Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prądnica z silnika pralki automatu 54 żłobki, co mi wyjdzie?

almark 15 10 Lis 2010 23:15 12579 13
  • #1 10 Lis 2010 23:15
    almark 15
    Poziom 9  

    Witam, jestem tu nowy. Interesuje mnie zrobienie prądnicy do wiatraka a raczej do turbiny. Jednak na początek chciałbym zasięgnąć porady bo wiele czytałem stron forum i mam trochę mętlik w głowie. Co mi wyjdzie jak w silniku od pralki automatu 54 żłobki, bez ruszania uzwojenia przerobie wirnik na neodymy? to znaczy co by wyszło, jaki woltaż, amperaż, przy powiedzmy 300 obr, no i ile tych magnesów zastosować? /wirnik fi. 104.5 dł 50mm, z uzwojenia wychodzi 6 kabli. Wiem że wielu tutaj ma spore doświadczenie w tym temacie i z góry dziękuje za podpowiedż. Dodam że mechaniczne możliwości mam można powiedzieć duże bo mam warsztat ślusarki ale jako elektryk to amator jestm. Znam amerykanki z forum i to że z silnika można zrobić prądnice ale na początek chciałbym zrobić próbę z tym pralkowcem bo akurat taki mam. Docelowo chciałbym postawić dwie turbiny saweniusa 3 m wysokie na dachu warsztatu no i zapewne z innymi prądnicami.

    0 13
  • #2 11 Lis 2010 00:31
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Witam
    Nie siedzę w prądnicach wiatrowych, natomiast mam do czynienia z normalnymi prądnicami. Oczywiście można zastosować silnik nawet zwykły jako prądnicę. Myślę że wyważa pan otwarte drzwi. U pana będzie problem z regulacją napięcia, a już trudno tu w ogóle rozmawiać o częstotliwości. Jakiś rok temu śledziłem te tematy na Elektrodzie i pojawia się tam więcej problemów niż tylko problem prądnica.Radziłbym trochę pogrzebać w tych wypowiedziach, ponieważ rozumiem że pan może dużo dorobić mechanicznie, ale zmarnowany czas na złe próby to również kasa.
    Jerzy

    0
  • #4 11 Lis 2010 20:39
    almark 15
    Poziom 9  

    Dzięki że się odezwałeś "kotuniunia", nareszcie jakiś konkret, i ok a jak widzę znasz się na rzeczy a jak powiesz dalej trochę o co pytałem to naprawdę będę wdzięczny. Już wiej że będę miał nie ruszając tych uzwojeń jakieś 100-300V ale dalej nie wiem ile dać tych magnesów na wirnik i jaka to może być w przybliżeniu moc z tego, powiedzmy przy 300 obr.
    Z góry dzięki.

    0
  • #5 12 Lis 2010 14:25
    kotuniunia
    Poziom 29  

    Strona 336 cz 1 i czytaj co napisał siano,bo to coś podobnego co masz ty.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic277125-10050.html


    Ale jak chcesz mieć 300obr/s to jest raczej "wolnoobrotówka" ,a chcąc mieć taką to musisz zrobić coś jak ja zrobiłem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1209212-150.html
    str 6, 2/3 strony tylko będziesz miał 18 biegunów (36magnesów na obwodzie) i zależnie od napięcia (większą na większe) ilość zwojów na cewkę, co się przekłada na fazę.

    0
  • #6 12 Lis 2010 21:14
    almark 15
    Poziom 9  

    Przeglądałem i tą siana przeróbkę pralkowca, przeglądałem i cały czas przeglądam różne amerykanki i na pewno zrobię jakąś większą jak tylko staną na moim dachu warsztatu zamierzane całkiem pokażne saweniusy.
    "kotuniunia" chodzi mi na razie jednak o zrobienie tego wirnika do tego pralkowaca jaki mam. Dzięki za podpowiedzi które niewątpliwie się przydadzą ale nadal jakoś nie mogę się doprosić o konkrety o jakich wspominałem co do tego wirnika pralkowca 54 złobki.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Jeszcze dodam że ze stojana jest 6 wyprowadzeń /oddzielnych/, jak wcześniej wspominałem w swoim poście, tyle tylko że jak omomierzem sprawdzałem to trzy wyprowadzenia wskazuje omomierz na zwarte i pozostałe trzy też to samo wskazuje na zwarte. Nie rozumie tego jako że silnik był dobry ale pewnie dlatego że się nie znam za mocno, i może i to ktoś mi wytłumaczy może?

    0
  • #7 13 Lis 2010 06:03
    Jerzy Bartnicki
    Poziom 23  

    Witam
    Co do silnika, to najprościej można wytłumaczyć tak: masz 2 silniki (2 osobne uzwojenia) jedne służą do napędu "pranie" (wolne obroty), drugie "wirowanie". Abym panu za mocno nie namieszał podam tylko że mają różną ilość par biegunów, a co za tym idzie będą miały jako prądnica znacznie różne częstotliwości.

    1
  • #8 13 Lis 2010 20:55
    almark 15
    Poziom 9  

    Panu Bartnickiemu dziękuje, cenna wiadomość dla mnie.
    Mimo wszystko nadal się nie dowiedziałem ile i jakich dać magnesów na wirnik przy fabrycznym uzwojeniu stojana, 54żłobki, no cóż to forum jak widzę ma to do siebie chyba, a pisze tak bo z innych stron widzę że niektórzy mają to samo.
    Pozdrawiam wszystkich.

    1
  • #9 14 Lis 2010 17:42
    gosica
    Poziom 10  

    almark15 ja też zaczynam z takim silnikiem co ty tylko wirnik srednica 115mm stojan 54 żłobki nikt ci gotowca nie da ,
    troche cierpliwości.
    Jesitr1 tak mi odpisał Orginalne uzwojenie jest o dużym oporze.Moc tracona w pradnicy będzie znaczna.Gdy popłynie w Obwodzie (przez prądnicę i odbiornik) prąd to Moc tracona w prądnicy jest wprost proporcjonalna do iloczynu oporu elektrycznego prądnicy i kwadratu natężenia prądu w całym obwodzie.
    Orginalne uzwojenie ma duży opór bo jest z cienkiego drutu i powoduje duże straty.Nadaje się tylko do mocy jak w pralce 200 W i nie więcej.Przy większej mocy odbiornika to taka pradnica sama jest grzałką i zużywa wiecej wiatru niż nasz odbiornik.Nie nadaje się do ładowania akumulatora - tylko dwie 100 W żarówki na 230V.Trzeba przezwajać - ale można przetestować bo wirnik też będzie pasował do przezwojonej.
    Magnesy mogą być jak najgrubsze - zależy od kieszeni.
    Szerokość bieguna to 2/54 obwodu wirnika.18 biegunów = 9 par biegunów.
    Odstęp pomiędzy biegunami i skos (konieczny) to 1/54 obwodu wirnika.
    Przy odrobinie Talentu i Uporczywości w żłobek (Tamat 500) można wsypać 50 drutów Φ 1mm.
    Aktywny odcinek przewodu można w pojedyńczym pakiecie blach wydłużyć z 55 do 80 mm ( i więcej ), magnesy na wirniku wyprostować, wtedy 20-cia biegunów ( na stojanie też ) zamiast 18-tu ( bez Skosu, a nie ma Zaskoków)
    Przy takiej kombinacji powstaje napiecie - ile obrotów to tyle Volt (300obr/min i 300 volt).
    Można wsypać drut grubszy i wtedy można ładować akumulatory.Im grubszy drut tym większe ampery.W baterię o niskim napieciu (12 V) należy się najgrubszy drut.
    Dokładnej receptury nie podaję bo to zależy od staranności i od Turbiny
    To są posty z 2cz. strona 117,z tego co doczytałem to magnesy np.15x15x5 n38

    0
  • #10 15 Lis 2010 18:11
    almark 15
    Poziom 9  

    "Gosica", podaj ile cewek ma być na stojanie, bo jak zrozumiałem z twojego posta to 50 zwoi w cewce, drutem fi 1mm. Magnesów 18 rzędów, czy tak?

    0
  • #11 17 Lis 2010 16:43
    gosica
    Poziom 10  

    54/3 fazy=18 cewek czyż nie tak???

    0
  • #12 17 Lis 2010 20:58
    almark 15
    Poziom 9  

    No i ok, 18 cewek, a ile magnesów dać?, i poza tym może schemacik na podłączenie cewek, a chciałbym żeby jako wolnoobrotowa 150-200 obr, była do ładowania akumulatora albo 2 , 12 V

    0
  • #13 18 Lis 2010 18:44
    gosica
    Poziom 10  

    Traktuj moje posty z o.o. ja tylko piszę to co gdzieś tam przeczytałem cz.1 ,cz.2 .Fachowcy w tej dziedzinie teoretycy i praktycy to np. Jesiutr1,Edek45,Kototunia, Wojtek itd.
    Proponuje w przeglądarce elektrody szukaj postów w/w Gości.
    Jak będę znał odp.na twoje pytania to oczywiście napiszę ,tak jak wspomniałem sam się uczę pzd.

    0
  • #14 20 Lis 2010 16:54
    almark 15
    Poziom 9  

    54 żłobki, 18 cewek na fazę, czy dobrze rozumuje? jak to połączyć, może ktoś poda jakiś schemacik?
    Silnik od automatu, a chciałbym zrobić z tego prądnice wolnoobrotową /turbina Saweniusa/, do ładowania akumulatorów. Jak ktoś mi odpowie to może jeszcze jaki drut i ile zwojów i ile magnesów na wirnik?
    Ponawiam co prawda to pytanie ale nadal nie mogę jakoś się dowiedzieć.

    0