Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Octavia I -benzyna, +12V po włączeniu silnika z jego komory?

krzys-iek 14 Lis 2010 00:42 4176 9
  • #1 14 Lis 2010 00:42
    krzys-iek
    Poziom 20  

    witam

    Octavia 1,8 ANG 98rok. Szukam, w komorze silnika, napięcia +12V (2-3A) dostępnego po włączeniu napędu a więc nie interesuje mnie +12 "po zapłonie" ale wyłącznie napięcie dostępne gdy silnik pracuje.

    Chce podłączyć obciążenie rezystancyjne o poborze 2-3A no i po zapłonie to troche szkoda tych amper gdyby tylko ktoś słuchał radia...

    Dokładnie jest to listwa podgrzewająca wtryskwiacze LPG, musze około 10-15minut po odpaleniu silnika dostarczać jej napięcia. Myślałem o +12V ze świateł (wtedy nawet przekaźnika nie muszę dać) ale nie zawsze w zimie będe pamiętał by odszroniając auto zaraz włączyć świata by mi ta listwa już grzała. Czy w komorze tego silnika gdzieś dorwę to czego szukam? Wolałbym nie ciągnać tego z kabiny ale jeśli w komorze nie ma... ewentualnie czy w komorze silnika mam +12 "po stacyjce", gdzie?

    A jeśli nie to są jakieś przystępne moduły które pobierają znikomy prąd z akumulatora a jeśli napięcie przekroczy 14V to puszczą mi prąd na wyjście? >14V oznacza ze alternator działa, jeśli spadnie to odłączy obciążenie.

    Czy ktoś ma rozpiskę złączy w Octavia I w kabinie? Chodzi o te śrubowe złącza oznaczone 75x, 30, 35A itp pod kolumną kierownicy. Co oznaczają te kody?

    Podgrzewacz pracować będzie maksymalnie 15minut więc najlepiej jeszcze dodać opóźnienie czasowe po którym się wyłączy to ale to już inny temat...

    0 9
  • Relpol
  • #2 14 Lis 2010 08:18
    saly
    Poziom 32  

    Może wziąść impuls do sterowania przekaźnika podgrzewacza z pompy paliwa, to napięcie chyba powinno być w komorze na zasialniu wtrysku albo cewki. Zobacz na schemacie.

    Można zrobić układ na zenerce który rozpozna napięcie powyżej 12V i załączy układ jak wejdzie ładowanie.

    Lub prościej podłączyć się pod D+ na altku, tak jak podłącza się automatyczny włącznik świateł. Tylko zastosować jakąś czasówkę, ewentualnie rozbudować układ o czujnik temperatury silnika.

    Octavia I -benzyna, +12V po włączeniu silnika z jego komory?


    Zacisk 30 to stały plus idący z aku.

    0
  • #3 14 Lis 2010 09:59
    krzys-iek
    Poziom 20  

    saly napisał:
    Może wziąść impuls do sterowania przekaźnika podgrzewacza z pompy paliwa, to napięcie chyba powinno być w komorze na zasialniu wtrysku albo cewki. Zobacz na schemacie.

    Można zrobić układ na zenerce który rozpozna napięcie powyżej 12V i załączy układ jak wejdzie ładowanie.

    Lub prościej podłączyć się pod D+ na altku, tak jak podłącza się automatyczny włącznik świateł. Tylko zastosować jakąś czasówkę, ewentualnie rozbudować układ o czujnik temperatury silnika.

    Octavia I -benzyna, +12V po włączeniu silnika z jego komory?

    Zacisk 30 to stały plus idący z aku.


    Dziękuje, natomiast u mnie z alternatora ida dosc grube dwa przewody do wspolnego zlacza (nie jest to zasilanie!). I na tym zlaczu jeden pin to na pewno D+ i przez wtyk idzie dalej niebieski kabel do deski rozdzielczej (juz cienki, mizerny nawet). Podobno ten drugi, nie podlaczony, kabel z alternatora to jest wykorzystywany w silnikach diesla do czegos. Czy moge z tego drugiego kabelka, nie wykorzystywanego teraz, tez wziasc napiecie na przekaznik (latwiej sie bedzie podlaczyc)?

    0
  • Relpol
  • #4 14 Lis 2010 11:37
    wloc
    Spec od samochodów

    Nie tam jest napięcie z jednego uzwojenia

    Dodano po 49 [sekundy]:

    [quote="wloc"]Nie tam jest napięcie z jednego uzwojenia o oznaczeniu W

    0
  • #6 14 Lis 2010 13:32
    tzok
    Moderator Samochody

    Zacznę od końca - poprawnie zainstalowane porządne radio nie wymaga włączenia zapłonu aby go włączyć, a jednocześnie wykorzystywać sterownie radia z zapłonu.

    Druga kwestia to najprostszym i najmniej ingerującym w instalację samochodu rozwiązaniem jest detektor progowy napięcia, ustawiony ponad napięcie spoczynkowe akumulatora (12,8V), np. 13,2V. Ten układ jest wykorzystywany w jednym z automatycznych włączników świateł, których schemat można znaleźć na tym forum (dioda Zenera + tyrystor), tyrystor się załącza gdy zacznie działać alternator (i pozostaje załączony do momentu wyłączenia zapłonu - zdławienie silnika czy spadek napięcia spowodowany włączeniem jakiegoś dużego odbiornika go nie wyłączy).

    0
  • #7 14 Lis 2010 13:38
    krzys-iek
    Poziom 20  

    A jeśli ktoś ma schemat tego ukladu z dioda zenera i tyrystorem to jesli by mi ulatwil i wkleil na forum to bylby wdzieczny.

    ---
    Znalazlem schemat Tzok podal go w tym watku
    ---

    Czyli rozumiem ze do drugiego kabelka "do obrotow" w dieslach NIE mogę się podłączyć z tym przekaźnikiem wg proady (w sumie jaki sens mialoby wyprowadzenie fabrycznie 2 kabli jesli mialoby być to samo? Ale nigdy nie wiadomo, moze tak latwiej)??

    wloc napisał:
    Nie tam jest napięcie z jednego uzwojenia o oznaczeniu W

    Z kolei Ty piszesz ze to to samo uzwojenie wiec dlaczego nie mozna sie podlaczyc do tego drugiego przewodu z alternatora, obecnie "wiszącego w powietrzu". Juz zglupialem.... Na pewno mi latwiej bedzie podpiać się do tego "ślepego" przewodu niż do tego wykorzystanego (do diody na desce od pracy alternatora).

    No i nie chodzi o podpiecie radia tylko odbiornika ktory ma byc zasilany wylaczenie z pracy alternatora (na postoju jest zbedny i duzo ciagnie wiec akumulator by mi rozladowal).

    0
  • #9 14 Lis 2010 15:23
    krzys-iek
    Poziom 20  

    OK, ale wolalem podpiac sie do drugiego kabla z alternatora bo jest nie obsadzony i nie bede musial rozcinac D+, jesli ten drugi to to samo - tego jeszcze nie potwierdziliscie :)

    Sorry za zawracanie d... w niedziele ale coz, jak robic to dobrze = wiedziec co sie robi.

    0
  • Pomocny post
    #10 15 Lis 2010 06:16
    saly
    Poziom 32  

    D+ to stałe napięcie z prostownika regulatora, czyli DC +12V, Ten drugi przewód to coś innego, zmienne napięcie wychodzące bezpośrednio z uzwojenia trójfazowego, częstotliwość przebiegu zależna od obrotów. Można by wykorzystać ten drugi przewód ale trzeba by dać diode i kondensator.

    0
  Szukaj w 5mln produktów