Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prosty mikser wielokanałowy

joy_pl 07 Nov 2010 22:28 15609 28
IGE-XAO
  • Prosty mikser wielokanałowy

    Założenia:
    Powodem powstania była potrzeba zmiksowania kilku sygnałów z mikrofonów, do tego miało być szybko i tanio.

    Opis:
    Jest to banalnie prosta konstrukcja, nie ma w niej nic odkrywczego. Od tak złożonych do kupy kilka wszystkim znanych aplikacji wzmacniaczy operacyjnych. Zamieszczam tu bo może się to też komuś przydać, tak jak mi.


    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


    Stopień wejściowy:
    Prosty mikser wielokanałowy
    Wejścia są symetryczne i nie mają możliwości podłączenia bezpośrednio mikrofonu pojemnościowego. Można podłączyć jedynie mikrofony dynamiczne lub inne (niskie) źródło sygnału symetrycznego bądź nie symetrycznego.
    Na początku sygnał trafia na filtr górno przepustowy 6dB/oct. i F3 ok. 50 Hz (C1, C2, R1, R2). C3 tłumi wysokie, ponad akustyczne składowe sygnału audio, podobnej wartości kondensatory można również zamontować równolegle do R5 i R6 w tym samym celu.
    Później sygnał wzmacniany jest ok. 20 razy (co wyklucza podawanie na wejścia sygnału o poziomie liniowym (0dB – 0,707Vrms) lub wyższym).
    Drugi od góry na schemacie WO nie spełnia żadne funkcji w tym układzie.
    Trzeci od góry na schemacie WO wraz z elementami R9-13, C4, PNP(dowolny pnp małej mocy, np. BC556) oraz dioda LED (plus od strony tranzystora) tworzą pseudo wskaźnik przesterowania. Nie wskazuje on przesterowania, a tylko wzrost sygnału powyżej poziomu ustalonego przez dzielnik R10, R11.
    Ostatni WO wraz z R7 i P1 tworzą kolejny stopień wzmacniający sygnał, dając w rezultacie regulacje wzmocnienia od 0 do ok. 66 dB przy R7 = 3K lecz można go spokojnie zmniejszyć nawet do 1K co da maksymalne wzmocnienie na poziomie 200dB. (U mnie R7 ma wartość 1,5K).
    C7 oddziela składową stałą która w tym przypadku może być dość znaczna przy takich wartościach wzmocnienia.
    R8 jest częścią kolejnego stopnia tj. sumatora, czyli „właściwego miksera”.

    Stopień wyjściowy/sumator:
    Prosty mikser wielokanałowy
    Do wejścia „IN” tego stopnia można podłączyć dowolną ilość stopni wejściowych, łącząc po prostu ze sobą wyjścia „OUT” stopni wejściowych.
    P1 jest potencjometrem o charakterystyce logarytmicznej i służy do regulacji poziomu sygnału na wyjściu miksera.
    Pierwszy WO wraz z R1 i „R8” tworzą sumator. Drugi WO wraz z R2, R3 tworzą inwerter dzięki niemu na wyjściu mamy sygnał symetryczny.


    Cały układ wymaga stabilizowanego symetrycznego zasilania +/-12V, bądź o innej wartości wtedy trzeba tylko uwzględnić maksymalne i minimalne napięcie zasilania wzmacniaczy operacyjnych oraz skorygować wartość rezystora R13 ograniczającego prąd diody LED.


    Obudowa:
    Jest to powycinana i powyginana po czym pomalowana, obudowa po zasilaczu ATX.


    Kosztorys:
    Wzmacniacze operacyjne ok. 1zł x5
    Potencjometry wraz z gałkami ok. 2,5zł x5
    Gniazda 1zł x6
    Inne elementy ok. 5zł
    W sumie ok. 30 zł


    Kilka foto:
    Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy
    Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy
    Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy
    Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy
    Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy Prosty mikser wielokanałowy

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Offline 
    Has specialization in: elektronika audio, akustyka
    joy_pl wrote 3342 posts with rating 215, helped 170 times. Live in city Cierpice. Been with us since 2005 year.
  • IGE-XAO
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • #3
    Dj Joker
    Level 26  
    Bardzo ładna i estetyczna konstrukcja. Zastanawiają mnie dwie rzeczy, gdzie jest gniazdo zasilające i zasilacz? Oraz czy konstrukcja stoi stabilnie? Jak kolega podłączy przewody to nic się nie "gibie"?

    Obudowa taka trochę nie doklepana...przydałby by się jakieś napisy.
  • #4
    tobbit
    Level 19  
    Witam,
    A jak jest z szumami w tym mikserze? Słychać je na wyjściu?
  • #5
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Quote:
    Jaki jest sens montażu gniazd na górnej płaszczyźnie ? Jakie to ma zalety ?
    Łatwiejszy montaż urządzenia w całość. Łatwiejsze „monitorowanie” co i do którego kanału jest podłączone.
    Dj Joker wrote:
    Zastanawiają mnie dwie rzeczy, gdzie jest gniazdo zasilające i zasilacz?
    Gniazdo jest z tyłu, a zasilacz to totalna prowizorka więc nie ma czego pokazywać.
    Dj Joker wrote:
    Oraz czy konstrukcja stoi stabilnie? Jak kolega podłączy przewody to nic się nie "gibie"?
    O dziwo nie mikserek leży stabilnie, także podczas regulacji.
    Dj Joker wrote:
    Obudowa taka trochę nie doklepana...przydałby by się jakieś napisy.
    Napisów nie miało być, niema i nie będzie są całkowicie zbędne.
    tobbit wrote:
    A jak jest z szumami w tym mikserze? Słychać je na wyjściu?
    Oczywiście przy tak dużych wzmocnieniach szumy będą, kwestia jest tylko jak wysokie, a będzie to zależeć głównie od wzmacniaczy operacyjnych przy TL074 i TL072 przy maksymalnym wzmocnieniu wszystkich kanałów szumy na wyjściu są na poziomie 20mVpp.
  • #6
    Dj Joker
    Level 26  
    Przypomniała mi się pewna kwestia, odnośnie montowania wzmacniaczy operacyjnych na podstawkach, i zapytam tutaj, otóż obiło mi sie o uszy, że może to zwiększać szumy, i różne inne niedogodnienia. Czy jest to prawda?
  • IGE-XAO
  • #7
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Na pewno każde dodatkowe złącze pogarsza przewodzenie, więc lepiej wlutować scalaka bezpośrednio w płytkę jeśli jest to tylko możliwe. Jednakże po pierwsze na foto jest to prototyp w którym wszystko mogło się zdarzyć ( i zdarzyło, banalny błąd odwrotna polaryzacja zasilania), po drugie pod scalakiem jest jeden rezystor, podstawka ułatwia jego montaż.
  • #9
    stanley019
    Level 15  
    ten mikser to ma służyć bardziej jako sumator przy mikrofonach, czy bardziej jako pulpit do miksu, bo jeśli jako pierwsze to gniazda na górnej pokrywie całkiem sensowne, ale jeśli jako drugie rozwiązanie, to albo gniazda albo potencjometry przemeldowałbym na boczną ściane
  • #10
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ma służyć jako taka jakby przystawka do miksera właściwego...
  • #11
    Artur k.
    Admin of Audio group
    A ja przyczepię się do schematów :) Choć urządzenie działa, to moim zdaniem nie jest wykonane zgodnie ze sztuką i zgodnie z zasadami jakie obowiązują przy wykonywaniu tego typu urządzeń.

    Po pierwsze - dość nietypowa regulacja poziomu kanału, przypominająca raczej regulację "Gain", dodatkowo umożliwiająca tłumienie sygnału (w jakim celu?).
    Po drugie - jeszcze bardziej nietypowy sposób włączenia wskaźnika "clip", w tym momencie reaguje on także na składową stałą która może wystąpić na wyjściu "dolnego" wzmacniacza. Co mniej istotne - pokaże obcinanie tylko jednej połówki sygnału.
    Po trzecie - brak separacji DC pomiędzy wzmacniaczem różnicowym, a wzmacniaczem wyjściowym kanału, co powoduje bezsensowne wzmacnianie offsetu wzmacniacza różnicowego.
    Po czwarte - brak separacji DC na wyjściu miksera.
    Po piąte - jak rozumiem chodziło o uproszczenie i zastosowanie potencjometrów monofonicznych, ale nie tak buduje się stopnie wyjściowe mikserów. Na wyjściach wzmacniaczy kanałów powinny być rezystory dzielące sygnał na dwa kanały, a za nimi wzmacniacze sumy wraz z regulacją poziomu wyjściowego. Takie połączenie jak tu powoduje jedynie wzrost szumów (szumy jednego kanału wzmacniane są przez drugi kanał). Tu przy okazji znów widać brak separacji DC pomiędzy jednym, a drugim wzmacniaczem sumy i wzmacnianie kolejnego offsetu. I jeszcze jedno - cały wzmacniacz sumy ma wzmocnienie poniżej jedności - po co?
    Po szóste - sygnał jednego kanału wyjściowego jest w przeciw-fazie do sygnału drugiego kanału Laughing

    Na koniec błąd przy rysowaniu schematu. Wyjścia na schemacie oznaczone L i R są ze sobą połączone równolegle, więc po co L i R? Very Happy Wystarczyło narysować jednego TRS stereo, a nie dwa, lub po prostu opisać je A, B i wtedy byłoby jasne, że chodzi o dwa równorzędne wyjścia stereofoniczne.
  • #12
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ad. 1 To jest gain wraz z regulacją poziomu jest tak bo pierwotnie miał to być uniwersalny moduł wystarczy dać kilka rezystorów o innych wartościach by zrobić wejście liniowe ale nie rezygnując z dodatkowego gainu...
    Ad. 2 Przyjrzyj się dokładnie schematowi tam jest kondensator, po drugie tak jest prościej, a to że wykrywa tylko jedną połówkę nie ma kompletnie znaczenia, nawet niektóre limitery czy kompresory robione są w ten sposób, a to jest tylko wskaźnik...
    Ad. 3, 4 Niepotrzebny dodatkowy element. Na wejściach liniowych są zawsze kondensatory.
    Ad. 5
    Artur k. wrote:

    Po piąte - jak rozumiem chodziło o uproszczenie i zastosowanie potencjometrów monofonicznych, ale nie tak buduje się stopnie wyjściowe mikserów. Na wyjściach wzmacniaczy kanałów powinny być rezystory dzielące sygnał na dwa kanały, a za nimi wzmacniacze sumy wraz z regulacją poziomu wyjściowego. Takie połączenie jak tu powoduje jedynie wzrost szumów
    Kanały monofoniczne rozdziela się tylko wtedy gdy jest za nimi „regulacja” panoramy, ja to pominąłem.
    To właśnie dodanie kolejnego WO zwiększy szumy a nie odwrotnie. Na wyjściu jest tylko jeden wzmacniacz sumy drugi stopień to tylko inwerter więc nic nie wzmacnia.
    Artur k. wrote:
    . I jeszcze jedno - cały wzmacniacz sumy ma wzmocnienie poniżej jedności - po co?
    Po szóste - sygnał jednego kanału wyjściowego jest w przeciw-fazie do sygnału drugiego kanału :lol:
    A tego to nie rozumie gdzie Ty tam coś takiego widzisz?

    Ad. 6 i ogólnie.
    Fakt schematy są narysowane dziwnie i dlatego może nie dostrzegasz pewnych rzeczy, może lepiej przeanalizuj PCB.
    Schematy wyglądają tak jak wyglądają bo rysowałem je pod łatwiejsze projektowanie PCB dlatego niektóre połączenia mogą wydawać się dziwne

    Artur k. wrote:
    Na koniec błąd przy rysowaniu schematu. Wyjścia na schemacie oznaczone L i R są ze sobą połączone równolegle, więc po co L i R? Very Happy Wystarczyło narysować jednego TRS stereo, a nie dwa, lub po prostu opisać je A, B i wtedy byłoby jasne, że chodzi o dwa równorzędne wyjścia stereofoniczne.
    To nie są wyjścia stereofoniczne, napisałem to w pierwszym poście.
  • #13
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Ad.2 Masz rację, dopiero dostrzegłem tego nieszczęsnego C4
    Ad.3 i 4 mógłbym polemizować - zapominasz o czymś takim jak prądy polaryzacji wejść WO. Element zbędny, a jednak wszyscy go stosują ;)
    Ad.5 - i tak i nie. Szeregowe (jeden za drugim) łączenie wzmacniaczy zawsze zwiększa szumy, nie mniej jednak faktycznie, nie doczytałem, że chodzi o wyjście symetryczne.
    Jeśli chodzi o rozdzielenie kanałów - regulację panoramy można pominąć, ale i tak powinno ono nastąpić we wzmacniaczach kanałów, szczególnie, że jak sam napisałeś - ma to być moduł uniwersalny. Dodajesz raptem tylko jeden WO we wzmacniaczu sumy albo zamiast podwójnego stosujesz poczwórny (tak jak w kanałach) i pomiędzy symetryzator, a wtórnik wstawiasz potencjometr i masz po ludzku zrobiony stopień wyjściowy :)

    Tłumienie sygnału następuje poprzez złe dobranie wartości rezystorów współpracujących z WO. Wzmocnienie wzmacniacza sumy ustalone jest stosunkiem rezystancji P1A do R1 - tu wychodzi mi 0,9 (20k/22k) i sygnał stłumiony o 10% jest odwrócony w fazie przez następny wzmacniacz. Nie tak się to powinno robić. Na wyjściu powinien być normalny potencjometryczny regulator (tak jak się reguluje głośność), a nie kolejny stopień o regulowanym wzmocnieniu :)
    Gdybyś zrobił tak jak napisałem w p.5, to nie byłoby żadnego tłumienia, a można nawet pokusić się o wzmocnienie (tak, jak to jest robione w praktycznie każdym mikserze).

    Jeszcze jedno - mając wolny WO na płytce wzmacniacza kanału, mogłeś zrobić wzmacniacz różnicowy na dwóch WO.

    Schemat narysowany pokrętnie, co utrudnia analizę :(
  • #14
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Artur k. wrote:
    Ad.2 Masz rację, dopiero dostrzegłem tego nieszczęsnego C4
    Ad.3 i 4 mógłbym polemizować - zapominasz o czymś takim jak prądy polaryzacji wejść WO. Element zbędny, a jednak wszyscy go stosują ;)
    Ad.5 - i tak i nie. Szeregowe (jeden za drugim) łączenie wzmacniaczy zawsze zwiększa szumy, nie mniej jednak faktycznie, nie doczytałem, że chodzi o wyjście symetryczne.

    Tłumienie sygnału następuje poprzez złe dobranie wartości rezystorów współpracujących z WO. Wzmocnienie wzmacniacza sumy ustalone jest stosunkiem rezystancji P1A do R1 - tu wychodzi mi 0,9 (20k/22k) i sygnał stłumiony o 10% jest odwrócony w fazie przez następny wzmacniacz. Nie tak się to powinno robić. Na wyjściu powinien być normalny potencjometryczny regulator (tak jak się reguluje głośność), a nie kolejny stopień o regulowanym wzmocnieniu :)

    Schemat narysowany pokrętnie, co utrudnia analizę :(

    Oj :) ja wiem że schematy są zakręcone ale nie wiedziałem, że aż tak, to może przez moje skróty myślowe...
    Więc wzmocnienie sumatora ustalone jest przez stosunek R1(22k znajdującego się na płytce wyjściowej ) oraz R8 znajdującego się na płytkach wejściowych, dając wzmocnienie równe -1, za sumatorem jest umieszczony tradycyjny regulator potencjometryczny. :)
  • #15
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Ech... no i widzisz coś narysował? :D Nadmienię, że nie tylko ja się złapałem w ten sposób.
    A jeśli R1/R8, to wzmocnienie będzie zależne od ilości kanałów :)

    Pozostałe uwagi jednak nadal aktualne :)
  • #16
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Artur k. wrote:
    Jeszcze jedno - mając wolny WO na płytce wzmacniacza kanału, mogłeś zrobić wzmacniacz różnicowy na dwóch WO.
    Chciałem użyć jak najmniej WO w torze audio.
    Artur k. wrote:
    A jeśli R1/R8, to wzmocnienie będzie zależne od ilości kanałów
    Nie będzie bo niby czemu miało by być...

    To jeszcze raz moje bazgroły na brudno
    Prosty mikser wielokanałowy
    nie pytać się o co tu chodzi i dlaczego jest tak a nie inczej, chodzi o idee...
  • #17
    Artur k.
    Admin of Audio group
    joy_pl wrote:
    Artur k. wrote:
    Jeszcze jedno - mając wolny WO na płytce wzmacniacza kanału, mogłeś zrobić wzmacniacz różnicowy na dwóch WO.
    Chciałem użyć jak najmniej WO w torze audio.

    I nie do końca racja, a wręcz przeciwnie :)


    joy_pl wrote:
    Artur k. wrote:
    A jeśli R1/R8, to wzmocnienie będzie zależne od ilości kanałów
    Nie będzie bo niby czemu miało by być...

    Temu, że R1 jest stałe, a R8 w zależności od liczby kanałów, jest widziane przez WO jako równoległe połączenie X rezystorów + reaktancji X * C7. Przy czym X - liczba kanałów. Poza tym nadal zapominasz o stałoprądowych parametrach WO.

    Znalazłem jeszcze jeden błąd - brak ograniczenia pasma przenoszenia od góry. U Ciebie zadziałało, ale nie u każdego i nie z każdym egzemplarzem WO zadziała (zależy od sposobu montażu i wykonania PCB). Kiedyś sam się na to naciąłem.

    Ja bym to zrobił tak (wzmacniacz sumy):
    Prosty mikser wielokanałowy
    Wzmacniacz kanału:
    Prosty mikser wielokanałowy

    Pominąłem tu układ clip :)
    Wzmacniacz różnicowy zajmuje się tylko sygnałem różnicowym (wzmocnienie = 1), natomiast następny stopień jest właściwym wzmacniaczem o wzmocnieniu 20x (jak u Ciebie). Taki układ ma sporo zalet, ale to temat na artykuł, a nie na komentarz do DIY :) Można też zmodyfikować układ i zastosować tak jak pisałem wcześniej - dwa WO w sekcji wzmacniacza różnicowego. To również ma swoje zalety. Tak, czy inaczej jeden WO masz wolny, więc można go wykorzystać.

    I jak widzę, z rozpędu zapomniałem o separacji na wejściu wzmacniacza kanału :(
  • #18
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Artur k. wrote:
    joy_pl wrote:
    Artur k. wrote:
    A jeśli R1/R8, to wzmocnienie będzie zależne od ilości kanałów
    Nie będzie bo niby czemu miało by być...

    Temu, że R1 jest stałe, a R8 w zależności od liczby kanałów, jest widziane przez WO jako równoległe połączenie X rezystorów + reaktancji X * C7. Przy czym X - liczba kanałów. Poza tym nadal zapominasz o stałoprądowych parametrach WO.
    Nic takiego nie będzie miało miejsca, dla każdego kanału wzmocnienie będzie takie same niezależnie od liczby kanałów.
    Artur k. wrote:
    Znalazłem jeszcze jeden błąd - brak ograniczenia pasma przenoszenia od góry. U Ciebie zadziałało, ale nie u każdego i nie z każdym egzemplarzem WO zadziała (zależy od sposobu montażu i wykonania PCB). Kiedyś sam się na to naciąłem.
    Jest na samym wejściu, poza tym opisałem to w pierwszym poście.
    Artur k. wrote:
    Ja bym to zrobił tak (wzmacniacz sumy):
    Prosty mikser wielokanałowy
    Wzmacniacz kanału:
    Prosty mikser wielokanałowy
    Pominąłem tu układ clip :)
    Wzmacniacz różnicowy zajmuje się tylko sygnałem różnicowym (wzmocnienie = 1), natomiast następny stopień jest właściwym wzmacniaczem o wzmocnieniu 20x (jak u Ciebie). Taki układ ma sporo zalet, ale to temat na artykuł, a nie na komentarz do DIY :) Można też zmodyfikować układ i zastosować tak jak pisałem wcześniej - dwa WO w sekcji wzmacniacza różnicowego. To również ma swoje zalety. Tak, czy inaczej jeden WO masz wolny, więc można go wykorzystać.
    I jak widzę, z rozpędu zapomniałem o separacji na wejściu wzmacniacza kanału :(

    Łooo... to pojechałeś ładnie, to by był dopiero piękny generator szumów, uwierz mi przerabiałem takie połączenia wielu WO i jedyne co można zyskać to dodatkowe szumy nic więcej, dodatkowo takie niby drobne elementy generują jednak większe koszty, piszesz że mój układ jest wbrew zasadą projektowania, Twój jest za to wbrew zdrowemu rozsądkowi.
  • #19
    Artur k.
    Admin of Audio group
    joy_pl wrote:
    Artur k. wrote:
    Znalazłem jeszcze jeden błąd - brak ograniczenia pasma przenoszenia od góry. U Ciebie zadziałało, ale nie u każdego i nie z każdym egzemplarzem WO zadziała (zależy od sposobu montażu i wykonania PCB). Kiedyś sam się na to naciąłem.
    Jest na samym wejściu, poza tym opisałem to w pierwszym poście.

    A co z ew. wzbudzaniem się WO? Te kondensatory w SZ są przede wszystkim właśnie po to. Filtr na wejściu zabezpiecza jedynie przed przedostawaniem się sygnałów wyższych niż akustyczne do toru audio.
  • #21
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Artur k. wrote:
    joy_pl wrote:
    Artur k. wrote:
    Znalazłem jeszcze jeden błąd - brak ograniczenia pasma przenoszenia od góry. U Ciebie zadziałało, ale nie u każdego i nie z każdym egzemplarzem WO zadziała (zależy od sposobu montażu i wykonania PCB). Kiedyś sam się na to naciąłem.
    Jest na samym wejściu, poza tym opisałem to w pierwszym poście.
    A co z ew. wzbudzaniem się WO? Te kondensatory w SZ są przede wszystkim właśnie po to. Filtr na wejściu zabezpiecza jedynie przed przedostawaniem się sygnałów wyższych niż akustyczne do toru audio.
    Nie ma możliwości wzbudzania się WO, projekt płytki wymusza ich konkretny montaż. nawet nie ma możliwości zrobienia pętli masy, jak by się ktoś już bardzo uparł to może dołożyć równolegle do P1a (10k) i do R1, R3 (22k) kondensatory o wartości kilkadziesiąt piko Faradów (10 do 100p), ale w obecnej aplikacji są one zbędne.
  • #22
    Malarz1996
    Level 11  
    Witam! Bardzo fajna konstrukcja. Sam chcę zbudować jako sumator kilku mikrofonów, które byłyby podłączone potem pod mikser właściwy. Mam jednak 2 pytania, przepraszam za odświeżanie tak starego tematu, ale nie chciałem zakładać nowego specjalnie na 2 pytania.

    "Wejścia są symetryczne i nie mają możliwości podłączenia bezpośrednio mikrofonu pojemnościowego."

    Podłączenie mikrofonu przez przedwzmaciacz z zailaniem phantom wystarczy? Jeżeli nie to co trzeba zrobić, żeby taki mikrofon podłączyć? Czy jeżeli podłączę taki mikrofon kablem XLR - Jack szumy nie będą po prostu większe? Czy zastosowanie układów NE5532 o mniejszych szumach wystarczy, czy szumy nadal będą za duże by użyć tego w studiu?

    Na płytkach przy zailaniu jest + i obok 2 inne wejścia. Rozumiem, że do nich obu podłączam - ?

    Dziękuję z góry za odpowiedź i podrawiam!
  • #23
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jest to bardzo prosty mikser uproszczony do granic możliwości dlatego ma też swoje ograniczenia.
    Malarz1996 wrote:
    Podłączenie mikrofonu przez przedwzmaciacz z zailaniem phantom wystarczy?
    Nie będzie miało to sensu jeśli z tego przed wzmacniacza będzie wychodził sygnał o poziomie liniowym (0,707V), gdyż już po pierwszym stopniu w mikserze będzie on przesterowany.
    Teoretycznie wystarczyło by dodanie tylko kilku elementów:
    Rf1, Rf2 o wartości 8,2k -12k om i 4 diody prostownicze, oraz zwiększenie C1,C2 do co najmniej 470nF lub więcej, R5, R6 też należało by zwiększyć do 330k - 680k wraz ze zwiększeniem R7 do 10k.
    Prosty mikser wielokanałowy
    Malarz1996 wrote:
    Czy jeżeli podłączę taki mikrofon kablem XLR - Jack szumy nie będą po prostu większe? Czy zastosowanie układów NE5532 o mniejszych szumach wystarczy, czy szumy nadal będą za duże by użyć tego w studiu?

    Wyżej napisałem teoretycznie bo tego nie testowałem, w praktyce należało by przerobić cały układ do konkretnych wymagań. Jednakże te kilka elementów jest na tyle tanich że można wypróbować tą aplikację.
    Malarz1996 wrote:
    Na płytkach przy zailaniu jest + i obok 2 inne wejścia. Rozumiem, że do nich obu podłączam - ?
    Układ wymaga zasilania symetrycznego tj. +12V, masy (0V) i -12V.
  • #24
    Malarz1996
    Level 11  
    Wielkie dzięki za odpowiedź. Będę chyba próbował za jakiś czas zrobić ten mikser. Jak wszystko się uda opiszę swoje doświadczenia.


    "Układ wymaga zasilania symetrycznego tj. +12V, masy (0V) i -12V."

    Przepraszam za głupie pytanie, nie doczytałem, że trzeba podłączyć zailanie symetryczne. Pewnie przez tą godzinę tego nie zauważyłem. Pozdrawiam!
  • #25
    smigas
    Level 12  
    Witam można prosić o nazwy tych układów scalonych u1 i us1 ??

    Czy do tego miksera można podłączyć bezpośrednio mikrofony ,jeśli tak to jakiego typu??
  • #26
    joy_pl
    VIP Meritorious for electroda.pl
    smigas wrote:
    Witam można prosić o nazwy tych układów scalonych u1 i us1 ??
    Są to dowolne wzmacniacze operacyjne, w tym przypadku są to TL 072 i TL 074.
    smigas wrote:
    Czy do tego miksera można podłączyć bezpośrednio mikrofony ,jeśli tak to jakiego typu??
    Jest to w opisie.
  • #28
    smigas
    Level 12  
    Ile max można dać modułów do mikrofonu żeby nie było z sprzęgania???
  • #29
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Ty w ogóle masz pojęcie o tym co budujesz i do czego to służy? Po Twoich postach widzę, że nie...

    Pomyśl dlaczego powstaje sprzężenie akustyczne, a potem zadawaj pytania! Chyba, że coś innego nazywasz sprzężeniem, ale nie mam pojęcia co.