikowi życie ułatwić, np wartość prądu pobieranego przez odbiornik jest w wielu przypadkach bardzo przydatna. Poza tym nad czym tu się zastanawiać ? Imho wszystko jest wyświetlane bardzo prosto i czytelnie, nie ma opcji, żeby na wyświetlaczu się zgubić...
  • #16
    henry57
    Level 11  
    Coś jest nie tak z plikiem "Cyfrowo sterowany zasilacz PCB.rar", gdyż przy próbie rozpakowania go pojawia się błąd, że plik jest uszkodzony. Czy ktoś jeszcze go rozpakowywał?.
  • #17
    DaKKi
    Level 16  
    henry57 wrote:
    Coś jest nie tak z plikiem "Cyfrowo sterowany zasilacz PCB.rar", gdyż przy próbie rozpakowania go pojawia się błąd, że plik jest uszkodzony. Czy ktoś jeszcze go rozpakowywał?.


    Z plikiem chyba wszystko ok, u mnie ładnie wypakowuje. Spróbuj pobrać nowszą wersję winrara/innego archiwera.


    P.
  • #18
    upanie
    Level 22  
    Quote:
    Jeśli zastosuje się zewnętrzny układ eliminacji drgań styków obsługa jest śmiesznie prosta.

    Śmiesznie nie śmiesznie ale jednak wymaga modyfikacji oprogramowania.

    Quote:
    A choćby nawet to co za problem kupić zwykły, tani enkoder z przyciskiem, dołożyć attiny13 i napisać kawałek programu w C.
    Mamy wówczas jedną gałkę do regulacji nastaw a naciskając na nią zmieniamy regulację U/ I
    Koszt całości to raptem ~6zł Wink

    Najprawdopodobniej niewykonalne bo enkoder będzie dawał szybkie impulsy a zapewne program nie przyjmie za szybkich impulsów bo ludzie tak szybko nie pstrykają a za to generują drgania styków, które trzeba odfiltrować.
  • #19
    skater156
    Level 14  
    Dla mnie projekt bardzo fajny.Lecz trapi mnie pytanie.Czy ten zasilacz jest tak dobry(chodzi o stabilizację) jak ten popularny z electronics lab na wzmacniaczach.Fajnie by było jak to pcb było by na przewlekanych elementach( i na pcb od razu mostek i duży kondensator).Atmega ma dosyć dużo pamięci więc jakiś pomiar na ds18b20 i pobór mocy też fajnie byłoby zobaczyć na tym:)
  • #20
    Karol966
    Level 30  
    upanie wrote:
    Quote:
    Jeśli zastosuje się zewnętrzny układ eliminacji drgań styków obsługa jest śmiesznie prosta.

    Śmiesznie nie śmiesznie ale jednak wymaga modyfikacji oprogramowania.

    Quote:
    A choćby nawet to co za problem kupić zwykły, tani enkoder z przyciskiem, dołożyć attiny13 i napisać kawałek programu w C.
    Mamy wówczas jedną gałkę do regulacji nastaw a naciskając na nią zmieniamy regulację U/ I
    Koszt całości to raptem ~6zł Wink

    Najprawdopodobniej niewykonalne bo enkoder będzie dawał szybkie impulsy a zapewne program nie przyjmie za szybkich impulsów bo ludzie tak szybko nie pstrykają a za to generują drgania styków, które trzeba odfiltrować.


    Quote:
    Najprawdopodobniej

    No właśnie, tylko najprawdopodobniej....
    W rzeczywistości sam to nie raz używałem. Jeżeli nie wiesz to po co piszesz by innych wprowadzać w błąd/ niepewność ?
  • #21
    skater156
    Level 14  
    Kurde to jest w c napisane:( myślałem ze w bascomie.Wpadł mi do głowy pomysł jak by wyrzucić tą komunikacje z kompem i dać prosty termostat na ds18b20 i do tego pobór mocy.

    Dodano po 3 [godziny] 4 [minuty]:

    A mam jeszcze jedno pytanie.Co oznacza "Zasilacz posiada możliwość pracy w dwóch trybach - źródło prądowe jak i napięciowe" może być oddzielna stabilizacja prądu i napięcia?Może ten zasilacz można było by wzbogacić o jakieś zabezpieczenie prądowe?Jakiś wzmacniacz operacyjny?
  • #22
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    DaKKi wrote:


    Jacek Rutkowski wrote:
    Witam,
    1. Jak się zachowa zachowa zasilacz przy ustawieniu np. 12V bez obciążenia i po podłączeniu obciążenia 2A?
    Napięcie spadnie do 11V?

    2. Co się stanie po ustawieniu 30V i zrobieniu zwarcia kawałkiem przewodu na wyjściu?
    Odparuje Q1?


    1.Najprawdopodobniej nie spadnie, a będzie się utrzymywało zadane 12V/2A - trafo ma wystarczającą wydajność prądową, ale sprawdzę to.

    2.Zwarcia na razie nie robiłem, ale w ramach testu podłączyłem dwie żarówki halogenowe po 12V szeregowo (płynął przez nie prąd ~1,5A z tego co pamiętam) i po 5 minutach w obudowie zrobiło się lekko ciepło.


    Ad.1 Niestety nie chodzi mi o wydajność trafa, tylko o sposób stabilizacji napięcia wyjściowego. Spadek na boczniku nie jest programowo kompensowany z tego co zauważyłem w źródłach, a dzielnik napięcia jest wpięty do masy więc spadku na boczniku nie kompensuje.

    Ad.2 Pisałem o permanentnym zwarciu, które spowoduje przy ustawionych 30V przepływ ok 60A przez bocznik i może spowodować uszkodzenie Q1 (w/g pdf-a BD245 jego SOAR przy 30V 300us to ok 5A).
  • #23
    upanie
    Level 22  
    Quote:
    No właśnie, tylko najprawdopodobniej....
    W rzeczywistości sam to nie raz używałem. Jeżeli nie wiesz to po co piszesz by innych wprowadzać w błąd/ niepewność ?

    No właśnie dlatego napisałem najprawdopodobniej bo dopóki się nie sprawdzi programu nie ma pewności. Tak samo Ty nie masz pewności a piszesz, że na pewno się da. A jak się nie da to kto wprowadzi w błąd? Przeanalizowałeś kod? Jesteś pewien? bo jak nie to:
    Quote:
    Jeżeli nie wiesz to po co piszesz by innych wprowadzać w błąd/ niepewność ?

    Spojrzałem na schemat i nie widzę tam żadnego filterka przy pstryczkach dlatego eliminacja fałszywych wciśnięć wywoływanych przez drgania styków jest zrealizowana programowo. No a skoro tak to zapewne program po wykryciu pstryknięcia czeka jakiś czas i sprawdza stan ponownie, jak przycisk nie jest wciśnięty to ignoruje poprzednie wciśnięcie. No i teraz zależy jak długi jest ten czas. Jeśli jest on duży to szybkie kręcenie enkoderem będzie ignorowane albo fałszywie odczytywane. To tyle.
    Dlatego napisałem najprawdopodobniej bo nie wiem ile wynosi ten czas ani nie znam dokładnej procedury odczytu przycisków ale uczuliłem w ten sposób, że może się nie dać tego zrobić.
  • #24
    flapo213
    Level 21  
    Gratuluję,

    wszystko wydaje się być na swoim miejscu.

    Mam jedno pytanie czy możesz podłączyć wspomnianą wcześniej żarówkę halogenową tak aby przy 12V pobierała te powiedzmt 1,5[A] i sprawdź na oscyloskopie jak będzie wyglądał kształt napięcia.

    Pozdrawiam
  • #25
    mkpl
    Level 37  
    upanie enkoder daje 2 impulsy naraz (nie jak przycisk jeden) a kierunek kręcenia jest zależny od tego który impuls będzie pierwszy a który drugi.

    Co za problem zmienić trochę kodu? Dosłownie kilka linijek i dla kogoś obytego z C na AVR to pryszcz. Źródła programu są na oryginalnej stronie projektu.
  • #26
    upanie
    Level 22  
    Ależ absolutnie żaden problem wręcz jestem za bo lubię enkodery. Ja tylko pisałem, że istnieje taka ewentualność, że kod trzeba zmienić bo pojawiły się wypowiedzi, że na pewno wystarczy podpiąć enkoder z mikrokontrolerem i niczego NA PEWNO nie trzeba będzie zmieniać. Ot i cała filozofia mojego wkładu w ten wątek.
    Na pewno to trzeba płacić podatki... niestety :(
  • #27
    PERKUN
    Level 12  
    Odpaliłem ten zasilacz nawet fajnie działa :)
    Czy to PCB z załącznika jest sprawdzone? ja tam widzę zwarcie koło złącza programatora.Zwarty jest RESET i MISO
    Cyfrowo sterowany zasilacz 0-30V 2A by DaKKi
  • #28
    Jacek Rutkowski
    Level 27  
    Witam,
    skoro odpaliłeś ten zasilacz możesz sprawdzić jak się zachowuje pod obciążeniem?
    Ustawić np. 12V bez obciążenia, obciążyć 1-2A i mierzyć napięcie ewentualnie zrobić zrzut z oscyloskopu jeśli masz dostęp. Nie wymagam wykonania 2 z opisanych przeze mnie testów gdyż zapewne skończy się on puszczeniem dymu przez BD.
  • #29
    PERKUN
    Level 12  
    Testy zaraz po uruchomieniu wypadły dość dobrze tylko regulacja prądu jest trochę powolna:/ Największe obciążenie jakie do testów użyłem to żarówka samochodowa.Przy 12V i 1.5A po niecałej minucie tranzystor miał jakieś 50st ale był bez żadnego radiatora.Zastosowałem tranzystor 2N3055.
  • #30
    mkpl
    Level 37  
    PERKUN całkiem zdrowy objaw. zakładam że podałeś mu z 20V na wejście to przy 12 na wyjściu na tranzystorze masz 8V spadku razy 1.5A to daje koło 10W strat a obudowa 2n3055 jest w stanie oddać okolo 4.5W.

    Co masz na myśli mówiąc ze regulacja prądu jest powolna?