Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Optyczny wyłącznik świateł dziennych do Mercedesa w211

09 Lis 2010 20:29 12703 24
  • Poziom 9  
    Witam
    Oto mój problem:
    Zamontowałem światła dzienne (2x5W) w mercedesie E200 (w211) ale mam problem z CANem, który włącza Ledy powyżej 3000 obr/min w czasie gdy są włączone światła mijania. Po spadu poniżej 2000/min działa wszystko poprawnie.
    Ma pewien pomysł jak to obejść, ale potrzebuję fachowej pomocy.
    Chcę podłączyć przewód sterujący światłami dziennym do (+) i do bezpiecznika 2A oraz zamontować na tym przewodzie fotorezystor, który będzie oświetlany dodatkowa LED podłączony do przewodów świateł postojowych.
    Zakładam, że jak światła postojowe nie będą świecić to i dioda nie oświetli fotorezystora, który będzie blokował przepływ prądu - światła dzienne świecą.
    Jeżeli zapalę światła postojowe to dodatkowa dioda zaświeci się a układ CAN nie wykryje znaczących zmian.
    Diodę i fotorezystor umieszczę w szczelnym, nieprzeźroczystym pojemniku.
    Tyle wstępu teraz PYTANIE:
    Jakie parametry powinien mieć fotorezystor?

    Z góry dziękuję za zainteresowanie i ewentualna pomoc


    PS Jeżeli dioda będzie przeszkadzać dla CANa to fotorezystor zamontuję w puszcze reflektora, tak aby nie docierało do niego światło z zewnątrz. Ale to jest plan awaryjny.
  • Spec od Mercedesów
    Jakoś mało "kumato" to opisałeś. Od paru dni ten temat obserwuję i widać, że nikt tematu nie podejmuje. Czyli nie tylko ja nie wiem, o co Ci chodzi...
  • Poziom 9  
    Szukam odpowiedzi jaki mam kupić fotorezystor,żeby nic nie popalić.
    Może rys. poniżej pomoże zrozumieć moje zawiłe skróty myślowe: jeżeli dioda świeci na fotorezystor to prąd w układzie B zacznie płynąć (chyba :?:) i wyłączy światła dzienne.
  • Poziom 43  
    Nie ma tak dobrze, sam fotorezystor oświetlony ledem nie zadziała, trzeba mu dobudować jeszcze elektronikę sterującą
  • Poziom 9  
    milejow napisał:
    Nie ma tak dobrze, sam fotorezystor oświetlony ledem nie zadziała, trzeba mu dobudować jeszcze elektronikę sterującą

    Czy możesz zaproponować jakiś układ?
  • Spec od Mercedesów
    Pozwolę sobie dalej "rżnąć głupa" bo mam dalej wątpliwości co i jak...
    Wytłumacz może, o co chodzi z tym CAN-em. Czy faktycznie gdzieś się wpiąłeś w instalację CAN (np. schemat podłaczenia tych światełek to przewidywał) czy to tylko Twoje podejrzenia, że to CAN powoduje wspomniane zakłócenia?
    Gzie wpiąłeś te LED-y? Co powoduje ich załączenie? Jak na razie wydaje mi się, że za bardzo kombinujesz i sprawa idzie w złym kierunku. Podłączenie ma być proste - należy się tylko zastanowić, dlaczego nie działa zgodnie z oczekiwaniami. Popraw mnie, jeśli się mylę: Jak są włączone same LED-y dzienne, to jest OK (one sobie świecą) Jak teraz załączysz światła mijania (silnik na biegu jałowym) to LED-y gasną - czyli jest OK. Dodajesz gazu, światła mijania dalej świecą, ale po przekroczeniu przez silnik 3000 obrotów zapalają się dzienne LED-y (pomimo że nie powinny) i świecą razem ze światłami mijania do momentu gdy obroty silnika spadną. Wtedy się wyłączają. O to chodzi?
    Tak więc napisz:
    - jak wygląda instrukcja montażowa tych światełek dziennych (bo na obrazku widzę trzy kable) lub zrób fotkę instrukcji.
    - jak wpiąłeś LED-y w instalację. Konkretnie co do czego.
    P.S. - obrazek powalił mnie na kolana. Jest piękny :D
  • Poziom 43  
    Mały przekaźnik załatwi sprawę, podłączony do plusa po zapłonie a z drugiej strony do plusa pozycyjnych. Masę dostanie przez żarówki pozycji i włączy po zapłonie dzienne, po włączeniu pozycji przekaźnik rozepnie dzienne. Jeśli chodzi o jakieś sprawy z obrotami i CANem to nie mam pojęcia, o co ci chodzi (i chyba nie tylko ja)
  • Poziom 9  
    milejow napisał:
    Mały przekaźnik załatwi sprawę, podłączony do plusa po zapłonie a z drugiej strony do plusa pozycyjnych. Masę dostanie przez żarówki pozycji i włączy po zapłonie dzienne, po włączeniu pozycji przekaźnik rozepnie dzienne. Jeśli chodzi o jakieś sprawy z obrotami i CANem to nie mam pojęcia, o co ci chodzi (i chyba nie tylko ja)

    Światła dzienne maja automat więc nic innego nie potrzebują.

    Jeżeli chodzi o CANa to byłem w ASO we Wrocławiu i zwrócili mi uwagę na to że CAN monitoruje m.in. pracę żarówek, jeżeli któraś się przepali to pojawia się komunikat, ale jeżeli wzrasta pobór to CAN może "zmienić" (obniżyć) warunki pracy danego odbiornika, czyli w moim przypadku lewego przedniego światła postojowego.
    Światła dzienne podłączone są do - do masy i + w skrzynce bezpieczników (pod bezpiecznik 15A nr 43 Mercedes E200K w211 2002 rok). Przewód sterujący (ten trzeci) podłączony by do + przed wtyczką lewego przedniego światła postojowego.
  • Spec od Mercedesów
    tamara75 napisał:
    bezpiecznik 15A nr 43 Mercedes E200K w211 2002 rok

    Aż tak wielkiego łeba to ja nie mam :D:D żeby pamiętać co tam jest za ciekawy prąd. Powinien być tzw. prąd "po stacyjce".
    Ale jest jeszcze inne dosyć sprytne rozwiązanie. Wszelakie oświetlenie wnętrza zapala się po włączeniu świateł pozycyjnych, większość jednak z tych punktów nie jest monitorowane. Spróbuj długim kabelkiem połączyć się z którymś z takich światełek - najlepiej z takim, w którym jest żarówka.
    Jeżeli chodzi o CAN, to jego zadaniem na pewno nie jest kontrola żarówek. Od tego są moduły. CAN służy do przesyłania informacji. Jeżeli chodzi o "mały przekaźnik" to zgodnie z prawami logiki matematycznej jest to dobre rozwiązanie, jednak ma on dość spory pobór prądu i będzie niestety zakłócał pracę sterownika kontrolującego oświetlenie zewnętrzne.
  • Poziom 9  
    Przed chwilą przełączyłem zasilanie świateł dziennych pod wolny bezpiecznik nr 9, który jest zasilany po włączeniu zapłony.
    Próbowałem podłączyć przewód sterujący (za pomocą długiego przewodu) pod światło nad tylna tablicą rejestracyjna, ale efekt jest zawsze taki sam.
    Już myślałem że światła dzienne są wadliwe, ale podłączyłem je do CE200 gdzie mam taki sam komplet i działały poprawnie.
    Zdjęcia zrobiłem i umieszczę je jeszcze dzisiaj.
  • Moderator Samochody
    Czyli, że generalnie jak masz obroty powyżej 3000rpm to BCM wyłącza Ci żarówki świateł postojowych i LEDy się zapalają, tak?

    Sprawdź czy nie dzieje się tak nawet bez podłączonych LEDów, a jeśli nie to zmierz prąd jaki płynie przewodem sterującym.
  • Poziom 9  
    tzok napisał:
    Czyli, że generalnie jak masz obroty powyżej 3000rpm to BCM wyłącza Ci żarówki świateł postojowych i LEDy się zapalają, tak?

    Sprawdź czy nie dzieje się tak nawet bez podłączonych LEDów, a jeśli nie to zmierz prąd jaki płynie przewodem sterującym.

    wszystko z instalacją fabryczną jest OK. Jak już pisałem Ledy włączają się dodatkowo. Światła postojowe i Xenony świeca poprawnie. Na postojówce prąd jest cały czas 12V-12,4V
  • Moderator Samochody
    Jeśli na przewodzie sterującym od LEDów jest 12V (świecą światła postojowe) to LEDy nie mają prawa się zaświecić. Jeśli się zaświecają to coś jest z nimi nie tak, nie łączy Ci kabelek albo na wyższych obrotach nadmiernie wzrasta napięcie w instalacji samochodu i elektronika w LEDach wariuje.

    Światła dzienne mają 3 przewody:
    - zasilanie po stacyjce
    - sterownie
    - masa

    Jeśli jest masa i zasilanie po stacyjce to mają świecić, gasną gdy dodatkowo pojawi się napięcie na przewodzie sterującym.

    Jeśli przewód sterujący pobierałby za dużo prądu (dla przykładu byłby to zwykły przekaźnik, a nie przełącznik elektroniczny) to ew. BCM mógłby stwierdzać awarię żarówki pod którą jest podpięty ten przewód i wyłączać zasilanie na tej żarówce (ale wtedy żarówka by gasła).

    Jeśli podłączysz zasilanie i sterownie świateł dziennych pod jeden bezpiecznik to nigdy nie powinny się zaświecić - jeśli się zaświecą na wyższych obrotach to szukaj usterki w układzie regulatora napięcia w aucie.
  • Poziom 9  
    tzok
    Po pierwsze o co Ci chodzi z tym podłączeniem dwóch + pod jeden bezpiecznik:?:. Co wg Ciebie jest nie tak. Jeżeli fotoopornik nie jest oświetlony to "nie puszcza" prądu, a jak puści po jego oświetleniu to jest OK. O to mi chodzi.
    Po drugie nie szukam już przyczyny bo wszystko dział prawidłowo do 3000 obr/min (patrz wyżej), a wszystkie prawdopodobne przyczyny juz chyba wykluczyłem łącznie indukowanie prądu :D
    Przypomnę swoje pytanie:
    Jaki wstawić fotorezystor?

    PS Proszę mi zaufać trochę wiem na temat tego co robię przy samochodzie, ale brakuje mi wiedzy elektronicznej a nie elektrycznej, więc pomińmy sugestie typu pomylone przewody.
  • Moderator Samochody
    Fotorezystor nie działa tak jak Ci się wydaje że działa, to co chcesz zrobić to sprzężenie optyczne - jest do tego nawet gotowy element - transoptor, ale sam też się nie nada.

    Odpowiedz mi na proste pytanie - czy po przekroczeniu 3000rpm, kiedy to zaświecają Ci się światła do jazdy dziennej (a nie powinny), gaśnie żarówka świateł postojowych pod którą jest podłączony przewód sterujący od świateł mijania?

    Niczego nie sugeruję, po prostu piszesz tak chaotycznie, że (chyba nie tylko ja) mam problem zrozumieć co i jak podłączyłeś.

    Eksperyment, który proponowałem to połączenie razem zasilania świateł dziennych i przewodu sterującego (tego, który normalnie podłączałeś do zasilania świateł postojowych) do zasilania po stacyjce i przegazowania ponad 3000rpm - jeśli światła się zaświecą to daj spokój BCM, winny jest regulator napięcia w aucie i beznadziejna jakość chińskiej elektroniki w tych światłach.

    BCM to właściwa (choć pewnie znajdzie się spec od Merców i powie, że tam to się inaczej nazywa) nazwa tego na co Ty mówisz CAN (to jest tylko nazwa sieci, a sieć niczym nie steruje).
  • Poziom 9  
    Po 3000 obr/min świeci postojówka i zapalają się LEDy po niżej 2000 obr/min LEDy gasną
    A co do chaosu to po co pytać skoro jest już napisane wcześniej :|
    Co do twojego eksperymentu to próbowałem podłączyć przewód sterujący do + na akumulatorze i przy włączonych światłach powyżej 3000 Ledy gasną po zamknięciu obwodu. Jak tylko podłącze je do instalacje oświetlenia to zaczynają "szwankować". ponadto testowałem dany komplet w innym aucie (klasycznym, bez takiej elektronik) :?:

    Przepraszam za szerokie zdjecia. Już zmieniłem na miniaturki.
  • Moderator Samochody
    Jeśli LEDy się zaświecają mimo że świeci postojówka - to Twój tok rozumowania jest błędny i żadna separacja optyczna niczego nie zmieni. BCM może odciąć zasilanie z postojówki ale nie może w cudowny sposób zaświecić LEDów.

    Możesz podjąć próbę przełączenia przewodu sterującego świateł dziennych z postojówek na zasilanie świateł dziennych (czyli zasilanie i sterowanie razem pod ten bezpiecznik 9)? Przy tym podłączeniu światła dzienne nie powinny się NIGDY zaświecić, jeśli się jednak zaświecą powyżej 3000 rpm to znaczy, że mam rację.

    P.S.
    Jeśli BCM stwierdziłby przeciążenie lub przerwę w obwodzie kontrolowanej przez niego żarówki wyświetliłby stosowny komunikat na wyświetlaczu komputera pokładowego.

    ***

    Skoro sprawdzałeś to (choć miałeś podłączyć oba przewody razem i przegazować patrząc czy światła się nie zaświecą, a nie podłączać i odłączać przy obrotach ponad 3000rpm) to zrób jeszcze kilka pomiarów:
    - jakie napięcie jest na przewodzie zasilającym żarówkę świateł postojowych na wolnych obrotach i przy ponad 3000rpm (kiedy zaświecają się światła dzienne),
    - jaki prąd płynie w obwodzie sterującym świateł dziennych przy podłączeniu jak na schemacie:
    Optyczny wyłącznik świateł dziennych do Mercedesa w211
    Pomiar multimetrem na zakresie 200mA - w momencie zamknięcia obwodu sterującego do "+" przez miernik, LEDy powinny gasnąć.

    ***

    Jak bardzo chcesz to masz tu układ z separacją optyczną pobierający z obwodu sterującego ~2mA:
    Optyczny wyłącznik świateł dziennych do Mercedesa w211
  • Poziom 9  
    Podłączyłem dwa mierniki: jeden + z bezpiecznika nr 9 i masa, drugi + sterowanie (postojowe) i masa. Co się okazało na drugim jest cały czas 12,5V a na pierwszym rośnie wraz ze wzrostem obrotów. Koledzy z forum w211 doradzili wymianę stabilizatora napięcia, ale nic się nie zmieniło. Szukam teraz przyczyny tej rozbieżności w napięciach, a to już inna bajka:D
  • Poziom 43  
    Może mi ktoś wytłumaczy, jaką zależność ma świecenie/działanie świateł dziennych do obrotów silnika, co???!!!!!!! O CZYM WY TU KU.....A PIE...........E??????!!!!!! Przepraszam ale jaśniej nie potrafiłem się wysłowić bo widzę tu wątek bardziej złożony od problemu dziury ozonowej na świecie. Tzok, ciebie to wciągnęło???!!!
  • Poziom 25  
    Moze cos wtrace ... tak jako laik...
    Jezeli podpiales ledy pod swiatla postojowe to zawsze beda one swiecic,"zarzyc "sie .Komputer/ sterownik odpowiadajacy za swiatla ,prawdopodobnie,sprawdza zarowki postojowe puszczajac po obwodzie niskie napiecie i mierzac spadek napiecia na lini do zarowki okreslajac jej stan ,jednakze wartosc tego napiecia jest tak niska ,ze nie zapala zarowek .
    Jak wcisniesz tam ledy to te zapala sie gdyz nawet z tak niskim napieciem sie zaswieca .
    Fotoczujnik to chyba zbyt skomplikowana zabawa ,jak juz wczesniej ktos wspomnial , wystarczy wpiac maly przekaznik do sterowania ledami,i to najlepiej wpiac go nie do postojowek tylko pociagnac sterowanie z przelacznika swiatel postojowych,albo np.w ladowanie z alternatora,gdyz same przekazniki wpiete w system sterownika swiatel moga powodowac bledy ,chociaz na pewno nie wlacza sie od napiecia"kontrolnego/sprawdzajacego" postojowki .

    A jezeli chodzi o wzrost napiecia przy wzroscie obrotow .... nie podales w jakim zakresie sie zmienia ,ale to i tak nie ma znaczenia ,wepnij sie ze sterowaniem ledow gdzie indziej.
  • Moderator Samochody
    tamara75 napisał:
    Podłączyłem dwa mierniki: jeden + z bezpiecznika nr 9 i masa, drugi + sterowanie (postojowe) i masa. Co się okazało na drugim jest cały czas 12,5V a na pierwszym rośnie wraz ze wzrostem obrotów. Koledzy z forum w211 doradzili wymianę stabilizatora napięcia, ale nic się nie zmieniło. Szukam teraz przyczyny tej rozbieżności w napięciach, a to już inna bajka:D
    Czyli na bezpieczniku 9 wcale nie masz 12V po stacyjce... wpiąłeś zasilanie nie tam gdzie trzeba i stąd cały problem. Skoro na zasilaniu świateł postojowych jest stale 12,5V (trochę mało) to znaczy, że regulator napięcia działa. Zmierz jeszcze napięcia na zaciskach akumulatora podczas pracy silnika (na wolnych obrotach i zaświeconych światłach mijania oraz przy 3000rpm).
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Do autora wątku: czy ciebie nie obowiązują tutejsze zasady? Jesteś jakiś wyjątkowy? Jeśli tak, to podaj dlaczego. A na razie albo zamieścisz zdjęcia zgodnie z tą instrukcją:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic997258.html
    albo wywalam wszystko w kosz.
  • Poziom 9  
    tzok napisał:
    Czyli na bezpieczniku 9 wcale nie masz 12V po stacyjce... wpiąłeś zasilanie nie tam gdzie trzeba i stąd cały problem.

    Po pierwsze gdzie jest napisane że nie mam napięcia na bezpieczniku nr 9 po włączeniu stacyjki. Jest napięcie, ale po zwiększeniu obrotów napięcie wzrasta nawet do 14,3 V i jest większe niż napięcie na przewodzie sterującym, które stale jest 12,5V.
    Zamontuję teraz dodatkowy przekaźnik i powinno być OK, ale muszę też sprawdzić dlaczego światła mają tak dokłada stabilizacji napięcia a na bezpiecznikach jest tylko zgrubna (do 14,5V). Dodam że na bezpieczniku nr 10 (od postojówek) napięcie zachowuje się tak samo jak na nr 9.
  • Moderator Samochody
    14,4V to prawidłowe napięcie ładowania w instalacji sprawnego samochodu, za dolną granicę przyjmuje się 13,8V (to praktyczne brak ładowania), a za górną 14,6V (ew. 14,8V).
  • Poziom 9  
    Nie chciało mi się dalej szukać, więc zdublowałem automat w światłach dziennych montując przekaźnik tzw. 30/40A (2,13 zł). Wszystko chodzi prawidłowo. Jedno mogę założyć że wina nie leżała po stronie samochody, a prawdopodobnie wynikało to z czułości automatu w LEDach.