Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Punto I Wymiana piasty koła tylnego

Ranyboskie 08 Lis 2010 11:02 17992 2
  • #1 08 Lis 2010 11:02
    Ranyboskie
    Poziom 10  

    Znalazłem pytanie o wymianę piasty tylnego koła w Punto I. Temat rzeczywiście błahy, ale jak widać, potrzebny. Dla osób mniej obytych z mechaniką, opisałem wymianę szczegółowo, bo jest tam kilka niuansów, których doświadczony mechanik nawet nie zauważy, natomiast osoba robiąca to po raz pierwszy, może mieć z tym kłopot.
    Operacja ta, jest banalnie prosta i jak najbardziej możliwa nawet w warunkach polowych, koło bloku. Zaczynamy od podniesienia tyłu samochodu i zdjęciu koła, „19-stką”. Następnie, demontujemy bęben hamulca. Jeśli nie jest zużyty, po wykręceniu 2 śrub kluczem „12”, powinien zejść łatwo.
    Gorzej, jeśli będzie problem ze ściągnięciem. Dzieje się tak, na skutek tarcia szczęk, które żłobią wewnątrz bębna ścieżkę i zagłębiają się w niej. Samonapinacz je rozszerza i bęben nie chce zejść, ponieważ trzyma go rant. Jednak i na to jest sposób, a jak to zrobić, posłużę się opisem z innego, mojego manuala, dotyczącego wymiany poduszek zawieszenia w Puncie I.
    Zacznę od tego, że należy używać dobrych kluczy, tzn. 6-kątnych nasadek, oraz takich samych, oczkowych. W żadnym wypadku nie posługiwać się 12-kątnymi, które zniszczą nakrętkę, jeżeli połączenie jest mocne.
    Jeśli bęben nie schodzi, musimy zwolnić mechanizm samonapinający, czyli ścisnąć szczęki hamulca, aby wyszły z rowka, który je trzyma.
    Służy do tego dźwignia samonapinacza, do której można dostać się przez otwór w bębnie.


    Punto I Wymiana piasty koła tylnego


    Na zdjęciu prawe koło (na lewym, samonapinacz znajduje się przy lewej szczęce), z którego bęben już jest zdjęty, dzięki czemu jest więcej światła i widok lepszy. Otwory w piaście i bębnie pokrywają się i kiedy jest założony, widać dokładnie to samo.
    Aby, jednak mechanizm zadziałał, trzeba spuścić ciśnienie w cylinderku. Kluczem „8”, odkręcamy lekko odpowietrznik (króciec z okrągłym zakończeniem, wkręcony z tyłu słowniczka, powyżej przewodu hamulcowego) i nakładamy na niego przezroczysty wężyk, by nie ochlapać agresywnym płynem hamulcowym wnęki koła..
    Obracamy bębnem, aby ustawić otwór naprzeciw dźwigni samonapinacza, jak na poprzednim zdjęciu, wkładamy do wnętrza śrubokręt i mocno naciskamy na dźwignię, w dół.


    Punto I Wymiana piasty koła tylnego


    Zobaczymy odrobinę spływającego płynu w rurce i usłyszymy kliknięcie - odgłos schodzących się szczęk. Zakręcamy wówczas odpowietrznik, odkręcamy śruby mocujące bęben do piasty i zdejmujemy go. Zejdzie bez trudu, bez walenia młotem, pomagania sobie łomem i wyrywania bebechów.




    Zwolnienie mechanizmu samonapinacza jest kluczowe przy demontażu starego bębna. A warunkiem jest spuszczenie ciśnienia w cylinderku! Powtarzam to, bo zdaje się niektórzy „mechanicy”, a może wandale, nie rozumieją zasady jego działania. Sądzę tak, po wpisach we wspomnianym poście, że coś tam jest „zapyziałe” - cokolwiek to jest.
    Kiedy mamy ściągnięty bęben, delikatnie wybijamy dekielek osłaniający łożysko.


    Punto I Wymiana piasty koła tylnego


    Kluczem nasadowym „32” z dłuższym ramieniem (dokręcone jest dużą siłą), odkręcamy nakrętkę i palcami wyciągamy całą piastę. Nie potrzeba żadnego ściągacza, ani prasy. Musimy tylko zwrócić uwagę, czy wraz z nią, nie zeszła podkładka dystansowa, odsadzająca ją od tarczy kotwicznej, bo czasem, smar sklei je razem. Jeśli tak, podkładkę umieszczamy na osi i ostrożnie zakładamy nową piastę. Brak tego elementu spowoduje ocieranie o blachę.


    Punto I Wymiana piasty koła tylnego


    Przy montażu nowej piasty, musimy zadbać o współosiowość, bo pasowanie jest bardzo dokładne i czasem trzeba cierpliwie próbować kilka razy, nim wreszcie ustawimy ją w odpowiedniej pozycji i pozwoli się nasunąć. W żadnym wypadku nie pomagać sobie młotkiem, ani innym środkiem przymusu. Ma wejść w palcach, jak zeszło.
    Może się też zdarzyć, że przy zakładaniu nowego, zejdzie panewka łożyska, w środku piasty. Nie oznacza to, że łożysko jest felerne. Po prostu, taka jest jego budowa.


    Punto I Wymiana piasty koła tylnego


    Na zdjęciu, akurat stara piasta, jednak pokazuje, jak wygląda bez panewki.
    Wkładamy ją na miejsce i dokręcamy momentem 280Nm. Trzeba pamiętać też o założeniu podkładki pod nakrętkę, która również mogła pozostać w starej piaście. Następnie, zakładamy dekielek i montujemy bęben. Na koniec, jeżeli odkręcaliśmy odpowietrznik, musimy usunąć powietrze z układu. Przykręcamy koła i opuszczamy samochód z podnośnika.
    No, a potem do baru, bo zasłużyliśmy na piwo.

    1 2
  • #2 18 Sie 2011 15:44
    tapatic
    Poziom 13  

    a jak wymienić same łożyska w piaście?

    3
  • #3 18 Sie 2011 22:45
    toku74
    Poziom 30  

    Piasta jest łożyskiem

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo