Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz 0-30V 0-3 A co o tym sądzicie

Marekzenio 29 Wrz 2004 12:15 13932 11
  • #3 02 Paź 2004 10:01
    Marekzenio
    Poziom 20  

    Masz moze jakies sugestie jak powiem ze mi nie działa?
    Regulacja napiecia reguluje sie kawałek do ok 5V i w tym połozeniu potencjometru V U2 mocno się grzeje. Później jest jest nagły przeskok do ok 25V i da sie zjechac do 16V w skrajnym położeniu. Gdzie szukac błedów ? Miałem jedno mikrozwarcie kolektor Q2 i r12.
    Pozdrawiam i czekam na pomoc.

    0
  • #4 02 Paź 2004 20:31
    Owsik
    Poziom 22  

    Sprawdz dokladnie ta plytke najlepiej miernikiem, czy nie ma jeszcze gdzies zwarc. Czasami na oko wszystko wyglada poprawnie a okazuje sie ze na plytce jest jakies mikrozwarcie. Ja ta plytke robilem na szybko flamastrem i zapomnialem narysowac jedna sciezke i tez mi sie scalak grzal i regulacja nie dzialala jak nalezy. Dorobilem brakujace polaczenie i wszystko dzialalo jak powinno. Trudno mi powiedziec co moze byc przyczyna takiego dzialania jak opisales. Sprawdz czy na skutek tego zwarcia nie ucierpial jakis tranzystor i czy ktoras dioda nie wykazuje zwarcia. Sprawdz tez czy na 6 nozce U2 zmienia sie napiecie podczas krecenia potencjometrem P1. Zakres zmian powinien odpowiadac mniej wiecej zakresowi zmian napiecia na wyjsciu zasilacza. Jezeli tak nie jest to moze byc uszkodzony uklad U2 :)

    0
  • #5 03 Paź 2004 11:35
    Marekzenio
    Poziom 20  

    Ok przelutowałem cyną wszystkie ściezki. Elementy sprawdziłem jeszcze raz czy ewentualnie sie nie walnąłem.
    Jesli noga 6 u2 wisi w górze układ sie nie grzeje.
    Po wyjeciu U2 z podstawki , i kręceniu pot V napiecie na 3 nóżce zmienia mi sie w zakresie 0-11V, i identycznie na nóżce 6., na nóżce 2 od 0 -3.4 V
    Jutro dopiero podstawie TL081.

    0
  • #6 03 Paź 2004 21:31
    Owsik
    Poziom 22  

    Nim podstawisz tego scalaka sprawdz tranzystory Q1 i Q2, mozliwe ze obwod z nich zlozony za bardzo obciaza wyjscie tego wzmacniacza i dlatego ten scalak tak sie grzeje. Rozumiem ze caly ten uklad zasilasz napieciem zmiennym nie wyzszym niz 24V. Zwroc uwage, ze zasilacz nie bedzie dzialal poprawnie przy zasilaniu napieciem stalym pomimo obecnosci mostka prostowniczego. Jest tam taki obwod zlozony z elementow D5, D6, D7, C2, C3, R2 i R3 wytwarzajacy ujemne napiecie dla zasilania wzmacniaczy operacyjnych. Przy zasilaniu napieciem stalym obwod ten nie bedzie dzialal prawidlowo.

    0
  • #7 04 Paź 2004 10:39
    Marekzenio
    Poziom 20  

    Układ jest zasilany z ok 20V zmiennego. 28 V na kondensatorze.
    Układ dla napięcia ujemnego działa. Zasilanie na tl081 mam +28 i - 5.6V.
    Może to wina tranzystorów.
    Zamiast Q2 2n2219 dałem BD139,
    Q1 BC548- BC337, Q3 BC557 - BC556
    Wiem czemu układ sie grzeje, ale nie wiem czemu nikt nie pomógł?
    BD139 wymaga sporego prądu do wysterowania i tu dzieki Owsik za nakierowanie. Podstawie inny i dam znać o efektach.
    I działa po przeróbkach.
    Zasilacz sprawuje się bardzo dobrze, jest płynna regulacja prądu i napięcia. Niewielkie przeróbki umożliwiają uzyskanie prądu 5A.
    Dzięki za podesłanie linka Owsik!! Miałem schemat wcześniej, ale czytalem że U2 sie grzeje i nie ma płynnej regulacji..
    Pozdrawiam.

    0
  • #8 08 Lis 2004 19:12
    Łukasz K
    Poziom 17  

    Czesc
    Czyli gwarantujecie panowie, że ten zasilacz działa bez zarzutów?
    Bo jeśli nie to wyślę Wam rachunek za części. :) :):):):):):)

    :arrow: Marekzenio: Czyli jakie ostatecznie zastosowałeś tranzystory w tym zasilaczu?Jaki wyszedł ostateczny koszt całego zasilacza?

    0
  • #9 08 Lis 2004 22:03
    janek11389
    Poziom 42  

    Witam! My gwarantujemy, że działa, ale jaką my mamy gwarancję, że kolega dobrze to złoży i że części będą sprawne?
    Pozdrawiam

    0
  • #10 09 Lis 2004 18:34
    Marekzenio
    Poziom 20  

    Zamiast tego Q2 = 2N2219 dałem bd 243c przy wersji 5A.
    Należy zmienić również R14 = 1.2K , R15 = 100 ohms.
    Możesz poczytać komentarze na oryginalnej stronie.
    -> Janek, a jak sie ma sprawne częsci i poprawnie złoży i dalej nie działa?
    hehe tak miałem u mnie ale to wina wytrawiania. Zwarć na gołe oko zero.
    Miałem 2 mikrozwarcia, które spowodował chlorek :sm20:

    0
  • #11 09 Lis 2004 19:19
    janek11389
    Poziom 42  

    Witam! No i sam widzisz, że wina musi być, ja z praktyki już wiem, że jak złożę sprawdzony układ i nie działa, to musiałem się gdzieś pomylić i faktycznie tak jest, zazwyczaj to tranzystor odwrotnie wlutuję.
    pozdrawiam

    0
  • #12 19 Mar 2005 21:24
    Łukasz K
    Poziom 17  

    złożyłem. no co mogę powiedzieć ... miodzio :).
    A co zrobić żeby dawał na wyjściu napięcie ujemne? chcę mieć zasilacz do kostek audio.

    Za odpowiedzi z góry dziękuję i pozdrawiam!

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo