Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermopastyTermopasty
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

126p, buggy, zapraszam

_JF_ 07 Lis 2010 10:13 81457 84
  • 126p, buggy, zapraszam


    Buggy budowane było od 2008r, jego koniec nie da się określić, ponieważ od początku budowy do dnia dzisiejszego przechodzi pełno przeróbek, modyfikacji, ulepszeń, z czasem wady zostały wyeliminowane, bądź zmniejszone ( konstrukcja zawieszenia + dobór amortyzatora, usztywnienie silnika, osprzęt silnika). Mimo ze silnik nie jest olbrzymiej mocy, jednak początkującym, którzy nie mieli jeszcze styczności z buggy da wiele frajdy. Ta zabawka jest przystosowana raczej do średnio-szybkiej jazdy po łąkach/polach, bezdrożach, lasach, a nie "paleniu kapcia", chyba że to będzie mokra łąka lub zaśnieżony, zlodowacony tren. Rama jest uniwersalna, możliwe jest wstawienie większego silnika. Teraz na temat podzespołów: Rama i wahacze zbudowane głownie z rury 3/4" i profili 27x40 Wzorowana na słynnym projekcie PIRANHA, przednie 2 wahacze przystosowane do zwrotnic 126p, dolny wzmocniony ponieważ przenosi ciężar konstrukcji, który jest amortyzowany przez amortyzator od hondy CBR600. Tył 1 wahacz + teleskopy golfa z utwardzoną sprężyną. Zregenerowane Hamulce pochodzą z 126p wysterowane wydają pompą z Poloneza, zapewniają skuteczne hamowanie na wszystkie koła. Układ kierowniczy to skracana listwa z TICO połączona kolumną kierowniczą z regulacją wysokości kierownicy pochodząca z poloneza, na niej zamocowana jest sportowa kierownica z nabą. Silnik standard maluszek 650cc na alternatorze i aparacie zapłonowym, modyfikacje skrzyni, dzięki którym możliwe było odwrócenie jednostki napędowej o 180* przez do mamy zamocowany silnik zamocowany centralnie, polepsza to rozkład mas na osie. Podłączony układ zmiany biegów mający skórzany mieszek ochronny dobrze współpracuje z odwróconą skrzynia. Skrzynia przenosi energie poprzez zmodyfikowane pokłosie i wyszukanymi przegubami sportowymi TRIPOD 126P, warte ok 300zł. To właśnie dzięki nim nie mam efektu zerwanego przegubu, ale i również moglem zamocować silnik wyżej wiec nie ma się co martwić ze miska olejową zostanie na jakimś większym kamieniu. Na silnik założona jest większa tarcza sprzęgła z dociskiem od cc900, zmniejszyło to szarpania podczas "strzału z sprzęgła" ale i zwiększyło żywotność półosi i trybów. Zamocowany tłumik ładnie wygląda i ładny wydobywa dźwięk. Dodatkiem jest tranzystorowy moduł zapłonowy współpracujący z mechanicznym aparatem, zwiększą wydajność iskry możliwe odpalanie bez ssania nawet w zimę, Halogeny soczewkowe skupiają całą wiązkę światła na drogę. Wygodny fotel inter groclin z 3 punktowymi pasami instalacja pozbawiona stacyjki, odpalanie na guzik. Obrotomierz niebieskie podświetlenie czerwona wskazówka. Buggy obite w czarne plastiki ograniczają ilość padającego błota na kierowce. Buggy cechuje się prostotą, w razie uszkodzenia możemy sami go naprawić.
    Jeśli ktoś chciałby fotki z budowy, to prosić.

    126p, buggy, zapraszam 126p, buggy, zapraszam 126p, buggy, zapraszam 126p, buggy, zapraszam

    Fajne! Ranking DIY
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
    O autorze
    _JF_
    Poziom 23  
    Offline 
    Specjalizuje się w: amatorska mechanika, konstruktor buggy, elektronik
    _JF_ napisał 791 postów o ocenie 193, pomógł 13 razy. Mieszka w mieście Opoczno/Tomaszów Mazowiecki/Piotrków Trybunalski". Jest z nami od 2008 roku.
  • TermopastyTermopasty
  • #2
    maxiomax
    Poziom 12  
    Wygląda fajnie. Jak rasowy baja buggy. Powiedz jak jest ze zwrotnością? No i najważniejsze: Jeździłeś nim w terenie? Mówię o polu po oraniu czy przez bardzo błotnistą drogę w lesie..
  • #3
    mevelrik
    Poziom 12  
    Pewnie wszyscy mnie zjadą za moją wypowiedź, ale ten silnik jest za mały do jakiejkolwiek zabawy ;/ Przy podobnej masie kupił byś na szrocie coś o wiele mocniejszego.
  • TermopastyTermopasty
  • #4
    stanislaw56
    Poziom 19  
    Witam. Mocowanie górne tylnego wahacza, wydaje się stanowczo za słabe.
  • #5
    shido5
    Poziom 14  
    bał bym się tym wywrócic. ta klatka to nie jest za słaba? opisz dokładnie najlepiej ze zdjęciami jak przerobiłes skrzynie że jest odwrócona. tak ogólnie to fajnie wygląda z takim rozwiązaniem jak sie prowadzi? mówisz ze silnik jest wyżej, jak ze srodkiem ciężkośći? nie wywraca się na ostrych zakretach? myslalem o budowie buggy ale też bym zrobił z odwrotnie zamontowanym silnikiem. tylko napisz jak bo chyba nie jezdzisz na wstecznym?
  • #6
    sarna
    Poziom 23  
    Nie wiem czy pojazd z silnikiem z tyłu po obróceniu go o 180 można nazwać pojazdem "z silnikiem umieszczonym centralnie"


    Moderowany przez Błażej:

    Panie sarna, a gdzie się mieści silnik w tym pojeździe? Z przodu? Nie... Za tylną osią? Też nie... Silnik mieści się MIEDZY osiami, więc jest to silnik umieszczony CENTRALNIE!

  • #7
    tiggerek1982
    Poziom 15  
    1.może się mylę ale silnik i skrzynia są odwrócone ( mam nadzieję, ze nie jeździ do przodu na wstecznym ) .
    2.zastanawia mnie wlot powietrza. wydech podniesiony do góry , na pewno lepiej by było by i wlot powietrza z filtrem też był w górze.
    3. w przedziale " pasażera " niby są blachy osłaniające go przed błotem spod kół ale cały przód to sito. nigdy nikomu trochę błota nie zaszkodziło ale nie chce sobie wyobrażać co by było gdyby tam wpadł jakiś konar czy coś innego dłuższego :)
    a wogóle to gratulacje dla konstruktora za cierpliwość w takim projekcie . :D

    pozdrawiam
    Krystian
  • #8
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    W porównaniu do innych prezentowanych tu konstrukcji, ta jest na prawdę mocno przemyślana. Gratulacje!
    Dodatkowe gratulacje za umieszczenie silnika centralnie! A nie pozostawianie masy za tylną osią.
    Konstrukcja na tyle fajna, że jakby ktoś chciał zamontować dłuższe wahacze, to da się to zrobić bez większych problemów. To samo, z wydłużeniem konstrukcji.
    Szkoda, że tak mało zdjęć, szczególnie brak szczegółów. Pstryknij fotkę np. tym sportowym przegubom .
    Oczywiście jest kilka "ale", ale to sprawy do dopracowania. Faktycznie górne mocowanie amortyzatorów można wzmocnić, razi mnie też nieosłonięty mechanizm zmiany biegów. Jak walniesz tyłem, to pojedziesz dalej na jednym biegu...
    Daj też jakąś siatkę osłonową na wlot powietrza do wiatraka, bo jak ci coś tam wleci, to może narobić szkód.
    Jeśli masz możliwość, to podaj masę pojazdu.
  • #9
    _JF_
    Poziom 23  
    ---Pittt przeglądarka błędy podkreśliła to poprawiłem.
    --- mevelrik dla mnie mocy już za mało, ponieważ mam 2 buggy z silnikiem 2.0 115KM, a to idzie na sprzedaż, jednak umiejętne obchodzenie z hamulcem i biegami, to buggy szaleje jak głupie.
    ---stanislaw56 sory ale tam są płaskowniki o grubości 6mm więc nie wiesz co mówisz :D http://picasaweb.google.com/jajek92/BuggyPiranhaMadeByJarek#5294992971107880098
    ---shido5 tego się nie da wywrócić, przynajmniej mi się nie udało, silnik ma normalnie biegi, wystarczy po-edukować na temat odwróceniu dyferencjału w 126p <proszę mi nie wciskać kitu ze to nie wytrzymywać, ponad 2 letnia praktyka wie swoje>
    --- sarna silnik znajduje się pomiędzy osiami, a sportowe auta typu lamborghini nie mają czasem silników zamontowanych centralnie. to nie oznacza ze są idealnie na środku.
    ---tiggerek1982 nie rozumie 2 podpunktu, domyślam się ze chodzi o dostanie się wody do silnika, to nie jest pojazd przeprawowy, by nurkować nim 1m w błocie nie powinno dojść wody, ponieważ dolot jest poprzedzony komorą wentylatora. , a tak zamocowany wydech miał dać agresywnego wyglądu. I na pewno silnik chodzi elastyczniej niż na seryjnym tłumiku.

    Ponad 130zdjęc od samego zera do the endu
    http://picasaweb.google.com/jajek92/BuggyPiranhaMadeByJarek#

    Masa oszacowana na 250-300KG wiec połowa masy malucha, wiec przyśpieszenie ma podobne do pospolitego auta.
    Aktualny stan 126p, buggy, zapraszam

    filmiki kiepskiej jakości ale posłuchacie jak słychać
    http://www.youtube.com/watch?v=LdGjHpo4oqE
  • #10
    DjElano
    Poziom 15  
    Gratulacje dla konstruktora.
    Może powinieneś pomyśleć o siatce bo sama rama nie osłoni przed gałęziami lecącymi na twarz. Faktycznie silnik ten nie pozwala na przeprawy wodne ale wlot powietrza dobrze jest mieć wysoko.
  • #11
    _JF_
    Poziom 23  
    Jeśli planuje większą zabawę, zakładam kask :)
  • #12
    loki554
    Poziom 11  
    a ile cie kosztowała ta konstrukcja?
  • #13
    _JF_
    Poziom 23  
    1500-2000zł jeśli rozplanowałbym to lepiej, zbudowałbym taniej.
  • #14
    stanley019
    Poziom 15  
    przeróbka żeby odwrócić skrzynie z silnikiem żeby był centralnie to raczej prosta sprawa tej konkretnej obudowie, miejsca dużo i wszystko gra, nawet to gdzieś udokumentowane było zdjęciami chyba na elce właśnie. Ciekawi mnie tylko czy sprzęgło z cc900 tak podpasowało bez przeróbek. Kolejne pytanko to czy zamiast sportowych przegubów za 300zł nie taniej było założyć homokinetyczne z cc700? przy okazji można by założyć też hamulce tarczowe z tego samego samochodu.
    _JF_ napisał:
    "zmniejszyło to szarpania podczas "strzału z sprzęgła" ale i zwiększyło żywotność półosi i trybów no z tą żywotnością"
    to chyba nie tak, bo przecież większe sprzęgło powoduje tylko przenoszenie napędu z mniejszym poślizgiem co do udarowych zużyć to raczej zależy od momentu skręcającego z silnika i sił tnących, nie od rozmiarów sprzęgła, tak mi się wydaje przynajmniej. co do zrywających się półosi to raczej kwestia ruszania pełnym ogniem na skręconych kołach (większy moment przenoszony przez jedną z półosi) ale koniec końców to konstrukcja bardzo mi się podoba:) obrotomierz z poloneza? czy to w ogóle z czego innego. Aha czy kierownica nie jest za mało odsadzona od deski? a swoją drogą to gdzie są pedały w tym bolidzie i co to są te czerwone puszki na wahaczach przednich?
    jeszcze raz chwale konstrukcje podoba mi się
    Na koniec chciałbym autora zapytać o zastosowanie silnika i skrzynie z cc700 w takiej maszynce, co prawda trochę kłopotów by było ze sterowaniem skrzynią biegów ale myślę że to też się da jakoś rozwiązać

    pozdrawiam
  • #15
    _JF_
    Poziom 23  
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1792728.html
    temat obrotomierza, który wylądował w koszu

    Na dzień dzisiejszy nie kupował bym tripodów, ale wtedy były inne czasy ponieważ teraz bym mógł sobie załatwić przeguby ze zwrotnicami z jakiegoś przednio napędowca i jakoś połączył mniejszym kosztem.
    Sprzęgło z cc900 a raczej docisk, zawadza o żeberka wewnętrzne w kielicha skrzyni, są one spiłowane, wiozłem dlatego bo miałem sprzęgło z dociskiem za free
    porównanie 126p z cc900 126p, buggy, zapraszam jak widać 126p to sztywna cierna tarcza a ta z cc ma sprężynki i one minimalnie tłumią szarpania. Polusie z malucha lubią się okręcać, a 1 i wsteczny bieg są bez synchronizacji i z bardzo słabego materiału i lubią się zajeżdżać.
  • #16
    stanislaw56
    Poziom 19  
    Kolego JF chodzi mi o mocowanie tylnego amortyzatora do klatki, widzę tam poprzeczkę z rurki i prawdopodobnie wodociągowej, wiem co pisze,to wcale nie jest złośliwa krytyka.
  • #17
    romulus73
    Poziom 21  
    stanislaw56 nie bardzo wiesz co piszesz, idź sprawdź jak masz mocowane amorki w kielichu przy masie 4 razy większej. wtedy stwierdzisz, ze rura jest dużo mocniejsza od kawałka blachy
  • #18
    stanley019
    Poziom 15  
    kolego _JF_ zwracam honor całkowicie, szczerze mówiąc zapomniałem że w tarczy ze 126p nie ma tłumików drgań skrętnych przepraszam mój błąd. Swoją drogą nasuwa mi się refleksja że Polacy takie tarcze stosowali daaawno temu, a teraz wszyscy się nimi zachwycają w jednostkach z dwu masowym kołem zamachowym. Co do klatki to po mojemu w ogóle nie ma o czym mówić, bo przecież piranii jeździ po świecie całe mnóstwo i jakoś żadna się nie rozpadła, a poza tym tak jak napisał poprzednik profile i rury są wytrzymalsze niż blacha karoseryjna wyprofilowana na elementy nośne. gdyby tak nie było to w wyczynowych samochodach nie byłoby wymogu stosowanie klatek (chociaż tam podobno mają jakieś inne rury ale tego nie wiem więc ani nie potwierdzam ani nie zaprzeczam)
  • #19
    _JF_
    Poziom 23  
    Klatki do klatki do aut budowane są z rur bezszwowych <stosowane w instalacji gazowej, pneumatycznej gdzie jest wielkie ciśnienie>, spawane przez spawaczy z papierami,
    Oryginalna pirania jest z rur 1' a ja mam 3/4', jednak mam moc 5x mniejszą niż w oryginale :D
    zapominałem odpowiedzieć na ten cytat" Aha czy kierownica nie jest za mało odsadzona od deski? a swoją drogą to gdzie są pedały w tym bolidzie i co to są te czerwone puszki na wahaczach przednich?" a więc kierownica jest ustawiona na cacy, zbiorniczki hmm to może coś komuś wytłumaczy :http://img12.allegroimg.pl/photos/oryginal/12/73/07/02/1273070220
    pedała sa zrobione z profili i mocowany na porządnym pręcie do ramy, samochodowe te z wytłaczanej blachy gną sie jak cholera
    126p, buggy, zapraszam
  • #20
    quadrat85
    Poziom 9  
    _JF_ widzę ze masz wlot do wentylatora bez żadnej rury wystającej do góry... nie miałeś nigdy problemów jeżdżąc po deszczu ze Ci wodę zaciągało która później dostawała się do gaźnika ?
  • #21
    91michal91
    Poziom 10  
    Moim zdaniem bardzo udana konstrukcja. Tak z ciekawości jaki skok mają tylne amortyzatory?
  • #22
    creative1agh
    Poziom 14  
    Witam, ja w dobie powszechnej dostępności do YouTube poprosiłbym o ładne sfilmowanie pojazdu, poszczególnych detali i oczywiści jazdy ( z dźwiękiem ;) ). Myślę, że to da większe pole do popisu jeśli chodzi o ocenę projektu przez osoby, które widzą go tylko na zdjęciach i mogą przeczytać opis autora.
    Jeśli jest taka możliwość, to pewnie więcej osób będzie zainteresowanych tematem ( opis + zdjęcia + rzeczywista praca konstrukcji w warunkach do jakich została stworzona ). :)

    Nie doczytałem, czy doczekamy się również prezentacji drugiego bolidu, wspomnianego wyżej przez autora.
  • #23
    piotrek_bak
    Poziom 22  
    przy bocznym spotkaniu z drzewem lub solidnym kamieniem mamy kwas akumulatorowy na twarzy. Przyjemności z jazdy życzę.
  • #24
    KokiX
    Poziom 20  
    Też jestem za tym byś nagrał nowy filmik :), pokaż jak się sprawuje przy rozpędzaniu, na wysokich obrotach i szybszej jeździe w terenie :P.
  • #25
    raczek3
    Poziom 22  
    Witam, Bardzo fajna konstrukcja, przymierzam się od dawna do podobnego buggy, ale nie wiem jak wygląda sprawa z kupnem malucha na części. Mam na oku kilka tych maluchów w miarę tanio ale każdy z nich jest zarejestrowany. Mógłbyś przybliżyć jak wygląda sprawa z kupnem takiego samochodu i możliwości rozebrania go na części aby nie płacić OC?
  • #26
    _JF_
    Poziom 23  
    ---quadrat85 deszcze nie problem, myje go wodą i odpala
    ---91michal91 sam teleskop 21cm jednak amortyzator pracuje z ok 10cm skokiem więcej nie potrzeba
    ---vcreative1agh filmik z 2 postu, nie che mi się robić drugiego,
    co do drugiego projektu, neidługo może coś pokaże, powiem tyle ze to silnik 2.0 na wzór ST4, zainteresowanych, odsyłam do google
    ---piotrek_bak bądź realistą jakim cudem ? to musiał bym wchodzić w zakręt ze 100km/h w dodatku w lesie, a ja jeżdżę na otwartym terenie, proszę zobaczyć oryginalne projekty piranha
    ---raczek3 z tym to ciężka sprawa najlepiej załatw sobie gościa co złomuje samochody, na większych złomach/ szrotach nie było by problemu, w cenie złomowania dasz mu budę, albo porostu wyciągasz silnik i inne graty a dajesz złom by sie masa pojazdu zgadzała, i jakoś sie zezłomuje.
    Malucha miałem juz wyrejestrowanego, a auto do drugiego buggy <opel vectra 2.0> dałem za złomowanie budę, z papierami idziesz do WK i dają ci papiery a potem do ubezpieczalni, i problem z głowy.

    Zainteresowanych odsyłam na forum szayowozy.net to nie jest reklama tylko po-prostu to jedyne sensowne forum poświęcone tematyce buggy tam są wszystkei odpowiedzi, pełno ciekawych projektów.
  • #27
    stanley019
    Poziom 15  
    co do pedałów to po dłuższym oglądaniu zdjęć zauważyłem że coś za dużo tych profili pospawanych jest pod nogami:D, a te zbiorniczki to akumulatory oleju do amorków jak rozumiem, no profesjonalnie to wygląda naprawdę:]
  • #28
    raczek3
    Poziom 22  
    Mam jeszcze jedno pytanie, dotyczące wyrejestrowania ponieważ słyszałem przed chwilą że wystarczy oddać stare tablice rejestracyjne i podpisać jakiś świstek . Pozdrawiam
  • #29
    stanley019
    Poziom 15  
    Kolego raczek3, nie wiem czy region w jakim się mieszka ma znaczenie czy nie, ale ja całkiem nie dawno kupiłem samochód na części, wyciągnąłem co mi było potrzebne z niego i znalazłem człowieka który skupuje samochody na złom, umówiliśmy się przyjechał zabrał i po kłopocie, nawet do urzędu komunikacji nie musiałem iść bo podpisaliśmy umowę kupna sprzedaży, jedynie co trzeba było załatwić to rozwiązać umowę z ubezpieczycielem i to wszystko
  • #30
    raczek3
    Poziom 22  
    I właśnie o to mi chodzi, jak załatwić rozwiązanie umowy z ubezpieczycielem bo z resztą samochodu to nie problem bo i tak bym go przy okazji na złom wywiózł jeżeli nie jest potrzebny żaden papier że była kasacja albo coś w tym stylu.