Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kawasaki KLR 600 brak iskry

kubaborys 10 Lis 2010 01:19 24032 40
  • #1 10 Lis 2010 01:19
    kubaborys
    Poziom 8  

    Witam Wszystkich,

    Na podstawie mojej KLR mógłbym zrobić już habilitacje... ale do rzeczy.

    Cały problem ma swój początek w uszkodzonym stojanie magneta, konkretnie jedna z cewek prądowych została mechanicznie uszkodzona i brakowało jednej fazy. Skutkowało to rozładowaniem akumulatora po dłuższej jeździe. Rezultat: stojan poszedł do przezwojenia.

    Po założeniu przezwojonego stojana silnik nie chciał zaskoczyć. Pomyślałem, że zalałem świecę. Rzeczywiście. Jednak zanim ja wkręciłem z powrotem postanowiłem sprawdzić czy jest na niej iskra. Jakie było moje zaskoczenie jak jej nie ujrzałem... Nadmienię, że przed demontażem stojana silnik pracował bez zarzutów i odpalał za każdym razem.

    Dokonałem pomiarów cewek sterujących modułem zapłonowym CDI jak i cewek ładujących moduł. Wszystkie wartości mieszczą się w przedziałach podanych prze producenta. Kable "przedzwonione" i są ok. Cewka wysokiego napięcia również. Sam moduł CDI był sprawny przed wymontowaniem stojana także nie miało mu się prawa nic stać. Świeca sprawna.

    Niby wszystko ok a iskry jak nie było tak nie ma. Jedyną zastanawiającą rzeczą do jakiej udało mi się dojść jest bardzo małe napięcie indukowane na cewkach ładujących moduł, rzędu 4V. Chyba, że napięcia impulsowego nie da się zmierzyć miernikiem uniwersalnym. Cewki te powinny podobno dawać napięcie impulsowe od 100 do 300V. Również cewka sterująca daje bardzo małe napięcie w porównaniu do tego co powinno być.

    Jak wcześniej wspomniałem cewki są sprawne i nie mają przebicia. Czy ktoś z Was ma pomysł w czym leży problem? Co jeszcze mógłbym sam sprawdzić? Czy kąt przykręcenia stojana ma znaczenie? Teoretycznie da się go obracać co 120 stopni...

    Motocykl sam rozebrałem do ostatniej śrubki i z powodzeniem poskładałem z powrotem przerabiając na supermoto. Jeżeli macie jakieś pytania czy problemy proszę śmiało pisać. Jak tylko będę znał odpowiedź lub będę mógł pomóc chętnie to uczynię.

    Na koniec prośba do Moderatorów: brakuje działu forum poświęconego motocyklom...

    Pozdrawiam

    0 29
  • Pomocny post
    #2 10 Lis 2010 08:15
    jack63
    Poziom 41  

    kubaborys napisał:

    Cytat:
    Czy kąt przykręcenia stojana ma znaczenie? Teoretycznie da się go obracać co 120 stopni...

    Oczywiście, że ma znaczenie. przecież zapłon musi być w odpowiednim punkcie chyba, że impulsator jest na zewnątrz koła magnesowego.
    A co z kablami, przecież ich droga określa położenie podstawy magneta.
    Czy mierzyłeś rezystancje cewki ładującej i impulsatora?
    Czy napięcia na nich mierzyłeś przy kablach wypiętych z modułu?
    Czy nie są pomylone ze sobą?
    Czy magneto nie ociera o cewki?
    Może jakieś zdjęcia + schemat.

    0
  • #3 10 Lis 2010 09:31
    kubaborys
    Poziom 8  

    Zmierzyłem jeszcze jedną rzecz. Z modułu na cewkę wysokiego napięcia wychodzi ok. 0,1V (granica błędu pomiarowego?). Cewka (transformator) musiałaby mieć strasznie duże przełożenie.

    Rozchodzi się o to dlaczego cewka, która niby jest sprawna daje tak niskie napięcie? Samego wirnika nie da się uszkodzić w żaden sposób - kawał żelastwa z magnesami stałymi.

    Naprawdę skończyły mi się pomysły...

    Pozdrawiam

    Dodano po 10 [minuty]:

    jack63 napisał:
    kubaborys napisał:
    Cytat:
    Czy kąt przykręcenia stojana ma znaczenie? Teoretycznie da się go obracać co 120 stopni...

    Oczywiście, że ma znaczenie. przecież zapłon musi być w odpowiednim punkcie chyba, że impulsator jest na zewnątrz koła magnesowego.
    A co z kablami, przecież ich droga określa położenie podstawy magneta.
    Czy mierzyłeś rezystancje cewki ładującej i impulsatora?
    Czy napięcia na nich mierzyłeś przy kablach wypiętych z modułu?
    Czy nie są pomylone ze sobą?
    Czy magneto nie ociera o cewki?
    Może jakieś zdjęcia + schemat.


    Impulsator (cewka wyzwalająca) jest osobnym elementem przykręconym na zewnątrz wirnika. Stojan jest od wewnątrz.

    Co do kabli nie jestem pewien czy są przylutowane w identyczny sposób jak w oryginale.... Mój błąd, nie zrobiłem zdjęcia.

    Tak, zmierzyłem te rezystancje - mieszczą się w zakresach podawanych w manualu.

    Tak. Bezpośrednio na wtyczkach wychodzących z stojana. Ruch silnika zapewniony przez rozrusznik elektryczny.

    Przewody? Cewki prądowe i zasilania modułu CDI na pewno nie są pomylone. Przy różnej polaryzacji (przewody z miernika) napięcia mierzone na cewce różnią się od siebie ale dalej maksymalne to ok. 4V.

    Nie magneto nie ociera o cewki. Wczoraj je sprawdzałem.

    Mam schemat elektryczny z KLR 650 (identyczna instalacja) a zdjęcia postaram się zrobić dzisiaj i wrzucić na forum.


    Pozdrawiam

    0
  • #4 10 Lis 2010 09:57
    jack63
    Poziom 41  

    A nie mógłbyś zamieścić schematu. Szczerze mówiąc nie chce mi się szukać, a to twój temat.
    Coś nie podobają mi się twoje pomiary napięć. Przecież CDI zasilana jest z reguły osobną cewka. Kłania się schemat.
    Napisz do których punktów "na schemacie" przykładałeś końcówki pomiarowe, jakiego miernika na jakim zakresie.
    Podaj wartości rezystancji!
    Pomiary napięć "po module" nie mają w ogóle sensu! Tam nie na co szukać.
    Czy sama cewka zapłonowa jest OK?

    2
  • #5 10 Lis 2010 10:59
    kubaborys
    Poziom 8  

    Poniżej zamieszczam schematy:

    Schemat układu zapłonowego CDI:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    Schemat instalacji elektrycznej:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    Rezystancja cewki impulsatora (nr 13 na schemacie CDI) = 100-150Ω, pomiar 115Ω.
    Rezystancja cewek zasilających moduł CDI (nr 10 na schemacie CDI) = 61-114Ω, pomiar 64Ω.

    Rezystancje cewki impulsatora mierzyłem na wtyczce - przewód czarny i żółto-czarny na schemacie elektrycznym, a cewki zasilające moduł przewód biały i czerwony. Pomiarów dokonywałem przy pomocy miernika uniwersalnego cyfrowego na zakresie odpowiednim do mierzonych wartości. Dla pewności wczoraj użyłem miernika kumpla innej firmy i różnica w pomiarach wynosiła ok. 1Ω.

    Cewka wysokiego napięcia jest ok. Jeszcze raz ją dzisiaj sprawdzę i podam wartości pomiarów wraz z wartościami podanymi w manualu. Jednak wychodząc z założenia, że nic się samo nie psuje z cewka WN jest podobnie jak z modułem. Motocykl stał przez 2 miesiące i nikt go nie dotykał.

    Wszystkie wartości jeszcze raz dzisiaj sprawdzę żebym miał pewność.

    Pozdrawiam

    Dodano po 9 [minuty]:

    Uprzedzę może jeszcze następne pytanie: diody sprawdzone miernikiem i nie mają przebicia.

    0
  • #6 10 Lis 2010 11:35
    jack63
    Poziom 41  

    Schematy super. Teraz można pracować.:D
    Miałem jednak nosa. Źle robiłeś pomiary napięć teraz jestem pewien (99%), choć nie byłeś łaskaw dokładnie ich opisać, a prosiłem!
    Najlepiej starym miernikiem wskazówkowym. Zakres 200 V AC (~)
    Zmierz napięcia między:
    1. Wtykiem kabla czerwonego i białego na odpiętej wtyczce wiązki z magneta. Magneto musi się obracać!
    2. Wtykiem kabla żółto-czarnego i czarnego na odpiętej wtyczce wiązki z impulsatora.
    Układ jest wręcz klasyczny, tylko mocno pozabezpieczany.
    Przewiduję że napięcia będą OK. Tzn kilkadziesiąt i kilka lub więcej.
    Rozepnij wtyczkę do której podłączone są trzy diody i idą trzy kable czerwono-czarne + jeszcze inne. na schemacie na lewo od regulatora napięcia.
    Odłącz (rozetnij) kabel czarno-biały idący do stacyjki ale za rozgałęzieniem idącym do CDI! Połączenie z CDI musi być!
    Iskra powinna się pojawić. Jeżeli jest sprawdź na samym kablu bez fajki. Ma skakać na co najmniej 8 mm. Jeżeli nie ma to będziemy myśleć dalej.

    0
  • #7 10 Lis 2010 18:43
    kubaborys
    Poziom 8  

    Już się poprawiam...

    Napięcie było mierzone w następujący sposób:
    - wypięte wtyczki z magneta (zdjęcie poniżej),
    Kawasaki KLR 600 brak iskry
    - obroty silnika zapewnione przez elektryczny rozrusznik (pozbyłem się kopniaka bo mnie denerwował),
    - napięcie na impulsatorze mierzone pomiędzy czarnym i czarno-żółtym przewodem,
    - napięcie na cewkach ładowania CDI mierzone pomiędzy czerwonym i białym przewodem,
    - miernik cyfrowy uniwersalny UNI-T UT30B.

    Czyli wygląda na to, że w podobny sposób jak zaproponowałeś (za wyjątkiem miernika). Dokonam pomiarów jeszcze raz z wykorzystaniem miernika wskazówkowego. Kumpel ma jakiś w garażu... może nie ucierpi.

    Cała "fabryka prądu" wygląda tak:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    Sprawdziłem cewkę wysokiego napięcia. Uzwojenie pierwotne 0,5Ω - 0,3Ω (przewody z miernika) = 0,2Ω (wartości z manuala 0,17...0,25Ω), uzwojenie wtórne = 3,87kΩ (3,2...4,8kΩ). Czyli fabryka.

    0
  • #8 10 Lis 2010 19:33
    jack63
    Poziom 41  

    kubaborys napisał:

    Cytat:
    Co do kabli nie jestem pewien czy są przylutowane w identyczny sposób jak w oryginale.... Mój błąd, nie zrobiłem zdjęcia

    I chyba tu jest pies pogrzebany. Jednak napięcie na cewce ładującej powinno być większe. Sprawdź jeszcze raz dokładnie na samych kablach!
    Układ wewnątrz CDI określa kiedy zacząć ładować kondensator i jakie ma być wyprzedzenie zapłonu. Jak stojan jest obrócony to wszystko bierze w łeb!
    Może ktoś ma taki motorek i da zdjęcia lib napisze gdzie maja być cewki (są dwie) ładujące.
    Czy fachman nie robił coś z nimi?
    Przedzwoń po kablach czy są przylutowane wg schematu!

    0
  • #9 10 Lis 2010 20:10
    kubaborys
    Poziom 8  

    Znalazłem zdjęcie na komórce zrobione przed przezwojeniem magnata. Wygląda na to, że jest ustawiony w identyczny sposób. Poprosiłem gościa na Allegro żeby mi zrobił fotkę stojana w obudowie, wtedy będę miał pewność.

    Co do samych cewek i sposobu ich przezwojenia wygląda, że jest ok. Pomiary też prawidłowe.

    Tak jak mówiłem sprawdzę jeszcze raz miernikiem analogowym i spróbuje wypiąć diody z kablem biało-czarnym.

    Dzięki. Jak dowiem się czegoś więcej na pewno napisze.

    0
  • #11 11 Lis 2010 01:14
    kubaborys
    Poziom 8  

    Wydaje mi się, że już to sprawdzałem i było ok. Ale sprawdzę dla pewności jeszcze raz.

    Sprawdziłem iskrę z odpiętym przewodem biało-czarnym (bezpośrednio przed stacyjką) i wypiętymi diodami - efekt ten sam czyli brak iskry. Miernik analogowy również nie zrobił rewolucji... dalej pomiar to ok 4V.

    Nie znam się na technologii produkcji czy przezwajania cewek. Ale zastanawia mnie jedna rzecz: czy cewka mimo tego, że ma zakładaną rezystancję może nie indukować takiego samego napięcia? Czy rząd wartości może się tak diametralnie różnić (4 a 30V np.)? Inaczej czy cewka nie jest źle nawinięta?

    Jak do tego dojdę to jedynym elementem, który jeszcze może stać na przeszkodzie pięknej, mocnej iskry jest sam moduł CDI. Muszę dorwać manuala z KLR 600B lub 650A i sprawdzić wartości rezystancji żeby mieć 100% pewność o jego sprawności lub nie. Na dzień dzisiejszy dysponuje tylko manualem z KLR 600A (wersja bez rozrusznika) i nie mam pewności czy ma ten sam moduł co wersja z rozrusznikiem. Teoretycznie tak ale ręki nie dam obciąć.

    Przy pomiarach modułu z wartościami z KLR 600A wychodzi na to, że coś jest z nim nie tak. Jeżeli rzeczywiście tak jest to dlaczego padł?! Wychodząc ponownie z zasady, że nic się nie dzieje samoistnie jakaś przyczyna musi być?

    Na razie to tylko gdybanie bez suchych faktów. Jeżeli jednak faktem jest, że moduł padł to muszę znać tego przyczynę bo to nie jest tania zabawa i jeżeli podepnę inny (100% sprawny moduł) a on znowu padnie to się popłacze jak małe dziecko (używany około 350PLN, nowy nie chce wiedzieć ile...).

    Na chwile obecną problemem jest brak wystarczającego napięcia na cewkach ładowania CDI. Nie wiem czy mam już podstawy aby reklamować usługę przezwajania? Nie kosztowało to 5PLN i na pewno nie mogę tego podarować.

    Szkoda, że nie znam nikogo kto jest w posiadaniu KLR 600 albo 650 żebym mógł porównać wybrane parametry.

    Nie będzie mnie przez kilka dni ale na pewno nie stracę zainteresowania tematem. Ten motocykl kosztował mnie ogrom pracy i jeszcze więcej pieniędzy i na pewno tego teraz nie odpuszczę.

    jack63 dzięki wielkie za zainteresowanie i poświęcony czas!

    Na koniec jeszcze jedna fotka - wirnika:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    0
  • #12 11 Lis 2010 17:18
    jack63
    Poziom 41  

    Miło pomagać komuś, kto wykazuje pełne zaangażowanie i umie pisać poprawnie po polsku więcej niż jedno zdanie.:D
    Cena przewijania której się można domyślić to kosmos. Ja zrobiłbym to taniej i na pewno dobrze!:cry:
    Wg mnie problemem jest sfazownie prądów cewek. Tak zasilającej CDI jak i alternatora. Podejrzewam złe kierunki nawinięcia szczególnie cewek CDI. Może się okazać, że rezystancje cewek są OK i nie maja zwarcia i ilość zwojów jest prawidłowa a napięcie będzie bliskie zero!!!! Jakby była jedna to nie było by problemu ale dwie.....
    Musisz obadać cewki CDI (pozostałe na deser) pod kątem połączeń i kierunków nawinięcia. Zdjęcia, szkice schematy połączeń i kierunków nawijania OBOWIĄZKOWE!!!!!
    Nie spodziewam się uszkodzenia CDI (99%). Upewnij się czy jest rozbieralny?
    O niego się nie martw najwyżej zrobisz sobie nowy. :D
    Zrób to co pisałem teraz i wcześniej.
    Przydało by się zdjęcie oryginalnego stojana prądnicy. Może ktoś z kolegów zamieści.
    Ty poszukaj w internecie lub na szrocie lub w jakimś serwisie.
    Innym rozwiązaniem jest użycie najprostszego oscyloskopu.

    0
  • #13 13 Lis 2010 22:56
    kubaborys
    Poziom 8  

    A, dziękuje dziękuje :D

    Miło, że jest jeszcze na tym świecie ktoś kto wykazuje się bezinteresowną pomocą.

    Z schematami nawinięcia cewek stojana będzie duży problem lub raczej będzie to niemożliwe... W manualu Kawasaki nie ma i w sumie to rozumiem - na czymś muszą przecież zarabiać (czyt. częściach).

    Poprosiłem gościa z Alledrogo o zdjęcie stojana. Mozę coś uda się z niego wywnioskować.

    Moduł CDI niestety fabrycznie zalany jest masą plastyczną i jest raczej nierozbieralny. Piszę raczej bo wszytko się da ale np. mój stary regulator napięcia nie przeżył takiej rozbiórki. Co prawda nie zależało mi specjalnie na tym, ot zwykła ciekawość obejrzenia bebechów.

    Wspomniałeś o pomiarach oscyloskopem. Mam dostęp do jakiegoś starego ale musiałbym sobie przypomnieć jak się go obsługuje (technikum skończyłem jakiś czas temu...) i dowiedzieć się co konkretnie sprawdzić.

    Taki offtop: 170PLN. Tyle kosztowało mnie przezwojenie.

    Wezmę stojan w moje łapki i spróbuje sklecić jakiś schemat. Co z czym, jak, gdzie i w którą stronę.

    Pozdrawiam

    0
  • #14 15 Lis 2010 09:23
    jack63
    Poziom 41  

    Co się stało to się nie odstanie. Trzeba zbierać wylane mleko i sprzątać.
    Jak dojdziesz do tego co się stało powinieneś reklamować przewijanie.
    Znajdź połączenie między cewkami ładującymi CDI. Jak możesz, to rozdziel to połączenie i dolutuj dodatkowy kabel do dwóch idących od cewek. Czyli zrób trójnik. Kabel wyprowadź na zewnątrz razem z innymi oryginalnymi.
    Zmontuj prądnicę i zrób pomiary napięć między kablem białym i dodatkowym oraz czerwonym i dodatkowym. Podaj wyniki pomiaru.
    Jakbyś miał oscyloskop dwukanałowy, to możesz sobie obejrzeć napięcia na dwóch cewkach łącząc do masy oscyloskopu ten dodatkowy wspólny kabel, a do wejść kanałów kable biały i czerwony. Ustaw maksymalne napięcia wejściowe. Tj pewnie 5V/div i uważaj aby zbyt szybko nie kręcić wałem! Może się okazać, że napięcia mierzone przekroczą zakres napięć wejściowych oscyloskopu! Wtedy albo dodatkowe dzielniki napięcia lub sondy wysokonapięciowe albo wolniejsze kręcenie wałem!
    Trzeba zobaczyć jak się fazują napięcia ceweczek.
    Mozna tez wykorzystać kartę dźwiękową komputera (laptop) a w zasadzie jej wejścia line in robiąc wcześniej dzielniki aby jej nie spalić.
    Na dzisiaj dość zadań.

    0
  • #15 15 Lis 2010 12:25
    kubaborys
    Poziom 8  

    Na razie jestem mało ruchawy i muszę siedzieć w domu :cry:

    Usługę będę reklamował na pewno. Tylko muszę mieć niepodważalne argumenty za tym, że usługa została źle wykonana. Takich od pyskowania, bez żadnych argumentów w Naszym Kraju jest dość... Nie chce do nich dołączyć.

    Jak tylko będę się mógł ruszyć z domu i coś podziałać dam znać o rezultatach.

    Tymczasem pozdrawiam i "do napisania".

    0
  • #16 15 Lis 2010 12:33
    jack63
    Poziom 41  

    Zdrowe podejście. Gratuluję. Oby tylko przewajacz miał podobne i nie poszczuł cię psem.:D
    Zanim pójdziesz do motorka przygotuj się merytorycznie i sprzętowo.
    Chodzi mi o dokładne przemyślenie tego co masz zrobić i jak + ew własne pomysły.

    0
  • #17 25 Lis 2010 17:16
    kubaborys
    Poziom 8  

    Witam po przerwie...

    Dzisiaj dostałem paczkę z oryginalnym stojanem. Postaram się wieczorem podpiąć to do motocykla i zobaczymy jaki będzie rezultat. Jeżeli pojawi się iskra mam niezbity dowód na to, że stary stojan został źle przezwojony.

    Wygląda na to, że ciepłe dni już się skończyły i z przejażdżką będę musiał poczekać do wiosny. No cóż...

    W załączeniu zdjęcie oryginalnego stojana:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    0
  • #18 26 Lis 2010 08:19
    jack63
    Poziom 41  

    Widzę, że nie wytrzymałeś nerwowo i wydałeś pieniądze. Jak cię na to stać, to no problem. Jednak się trochę dziwię. Przecież nie ma się gdzie spieszyć. Do wiosny daleko, a temat rozwijał się tak ciekawie.
    Rozumię Twoje podejście, ja jednak byłbym bardziej uparty i dociekliwy, bo co będzie, jak się okaże, że dalej nie działa????? Tfu, tfu. Oby nie.
    Napisz co wyszło z próby i co planujesz dalej. Ja chętnie bym poznał przyczynę braku napięć na kablu zasilającym CDI. Z porównania zdjęć już wynikają niezgodności, choć aby być pewien musiałbym mieć oba stojany w ręce.
    Na koniec spytam. Czy masz możliwość "dorwać" choć na chwilę miernik indukcyjności? W tej sytuacji bardzo by pomógł.

    0
  • #19 26 Lis 2010 14:05
    kubaborys
    Poziom 8  

    Przyznaje się szczerze: nie wytrzymałem.

    Stać nie stać... po prostu nie dawało mi to spokoju. Za cenę przezwojenia i tego drugiego stojana prawie miałbym nowy zamiennik.

    Co do mostka RLC musiałbym popytać. Może przejdę się do mojego technikum (chyba mnie tam jeszcze pamiętają) i zapytam czy by mi nie pożyczyli. Popytam też znajomych może ktoś ma.

    Czym się kierowałem decydując się na zakup drugiego stojana:
    - niecierpliwość (o której wspomniałem już wcześniej),
    - pewność do do sprawności cewki WN razem z przewodem i fajką,
    - 99% pewności, że moduł CDI jest sprawny (samo w przyrodzie nic się nie dzieje),
    - sprawdzenie wszystkich połączeń - były ok.

    Przychodzi czas na podsumowanie... po wymianie stojana POJAWIŁA się tak upragniona ISKRA (zarówno na świecy jak i na kablu) po czym zniknęła. Panika i duże zdenerwowanie wdarło się w szeregi. Szybko udałem się po prostownik i podpiąłem akumulator. Chwila niepewności i ISKRA znowu jest! Najwidoczniej akumulator miał dość po próbach na przezwojonym stojanie. Uprzedzę może pytania: przy próbach na przezwojonym stojanie akumulator był jak najbardziej ok. Myślę, że kręcił dużo szybciej silnikiem niż kopniak przy największych staraniach.

    Mam niezbity dowód na to, że przyczyną "awarii" był źle przezwojony stojan i tak jak przypuszczałem cała reszta jest w porządku i jak najbardziej sprawna.

    Reasumując: jeżeli daliście do przezwojenia stojan, motocykl działał do ostatniej chwili i niczego więcej nie ruszaliście (przynajmniej jeżeli chodzi o instalację elektryczną i układ zapłonowy) to najprawdopodobniej usługa została źle wykonana. A na 99,9% jest tak w przypadku mechanicznego uszkodzenia stojana. W przypadku przepalenia cewek nie wiem czy nie ucierpi coś jeszcze.
    Nie zwalania to oczywiście z sprawdzenia kilku elementów jak na przykład cewka WN.

    Jack63 wiem, że idzie zima... sorry już jest. Ale przebudowa KLR na supermoto zaczęła się w styczniu i byłem pewien, że w marcu już wyjadę. Niestety kilka zrządzeń losu sprawiło, że wyjechałem dopiero w czerwcu. Poza tym motocykl stoi w blaszanym garażu i źle bym się bardzo czuł zostawiając rozgrzebany silnik i instalację elektryczną na zimę. Poskładam go, zaleje olejem, postawie na własnej konstrukcji serwisowym taborecie, na górę prześcieradło i może sobie zimować. Akumulator oczywiście zabiorę do domu.

    Co do przezwojonego stojana... Mogę iść go reklamować i udawać laika. Powiem tylko, że na innym wszystko hula. Albo tak jak Jack63 napisałeś spróbować go jeszcze pomęczyć na przykład mostkiem. Wiem na pewno, że przynajmniej część pieniędzy chcę odzyskać. Jak nie całość...

    Dzięki wielkie za zaangażowanie w temat. Nie zamykam jeszcze może będę miał jakieś newsy.

    Pozdrawiam

    0
  • #20 27 Lis 2010 11:00
    jack63
    Poziom 41  

    Czy mógłbyś powtórzyć pomiary napięć na cewkach CDI? Tak ku potomności.
    Może to już musztarda po obiedzie, ale nie zrobiłeś pomiarów napięcia między dwoma cewkami CDI, o których pisałem 15 Lis 2010 09:23. Czy planujesz je zrobić, czy może masz już dość pomiarów przewijanego stojana? :D
    Miernik indukcyjności przydałby się o tyle, że pomiary indukcyjności mogą zastąpić pomiary napięć, w zakresie ich fazy. Mógłbyś też porównać indukcyjności cewek oryginału i przewijanego. Informacje o pomiarach oryginału na pewno przydadzą się komuś innemu, więc fajnie byłoby umieść je na forum.
    Poza tym trochę głupio poddać się nie diagnozując problemu.
    Ja jestem bardzo ciekaw przyczyn, choćby dlatego, że poświęciłem temu tematowi sporo swojego czasu.
    Na koniec napiszę, że stawiam na to, iż rozcięcie kabla pomiędzy cewkami CDI, oraz odpowiednie połączenie ze sobą cewek (sfazowanie) zapewni działanie układu zapłonowego.
    Dodam, że reklamacja będzie trudna. Stojan pod względem zasad przezwajania jest wykonany poprawnie. Zalewanie oryginalnych cewek bardzo utrudnia określenie ilości zwojów i kierunek nawijania, co tu jest kluczowe!
    Cena, jak się okazało, też nie była taka kosmiczna biorąc pod uwagę trudność wykonania.

    0
  • #21 27 Lis 2010 15:52
    kubaborys
    Poziom 8  

    Zapomniałem o tym rzeczywiście. Problem w wykonaniu tych pomiarów polega na tym, że muszę ingerować w konstrukcję stojana... muszę pamiętać o tym, że chcę go reklamować i nie mogę dać podstaw do odrzucenia reklamacji z mojego powodu.

    Postaram się zorganizować ten miernik indukcyjności i wtedy dokonam porównania cewek z stojana przezwojonego i oryginału.

    Z maszyn elektrycznych i magnetyzmu posiadam tylko podstawową wiedzę. Próbowałem się doszperać jakiś informacji na temat łączenia cewek w prądnicach ale nie wiele z tego wyszło. Zastanawiam się np. czy jeżeli jedna cewka jest nawinięta "z lewej do prawej" a druga "z prawej do lewej" i są ze sobą połączone czy ma to jakieś znaczenie dla indukowanego napięcia?

    Przy pomocy zaawansowanego programu graficznego "Paint" sporządziłem taki oto schemat:

    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    Legenda:
    - kierunek obrotów wału silnika razem z wirnikiem,
    - kierunek nawinięcia cewek,
    - przewody biały (W) i czerwony (R).

    Może to ma jakieś znaczenie? Musze sprawdzić jak te cewki są nawinięte w oryginale.

    0
  • #22 27 Lis 2010 18:05
    jack63
    Poziom 41  

    Nie trzeba wielkiej wiedzy. wystarczy pamięć i logika. Sprawdź sobie na transformatorze z dwoma podobnymi (najlepiej dającymi to samo napięcie) uzwojeniami wtórnymi. Musisz mieć dostępne cztery kabelki. Próbuj je podłączać szeregowo na różne sposoby. Chyba są cztery możliwości. O ile dobrze wnioskuję. :D
    Mierz napięcia zmienne na wolnych końcach. Wyniki mogą cię zaskoczyć.:idea:
    Kierunki nawinięcia cewek to za mało! Trzeba wiedzieć gdzie początek i koniec każdego uzwojenia oraz jak są połączone a także jak zamyka się droga magnetyczna!
    Nie dałeś zdjęcia spodu stojana. Nie widać połączenia między cewkami CDI, a tylko o nie na razie toczymy boje umysłowe. :D
    Przydałoby się zdjęcie wirnika, aby można było zobaczyć rozkład magnesów oraz złożenie stojan wirnik, aby można było zobaczyć ile nabiegunników cewek obejmuje dany magnes wirnika.
    Czy na prawdę nie da się dyskretnie wpiąć w połączenie między cewkami????
    Sprawdź proszę, to sedno problemu.
    Pomiar indukcyjności wykaże to bezspornie.
    Czy mierzyłeś napięcia cewek CDI w "nowym" stojanie?

    0
  • #23 27 Lis 2010 21:04
    kubaborys
    Poziom 8  

    Już się poprawiam.

    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    1 (W, biały przewód), 2 (R, czerwony przewód).

    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    Na powiększeniu niewiele widać dlatego postaram się to jakoś sensownie opisać. Przewód biały potraktujmy jako początek (1). Jest doprowadzony na "spód" (wewnątrz - pierwsza warstwa bezpośrednio na karkasie) pierwszej cewki, która jest nawijana do "góry". Z "góry" drut przechodzi na "spód" drugiej cewki, która również jest nawijana od "dołu" do "góry" (na rysunku zaznaczony na czarno). Stamtąd drut "górą" wychodzi i jest przylutowany do czerwonego przewodu (2).

    Między tymi cewkami jest strasznie ciasno. Ale drut przechodzący z jednej cewki do drugiej ma trochę luzu. Może mógłbym się do niego złapać np. "krokodylkiem", żeby go nie lutować.

    Prawdopodobnie jutro będę w garażu to spróbuje podejrzeć jak to wygląda w oryginale. Postaram się również dokonać pomiarów napięć i przedstawić je na forum.

    0
  • #25 28 Lis 2010 18:13
    kubaborys
    Poziom 8  

    Obiecałem i obietnicy dotrzymuję.

    Na początek kilka pomiarów wykonanych na oryginalnym stojanie (w nawiasach dane z manuala):
    - napięcie na cewkach CDI (silnik kręcony świeżo naładowanym akumulatorem) = 42V (!),
    - rezystancja cewek CDI = 85Ω (61÷114Ω),
    - napięcie międzyfazowe na cewkach prądowych = 4,4V,
    - rezystancja cewek (pomiędzy fazami) = 0,5Ω (0,1÷0,7Ω).

    Dla porządku pomiary z przezwojonego stojana:
    - napięcie na cewkach CDI = 4V;
    - rezystancja cewek CDI = 64Ω;
    - napięcie międzyfazowe na cewkach prądowych ≈ 4V (nie pamiętam dokładnie),
    - rezystancja cewek (pomiędzy fazami) ≈ 0,5Ω (podobnie jak wyżej).

    Pomiary dla impulsatora:
    - napięcie na cewce impulsatora = 0,3V,
    - rezystancja cewki impulsatora = 110Ω (100÷150Ω).

    Btw. Mój miernik UT30B dokonał żywota dzisiaj :cry:

    Po podsumowaniu pomiarów czas na fotorelację.
    Zdjęcie kompletnej "elektrowni". Ułożenie stojana mniej więcej odpowiada faktycznemu:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    Wirnik (koło magnesowe) posiadający 12 magnesów stałych. Białą strzałką zaznaczony kierunek obrotów wirnika:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry

    Połączenie cewek CDI:
    Kawasaki KLR 600 brak iskry
    Jako początek przyjmijmy biały (W) przewód. Wchodzi na pierwszą cewkę, która jest nawijana drutem od "spodu" do "góry". Druga cewka również jest nawinięta od "spodu" do "góry" z tym, że w przeciwną stronę i wychodzi z niej czerwony przewód (R).

    Abstrahując od wyprowadzenia przewodów ze stojana... Przewody czerwony (R) i biały (W) są wyprowadzone z tych samych cewek ale różnica między stojanem oryginalnym a przezwojonym jest w kierunku nawijania cewek. W oryginale są nawijane do środka szczeliny między cewkami, a w przezwojonym stojanie na zewnątrz... Nie mam pomysłu jak to napisać. Mimo wszystko różnią się między sobą właśnie tym.

    Czy w tym tkwi przyczyna? Czy to jest rozwiązanie problemu?

    Jak tylko będę miał możliwość pomiaru indukcyjności to wynik na pewno dołączę do tematu.

    0
  • #26 28 Lis 2010 20:10
    jack63
    Poziom 41  

    Fajne zdjęcia! Szkoda tylko, że na złożeniu nie widać cewek CDI na tle magnesów.:cry:
    Jednak dajmy sobie na razie z tym spokój .
    Najważniejsze jest to co napisałeś o kierunkach nawijania cewek :!:
    Wychodzi na to, że przezwajacz pomylił się lub uznał ten szczegół za nieistotny:idea:
    Ostatecznym testem byłoby, jak pisałem, wpięcie się w przewód łączący cewki i pomiar napięć. Może zrobisz to na wiosnę lub wyreklamujesz przewinięcie jednej z cewek, a może coś więcej(?), i zrobisz pomiary .. na wiosnę. :D
    Czekamy na pomiary indukcyjności. Będą prawie tak dobre jak pomiary napięć. Trzeba będzie pomierzyć pozostałe uzwojenia i porównać wyniki! Może się okazać, że i tam też jest zonk.
    PS. Trochę nieładnie wygląda wyfrezowanie na klucz w elemencie wewnątrz stojana. Pasowało by się tym w "wolnej chwili" zająć.

    0
  • #27 07 Lut 2011 12:38
    kubaborys
    Poziom 8  

    Przepraszam, że tak długo to trwało ale w końcu udało mi się dokonać pomiarów indukcyjności cewek stojana.

    Nie mam dostępu do mostka RLC dlatego wyniki pomiarów są jedynie orientacyjne. Jednak dla celów porównawczych dwóch stojanów są jak najbardziej poprawne (pomiary na obydwóch stojanach dokonane tym samym miernikiem). Miernik uniwersalny UNI-T UT70A, przewody do miernika "długie", pomiary na wtyczce stojana.

    Poniżej przedstawiam wyniki dokonanych pomiarów:

    Stojan przezwojony:
    cewki CDI = 0,21H
    cewki prądowe (trzy fazy) = 1,50mH,
    = 1,45mH,
    = 1,43mH.

    Stojan oryginalny:
    cewki CDI = 0,48H,
    cewki prądowe (trzy fazy) = 1,55mH,
    = 1,55mH,
    = 1,42mH.

    Jak widać z pomiarów różnica w indukcyjności cewek CDI jest znaczna. Nie jestem za mocny z elektrotechniki i nie potrafię tego naukowo przełożyć na indukowane napięcia. Ale zarówno z pomiarów napięć jak i indukcyjności wynika, że kierunek nawijania cewek ma olbrzymie znaczenie.

    0
  • #28 07 Lut 2011 14:20
    jack63
    Poziom 41  

    Pomiary potwierdzają moje podejrzenia! Cewki zasilające CDI (układ zapłonowy) są nawinięte nieprawidłowo.
    Napisz jeszcze o warunkach pomiaru. Czy były dokładnie takie same?
    Powinno się mierzyć indukcyjność cewek gdy stojan nie jest wewnątrz koła magnesowego! Najlepiej jak stojany leżą na stole. Czy tak było przy twoich pomiarach?
    Spróbuj jeszcze rozłączyć cewki CDI i zrobić pomiar poszczególnych cewek.
    Wygląda, że mają różną ilość zwojów.
    Jak pisałem wcześniej, wystarczy zmienić kierunek uzwojeń jednej z cewek poprzez rozcięcie połączenia i zmianę połączenia początek-koniec, aby pojawiła się iskra.
    Jakbyś mógł to przeprowadź taką próbę.
    Ostateczną wyrocznią byłoby obejrzenie przebiegów napięć generowanych przez układ cewek. Jak nie masz oscyloskopu z pamięcią, to wystarczy komputer z kartą dźwiękową. Trzeba zrobić dzielnik napięcia ok 1:500 i rezystancji sumarycznej ok 10k. Tak podzielonym napięciem można już bezpiecznie wejść na wejście LinIn karty dźwiękowej. Z reguły jest to gniazdo mały Jack koloru niebieskiego. Najlepiej wykorzystać jakiś program do edycji plików dźwiękowych np. Audacity. Podłączamy się do cewki. Puszczamy nagrywanie. Uruchomiamy rozrusznik na kilka sekund - silnik bez świec! Wyłączamy nagrywanie i obserwujemy przebiegi. Ew. można dobrać wzmocnienie i zabezpieczyć wejście dwoma podwójnymi diodami (dwie szeregowo) połączonymi przeciwsobnie. Dzięki temu ograniczymy napięcie podawane na kartę dźwiękową do +-1.2V.
    Życzę powodzenia przy pomiarach i oczekuję wyników.

    0
  • #29 07 Lut 2011 16:31
    kubaborys
    Poziom 8  

    Pomiary wykonane w domowym zaciszu. Spodziewałem się wpływu koła magnesowego na wyniki pomiarów dlatego wymontowałem stojan z silnika. Odkręciłem go również z dekla, czyli miałem "goły" stojan.

    Pomiary na biurku z podkładką z folii bąbelkowej. Dla obydwóch stojanów warunki pomiaru były takie same.

    Na razie krucho u mnie z czasem ale postaram się wykonać zaproponowane przez Ciebie (jack63) pomiary.

    0
  Szukaj w 5mln produktów